'Opsporingsambtenaar is geen politieagent' i Veestapel van Hans Van Iwaarden uit Rilland grotendeels verkocht Keurmerk 'high care' voor hospice Middelburg 11» mmmm m W mam m worden over een traject 28 WALCHEREN SPOORWERKZAAMHEDEN Spoor vanaf morgen negen dagen plat door werkzaamheden tussen Vlissingen en Kruiningen-Yerseke. 81 «s Want het komt regelmatig voor dat ze op straat te maken krijgen met mensen die overlast veroorza ken. Agressieve dealers bijvoor beeld. Die kunnen ze niet in de boeien slaan, omdat ze die simpel weg niet hebben en omdat inci denten binnen de opiumwet voor behouden zijn aan de politie. Het enige wat boa's dan kunnen doen, is rapporteren aan de politie en een praatje aanknopen met de overlastgevers. Waardoor toezien de bewoners het idee krijgen dat overlastgevers kunnen doen wat ze willen. Dit dilemma, zoals zich dat voor doet in de Aagje Dekenstraat, is herkenbaar voor Jeen Piersma, ma nager veiligheid, vergunningen en handhaving, ofwel baas van de boa's bij de gemeente Vlissingen. „En omdat politie het druk heeft met administratie en noodhulp en toch al kampt met een capaci teitsprobleem, zien onze boa's soms meer dan politieagenten. Maar boa's zijn juist in het leven geroepen om dat te doen waar een politieagent eigenlijk niet voor bedoeld is: lichte vergrijpen met betrekking tot parkeren, mi lieu en overlast. Ze mogen bekeu ringen uitschrijven voor openbaar alcoholgebruik of wildplassen, maar niet voor dealen. Niet voor snelheidsovertredingen, wel voor foutparkeren. Ik snap de irritatie van bewoners als die zien dat een dealer geen bekeuring krijgt, maar een toerist die geen parkeer kaartje heeft gekocht, wel." Daar is echter niets aan te doen. Piersma: „In sommige steden heb ben boa's van de minister meer bevoegdheden gekregen. Maar dan moet je te maken hebben met extreme geweldsdelicten en zeer onveilige situaties. Daar is in Vlissingen gelukkig geen sprake van. Onze boa's hebben de be voegdheden zoals die in de wet staan omschreven. Ze zijn lager opgeleid dan politieagenten, dus er worden ook minder eisen aan gesteld. Bovendien: een boa met handboeien en pepperspray kan ook een averechts effect hebben. Het kan werken als een rode lap op een stier. Terwijl boa's nou juist zo veel dichter bij burgers staan." Sommigen worden gezien als wijkagent, zegt Willem Alewijn- se van het Vlissingse handha- vingsteam. „Maar ze zijn het niet. Ze vullen de lacune op tussen po litie en gemeente. Mensen begin nen dat steeds beter te begrijpen, want ze bellen steeds vaker het handhavingsteam in plaats van de politie. Ze weten dat dat werkt. Boa's werken hier integraal sa men met wijkagenten. Vlissingen was een van de eerste gemeenten die zo ging werken. Er zijn nog plaatsen, hier niet zo ver vandaan, waar boa's en wijkagenten volle dig langs elkaar heen werken, met als gevolg dat niemand ingrijpt bij incidenten. Dat is in Vlissin gen niet het geval." GOES - Spoorwegbeheerder Pro- Rail brengt het luchtig: „Gaat u uitwaaien in Zeeland? Houdt dan rekening met dertig tot zestig mi nuten langere reistijd." Reizigers zijn gewaarschuwd: van af morgen tot en met 26 oktober rijden er geen treinen tussen Vlis singen en Kruiningen-Yerseke en omgekeerd vanwege groot onder houd op dat traject. Gedurende negen dagen vervoeren NS-stop- en snelbussen passagiers tussen beide stations. De stremming is al ruim van tevo ren aangekondigd en via allerlei kanalen kenbaar gemaakt, maar voor sommigen komt het toch nog als een verrassing. Bij recrea- tiebedrijf Omnium (voormalig Sportpunt Zeeland) in Goes bij voorbeeld, waar het al weer een beetje was 'weggezakt'. Of het te merken zal zijn aan het aantal be zoekers, moet blijken. Maar niet alleen voor toeristen en dagjesmensen die de herfstvakan tie willen aangrijpen voor een be zoek aan Zeeland met het open baar vervoer is het even tobben. Ook voor automobilisten is met name Goes tijdelijk minder goed bereikbaar doordat de spoorweg overgangen op bepaalde tijden zijn afgesloten. De omleidingsrou tes worden met borden aangege ven. Verkeerswethouder Loes Meeuwisse denkt niet dat de aan zienlijk langere reistijd mensen zal weerhouden om naar Goes te komen. Volgens haar zijn de werk zaamheden juist in de herfstva- OVERCANCEN GOES DICHT kantie gepland om zo forenzen en studenten te ontzien en dus de overlast voor die groep te beper ken. Het voorkomen van storingen en verhogen van de veiligheid zijn de belangrijkste redenen voor het groot onderhoud aan de Zeeuwse lijn. En hoewel ook bij station Vlissingen de rails, dwarsliggers en spoorgrind (ballast) over een lengte van twee kilometer wor den vernieuwd, concentreren de werkzaamheden zich vooral in en bij Goes, want daar speelt nog een ander belangrijk aspect een rol: het terugdringen van geluids- en trillingshinder voor aanwonen- den. De lijn loopt dwars door de stad. De trillingsoverlast vermin dert volgens ProRail door het ver wijderen van overbodige spoorlij nen en wissels, het vervangen van de houten dwarsliggers door betonnen exemplaren, het plaat sen van raildempers en het verwij deren of vernieuwen van elektri sche scheidingslassen. Een andere maatregel, namelijk het plaatsen van geluidsscher men, laat nog op zich wachten: dat gebeurt pas in 2016 en 2017. Wanneer de kruiswissel bij de Zelleweg-Patijnweg wordt wegge haald, is nog altijd niet bekend. WERKZAAMHEDEN AAN HET SPOOR Dat zegt Jos van Iwaarden, de meewerkende zoon van de vee houder. „We waren bang dat wij met de kosten van het transport zouden worden opgezadeld en dat de NVWA een week later weer op de stoep zou staan en de hele ellende opnieuw zou begin nen, met nog meer onkosten." De veehouder in Rilland is zich meer op akkerbouw gaan toeleg gen. Hij heeft nu nog ongeveer honderd koeien. „Met minder stuks vee is het risico van herha ling een stuk kleiner." Begin juli besloot de rechter dat er geen reden was te gelasten dat de twee weken eerder in beslag genomen koeien terug naar Ril land moesten. Dat betekende dat Van Iwaarden zijn vee alleen te rug kon krijgen als hij voldeed aan de voorwaarden van de NVWA. Die vond onder meer dat er scherpe delen uit de stal moes ten worden verwijderd en dat de dieren krachtvoer moesten krij gen. De kosten van de inbewaring stelling en het transport vanuit en terug naar Rilland waren voor rekening van Van Iwaarden. „Noodgedwongen hebben we ze toen laten verkopen door een in ternationale veehandelaar.", De Associatie van High-Care Hos pices heeft alle processen en de kwaliteit van zorg van het hospi ce bekeken en beoordeeld. De Ca sembroot behaalde dit certificaat als eerste en enige hospice in Zee land drie jaar geleden. Vanwege het verstrijken van de geldigheid was hercertificering noodzakelijk. Tijdens de audit werd aandacht besteed aan hoe het hospice tot een opname komt, alle zorg erom heen organiseert, tot het moment van overlijden en de nazorg aan de naaste. „Het certificaat geeft aan dat het hospice deel uit mag maken van de vereniging van zelf standige High-Care Hospices in Nederland. Het kwaliteitskeur merk palliatieve zorg geeft aan dat het hospice hooggekwalificeer de zorg biedt in een kleinschalige omgeving. Een omgeving waar professionals en vrijwilligers sa menwerken om passende palliatie ve zorg te bieden. Zorgstroom en de medewerkers van het hospice zijn trots op dit resultaat", aldus de instelling. SS Vlissingen door Wendy Wagenmakers VLISSINGEN - Ze zien eruit als poli tieagenten, maar zo veel bevoegd heden hebben buitengewoon op sporingsambtenaren niet. Helaas, vinden boa's in Vlissingen. Herfstvakantie door Luc Oggel Oostmolenweg: za 8.00 uur tot di 7.00 uur. Buys Ballotstraat: za 01.00 uur tot ma 20.00 uur Kloetingseweg: za 01.00 uur tot 9.00 uur; zo 4.00 uur tot 12.00 uur; ma 21.00 uur tot di 7.00 uur; di 21.00 uur tot ma 27 okt 5.00 uur. V. Hertumweg: ma 21.00 uur tot di 7.00 uur; di 16.00 uur tot wo 7.00 uur; za 25 okt 01.00 uur tot zo 26 okt 5.00 uur. Meer informatie voor (trein)reizigers is te vinden op de websites www.ns.nl/treinverkeerzeeland en www.goes.nl/werkinuitvoering I Een bijzondere opsporingsambtenaar (boa) in de Aagje Dekenstraat in Vlis singen. foto Ruben Oreel door Ernst Jan Rozendaal RILLAND - Veehouder Hans van Iwaarden uit Rilland heeft de 175 koeien verkocht, die de Nederland se Voedsel en Warenautoriteit in juni in bewaring nam. Niet alleen wilde hij niet voldoen aan de eisen die de NVWA stelde aan de terug keer van de koeien, hij wilde ook de transportkosten niet voor zijn rekening nemen. Agrariër wil niet voldoen aan voorwaarden die NVWA stelt aan terugkeer van zijn dieren. MIDDELBURG - Het Sint Jans hospi ce De Casembroot in Middelburg heeft het kwaliteitskeurmerk 'high care hospice' gekregen. Twintig hospices in Nederland hebben dit certificaat. infographic Rob Paardekam bron Prorail ProRail voert vanaf morgen groot onderhoud uit aan het spoor in Zeeland. Om die reden rijden er geen treinen tussen Vlissingen en Kruiningen van zaterdag 18 tot en met zondag 26 oktober. De NS zet bussen in om de reizigers te vervoeren. station worden dwarsliggers en spoorgrind vernieuwd i Overweg bij de I Kloetingseweg (Ockenburgh) m wordt vernieuwd Ten oosten van Goes van 1,5 kilometer raildempers aangelegd Bij het station worden rails, dwarsliggers en spoorgrind vernieuwd 1m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 28