'Opsporingsambtenaar
is geen politieagent'
i
Veestapel van Hans Van Iwaarden
uit Rilland grotendeels verkocht
Keurmerk 'high care'
voor hospice Middelburg
11»
mmmm
m
W mam
m worden over een traject
28 WALCHEREN
SPOORWERKZAAMHEDEN
Spoor vanaf morgen negen dagen
plat door werkzaamheden tussen
Vlissingen en Kruiningen-Yerseke.
81
«s
Want het komt regelmatig voor
dat ze op straat te maken krijgen
met mensen die overlast veroorza
ken. Agressieve dealers bijvoor
beeld. Die kunnen ze niet in de
boeien slaan, omdat ze die simpel
weg niet hebben en omdat inci
denten binnen de opiumwet voor
behouden zijn aan de politie. Het
enige wat boa's dan kunnen doen,
is rapporteren aan de politie en
een praatje aanknopen met de
overlastgevers. Waardoor toezien
de bewoners het idee krijgen dat
overlastgevers kunnen doen wat
ze willen.
Dit dilemma, zoals zich dat voor
doet in de Aagje Dekenstraat, is
herkenbaar voor Jeen Piersma, ma
nager veiligheid, vergunningen
en handhaving, ofwel baas van de
boa's bij de gemeente Vlissingen.
„En omdat politie het druk heeft
met administratie en noodhulp
en toch al kampt met een capaci
teitsprobleem, zien onze boa's
soms meer dan politieagenten.
Maar boa's zijn juist in het leven
geroepen om dat te doen waar
een politieagent eigenlijk niet
voor bedoeld is: lichte vergrijpen
met betrekking tot parkeren, mi
lieu en overlast. Ze mogen bekeu
ringen uitschrijven voor openbaar
alcoholgebruik of wildplassen,
maar niet voor dealen. Niet voor
snelheidsovertredingen, wel voor
foutparkeren. Ik snap de irritatie
van bewoners als die zien dat een
dealer geen bekeuring krijgt,
maar een toerist die geen parkeer
kaartje heeft gekocht, wel."
Daar is echter niets aan te doen.
Piersma: „In sommige steden heb
ben boa's van de minister meer
bevoegdheden gekregen. Maar
dan moet je te maken hebben
met extreme geweldsdelicten en
zeer onveilige situaties. Daar is in
Vlissingen gelukkig geen sprake
van. Onze boa's hebben de be
voegdheden zoals die in de wet
staan omschreven. Ze zijn lager
opgeleid dan politieagenten, dus
er worden ook minder eisen aan
gesteld. Bovendien: een boa met
handboeien en pepperspray kan
ook een averechts effect hebben.
Het kan werken als een rode lap
op een stier. Terwijl boa's nou
juist zo veel dichter bij burgers
staan."
Sommigen worden gezien als
wijkagent, zegt Willem Alewijn-
se van het Vlissingse handha-
vingsteam. „Maar ze zijn het niet.
Ze vullen de lacune op tussen po
litie en gemeente. Mensen begin
nen dat steeds beter te begrijpen,
want ze bellen steeds vaker het
handhavingsteam in plaats van de
politie. Ze weten dat dat werkt.
Boa's werken hier integraal sa
men met wijkagenten. Vlissingen
was een van de eerste gemeenten
die zo ging werken. Er zijn nog
plaatsen, hier niet zo ver vandaan,
waar boa's en wijkagenten volle
dig langs elkaar heen werken, met
als gevolg dat niemand ingrijpt
bij incidenten. Dat is in Vlissin
gen niet het geval."
GOES - Spoorwegbeheerder Pro-
Rail brengt het luchtig: „Gaat u
uitwaaien in Zeeland? Houdt dan
rekening met dertig tot zestig mi
nuten langere reistijd."
Reizigers zijn gewaarschuwd: van
af morgen tot en met 26 oktober
rijden er geen treinen tussen Vlis
singen en Kruiningen-Yerseke en
omgekeerd vanwege groot onder
houd op dat traject. Gedurende
negen dagen vervoeren NS-stop-
en snelbussen passagiers tussen
beide stations.
De stremming is al ruim van tevo
ren aangekondigd en via allerlei
kanalen kenbaar gemaakt, maar
voor sommigen komt het toch
nog als een verrassing. Bij recrea-
tiebedrijf Omnium (voormalig
Sportpunt Zeeland) in Goes bij
voorbeeld, waar het al weer een
beetje was 'weggezakt'. Of het te
merken zal zijn aan het aantal be
zoekers, moet blijken.
Maar niet alleen voor toeristen en
dagjesmensen die de herfstvakan
tie willen aangrijpen voor een be
zoek aan Zeeland met het open
baar vervoer is het even tobben.
Ook voor automobilisten is met
name Goes tijdelijk minder goed
bereikbaar doordat de spoorweg
overgangen op bepaalde tijden
zijn afgesloten. De omleidingsrou
tes worden met borden aangege
ven. Verkeerswethouder Loes
Meeuwisse denkt niet dat de aan
zienlijk langere reistijd mensen
zal weerhouden om naar Goes te
komen. Volgens haar zijn de werk
zaamheden juist in de herfstva-
OVERCANCEN GOES DICHT
kantie gepland om zo forenzen en
studenten te ontzien en dus de
overlast voor die groep te beper
ken.
Het voorkomen van storingen en
verhogen van de veiligheid zijn
de belangrijkste redenen voor het
groot onderhoud aan de Zeeuwse
lijn. En hoewel ook bij station
Vlissingen de rails, dwarsliggers
en spoorgrind (ballast) over een
lengte van twee kilometer wor
den vernieuwd, concentreren de
werkzaamheden zich vooral in en
bij Goes, want daar speelt nog
een ander belangrijk aspect een
rol: het terugdringen van geluids-
en trillingshinder voor aanwonen-
den. De lijn loopt dwars door de
stad. De trillingsoverlast vermin
dert volgens ProRail door het ver
wijderen van overbodige spoorlij
nen en wissels, het vervangen
van de houten dwarsliggers door
betonnen exemplaren, het plaat
sen van raildempers en het verwij
deren of vernieuwen van elektri
sche scheidingslassen.
Een andere maatregel, namelijk
het plaatsen van geluidsscher
men, laat nog op zich wachten:
dat gebeurt pas in 2016 en 2017.
Wanneer de kruiswissel bij de
Zelleweg-Patijnweg wordt wegge
haald, is nog altijd niet bekend.
WERKZAAMHEDEN AAN HET SPOOR
Dat zegt Jos van Iwaarden, de
meewerkende zoon van de vee
houder. „We waren bang dat wij
met de kosten van het transport
zouden worden opgezadeld en
dat de NVWA een week later
weer op de stoep zou staan en de
hele ellende opnieuw zou begin
nen, met nog meer onkosten."
De veehouder in Rilland is zich
meer op akkerbouw gaan toeleg
gen. Hij heeft nu nog ongeveer
honderd koeien. „Met minder
stuks vee is het risico van herha
ling een stuk kleiner."
Begin juli besloot de rechter dat
er geen reden was te gelasten dat
de twee weken eerder in beslag
genomen koeien terug naar Ril
land moesten. Dat betekende dat
Van Iwaarden zijn vee alleen te
rug kon krijgen als hij voldeed
aan de voorwaarden van de
NVWA. Die vond onder meer dat
er scherpe delen uit de stal moes
ten worden verwijderd en dat de
dieren krachtvoer moesten krij
gen. De kosten van de inbewaring
stelling en het transport vanuit
en terug naar Rilland waren voor
rekening van Van Iwaarden.
„Noodgedwongen hebben we ze
toen laten verkopen door een in
ternationale veehandelaar.",
De Associatie van High-Care Hos
pices heeft alle processen en de
kwaliteit van zorg van het hospi
ce bekeken en beoordeeld. De Ca
sembroot behaalde dit certificaat
als eerste en enige hospice in Zee
land drie jaar geleden. Vanwege
het verstrijken van de geldigheid
was hercertificering noodzakelijk.
Tijdens de audit werd aandacht
besteed aan hoe het hospice tot
een opname komt, alle zorg erom
heen organiseert, tot het moment
van overlijden en de nazorg aan
de naaste. „Het certificaat geeft
aan dat het hospice deel uit mag
maken van de vereniging van zelf
standige High-Care Hospices in
Nederland. Het kwaliteitskeur
merk palliatieve zorg geeft aan
dat het hospice hooggekwalificeer
de zorg biedt in een kleinschalige
omgeving. Een omgeving waar
professionals en vrijwilligers sa
menwerken om passende palliatie
ve zorg te bieden. Zorgstroom en
de medewerkers van het hospice
zijn trots op dit resultaat", aldus
de instelling.
SS
Vlissingen
door Wendy Wagenmakers
VLISSINGEN - Ze zien eruit als poli
tieagenten, maar zo veel bevoegd
heden hebben buitengewoon op
sporingsambtenaren niet. Helaas,
vinden boa's in Vlissingen.
Herfstvakantie
door Luc Oggel
Oostmolenweg: za 8.00 uur tot di
7.00 uur.
Buys Ballotstraat: za 01.00 uur tot
ma 20.00 uur
Kloetingseweg: za 01.00 uur tot
9.00 uur; zo 4.00 uur tot 12.00
uur; ma 21.00 uur tot di 7.00 uur;
di 21.00 uur tot ma 27 okt 5.00
uur.
V. Hertumweg: ma 21.00 uur tot
di 7.00 uur; di 16.00 uur tot wo
7.00 uur; za 25 okt 01.00 uur tot
zo 26 okt 5.00 uur.
Meer informatie voor (trein)reizigers
is te vinden op de websites
www.ns.nl/treinverkeerzeeland en
www.goes.nl/werkinuitvoering
I Een bijzondere opsporingsambtenaar (boa) in de Aagje Dekenstraat in Vlis
singen. foto Ruben Oreel
door Ernst Jan Rozendaal
RILLAND - Veehouder Hans van
Iwaarden uit Rilland heeft de 175
koeien verkocht, die de Nederland
se Voedsel en Warenautoriteit in
juni in bewaring nam. Niet alleen
wilde hij niet voldoen aan de eisen
die de NVWA stelde aan de terug
keer van de koeien, hij wilde ook
de transportkosten niet voor zijn
rekening nemen.
Agrariër wil niet voldoen
aan voorwaarden die
NVWA stelt aan terugkeer
van zijn dieren.
MIDDELBURG - Het Sint Jans hospi
ce De Casembroot in Middelburg
heeft het kwaliteitskeurmerk 'high
care hospice' gekregen. Twintig
hospices in Nederland hebben dit
certificaat.
infographic Rob Paardekam bron Prorail
ProRail voert vanaf morgen groot onderhoud uit aan het
spoor in Zeeland. Om die reden rijden er geen treinen
tussen Vlissingen en Kruiningen van zaterdag 18 tot en
met zondag 26 oktober. De NS zet bussen in om de
reizigers te vervoeren.
station worden
dwarsliggers en
spoorgrind vernieuwd
i
Overweg bij de
I Kloetingseweg
(Ockenburgh)
m wordt vernieuwd
Ten oosten van Goes
van 1,5 kilometer
raildempers aangelegd
Bij het station worden
rails, dwarsliggers en
spoorgrind vernieuwd
1m