44 Vanaf 1975 kreeg de economie in Hansweert een gevoelige klap die het nooit meer te bovenkwam 6 BUITEN In de voorhaven langs het Kanaal door Zuid-Beveland, ter hoogte van Hans- weert, bepalen scheepswerven en los- kades het beeld. Kranen en containers, hoogspanningsmasten en hekwerken, stalen buizen, stenen en zand. Trucks met opleggers rijden af en aan. En in het brede water wachten vrachtschepen. Aan de andere kant, voorbij de landerijen, met bomen en bosschages langs de dijk, ligt Hansweért in de Oude Polder aan de Wester- schelde. Het wordt in de volksmond 'Ans- west' genoemd, en maakt deel uit van de ge meente Reimerswaal. Meermalen is het ge deeltelijk overstroomd geweest, waarbij lande rijen en woningen aanzienlijke schade oplie pen of complete woonwijken zijn wegge vaagd. Ook het Kanaal door Zuid-Beveland, goed voor economische groei en bloei, en de uitbreiding van de sluizencomplexen, gingen ten koste van straten en buurten. Het kanaal werd vanaf 1866 in gebruik geno men. Het liep midden door het dorp en ver deelde dit in een westelijk en een oostelijk ge bied. Zoals overal in die tijd brachten de slui zen veel bedrijvigheid met zich mee. Alles moest er voortdurend goed worden onderhou den, schippers deden daarvandaan inkopen en ook waren er altijd parlevinkers (varende ondernemers die vanaf het water levensmid delen verkochten) op en rondom het sluispla- teau. Hansweert kende vanwege al die reu ring een welvarende middenstand: bakkers, slagers en cafés waren ruim voorhanden, wat het dorp de naam 'klein Antwerpen' oplever de. In die jaren nam de scheepvaart door het Ka naal van Zuid-Beveland toe. Rond het begin vaade twintigste eeuw was het de drukst be- varen route in Europa. Schepen werden mo derner, groter en zwaarder, dus bouwde men een derde schutsluis die in 1916 operationeel was, en twee decennia later verbreedde men het kanaal. In de nacht van 1 februari 1953 verdween het oostelijke gedeelte van Hansweert, waaron der de Julianastraat, in de golven. De mate riële schade was groot. De opbouwwerkzaam- heden werden voortvarend ter hand geno men, maar toen vanaf 1975 inmiddels ook het Schelde-Rijnkanaal bevaarbaar was, waarmee de kortste route tussen de havensteden Ant werpen en Rotterdam werd verlegd, kreeg de plaatselijke economie in Hansweert een ge voelige klap die het nooit meer te boven kwam. Het Gemeentearchief van Reimerswaal meldt dat de Julianastraat, inclusief de hele wijk ge legen aan de oostzijde van het kanaal, in die tijd definitiefis verdwenen. Om plaats te ma ken voor de nieuwe voorhaven, als onderdeel van het plan om het kanaal door Zuid-Beve land iets te verleggen - verder weg van het dorp. Dus alles is gesloopt. Helemaal weg. En als je er al in de buurt kunt komen, zie je er niets meer van terug. De Nieuwen Wijk bestaat niet meer. Later heette het hier Hansweert-Oost; en het woonerf avant la lettre dat op de oude ansichtkaart staat afgebeeld, veranderde toen in Julianastraat. Na de watersnoodramp in 1953 en de we deropbouw in de jaren erna, moest de ze wijk toch weer voor het water wij ken. En niets herinnert er nog aan vroeger. Van de Nieuwen Wijk in Hansweert, later Julianastraat, is niets meer terug te vinden, foto Lex de Meester Buurt moest wijken voor Deze historische hoeve staat aan de Stuyvesantweg in Baarland, dicht bij de zeedijk. Direct achter de dijk liggen de schorren en slik ken die ooit het dorp en de ge meente en het eiland Stuyvesant vormden, foto Gerard Smallegange door Jacoline Vlaander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 46