44 Vanaf 1975 kreeg
de economie in
Hansweert een
gevoelige klap die
het nooit meer te
bovenkwam
6 BUITEN
In de voorhaven langs het Kanaal door
Zuid-Beveland, ter hoogte van Hans-
weert, bepalen scheepswerven en los-
kades het beeld. Kranen en containers,
hoogspanningsmasten en hekwerken,
stalen buizen, stenen en zand. Trucks
met opleggers rijden af en aan. En in
het brede water wachten vrachtschepen.
Aan de andere kant, voorbij de landerijen,
met bomen en bosschages langs de dijk, ligt
Hansweért in de Oude Polder aan de Wester-
schelde. Het wordt in de volksmond 'Ans-
west' genoemd, en maakt deel uit van de ge
meente Reimerswaal. Meermalen is het ge
deeltelijk overstroomd geweest, waarbij lande
rijen en woningen aanzienlijke schade oplie
pen of complete woonwijken zijn wegge
vaagd. Ook het Kanaal door Zuid-Beveland,
goed voor economische groei en bloei, en de
uitbreiding van de sluizencomplexen, gingen
ten koste van straten en buurten.
Het kanaal werd vanaf 1866 in gebruik geno
men. Het liep midden door het dorp en ver
deelde dit in een westelijk en een oostelijk ge
bied. Zoals overal in die tijd brachten de slui
zen veel bedrijvigheid met zich mee. Alles
moest er voortdurend goed worden onderhou
den, schippers deden daarvandaan inkopen
en ook waren er altijd parlevinkers (varende
ondernemers die vanaf het water levensmid
delen verkochten) op en rondom het sluispla-
teau. Hansweert kende vanwege al die reu
ring een welvarende middenstand: bakkers,
slagers en cafés waren ruim voorhanden, wat
het dorp de naam 'klein Antwerpen' oplever
de.
In die jaren nam de scheepvaart door het Ka
naal van Zuid-Beveland toe. Rond het begin
vaade twintigste eeuw was het de drukst be-
varen route in Europa. Schepen werden mo
derner, groter en zwaarder, dus bouwde men
een derde schutsluis die in 1916 operationeel
was, en twee decennia later verbreedde men
het kanaal.
In de nacht van 1 februari 1953 verdween het
oostelijke gedeelte van Hansweert, waaron
der de Julianastraat, in de golven. De mate
riële schade was groot. De opbouwwerkzaam-
heden werden voortvarend ter hand geno
men, maar toen vanaf 1975 inmiddels ook het
Schelde-Rijnkanaal bevaarbaar was, waarmee
de kortste route tussen de havensteden Ant
werpen en Rotterdam werd verlegd, kreeg de
plaatselijke economie in Hansweert een ge
voelige klap die het nooit meer te boven
kwam.
Het Gemeentearchief van Reimerswaal meldt
dat de Julianastraat, inclusief de hele wijk ge
legen aan de oostzijde van het kanaal, in die
tijd definitiefis verdwenen. Om plaats te ma
ken voor de nieuwe voorhaven, als onderdeel
van het plan om het kanaal door Zuid-Beve
land iets te verleggen - verder weg van het
dorp. Dus alles is gesloopt. Helemaal weg. En
als je er al in de buurt kunt komen, zie je er
niets meer van terug.
De Nieuwen Wijk bestaat niet meer.
Later heette het hier Hansweert-Oost;
en het woonerf avant la lettre dat op
de oude ansichtkaart staat afgebeeld,
veranderde toen in Julianastraat. Na
de watersnoodramp in 1953 en de we
deropbouw in de jaren erna, moest de
ze wijk toch weer voor het water wij
ken. En niets herinnert er nog aan
vroeger.
Van de Nieuwen Wijk in Hansweert, later Julianastraat, is niets meer terug te vinden, foto Lex de Meester
Buurt moest wijken voor
Deze historische hoeve staat aan
de Stuyvesantweg in Baarland,
dicht bij de zeedijk. Direct achter
de dijk liggen de schorren en slik
ken die ooit het dorp en de ge
meente en het eiland Stuyvesant
vormden, foto Gerard Smallegange
door Jacoline Vlaander