Easyjet: Nederland heeft te weinig prijsvechters Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat Eat, sleep, rave, repeat ECONOMIE 13 66 Sommige nee-stemmers hebben de consequenties niet goed doordacht 66 De verdeling van de gelden is nog voor de zomer van 2015 geregeld Zes nieuwe bestemmingen Een maand lang onbeperkt data Dankzij een artikel in de statuten van FNV Bondgenoten kan de fusie met drie andere bonden doorgaan. DEN HAAG - De fusie van vier bon den tot één nieuwe FNV kan per januari toch doorgaan. In de vier de week van november houdt FNV Bondgenoten opnieuw een fusiecongres. Vorige week woens dag bleek een meerderheid van 64,62 procent van de congresgan gers van Bondgenoten voor de fu sie. Dat was echter onvoldoende, omdat er een meerderheid van 66,7 procent vereist was. Op het nieuwe fusiecongres ligt exact hetzelfde fusievoorstel op ta fel. Dat is mogelijk, omdat 10 pro cent van de congresgangers om een herstemming kan vragen, leg de de demissionaire Bondgenoten- voorzitter Ellen Dekkers gister middag uit. Volgens haar hebben 125 van de 401 stemgerechtigden om zo'n nieuw congres gevraagd. „Veel tegenstemmers van vorige week zijn geschrokken van de ge volgen van hun tegenstem. Ze zijn in meerderheid voor de fusie, maar hadden nog wel bedenkin gen. Ze dachten opnieuw te kun nen onderhandelen." Voorman Ton Heerts van de FNV sprong gretig in op die mogelijk- heid die de statuten van Bondge noten hem bood. „Er is een over weldigende steun voor de fusie. Abvakabo FNV, FNV Bouw, Sport en ook het Ledenparlement heb ben in overgrote meerderheid voor gestemd. Ook binnen Bond genoten zijn meer mensen voor dan tegen. Ik heb nooit overwo gen af te treden. Nederland heeft behoefte aan een sterke vakbond om tegen het neoliberale beleid van het kabinet te knokken", zegt Heerts. Blijft de vraag of het proces wel zorgvuldig is. En of het niet vreemd is dat een democratisch besluit dat is genomen op 8 okto ber, zes weken later weer onder uitgehaald kan worden. „We zijn geen Tweede Kamer. We hebben onze eigen regels", aldus Ellen Dekkers. Ton Heerts: „We gaan een open dialoog aan met de te genstemmers. Ze hebben aangege ven dat er haken en ogen aan de fusie zitten. Ik denk dat sommige nee-stemmers de consequenties niet goed hebben doordacht." De belangrijkste steen des aan stoots is de verdeling van de finan ciële middelen van de diverse deelbonden. De 108 gekozen le den van het Ledenparlement be palen uiteindelijk de verdeling van het geld. Volgens Ellen Dek kers hebben juist veel senioren in Bondgenoten tegengestemd. Die bond was in 2002 na een fusie na genoeg failliet. „Dat willen die mensen niet nog een keer meema ken." Het vreemde is volgens Dekkers wel dat juist de seniorenbond, die nog in opbouw is, meer geld van de nieuwe, ongedeelde FNV zou krijgen. „Daarom is het des te on begrijpelijker. We hebben afge sproken dat de verdeling van de gelden nog voor komende zomer helemaal is geregeld. Maar dat doe je niet zomaar even via een re kenkundig model." Als tweederde van de 401 stemge rechtigden van Bondgenoten als nog instemmen, kan de fusie op 1 januari van kracht zijn. Mogelijk krijgt die ongedeelde bond op 20 december al versterking. Dan houdt FNV Kiem, de bond van werknemers uit de creatieve in dustrie, zijn eigen fusiecongres. De prijsvechter opent op 30 maart een eigen basis op Schiphol waar drie vliegtuigen gestald worden. Vanaf dat moment voegt Easyjet ook zes nieuwe bestemmingen toe die vanaf Schiphol recht streeks bediend worden. „We wil len een gat vullen in de Neder landse lowcostmarkt", stelt Vet. Nederland is met Schiphol groot op de markt van de 'overstappers'. Mensen komen op Schiphol aan en stappen meteen op een ver- volgvlucht. De prijsvechter ziet de groei met name op de markt van directe vluchten. Vorige maand maakte concurrent Transavia al de plannen voor ko mende zomer bekend. Moederbe drijf Air France-KLM wil meer korte vluchten overhevelen naar budgetdochter Transavia. Dit leid de tot felle protesten onder met name het Franse personeel, om dat medewerkers van de prijsvech ter slechtere arbeidsvoorwaarden hebben. Toch wil de directie de uitbreiding van Transavia doorzet ten. Volgens woordvoerder Mau- Easyjet maakte gisteren zes nieu we bestemmingen bekend waar naar vanaf 30 maart van de nieu we basis op Schiphol wordt gevlo gen. Zeven keer per week is er dan een vlucht naar Nice en naar Venetië. Hamburg wordt zes keer per week aangedaan, Toulouse drie keer. Verder zal Easyjet twee keer per week naar Dubrovnik en Olbia (Sardinië) vliegen. Zeven huidige bestemmingen zullen va ker worden bediend. reen Sluiter ziet ook Transavia in Nederland nog groeimogelijkhe den voor prijsvechters. Door be staande gaten in de markt te vul len, maar ook door klanten bij concurrenten weg te halen. Easyjet zegt zich geen zorgen te maken over de plannen van Transavia. Ook de poging van con current Ryanair om naar Schiphol te vliegen en meer zakenreizigers De Easyjet-basis op Schip hol levert werk op voor zo'n veertig piloten en tachtig man cabinepersoneel te trekken, maakt weinig indruk. Vet: „Wij trekken ons eigen plan. We hebben ons al eerder op de za kelijke reiziger gericht en dat be taalt zich nu uit." De nieuwe basis van Easyjet op Schiphol levert werk op voor on geveer veertig piloten en tachtig man cabinepersoneel. Het bedrijf kreeg 1.400 reacties op de vacatu res die werden opengesteld. Mo menteel lopen nog gesprekken met geselecteerde kandidaten. Met name de hoge luchthavenkos- ten weerhielden Easyjet ervan eer der een basis op Schiphol te ope nen. Enkele weken nadat bekend werd dat de prijsvechter alsnog drie toestellen op Schiphol stalt, werd bekend dat de luchthaven- kosten omlaag gaan. Die twee ont wikkelingen staan los van elkaar, verzekert regiodirecteur Javier Gandara. „Wij werden er ook door verrast. Voor onze business- case Schiphol is het gunstig. Het kan onze groei op Schiphol ver snellen." Hoe snel de prijsvechter vanaf ko mende lente in Nederland zal uit breiden, zegt Gandara niet te kun nen voorspellen. Andere basissta tions groeiden ongeveer met één toestel per jaar. „Maar dat is afhan kelijk van hoeveel ruimte er is op Schiphol." Prijsvechters op Schip hol maken vooral gebruik van de H-pier. Meerdere airlines klagen dat de ruimte daar beperkt is. Als ze uit moeten wijken naar een an dere pier, zijn ze duurder uit. Vodafone WOENSDAG 15 OKTOBER 2014 Toch nog fusie binnen de FNV I Charley Ramdas (FNV Bouw), Corrie van Brenk (Abvakabo FNV), Ton Heerts (FNV-voorzitter), Ellen Dekkers (voor zitter van FNV Bondgenoten) en Gissella Arends (FNV Sport) lichten de pers in over de fusie, foto Phil Nijhuis/HH door Wilko Voordouw Ton Heerts, voorzitter FNV Ellen Dekkers, FNV Bondgenoten door Paul Bots AMSTERDAM - Het aantal aanbie ders van goedkope vluchten in Ne derland is zo klein dat er genoeg ruimte is voor meer bestemmin gen en prijsvechters. Vergeleken met andere Europese landen loopt Nederland achter, stelt commer cieel manager William Vet van Easyjet Nederland. Kijk op vodafone.nl/4G Hét 4G netwerk Power to you

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13