Easyjet: Nederland heeft
te weinig prijsvechters
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
Eat, sleep, rave, repeat
ECONOMIE 13
66 Sommige nee-stemmers
hebben de consequenties
niet goed doordacht
66 De verdeling van de
gelden is nog voor de
zomer van 2015 geregeld
Zes nieuwe
bestemmingen
Een maand lang
onbeperkt data
Dankzij een artikel
in de statuten van
FNV Bondgenoten
kan de fusie met
drie andere bonden
doorgaan.
DEN HAAG - De fusie van vier bon
den tot één nieuwe FNV kan per
januari toch doorgaan. In de vier
de week van november houdt
FNV Bondgenoten opnieuw een
fusiecongres. Vorige week woens
dag bleek een meerderheid van
64,62 procent van de congresgan
gers van Bondgenoten voor de fu
sie. Dat was echter onvoldoende,
omdat er een meerderheid van
66,7 procent vereist was.
Op het nieuwe fusiecongres ligt
exact hetzelfde fusievoorstel op ta
fel. Dat is mogelijk, omdat 10 pro
cent van de congresgangers om
een herstemming kan vragen, leg
de de demissionaire Bondgenoten-
voorzitter Ellen Dekkers gister
middag uit. Volgens haar hebben
125 van de 401 stemgerechtigden
om zo'n nieuw congres gevraagd.
„Veel tegenstemmers van vorige
week zijn geschrokken van de ge
volgen van hun tegenstem. Ze
zijn in meerderheid voor de fusie,
maar hadden nog wel bedenkin
gen. Ze dachten opnieuw te kun
nen onderhandelen."
Voorman Ton Heerts van de FNV
sprong gretig in op die mogelijk-
heid die de statuten van Bondge
noten hem bood. „Er is een over
weldigende steun voor de fusie.
Abvakabo FNV, FNV Bouw, Sport
en ook het Ledenparlement heb
ben in overgrote meerderheid
voor gestemd. Ook binnen Bond
genoten zijn meer mensen voor
dan tegen. Ik heb nooit overwo
gen af te treden. Nederland heeft
behoefte aan een sterke vakbond
om tegen het neoliberale beleid
van het kabinet te knokken", zegt
Heerts.
Blijft de vraag of het proces wel
zorgvuldig is. En of het niet
vreemd is dat een democratisch
besluit dat is genomen op 8 okto
ber, zes weken later weer onder
uitgehaald kan worden. „We zijn
geen Tweede Kamer. We hebben
onze eigen regels", aldus Ellen
Dekkers. Ton Heerts: „We gaan
een open dialoog aan met de te
genstemmers. Ze hebben aangege
ven dat er haken en ogen aan de
fusie zitten. Ik denk dat sommige
nee-stemmers de consequenties
niet goed hebben doordacht."
De belangrijkste steen des aan
stoots is de verdeling van de finan
ciële middelen van de diverse
deelbonden. De 108 gekozen le
den van het Ledenparlement be
palen uiteindelijk de verdeling
van het geld. Volgens Ellen Dek
kers hebben juist veel senioren in
Bondgenoten tegengestemd. Die
bond was in 2002 na een fusie na
genoeg failliet. „Dat willen die
mensen niet nog een keer meema
ken."
Het vreemde is volgens Dekkers
wel dat juist de seniorenbond, die
nog in opbouw is, meer geld van
de nieuwe, ongedeelde FNV zou
krijgen. „Daarom is het des te on
begrijpelijker. We hebben afge
sproken dat de verdeling van de
gelden nog voor komende zomer
helemaal is geregeld. Maar dat
doe je niet zomaar even via een re
kenkundig model."
Als tweederde van de 401 stemge
rechtigden van Bondgenoten als
nog instemmen, kan de fusie op
1 januari van kracht zijn. Mogelijk
krijgt die ongedeelde bond op
20 december al versterking. Dan
houdt FNV Kiem, de bond van
werknemers uit de creatieve in
dustrie, zijn eigen fusiecongres.
De prijsvechter opent op 30 maart
een eigen basis op Schiphol waar
drie vliegtuigen gestald worden.
Vanaf dat moment voegt Easyjet
ook zes nieuwe bestemmingen
toe die vanaf Schiphol recht
streeks bediend worden. „We wil
len een gat vullen in de Neder
landse lowcostmarkt", stelt Vet.
Nederland is met Schiphol groot
op de markt van de 'overstappers'.
Mensen komen op Schiphol aan
en stappen meteen op een ver-
volgvlucht. De prijsvechter ziet
de groei met name op de markt
van directe vluchten.
Vorige maand maakte concurrent
Transavia al de plannen voor ko
mende zomer bekend. Moederbe
drijf Air France-KLM wil meer
korte vluchten overhevelen naar
budgetdochter Transavia. Dit leid
de tot felle protesten onder met
name het Franse personeel, om
dat medewerkers van de prijsvech
ter slechtere arbeidsvoorwaarden
hebben. Toch wil de directie de
uitbreiding van Transavia doorzet
ten. Volgens woordvoerder Mau-
Easyjet maakte gisteren zes nieu
we bestemmingen bekend waar
naar vanaf 30 maart van de nieu
we basis op Schiphol wordt gevlo
gen. Zeven keer per week is er
dan een vlucht naar Nice en naar
Venetië. Hamburg wordt zes keer
per week aangedaan, Toulouse
drie keer. Verder zal Easyjet twee
keer per week naar Dubrovnik en
Olbia (Sardinië) vliegen. Zeven
huidige bestemmingen zullen va
ker worden bediend.
reen Sluiter ziet ook Transavia in
Nederland nog groeimogelijkhe
den voor prijsvechters. Door be
staande gaten in de markt te vul
len, maar ook door klanten bij
concurrenten weg te halen.
Easyjet zegt zich geen zorgen te
maken over de plannen van
Transavia. Ook de poging van con
current Ryanair om naar Schiphol
te vliegen en meer zakenreizigers
De Easyjet-basis op Schip
hol levert werk op voor zo'n
veertig piloten en tachtig
man cabinepersoneel
te trekken, maakt weinig indruk.
Vet: „Wij trekken ons eigen plan.
We hebben ons al eerder op de za
kelijke reiziger gericht en dat be
taalt zich nu uit."
De nieuwe basis van Easyjet op
Schiphol levert werk op voor on
geveer veertig piloten en tachtig
man cabinepersoneel. Het bedrijf
kreeg 1.400 reacties op de vacatu
res die werden opengesteld. Mo
menteel lopen nog gesprekken
met geselecteerde kandidaten.
Met name de hoge luchthavenkos-
ten weerhielden Easyjet ervan eer
der een basis op Schiphol te ope
nen. Enkele weken nadat bekend
werd dat de prijsvechter alsnog
drie toestellen op Schiphol stalt,
werd bekend dat de luchthaven-
kosten omlaag gaan. Die twee ont
wikkelingen staan los van elkaar,
verzekert regiodirecteur Javier
Gandara. „Wij werden er ook
door verrast. Voor onze business-
case Schiphol is het gunstig. Het
kan onze groei op Schiphol ver
snellen."
Hoe snel de prijsvechter vanaf ko
mende lente in Nederland zal uit
breiden, zegt Gandara niet te kun
nen voorspellen. Andere basissta
tions groeiden ongeveer met één
toestel per jaar. „Maar dat is afhan
kelijk van hoeveel ruimte er is op
Schiphol." Prijsvechters op Schip
hol maken vooral gebruik van de
H-pier. Meerdere airlines klagen
dat de ruimte daar beperkt is. Als
ze uit moeten wijken naar een an
dere pier, zijn ze duurder uit.
Vodafone
WOENSDAG 15 OKTOBER 2014
Toch nog fusie binnen de FNV
I Charley Ramdas (FNV Bouw), Corrie van Brenk (Abvakabo FNV), Ton Heerts (FNV-voorzitter), Ellen Dekkers (voor
zitter van FNV Bondgenoten) en Gissella Arends (FNV Sport) lichten de pers in over de fusie, foto Phil Nijhuis/HH
door Wilko Voordouw
Ton Heerts, voorzitter FNV
Ellen Dekkers, FNV Bondgenoten
door Paul Bots
AMSTERDAM - Het aantal aanbie
ders van goedkope vluchten in Ne
derland is zo klein dat er genoeg
ruimte is voor meer bestemmin
gen en prijsvechters. Vergeleken
met andere Europese landen loopt
Nederland achter, stelt commer
cieel manager William Vet van
Easyjet Nederland.
Kijk op vodafone.nl/4G
Hét 4G netwerk
Power to you