'Alle klanten van dienst zijn, kan gewoon niet' Neckermann.com is er nog altijd. Sinds een paar maanden bescheiden van omvang en ondergebracht in een bedrijfsverzamelgebouw in Zeist. Het is even zoeken naar de juiste ingang. interview 4 SPECTRUM Aanvankelijk is Benne van Leeuwen terughoudend om in te gaan op vragen over het faillissement en de 'door start' van Neckermann.com „Omdat het een zeer complex en tech nisch verhaal is", zegt de Goese curator die samen met collega Jeroen de Waard het neckermann.com dossier afhandelt. „Feitelijk is alleen de voorraad verkocht aan een aan de oorspronkelijke aandeel houder gelieerde vennootschap tegen een daartoe bepaalde waarde en met inachtne ming van de rechten van leveranciers uit eigendomsvoorbehoud. Of je dan kunt spreken van een doorstart is de vraag", for muleert Van Leeuwen zo helder mogelijk. Hij heeft de uitzending van Kassa gezien. „In de uitzending werden gedupeerde consumenten aan het woord gelaten. Dat is maar een heel klein deel van het dos sier. Je hebt te maken met concurrente en preferente schuldeisers. Daar maken con sumenten ook onderdeel van uit. Geloof me, alleen dat al is zeer moeilijk te duiden en uit te leggen." Tot wel honderden mails per dag kregen Van Leeuwen en De Waard in de eerste dagen na het faillissement en doorstart op hun computerschermen te zien. „Van vooral consumenten met allerlei vragen. We hebben die zoveel en zo goed moge lijk beantwoord. Deels door middel van een antwoordmail waarin de meest actue le vragen worden afgedaan. Neckermann had uiteraard klanten die kort voor het faillissement hadden besteld en nog geen levering hadden ontvangen. Daarnaast zijn er retouren die uitgezocht moeten worden. Alle individuele klanten van dienst zijn, kan gewoon niet. Dat vergt te veel tijd en is in veel gevallen ook tech nisch niet mogelijk wegens het ontbre ken van adequate adresgegevens." De consumentenbelangen maken dit fail lissement wel speciaal, zegt Van Leeu wen. „Er is veel particuliere schade, maar ook heel veel zakelijke schade. Dat wordt wel eens vergeten. Denk maar aan de leve ranciers, de belasting, het UWV. Je hebt met heel veel bedrijven en instanties te maken." Bezorgbedrijven die de pakketjes van neckermann.com rondbrachten, wilden die pakketjes aanvankelijk niet meer te ruggeven. Van Leeuwen: „Uiteindelijk zijn de meeste pakketjes bij ons terecht gekomen. Duizenden pakketjes. Van een USB-stick die 9,95 euro kost tot een televi sie van 400 euro. Dan moet je gaan uitzoe ken wie er al betaald heeft. Meer dan 95 procent heeft op krediet gekocht en nog niets betaald. Die lijden geen schade." Maar er blijft genoeg over, gaat Van Leeu wen verder. „Veertig procent van de be stellingen komt altijd terug. Want ie mand die en spijkerbroek wil, laat er drie komen om te passen. Welke is betaald? Kortom, het is een geweldige uitzoekerij. Stel dat je ruim een half uur of langer be zig bent met een retour van 50 euro. Dat is aanzienlijk kostbaarder dan die retour. Dus moet je je afvragen: wat kun je het beste doen en dat een rechter voorleggen. Ik snap de emotie, absoluut. Maar er zijn grenzen en wij moeten wel alles kunnen verantwoorden." Voor het uitspreken van het faillissement liep Benne van Leeuwen al enkele dagen bij neckermann.com rond. Als stille be windvoerder. Van Leeuwen: „Om een eventueel snelle doorstart na het faillisse ment voor te bereiden. Daar was in dit faillissement overigens geen sprake van zoals in het openbare verslag ook is vast gelegd." Pre-pack heet dat in vakjargon. Bedoeld om de schade zo beperkt mogelijk te hou den. „Dat doe je niet uit luxe", zegt Andreas Ezinga van neckermann.com „Wij wilden het zo goed mogelijk doen. Ik weet dat er in de Tweede Kamer over pre-pack gesproken wordt en dat er meer regels gewenst zijn. Dat is een politieke zaak en daar laat ik me verder niet over uit." Dat doet Benne van Leeuwen ook niet. „Elke situatie is een situatie op zich. Al eerder heb ik gezegd dat er altijd geke ken wordt of er dingen gebeurd zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Dat doen we nu ook. Maar dat kost tijd. Zeker in deze complexe zaak." ckermann.com Andres Ezinga legt uit. „Het is zuur dat het niet gelukt is." foto Michel Wijnbergh

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 92