Stilte in beeld gevangen Piene in je poke; kommen en gaen van woorden Cees Maas ging van woord naar beeld. Hij is nu fotograaf van Minimalistic Poetry. STREEKTAAL 40 CULTUUR MINIMALISTIC POETRY Blue Maxx in Brandenburgh Jo De Roeck in Schuttershof keld. „Het beeld staat op zijn kop en het was omslachtig, ook door het werk in de donkere kamer." Hij kocht een digitale camera en volgde workshops fotografie bij onder andere de Fotoacademie Rotterdam en Sint Joost in Breda. Hij zoog de geheimen van de foto grafie op als een spons. „Zo zit ik een beetje in elkaar. Als ik iets wil, dan ga ik tot het uiterste om een goed resultaat te behalen." En langzaam ontdekte hij wat hij precies wilde vastleggen. Het moest zwart-witfotografie zijn en een beeld moest ontdaan zijn van ballast. Fotografen als Todd Hido en Michael Kenna zijn momen teel zijn grote voorbeelden. Hido is bekend door zijn foto waarop een huis in de duisternis op doemt, dat maar één verlicht raam heeft. Sinister en myste rieus. Michael Kenna schildert als Maas met licht en donker, tech nisch weergaloos. „Ik hou ook van het werk van Edward Hop per. De mensen in zijn schilderij ademen een verschrikkelijke een zaamheid uit. Bijvoorbeeld in de Nighthawks, het schilderij met die alleenstaande mensen aan de bar in de diner. Prachtig. Ik kan niet schilderen, ik kan niet tekenen, maar ik kan wel een beeld laten zien. Ik wil niet de werkelijkheid kopiëren, dat interesseert me niet, ik wil met een foto een eigen we reld maken." Een nieuwe realiteit die doordrenkt is van stilte. „Het is leuk dat ik ben opgevallen door Art Limited. Ik krijg daardoor uit nodigingen voor tripjes en ik kan van de fotografie leven. Maar ben ik daardoor gelukkiger? Het geluk kigst ben ik als ik met mijn came ra op een prachtige locatie sta en het tij hoog is, terwijl het licht doet wat ik wil." Voor Cees Maas (Domburg, 1954) kan het niet stil genoeg zijn. Hij creëert sinds januari 2013 verstil de beelden. Daarvoor gebruikt hij een Zwart Filter, de Neutral Den sity (ND) filter. Die laat minder licht door, dus kan er met een lan gere sluitertijd gefotografeerd worden. Maas belicht de beelden meestal 2 tot 3 minuten. De came ra rust op een stevig statief. Het beeld wordt na de klik gevangen en alles wat dan nog beweegt wordt bevroren, terwijl het oog naar de stilstaande elementen, zo als paalhoofden of wrakken wordt getrokken. De foto krijgt een fluwelen, wollige laag. Deze surrealistische manier van fotogra feren viel bij de wereldwijde orga nisatie Art Limited (AL) in de smaak, die als een agentschap voor kunstenaars in de brede zin van het woord werkt. 'Minimalis- tic Poetry' heet zijn werk. Prints (30 bij 30) van Maas worden via AL verkocht voor 325 euro. Gere nommeerde buitenlandse tijd schriften als Blur en Dodho heb ben publicaties aan Maas gewijd. VEERE - „Ik ben een man van de kust", zegt Cees Maas. Bij het wa ter vindt hij de stilte waarnaar hij op zoek is. Maas, nu woonachtig in Veere, komt eigenlijk nog maar net kijken als fotograaf. Hij is 34 jaar journalist geweest bij De Stem en de PZC. „Ik ging altijd met de fotograaf op pad en was ja loers hoe zij zich in beeld konden uitdrukken. Toen had ik altijd al het verlangen om ooit te gaan fo tograferen. Die kans greep ik toen ik in 2008 stopte bij BN DeStem." Hij had een romantisch idee in ge dachte. Net als de fotografen die hij bewonderde, zoals Thom van Amsterdam, begon hij met een analoge Rolleiflex. Een prachtig apparaat, maar ook erg ingewik- Een stuitje elee goeng het over woorden die a me nie mï gebruke. Me vrouw de Wolf uut Bé' kerke vroeg naeder'and of a 'k nog wist wat a een fluwine was. Neê, dat kend'n ik nie. Het is een kussensloop of nog beter een kossenslööp, want de klank is mie de jaeren ok veranderd. Ze schreef at het zö een gedoe was mie die linters d'r an. Die goenge in de warre in de waste. Laeter kwamee d'r knoppen, mae dat we re van die blikke bekleêd mie ke- toen. Ok wiere d'r verpleegsters knoppen gebruukt, een soort manchetknoppen, die a je d'r uut most doe voe a de fluwinen in de waste moste. Bie 't stampen van de waste zoue ze anders kapot gae. Noe gebruke me een sloop mie een omslag, 't Is eigenlijk toch gek, schrief ze, a je zö lank mö wachte op een goeie oplos sing. Mae dat is mie vee diengen zö. Me a zölank elektriciteit en nog vee langer me fietsen, waèrom most het dan toet noe toe dure voe a d'r elektrische fiet sen kwaeme? Pas a j'n eigen jae- Voor de gesproken rubriek: www.pzc.nl/streektaal ren alfdoad etrapt eit, vervolgens een ööp gemieter op bromfietsen te verduren ehad eit, komme ze mie een elektrische fiets. Afijn, het is nie anders. Ontwikkeling eêt dat. Over afijn esproke, de Dikke van Dale vier dit jaer z'n onderdvuuf- tig jaerig bestaen. Paè is van aol- les te doen rondom het boek. Elk jaer worre d'r nieuwe woorden toe'evoegd en gae d'r ok woorden uut. Afijn kwam 'r in 1903 in, eêst kon je alleêne het Franse enfin vinde. Op de website van Van Da- Ie staèt 'r vanaf 1864, van elk jaer, een nieuw woord in. Leuk om te lezen en je kon ok stemme wat a je de leukste woorden vond. Het woord bolleboos (1866) won het, twiddes was regelneef en derdes 'bekokstoven'. Het woord hallo staè 'r in vanaf 1909, knudde van af 1925. Da woorden nauw verbon- de bin mie de actualiteit ka je wè begriepe. In 1914 wier het woord loopgravenoorlog toe'evoegd. Pre cies onderd jaer elee begon de Eêste Wereldoorlog. Net nae de Twidde Wereldoorlog kwam de bikini in de mode. In 1952 wier het woord op'enome in de Van Dale. De bikini eêt nae de eiland engroep Bikini, waè a Amerika proeven nam mie atoombommen. Volgens Wikipedia sloeg het twïdeêlige zwempak in as een bom, daèrom die naem. Toen a de bikini nog kleiner wier, dook de naem reetveter op. Daè komme dus woorden bie, daè vaole ok woorden af. Woorden die a noait mï gebruukt worre, worre eschrapt. Dat kan wè lange dure, wan je vindt ze soms nog lange te rug in uutdrukkingen of in ge schriften. Een voorbeeld van zö'n woord is safiaartje, een sigaret. Sa- fiaartje is d'r noe uut, mae sigaret kwam d'r a in in 1905. A een vrou we 'speldengeld' kreeg, kon ze spullen köpe om nuttige handwer ken te doen. In de nieuwste uut- gaeve za je dat nie mï vinde. Dus a je nog aoltied spellegeld kriegt, löp je behoorlijk achter. Op www.taaldacht.nl vind je lies ten mie vergete woorden, woor den die a je nog ier en daè her kent in woorden die me nog ge bruke, mae sterk veranderd bin. In die lieste stae d'r moaie voor beelden. Scham beteêkent kort. Dienkt an schampe. Smout is zacht, kalm, aangenaam. Dienkt an smouters of smoutebollen. Smout is ok smeer (reuzel). In het dialect is dat nog steeds bewaerd ebleve. Nie alleêne as woord, mae ok nog as lekkernieë. Pook staè voe zak of buidel. Mae a je klaegt bie d'n dokter 'ik heb pijn in mijn pook' dan dienk ik a t'n zeit a je beter naè een garage kan gae. A t'n Zeêuws verstaèt en je zei a je pien in je poke eit, dan je kans at 'n vraegt of a je misschien te- vee smouters egeten eit. BURGH-HAAMSTEDE - De Belgische band Blue Maxx treedt zondag middag op in eet- en muziekcafé Brandenburgh aan de Ring in Burgh-Haamstede: aanvang 16.00 uur. Blue Maxx is een bluesforma tie. De bandleden delen hun lief de voor de bluegrassmuziek, een Amerikaanse muzieksoort die eind jaren '50 in zwang kwam. MIDDELBURG - Café Schuttershof in Middelburg houdt zondag de eerste rocksessie van het seizoen met Jo De Roeck als gast. Jo De Roeck is een Belgische singer/songwriter, gitarist en frontman van de rockformatie THE3rdMAN. Hij speelde in het verleden met onder andere ex-le den van The Wild Romance, Fo cus, Brainbox, Dog eat Dog en ve le anderen. De rocksessie begint rf om 17.00 uur. Entree is gratis. Maas schildert met licht Reservepijler van de stormvloedkering, Neeltje Jans. foto Cees Maas door Edith Ramakers Cees Maas. foto Ruben Oreel door Engel Reinhoudt Reacties: Werrilaan 21, 4453 CA 's-Heerenhoek. E-mail: cn.zeeuws@zeelandnet.nl. Nae een maend is dit stikje ok nae te lezen op www.zeeuwsezanger.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 40