Stilte in beeld gevangen
Piene in je poke; kommen en gaen van woorden
Cees Maas ging van woord
naar beeld. Hij is nu fotograaf
van Minimalistic Poetry.
STREEKTAAL
40 CULTUUR
MINIMALISTIC POETRY
Blue Maxx in
Brandenburgh
Jo De Roeck in
Schuttershof
keld. „Het beeld staat op zijn kop
en het was omslachtig, ook door
het werk in de donkere kamer."
Hij kocht een digitale camera en
volgde workshops fotografie bij
onder andere de Fotoacademie
Rotterdam en Sint Joost in Breda.
Hij zoog de geheimen van de foto
grafie op als een spons. „Zo zit ik
een beetje in elkaar. Als ik iets
wil, dan ga ik tot het uiterste om
een goed resultaat te behalen."
En langzaam ontdekte hij wat hij
precies wilde vastleggen. Het
moest zwart-witfotografie zijn en
een beeld moest ontdaan zijn van
ballast. Fotografen als Todd Hido
en Michael Kenna zijn momen
teel zijn grote voorbeelden. Hido
is bekend door zijn foto waarop
een huis in de duisternis op
doemt, dat maar één verlicht
raam heeft. Sinister en myste
rieus. Michael Kenna schildert als
Maas met licht en donker, tech
nisch weergaloos. „Ik hou ook
van het werk van Edward Hop
per. De mensen in zijn schilderij
ademen een verschrikkelijke een
zaamheid uit. Bijvoorbeeld in de
Nighthawks, het schilderij met die
alleenstaande mensen aan de bar
in de diner. Prachtig. Ik kan niet
schilderen, ik kan niet tekenen,
maar ik kan wel een beeld laten
zien. Ik wil niet de werkelijkheid
kopiëren, dat interesseert me niet,
ik wil met een foto een eigen we
reld maken." Een nieuwe realiteit
die doordrenkt is van stilte. „Het
is leuk dat ik ben opgevallen door
Art Limited. Ik krijg daardoor uit
nodigingen voor tripjes en ik kan
van de fotografie leven. Maar ben
ik daardoor gelukkiger? Het geluk
kigst ben ik als ik met mijn came
ra op een prachtige locatie sta en
het tij hoog is, terwijl het licht
doet wat ik wil."
Voor Cees Maas (Domburg, 1954)
kan het niet stil genoeg zijn. Hij
creëert sinds januari 2013 verstil
de beelden. Daarvoor gebruikt hij
een Zwart Filter, de Neutral Den
sity (ND) filter. Die laat minder
licht door, dus kan er met een lan
gere sluitertijd gefotografeerd
worden. Maas belicht de beelden
meestal 2 tot 3 minuten. De came
ra rust op een stevig statief. Het
beeld wordt na de klik gevangen
en alles wat dan nog beweegt
wordt bevroren, terwijl het oog
naar de stilstaande elementen, zo
als paalhoofden of wrakken
wordt getrokken. De foto krijgt
een fluwelen, wollige laag. Deze
surrealistische manier van fotogra
feren viel bij de wereldwijde orga
nisatie Art Limited (AL) in de
smaak, die als een agentschap
voor kunstenaars in de brede zin
van het woord werkt. 'Minimalis-
tic Poetry' heet zijn werk. Prints
(30 bij 30) van Maas worden via
AL verkocht voor 325 euro. Gere
nommeerde buitenlandse tijd
schriften als Blur en Dodho heb
ben publicaties aan Maas gewijd.
VEERE - „Ik ben een man van de
kust", zegt Cees Maas. Bij het wa
ter vindt hij de stilte waarnaar hij
op zoek is. Maas, nu woonachtig
in Veere, komt eigenlijk nog maar
net kijken als fotograaf. Hij is 34
jaar journalist geweest bij De
Stem en de PZC. „Ik ging altijd
met de fotograaf op pad en was ja
loers hoe zij zich in beeld konden
uitdrukken. Toen had ik altijd al
het verlangen om ooit te gaan fo
tograferen. Die kans greep ik toen
ik in 2008 stopte bij BN DeStem."
Hij had een romantisch idee in ge
dachte. Net als de fotografen die
hij bewonderde, zoals Thom van
Amsterdam, begon hij met een
analoge Rolleiflex. Een prachtig
apparaat, maar ook erg ingewik-
Een stuitje elee goeng het
over woorden die a me
nie mï gebruke. Me
vrouw de Wolf uut Bé'
kerke vroeg naeder'and of a 'k
nog wist wat a een fluwine was.
Neê, dat kend'n ik nie. Het is een
kussensloop of nog beter een
kossenslööp, want de klank is
mie de jaeren ok veranderd. Ze
schreef at het zö een gedoe was
mie die linters d'r an. Die goenge
in de warre in de waste. Laeter
kwamee d'r knoppen, mae dat we
re van die blikke bekleêd mie ke-
toen. Ok wiere d'r verpleegsters
knoppen gebruukt, een soort
manchetknoppen, die a je d'r uut
most doe voe a de fluwinen in de
waste moste. Bie 't stampen van
de waste zoue ze anders kapot
gae. Noe gebruke me een sloop
mie een omslag, 't Is eigenlijk
toch gek, schrief ze, a je zö lank
mö wachte op een goeie oplos
sing. Mae dat is mie vee diengen
zö. Me a zölank elektriciteit en
nog vee langer me fietsen,
waèrom most het dan toet noe
toe dure voe a d'r elektrische fiet
sen kwaeme? Pas a j'n eigen jae-
Voor de gesproken rubriek:
www.pzc.nl/streektaal
ren alfdoad etrapt eit, vervolgens
een ööp gemieter op bromfietsen
te verduren ehad eit, komme ze
mie een elektrische fiets. Afijn,
het is nie anders. Ontwikkeling
eêt dat.
Over afijn esproke, de Dikke van
Dale vier dit jaer z'n onderdvuuf-
tig jaerig bestaen. Paè is van aol-
les te doen rondom het boek. Elk
jaer worre d'r nieuwe woorden
toe'evoegd en gae d'r ok woorden
uut. Afijn kwam 'r in 1903 in, eêst
kon je alleêne het Franse enfin
vinde. Op de website van Van Da-
Ie staèt 'r vanaf 1864, van elk jaer,
een nieuw woord in. Leuk om te
lezen en je kon ok stemme wat a
je de leukste woorden vond. Het
woord bolleboos (1866) won het,
twiddes was regelneef en derdes
'bekokstoven'. Het woord hallo
staè 'r in vanaf 1909, knudde van
af 1925. Da woorden nauw verbon-
de bin mie de actualiteit ka je wè
begriepe. In 1914 wier het woord
loopgravenoorlog toe'evoegd. Pre
cies onderd jaer elee begon de
Eêste Wereldoorlog. Net nae de
Twidde Wereldoorlog kwam de
bikini in de mode. In 1952 wier
het woord op'enome in de Van
Dale. De bikini eêt nae de eiland
engroep Bikini, waè a Amerika
proeven nam mie atoombommen.
Volgens Wikipedia sloeg het
twïdeêlige zwempak in as een
bom, daèrom die naem. Toen a de
bikini nog kleiner wier, dook de
naem reetveter op. Daè komme
dus woorden bie, daè vaole ok
woorden af. Woorden die a noait
mï gebruukt worre, worre
eschrapt. Dat kan wè lange dure,
wan je vindt ze soms nog lange te
rug in uutdrukkingen of in ge
schriften. Een voorbeeld van zö'n
woord is safiaartje, een sigaret. Sa-
fiaartje is d'r noe uut, mae sigaret
kwam d'r a in in 1905. A een vrou
we 'speldengeld' kreeg, kon ze
spullen köpe om nuttige handwer
ken te doen. In de nieuwste uut-
gaeve za je dat nie mï vinde. Dus
a je nog aoltied spellegeld kriegt,
löp je behoorlijk achter.
Op www.taaldacht.nl vind je lies
ten mie vergete woorden, woor
den die a je nog ier en daè her
kent in woorden die me nog ge
bruke, mae sterk veranderd bin.
In die lieste stae d'r moaie voor
beelden. Scham beteêkent kort.
Dienkt an schampe. Smout is
zacht, kalm, aangenaam. Dienkt
an smouters of smoutebollen.
Smout is ok smeer (reuzel). In het
dialect is dat nog steeds bewaerd
ebleve. Nie alleêne as woord, mae
ok nog as lekkernieë. Pook staè
voe zak of buidel. Mae a je klaegt
bie d'n dokter 'ik heb pijn in mijn
pook' dan dienk ik a t'n zeit a je
beter naè een garage kan gae. A
t'n Zeêuws verstaèt en je zei a je
pien in je poke eit, dan je kans
at 'n vraegt of a je misschien te-
vee smouters egeten eit.
BURGH-HAAMSTEDE - De Belgische
band Blue Maxx treedt zondag
middag op in eet- en muziekcafé
Brandenburgh aan de Ring in
Burgh-Haamstede: aanvang 16.00
uur. Blue Maxx is een bluesforma
tie. De bandleden delen hun lief
de voor de bluegrassmuziek, een
Amerikaanse muzieksoort die
eind jaren '50 in zwang kwam.
MIDDELBURG - Café Schuttershof
in Middelburg houdt zondag de
eerste rocksessie van het seizoen
met Jo De Roeck als gast. Jo De
Roeck is een Belgische
singer/songwriter, gitarist en
frontman van de rockformatie
THE3rdMAN. Hij speelde in het
verleden met onder andere ex-le
den van The Wild Romance, Fo
cus, Brainbox, Dog eat Dog en ve
le anderen. De rocksessie begint rf
om 17.00 uur. Entree is gratis.
Maas schildert met licht
Reservepijler van de stormvloedkering, Neeltje Jans. foto Cees Maas
door Edith Ramakers
Cees Maas. foto Ruben Oreel
door Engel Reinhoudt
Reacties: Werrilaan 21, 4453 CA
's-Heerenhoek. E-mail:
cn.zeeuws@zeelandnet.nl. Nae een
maend is dit stikje ok nae te lezen op
www.zeeuwsezanger.nl