FZC i Charlie Chaplin, van straatkind tot wereldster 44 Bij de laatste sessie zei ze: 'Dit moet echt de allerlaatste zijn. Eens wil ik er vanaf zijn' 23 KIJKTIP zondag 20.40 uur Regisseur Maarten Mourik kwam niet verder dan haar keukentafel. Maar dat doet geen afbreuk aan zijn portret van Adèle Bloemendaal. „Ze heeft in ieder geval niet de plantenspuit op me gezet." Hoger die camera, nog iets hoger." Voordat de op dat moment net 8o jaar geworden Adèle Bloemendaal met Maar ten Mourik in gesprek gaat, moet de camera naar haar wens worden opgesteld. Op zo'n manier, dat haar kin en nek zo voordelig mogelijk uitkomen. Want waarom zou je een mens lelijker maken als het ook mooier kan? De regisseur werd gegrepen door de Neder landse comédienne toen hij werd gevraagd een theaterstuk over haar leven te regisse ren. Hij wist op dat moment weinig van haar. „Natuurlijk had ik weieens een show van haar gezien. En iedereen van een zeke re leeftijd kent de Bros-reclame." Hij begon over haar te lezen, verhalen te verzamelen. „Ik raakte door haar gefasci neerd. Vanwege Adèle's natuurlijke charis ma en charme. De wijze waarop ze een volksvrouw speelde in 't Schaep met de 5 pooten, maar net zo makkelijk literaire solo programma's deed of een carnavalslied zong. Haar leven vol mannen en drank, ook intrigerend. En dat ze zo maar tour nees en optredens afzegde of niet kwam opdagen. Dat is óók een kant van Adèle. Wat ik zo mooi aan haar vind, is dat ze niet aardig of lief gevonden wil worden. Ze is authentiek." Omdat hij wist dat ze na meerdere beroer tes een broze gezondheid had, besloot Mou rik een film over haar te maken, voordat het te laat zou zijn. Achteraf gezien is hij gelukkig met zijn timing. Afgelopen juni werd Bloemendaal weer getroffen door een beroerte, een zeer zware ditmaal. „In mijn film is ze grappig, slim en scherp. Ik ben heel blij dat ik haar nog zo heb kunnen van gen." Hij wilde geen standaardportret van de comédienne maken. „Niet in anderhalf uur naar binnen en naar buiten voor de verha len die we allemaal al kennen. Ik hoopte langzaam dichterbij te komen. Ik dacht, ik begin met een gesprek aan de keukentafel en dan laat ze ons misschien meer toe in haar leven. Mogen we mee als ze de stad in gaat of als ze haar zoon bezoekt." Het liep anders. Adèle stemde in met "zijn komst, maar liet Mourik niet verder komen dan de keukentafel. Uiteindelijk schoof hij vier keer aan. En hij stond ook een aantal keren voor een dichte deur op de afgespro ken tijd. „Bij de laatste sessie zei ze: 'Dit moet echt de allerlaatste zijn. Eens wil ik er vanaf zijn'." Het resultaat van die vier sessies is er niet minder prachtig en treffend om geworden. Dat komt vooral doordat Mourik in zijn eindmontage ook de momenten meenam waarin het gesprek nog niet was begonnen. Momenten waarop ze zich met het camera standpunt bemoeit, de Siamese kat van haar schoot jaagt met een plantenspuit of begerig een boek uitpakt dat de regisseur voor haar heeft meegenomen. Mourik: „Ik wilde haar respectvol en eerlijk neerzetten, niet als de diva die we kennen. In het mate riaal dat ik had, ben ik gaan zoeken naar die momenten. Die bleken ook aan randen van het gesprek te zitten. Als ze de telefoon opneemt en gedecideerd een gesprek voert, de liefdevolle en tegelijkertijd strenge wij ze waarop ze met haar katten omgaat." Een paar weken geleden, toen Bloemen- daal van het revalidatiecentrum terugging naar het bejaardenhuis, ging Mourik met taartjes en de afgemonteerde film bij haar langs. „We hebben samen gekeken. Het is moeilijk te weten wat er in haar hoofd om- _gaat. Ze kan bijna niet praten, maar ze heeft de hele duur van de film rechtop in haar fauteuil gezeten. Haar ogen weken niet van het scherm. Op momenten dat Adèle in de film schaterlacht, toonde ze een flauwe glimlach. Bij de archiefbeelden van Adèle in haar hoogtijdagen zag je onge loof en verbazing in haar ogen. Aan het ein de van de film knikte ze, leunde achterover en staarde in stilte uit het raam naar de Nieuwmarkt in Amsterdam, waar ze woont." De regisseur zag dat als een soort goedkeuring. Hij lacht: „Ze heeft in ieder geval niet de plantenspuit op me gezet." In de film is te zien hoe Bloemendaal zich met het eindshot bemoeit. „Zij heeft en houdt graag de regie en die hebben we haar gegeven", zegt Mourik. „Ik wilde niet manipuleren, geen facades ophouden. Eén ding hoop ik: dat iedereen die deze docu mentaire ziet, van Adèle zal gaan houden. Dat gun ik haar." ZATERDAG 11 OKTOBER 2014 Media CANVAS Adèle, gewoon zoals ze is „Haar respectvol en eerlijk neerzetten, niet als de diva die we allemaal kennen." Regisseur Maarten Mourik wil in zijn portret dat beeld van Adèle Bloemendaal schetsen, foto AvroTros door Rivka Groenier Regisseur Maarten Mourik 2Doc Adèle Bloemendaal: eens wil ik er vanaf zijn. Maandag 13 oktober, NPO 2, 20.25 uur. reageren? W media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 111