1
I
I
I
I
Zondag
66 We hebben geloof
ik zo'n twee jaar
op de wachtlijst
gestaan, voordat er
eindelijk piek was
18 REIZEN
ALTIJD ONDERWEG
Derk Bolt
Laatst hoorde ik een oude mevrouw
op de radio. Het ging over de klach
ten van jongeren die vinden dat de
grijze mens te veel vermogen heeft.
Dat stemde de dame verdrietig. Men ziet
liever dat ik dood ben, verzuchtte ze. Laat
ze dat nou eerlijk zeggen. Ik moet verdwij
nen. Oud, duur, dood.
Tragisch. En het raakt me. Ik vind oude
mensen meestal een stuk interessanter
dan jonge. Misschien omdat ik zelf ook
=F
niet meer zo piep ben. Dat zou kunnen. In
Barcelona heb ik bejaarde buren. En omdat
ik graag Spaans spreek, onderhoud ik goed
contact.
Domingo woont op de onderste verdie
ping van onze finca. Lang geleden was hij
de conciërge van het gebouw van vijf ver
diepingen. Toen ik 15 jaar geleden een paar
etages boven hem kwam wonen, was hij
iets over de 70. Een taaie ouwe baas. In die
tijd hadden we nog geen lift en moest het
huisraad naar de tweede verdieping wor
den gesleept Dat was een vermoeiende be
zigheid. Domingo bood zijn hulp aan. Een
opaatje, dacht ik, maar hij bleek een man
netjesputter. Oersterk. Terwijl ik hijgend
en steunend grote pakken doe-het-zelf-
meubels naar boven wurmde, huppelde
de oude baas met loeizware matrassen op
de schouder vrolijk voor mij uit. Ik was
diep onder de indruk.
Domingo betekent zondag. Hij is dan ook
op zondag geboren. Een kind van het ge
luk. Door de strategische positie van zijn
woning is het onmogelijk ons gebouw on
opgemerkt binnen te komen. De gepensio
neerde portier heeft alles in de gaten. Zijn
deur staat altijd open. Ik word regelmatig
naar binnen getrokken voor een kop opge
warmde koffie uit het pannetje van giste
ren.
In mijn hoge etage schijnt de zon naar bin
nen en waait de wind van voor naar ach
ter. De benedenetage van Domingo heeft
Het was ooit de droom van
het Britse imperium: de
aanleg van een spoorweg
tussen Cairo en Kaapstad,
dwars door Afrika, langs
alle Britse koloniën. Onder
leiding van de drijvende
kracht Cecil John Rhodes werd hiermee
aan het einde van de negentiende eeuw
een begin gemaakt. Met als resultaat zo'n
6.000 kilometer aan spoor tussen Dar es
Salaam in Tanzania en Kaapstad in
Zuid-Afrika.
Verschillende spoorbreedtes, politieke on
rust en corruptie zorgden er voor dat het
decennialang onmogelijk was dit traject
daadwerkelijk met de trein te kunnen afleg
gen. De Zuid-Afrikaan Rohan Vos wilde
zich hier echter niet bij neerleggen. Ook
hij had een droom, een missie: treinreizen
door Afrika mogelijk maken. Na jaren hard
werken en stille diplomatie is hij daarin
wonderwel geslaagd. Met Rovos Rail orga
niseert hij nu zeer luxe treinreizen, die
worden gerekend tot 's werelds mooiste.
De rode loper is uitgerold als we ons mel
den op het station van Dar es Salaam voor
de treinreis naar Kaapstad. Het stationsge
bouw is verloederd, maar op een zijspoor
staat een blinkend treinstel te wachten, pro
duceert een bandje vrolijke muziek en
staan de glazen champagne klaar. De taal is
Nederlands, want bijna de hele trein blijkt
te zijn afgeboekt door landgenoten die ook
een droom najagen.
Voor de verwezenlijking van die droom
blijkt geduld een schone zaak. „We hebben
geloof ik zo'n twee jaar op de wachtlijst ge
staan voordat er eindelijk plaats was", ma
ken Jan en Loes uit Workum duidelijk. Het
zelfde geluid valt te horen van de in Oot-
marsum wonende Hans en Ellie: „We la
zen ooit eens een stukje over deze trein
reis. Toen we wilden boeken, kregen we te
horen dat er over anderhalf jaar mogelijk
plek zou zijn."
Het leven aan boord overtreft de stoutste
verwachtingen. De suites zijn overdag een
ruime zitplaats en worden 's avonds door
de privé-hostess omgetoverd in comfortabe
le slaapplaatsen, inclusief toilet en douche.
Twee restauratiewagons, een loungewagon
en een bar/observatiewagon zijn beschik
baar als je even wat anders wilt zien dan je
eigen suite. Om het makkelijk te maken, is
alles inclusief. Dus de portemonnee kan in
de kluis blijven.
De hele dag doen we ons tegoed aan werke
lijk exquise eten, vergezeld van de beste,
door de eigen barkeeper geserveerde wij
nen. Tbssendoor regent het drankjes, hap
jes en snacks. Treinmanager Mart Marais
had ons al gewaarschuwd: „Reken er maar
op dat er aan het einde van de rit minimaal
3 kilo extra meegezeuld moet worden. En
dan heb ik het niet over de souvenirs."
Er worden regelmatig lezingen gegeven
aan boord, een dokter zorgt voor een extra
gevoel van zekerheid en zelfs een kapper is
beschikbaar voor het geval het haar wat in
de war zit. Het voelt bijna alsof we in een
capsule door het landschap reizen. Maar ge
lukkig geen afgesloten capsule; de ramen
kunnen open en het observatiedek aan het
uiteinde van de trein is half open. In de we
tenschap dat de trein vanwege de staat van
de spoorrails soms niet harder kan rijden
dan 20 kilometer per uur, is er volop gele
genheid het leven van de lokale bevolking
te aanschouwen. Zeker als de trein weer
eens een uurtje of langer moet stilstaan en
dorpjes meteen uitlopen.
Haast is een relatief begrip tijdens deze
treinreis. Bovendien wordt er regelmatig
gestopt voor excursies, waarvan die bij de
Victoria Falls toch wel de indrukwekkend
ste is. Vanaf het station aan de Zimbab
waanse kant van de watervallen lopen we
in nog geen 100 meter direct het Victoria
Falls Hotel binnen. Het statige, in Brits-ko
loniale stijl gebouwde hotel bestaat al
meer dan een eeuw en doet de tijden van
weleer herleven. Vanaf het hotel kijken we
uit op de brug die Zambia en Zimbabwe
verbindt en bijna schuilgaat in de mist van
de watervallen.
We zien de watervallen in al hun glorie en
vallen even stil bij het standbeeld van 'ont
dekker' David Livingstone. Maar bovenal
genieten we ook van de ambiance van het
hotel. En bij een high tea begrijpen we met
een dat deze plek al meer dan eeuw wordt
bezocht door staatslieden en beroemde per
sonen uit de hele wereld.
EP
Tot 31 oktober 2014
iedere do, vr en za
After Dark Ticket €27!*
Voorverkoop!
www.moviepark.nl
COLOFON
eindredactie
Jan van Mullem
vormgeving
Birgitta Hermans
advertentieverkoop
Wegener Media
Nationale Verkoop
verkoop.dagbladen@wegener.nl
reageren?
reizen@depersdienst.nl
Artikelen in deze bijlage komen tot stand onder
verantwoordelijkheid van de redactie Daarvoor
werkt de redactie soms samen met reisorganisa
ties en verkeersbureaus. De redactie behoudt
volledige zeggenschap over de redactionele
inhoud.
Luxe safari per spoor
door Jaap van Splunter
De Victoria Falls, een van de vele hoogtepun
ten van de treinreis, foto's Jaap van Splunter
Jan en Loes uit Workum
*Vanaf 15 uur verkrijgbaar aan de
Movie Park Germany kassa. Niet in de
voorverkoop of op 11, 18, 25 en 31 okt.
verkrijgbaar, niet geldig in combinatie
met andere aanbiedingen.
Donkere wolken trekken over Movie Park
Germany, als het grootste horror
evenement van Europa losbarst en meer
dan 250 monsters vanaf 18 uur het park
overnemen.
Tickets voor 11, 18, 25 en 31
oktober alleen in de voorverkoop
verkrijgbaar op www.moviepark.nl