1 I I I I Zondag 66 We hebben geloof ik zo'n twee jaar op de wachtlijst gestaan, voordat er eindelijk piek was 18 REIZEN ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Laatst hoorde ik een oude mevrouw op de radio. Het ging over de klach ten van jongeren die vinden dat de grijze mens te veel vermogen heeft. Dat stemde de dame verdrietig. Men ziet liever dat ik dood ben, verzuchtte ze. Laat ze dat nou eerlijk zeggen. Ik moet verdwij nen. Oud, duur, dood. Tragisch. En het raakt me. Ik vind oude mensen meestal een stuk interessanter dan jonge. Misschien omdat ik zelf ook =F niet meer zo piep ben. Dat zou kunnen. In Barcelona heb ik bejaarde buren. En omdat ik graag Spaans spreek, onderhoud ik goed contact. Domingo woont op de onderste verdie ping van onze finca. Lang geleden was hij de conciërge van het gebouw van vijf ver diepingen. Toen ik 15 jaar geleden een paar etages boven hem kwam wonen, was hij iets over de 70. Een taaie ouwe baas. In die tijd hadden we nog geen lift en moest het huisraad naar de tweede verdieping wor den gesleept Dat was een vermoeiende be zigheid. Domingo bood zijn hulp aan. Een opaatje, dacht ik, maar hij bleek een man netjesputter. Oersterk. Terwijl ik hijgend en steunend grote pakken doe-het-zelf- meubels naar boven wurmde, huppelde de oude baas met loeizware matrassen op de schouder vrolijk voor mij uit. Ik was diep onder de indruk. Domingo betekent zondag. Hij is dan ook op zondag geboren. Een kind van het ge luk. Door de strategische positie van zijn woning is het onmogelijk ons gebouw on opgemerkt binnen te komen. De gepensio neerde portier heeft alles in de gaten. Zijn deur staat altijd open. Ik word regelmatig naar binnen getrokken voor een kop opge warmde koffie uit het pannetje van giste ren. In mijn hoge etage schijnt de zon naar bin nen en waait de wind van voor naar ach ter. De benedenetage van Domingo heeft Het was ooit de droom van het Britse imperium: de aanleg van een spoorweg tussen Cairo en Kaapstad, dwars door Afrika, langs alle Britse koloniën. Onder leiding van de drijvende kracht Cecil John Rhodes werd hiermee aan het einde van de negentiende eeuw een begin gemaakt. Met als resultaat zo'n 6.000 kilometer aan spoor tussen Dar es Salaam in Tanzania en Kaapstad in Zuid-Afrika. Verschillende spoorbreedtes, politieke on rust en corruptie zorgden er voor dat het decennialang onmogelijk was dit traject daadwerkelijk met de trein te kunnen afleg gen. De Zuid-Afrikaan Rohan Vos wilde zich hier echter niet bij neerleggen. Ook hij had een droom, een missie: treinreizen door Afrika mogelijk maken. Na jaren hard werken en stille diplomatie is hij daarin wonderwel geslaagd. Met Rovos Rail orga niseert hij nu zeer luxe treinreizen, die worden gerekend tot 's werelds mooiste. De rode loper is uitgerold als we ons mel den op het station van Dar es Salaam voor de treinreis naar Kaapstad. Het stationsge bouw is verloederd, maar op een zijspoor staat een blinkend treinstel te wachten, pro duceert een bandje vrolijke muziek en staan de glazen champagne klaar. De taal is Nederlands, want bijna de hele trein blijkt te zijn afgeboekt door landgenoten die ook een droom najagen. Voor de verwezenlijking van die droom blijkt geduld een schone zaak. „We hebben geloof ik zo'n twee jaar op de wachtlijst ge staan voordat er eindelijk plaats was", ma ken Jan en Loes uit Workum duidelijk. Het zelfde geluid valt te horen van de in Oot- marsum wonende Hans en Ellie: „We la zen ooit eens een stukje over deze trein reis. Toen we wilden boeken, kregen we te horen dat er over anderhalf jaar mogelijk plek zou zijn." Het leven aan boord overtreft de stoutste verwachtingen. De suites zijn overdag een ruime zitplaats en worden 's avonds door de privé-hostess omgetoverd in comfortabe le slaapplaatsen, inclusief toilet en douche. Twee restauratiewagons, een loungewagon en een bar/observatiewagon zijn beschik baar als je even wat anders wilt zien dan je eigen suite. Om het makkelijk te maken, is alles inclusief. Dus de portemonnee kan in de kluis blijven. De hele dag doen we ons tegoed aan werke lijk exquise eten, vergezeld van de beste, door de eigen barkeeper geserveerde wij nen. Tbssendoor regent het drankjes, hap jes en snacks. Treinmanager Mart Marais had ons al gewaarschuwd: „Reken er maar op dat er aan het einde van de rit minimaal 3 kilo extra meegezeuld moet worden. En dan heb ik het niet over de souvenirs." Er worden regelmatig lezingen gegeven aan boord, een dokter zorgt voor een extra gevoel van zekerheid en zelfs een kapper is beschikbaar voor het geval het haar wat in de war zit. Het voelt bijna alsof we in een capsule door het landschap reizen. Maar ge lukkig geen afgesloten capsule; de ramen kunnen open en het observatiedek aan het uiteinde van de trein is half open. In de we tenschap dat de trein vanwege de staat van de spoorrails soms niet harder kan rijden dan 20 kilometer per uur, is er volop gele genheid het leven van de lokale bevolking te aanschouwen. Zeker als de trein weer eens een uurtje of langer moet stilstaan en dorpjes meteen uitlopen. Haast is een relatief begrip tijdens deze treinreis. Bovendien wordt er regelmatig gestopt voor excursies, waarvan die bij de Victoria Falls toch wel de indrukwekkend ste is. Vanaf het station aan de Zimbab waanse kant van de watervallen lopen we in nog geen 100 meter direct het Victoria Falls Hotel binnen. Het statige, in Brits-ko loniale stijl gebouwde hotel bestaat al meer dan een eeuw en doet de tijden van weleer herleven. Vanaf het hotel kijken we uit op de brug die Zambia en Zimbabwe verbindt en bijna schuilgaat in de mist van de watervallen. We zien de watervallen in al hun glorie en vallen even stil bij het standbeeld van 'ont dekker' David Livingstone. Maar bovenal genieten we ook van de ambiance van het hotel. En bij een high tea begrijpen we met een dat deze plek al meer dan eeuw wordt bezocht door staatslieden en beroemde per sonen uit de hele wereld. EP Tot 31 oktober 2014 iedere do, vr en za After Dark Ticket €27!* Voorverkoop! www.moviepark.nl COLOFON eindredactie Jan van Mullem vormgeving Birgitta Hermans advertentieverkoop Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl reageren? reizen@depersdienst.nl Artikelen in deze bijlage komen tot stand onder verantwoordelijkheid van de redactie Daarvoor werkt de redactie soms samen met reisorganisa ties en verkeersbureaus. De redactie behoudt volledige zeggenschap over de redactionele inhoud. Luxe safari per spoor door Jaap van Splunter De Victoria Falls, een van de vele hoogtepun ten van de treinreis, foto's Jaap van Splunter Jan en Loes uit Workum *Vanaf 15 uur verkrijgbaar aan de Movie Park Germany kassa. Niet in de voorverkoop of op 11, 18, 25 en 31 okt. verkrijgbaar, niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen. Donkere wolken trekken over Movie Park Germany, als het grootste horror evenement van Europa losbarst en meer dan 250 monsters vanaf 18 uur het park overnemen. Tickets voor 11, 18, 25 en 31 oktober alleen in de voorverkoop verkrijgbaar op www.moviepark.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 106