rr i WONEN 7 tiever dan het kleurenmengsel. Nigella sativa en Nigella damasce- na zijn niet de enige juffertjes. We hebben ook nog een Spaanse juf fer: Nigella hispanica. Ook dit is een leuke plant om eens te zaaien. Hij is te krijgen in de selectie Afri can Bride, een forse plant met ijs- blauwe bloemen. Arctic Bride was een betere naam geweest. Nu we het toch over bruiden heb ben: ook de Duitsers hebben een prachtige naam voor ons juffertje- in-'t-groen: Braut in Haaren. Ook noemen ze de plant wel Damasze- ner Schwarzkümmel, een naam die erop wijst dat ook zij bekend zijn met de culinaire toepassingen van nigellazaad. Gooi het zaad aan het eind van het seizoen dus niet weg, maar rooster het in een koekenpan en strooi het op de broodjes. HEBBEN ledereen blij met kat aan de radiator Zonder aanraken het licht ontsteken Karwei steelt de show De grootste verrassing van de Woonbeurs was dit jaar de aanwezigheid van Karwei. De bouwmarkt was er voor het eerst en presenteerde in een ruime stand zowel de nieuwe meubelcollectie als een aantal doe- het-zelfvoorbeelden in fraaie huiskamers. Ze deden niet onder voor de styling in bij voorbeeld het inspiratiehuis van 101 Woon- ideeën. Karwei profileert zichzelf nadruk kelijk als 'creatieve bouwmarkt', met veel meubels en accessoires. Hierdoor weten steeds meer vrouwen de winkel te vinden. De pop-up store op de Woonbeurs krijgt binnenkort een vervolg op de Dutch De sign Week, van 18 tot en met 26 oktober. Hier presenteert de bouwmarkt meubels van slechts één plaat underlayment. „We la ten in Eindhoven zien dat jé heel makke lijk eigen design kunt maken. Bezoekers krijgen een patroon en werkbeschrijving mee naar huis. Het zijn niet zomaar bouw- pakketjes, maar serieuze designs van strate gisch bureau Dedato", zegt Matthijs van Ewijk, brandmanager van Karwei. Best gewaagd van een bouwmarkt om zich eerst op de Woonbeurs te meten met pro fessionele woonstylisten en vervolgens de strijd aan te gaan met het werk van desig ners op de Dutch Design Week. Van Ewijk: „Wij maken actuele woonmode voor een breed publiek bereikbaar." Het is een feno meen dat in de mode al langer bekend is. Ketens als H&M en Zara weten razendsnel catwalktrends te vertalen naar een toegan kelijke collectie voor een groot publiek. Het kind in de man De Woonbeurs is vooral het domein van vrouwen. Elk jaar krijgt het evenement een groter Huishoudbeursgevoel, dankzij de ve le stands waar iets te kopen valt. Niet al leen in de speciale webshopstraat, ook bij woonspullenmerken en de koopjeshoek van VT Wonen verdrongen dames zich om souvenirs te bemachtigen. Toch werd ook de man niet vergeten dit jaar. Sterker, de emancipatie van de man op woongebied lijkt een feit. Althans, de man die het kind in zichzelf koestert. Zijn oog vief wellicht op de stoere schommels van Rebelhamels, waarop volwassenen zich weer even kind voelen. En op de duurzame, Lego-achtige bouwstenen van BB Bricks, waarmee je net als vroeger eindeloos kunt creëren. Hoogte punt voor de man was de sub-beurs Expe- rienzzz, met alles op het gebied van audio en video voor thuis. We laten zien dat je makkelijk eigen design maakt, met een patroon en werkbeschrijving Ideaal nieuwbouwhuis Een vreemde eend in de bijt op de beurs was Woonlab, van een cluster van bouwon dernemingen van TBI Bouw. Hier geen in spiratie voor het inrichten van je huis met leuke accessoires en behangetjes, maar een onderzoek naar het ideale nieuwbouwhuis. „De tijd dat we klakkeloos nieuwbouwwo ningen konden neerzetten, is allang voor bij. We luisteren nu heel goed naar de eind gebruiker. Wat wil de toekomstige bewo ner en hoe kunnen we daarop inspringen zonder meteen allerlei meerkosten te reke nen", zegt Esther Gierveld van Woonlab. Het concept LekkerEigenHuis werkt als een Legodoos, waarmee zowel professio nals als toekomstige bewoners hun project of woning kunnen samenstellen. Met ze ven vormtypes, tien architectuurstijlen, vier basisplattegronden, zes beuk- en diep- tematen en veel materialen en opties, zijn er tienduizend verschillende woningvaria ties mogelijk. Het is de eerste keer dat de bouwbedrijven zich op deze manier onder het publiek mengen op de Woonbeurs, dui delijk op zoek naar de wens van de consu ment. Ook dat is verrassend, de emancipa tie van gebruikers, die weer mogen zeggen hoe ze het willen hebben in eigen huis. Eerlijk is eerlijk, Woonbeurs Amsterdam viel tegen dit jaar. Maar positief aan een tam jaar is dat er ruimte komt voor nieuwe geluiden. Zoals de emancipatie van de bouwmarkten, van de consument én van de man. VRIJDAG 10 OKTOBER 2014 Je bent echt gek op je kat, knuffelt wat af met dat beest. Maar, eerlijk is eerlijk, vaak komt het ook ongelegen dat poesliefde warmte opzoekt. Je moet zo nu en dan namelijk werken, hebt die warme laptop nodig en dus is het huisdier even niet gewenst op die plek. Je kunt hem of haar natuurlijk op de radiator leggen, maar of dat nu zo comfortabel ligt... Nee, natuurlijk niet. Hang de kat daarom aan de radia tor! Dat klinkt niet zo diervriendelijk, maar dat is het wel. Het Nederlandse bedrijf Wohood Design maakte een hangmat voor de poes, met een strak design dat bij de huiskamer past: de Woozy. Die bestaat uit twee houten Woozy van Wohood Design. latjes, twee stalen beugels, twee sta len pinnen en een mat van gerecycled polyester. De mat is er in zes kleuren en is makkelijk te wassen ofte vervan gen. Geen radiator in huis? De Woozy kan ook op de grond staan. Hiervoor haal je de vier schroeven eruit, draait Swoof. foto's PR de beugels om en doet de schroeven er weer in: simpel zat. De Woozy is te bestellen voor 50 euro via: www.kickstarter.com meer info over het bedrijf dat de Woozy bedacht: www.wohood.com Bah, weer vieze handen. Toch moet het licht aan. Dat doe je onhandig: kin, elleboog, puntje van je neus. Dat is af gelopen met Swoof. Deze lamp van Luuk van Laake en Patricia Weijburg heeft een ledbuis met bewegingssen sor; zwaai er met je hand over en je ziet het licht! Dimmen doe je door met de hand naar de sensor te bewe gen; feller licht ontstaat door de hand juist omhoog te halen. Swoof werkt met stopcontact of usb-aansluiting, die via de computer stroom pakt. Er zijn diverse designs, vanaf 95 euro. Je kunt ook zelf een design insturen. www.yudodesign.com ui Matthijs van Ewijk, Karwei Huiskamerconcept Karwei: Dedato bedacht het, de finishing touch was van Stylecookie. www.woonbeurs.nl;www.karwei.nl; www.leukewoonwinkel.nl;www.rebelhamels.nl; www.lekkereigenhuis.nl reageren? wonen@depersdienst.nl door Suzanne Dij'kstra en Renske Schriemer Misère Stoere schommel van Rebelhamels: voor mannen die het kind in zichzelf koesteren. schept kansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51