Het slachtoffer De erfgenaam De strateeg Wilders zet al een decennium het Binnenhof op stelten. De ongrijp bare politicus is ontleed door het Persmuseum. 10 VERDIEPING 10 JAAR GEERT WILDERS t EF Tien jaar verkeren in de frontli nie van het politieke debat over moslims, integratie en allochto nen heeft zijn sporen nagelaten in het privéleven van Wilders. De politicus kan zoals bekend al jaren niet meer zonder beveili ging over straat, een normaal be staan is voor hem onmogelijk. In die zin is hij feitelijk slachtoffer. Maar Wilders mag zich ook graag wentelen in een slachtofferrol. Hij voelt zich onheus bejegend wanneer een politieke opponent als Alexander Pechtold hem ver wijt te flirten met rechts-extre- misten als Jean-Marie le Pen, ter wijl Wilders de D66-leider met hetzelfde gemak uitmaakt voor 'miezerig mannetje'. Zelf ziet Wilders zich graag als erfgenaam van de liberale denker Frits Bolkestein, zijn leermeester in de jaren '90 op het Binnenhof. Of, voor fijnproevers, als nazaat van Jacques de Kadt en Willem Drees. Anderen komen met meer voor de hand liggende voorgan gers: hij is vergeleken met cen trumdemocraat Hans Janmaat, en de rechtspopulisten Pim Fortuyn, 'boer' Koekoek en Rita Verdonk. Zijn eigen aanhang plaatst Wil ders graag in de traditie van de Britse, rechtse houwdegen Wins ton Churchill, die in zijn boek The River War uit 1899 waar schuwt voor de gevaren van de is lam voor de westerse beschaving. Wilders is geboren in een Haagse bureayla, zei minister Frans Tim mermans onlangs. Weinig politi ci kunnen bogen op zoveel erva ring op het Binnenhof als Wil ders. Hij beheerst de kneepjes van het parlementaire vak tot in detail. Als geen ander is hij in staat om een debat te kapen en discussies - zowel in als buiten de Tweede Kamer - naar zijn hand te zetten. Tijdens de presen tatie van zijn film Fitna in Lon den werd hij gevolgd door een le gertje van vijftig Nederlandse journalisten. De media bedient hij bij voorkeur via eenrichtings verkeer, zoals Twitter, en op zijn eigen voorwaarden. Onwelgevalli ge vragen laat Wilders onbeant woord; een strategie die hij conse quent toepast. Hij zei het met enig sarcasme, ruim een maand geleden in de Tweede Kamer. Had er dan echt nie mand aan zijn jubi leum gedacht? Op 2 september tien jaar geleden verliet Geert Wilders boos de WD om op ei gen houtje verder te gaan in het parle ment. In publicitair opzicht bleek het een meesterzet: hoewel tanende, kan nog steeds geen enkele andere parle mentariër tippen aan zoveel belang stelling van journalisten, fotografen, cartoonisten en columnisten. Wilders werd en is een geliefd object om te ha ten of om te bewonderen. Van duivel tot verlosser, van begaafde redenaar tot politieke querulant. Los daarvan: waar Wilders is, is nieuws. En nieuws betekent hoge kijk-, luister- en ver koopcijfers. Voor het Persmuseum in Amsterdam is het tienjarige jubileum van Wil ders' afscheiding aanleiding om de re latie tussen de politicus en de media onder de loep te nemen. De samenstel lers van de expositie Geert Wilders, 10 jaar mediafenomeen - te zien tot 1 de cember - onderscheiden zeven arche types in de beeldvorming. Met name de spotprenten zijn vaak hard en grof, beaamt Niels Beugeling, directeur van het museum. „Maar het is zeker niet bedoeld om Wilders te bashen. Je kan ook de andere kant van het verhaal zien: hoe de media soms op het hyste rische af Wilders volgen, zoals rond de vertoning van zijn film Fitna." Wilders' ongebruikelijke relatie met de media blijkt ook uit het gegeven dat enkele media zich genoodzaakt voelden openlijk afkeuring uit te spre ken over zijn beruchte 'minder, min der' uitspraak - nu onderwerp van strafrechtelijk onderzoek door het Openbaar Ministerie. Zowel de hoofd redacteur van BNR Nieuwsradio als de adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws lieten in een open brief weten dat Wilders wat hen betreft nu echt over de schreef was gegaan. Wilders heeft niet meegewerkt aan de tentoonstelling. Ondanks herhaaldelij ke pogingen van het museum om met hem in contact te komen, gaf hij geen gehoor. „Jammer", vindt Beugeling. „Ik kan me voorstellen dat hij vandaag niet bij de opening is. Maar ik zou hem graag op een rustig moment rondleiden." Exemplarisch is het wel, beaamt Beugeling. Want, net als met de media, is het altijd Wilders zelf die bepaalt of hij 'zijn momentje pakt'. ■i i Wil de echte Wilders W,T toi/if'MïTAf aMftftfe» 13 ENOUGH TAC13H I foto's Persmuseum door Sandra Donker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10