Zes ouderen uit Goes en Bruinisse slachtoffer van geniepige babbeltruc Onverdacht 'Onze medewerker mag ook mens zijn' commentaar ZEELAND 23 Chinezen jagen prijzen antiek naar record „De verdachte laat vervolgens haar slachtoffers even wachten omdat zij nog iets uit haar auto moet halen. Daarna verdwijnt zij spoorloos." Echter niet met lege handen, want de slachtoffers zijn achteraf geld, sieraden en bank- pasjes kwijt. In alle gevallen wer den de slachtoffers, kort na het be zoek van de 'hulpverleenster', ge beld door iemand die zich voor deed als medewerker van een bank. De politie: „Deze beweert dat er iets met het bankpasje aan de hand is of dat het bankpasje is ge vonden. Ter verificatie wordt dan om de pincode gevraagd." Bij één slachtoffer is het gelukt de pinco de te ontfutselen. Vijf van de zes slachtoffers wo nen in Goes. De gemeente Goes en zorginstellingen overleggen met de politie op welke manier ze inwoners moeten 'wapenen' te gen deze vorm van oplichting en beroving. De politie heeft nog geen signale ment van de 'hulpverleenster'. Wel is duidelijk dat telkens om de zelfde vrouw gaat. Met enige regelmaat wordt in Zee land geprobeerd met een babbel truc bij ouderen binnen te ko men. De politie adviseert bij twij fel om een legitimatiebewijs te vragen. „Als u het dan nog niet vertrouwt, belt u gewoon de in stantie waarvoor die persoon werkt. Iemand die zich niet kan of wil legitimeren moet u perti nent niet binnenlaten." ZLM is de beste werk gever van Nederland. Dat wijst een onder zoek van Effectory en Intermediair uit. De uitverkie zing is een felicitatie waard, want er zijn honderden bedrij ven die dingen naar deze titel. De winnaar komt desgevraagd met tips voor andere bedrijven. Die zijn niet allemaal even ver rassend: stel je klant centraal; luister goed naar je personeel en zorg voor een aangenaam werkklimaat. Die suggesties lij ken bijna te vanzelfsprekend om te noteren. Toch leert de praktijk dat die zaken niet voor elke werkgever zo vanzelfspre kend zijn. Opvallender zijn de aanbevelin gen om geen targets te stellen en niet met bonussen te wer ken. De maatschappij wordt met het jaar competitiever en er is juist veel aandacht voor het meten en honoreren van prestaties. De suggesties zijn extra interessant omdat ze ko men uit onverdachte hoek, van een bedrijf dat goed aange schreven staat en uitstekend presteert. MIDDELBURG - De richtprijs was 500 tot 700 euro, maar de acht kleine plaquettes van uitgesne den jade werden gisteren bij het Zeeuws Veilinghuis in Middel burg afgehamerd op 23.000 euro. De grootste van de 20e eeuwse siervoorwerpen meet slechts 5 bij 4 centimeter. Voor de veiling van Chinees por selein en andere Aziatische voor werpen was grote belangstelling uit China. Er waren nog meer voorwerpen die vele malen meer opbrachten dan de richtprijs. Drie minuscule theepotjes, richtprijs 500 tot 1000 euro, gingen weg voor 12.000 euro. ^^Stjvanl 3 t/m 18 „Je voelt je hier niet één van de ve len. Je krijgt waardering voor wat je doet, ook voor dingen die je zelf bijna vanzelfsprekend vindt. Iedereen wordt betrokken bij al les wat er in het bedrijf gebeurt. Van alle vergaderingen staan bij voorbeeld verslagen op het intra net. Daardoor krijg je een wij-ge- voel in het bedrijf." En dat zorgt ervoor dat medewer kers zich ook volop inzetten voor klanten, denkt Oosterveld. „Om dat je goed behandeld wordt, ga je automatisch honderd procent je best doen om alles in orde te ma ken. Na het ongeval op de A58 kre gen we nog een e-mail van een klant die schreef dat hij het zó fijn vond dat één van onze mede werkers bij de schade-afhande ling eerst vroeg hoe het met hem Een klant die de ZLM belt, moet binnen 15 seconden iemand aan de lijn hebben, zegt directeur Marinus Schroe- vers van de ZLM. „Bovendien krijg je iemand aan de telefoon die je ook werkelijk verder kan helpen. Wij kennen geen 'front-office' met telefonisten die je doorverbinden omdat ze inhou delijk geen antwoord kunnen ge ven. En er is geen maximale bel- tijd. Medewerkers kunnen daar door menselijk blijven. Typerend vond ik in dat verband de reactie van een mevrouw die iets moest regelen omdat haar moeder was overleden. Onze medewerker con doleerde haar met het verlies. Die vrouw viel helemaal stil. 'Weet u', zei ze, 'ik heb net vijf instanties gebeld. En u bent de eerste die er aan denkt mij te condoleren.' Het voorbeeld illustreert zijn stel ling dat tevreden medewerkers en tevreden klanten hand in hand gaan. „Laat ook de medewer ker mens zijn. Wij hebben daar om ook geen targets; onze mede werkers hebben niet de opdracht een bepaald aantal producten te verkopen. Het woord 'verkoop' komt sowieso niet in ons woor denboek voor." Opvallend is ook dat ZLM geen af deling Personeel en Organisatie (P&O) heeft. De werving van nieuw personeel is een taak van de afdelingshoofden. „De mana gers stellen zelf een profiel op, voeren zelf de sollicitatiegesprek ken. Zij weten het best wat voor iemand goed in het team past." En dat is waarschijnlijk niet ie mand met een commerciële ach tergrond. „Dienstverlening staat voorop. Meer dan de helft van de mensen bij onze afdeling Advies en Acceptatie is afkomstig uit de reisbranche. Zij zijn gewend heel erg te kijken naar de behoeften. Dan pas adviseren ze een verzeke ring." ZLM haalde een algemeen cijfer van 8,1 in het medewerkerstevre- denheidsonderzoek. Op onderde len scoorde de verzekeraar nog ho ger. Een 8,9 op betrokkenheid, bij voorbeeld. „Dat is een hele punt hoger dan bij andere verzeke raars", meldt Schroevers met ge paste trots. ging. We behandelen klanten, zo als we zelf ook behandeld zouden willen worden." In de kantine spelen André van Oosten en Maarten Griep een pot je dart. Tlissendoor nemen ze een hapje van de zeebaars en taart. „Het darten slaan we zelden over. Het is gezellig en je doet even wat anders. En de directeur speelt vaak een potje mee met ons", zegt Van Oosten. „Bij ZLM is geen hiërarchie. Nou ja, die is er natuurlijk wel, maar iedereen is benaderbaar en aanspreekbaar." Daar is telefoniste Jozien Holle- stelle het roerend mee eens. „Bij ZLM bestaan geen rangen en stan den." HOE WORD JE BESTE WERKGEVER? f|| Doen Niet doen Jpp DONDERDAG 9 OKTOBER 2014 GOES - Zes oudere inwoners van Goes en Bruinisse zijn het slachtof fer geworden van een zeer geniepi ge babbeltruc. Een vrouw deed zich voor als thuiszorgmedewerk ster of assistente van een huisarts. Eenmaal binnen, aldus de politie, werd de bloeddruk opgenomen of werden wonden verzorgd. Daarna zijn de slachtoffers door de vrouw onder de douche gezet. Zeeuwsch-Vlaanderen m OktOb©T beetje van mij Zaterdag 18| 10 BOCHUMER SYMPHONICER Slotconcert 26e Festivaleditie. Brahms met vioolvirtuoos Nikita Boriso-Glebsky en wensconcert bekend als de Enigma Variations van Edward Elgar. Een puzzel van 14 variaties J SCHELDETHEATER Bekijk de video over ZLM op www.pzc.nl. Zorg dat klanten direct een ter zake kundig iemand aan de telefoon krijgen, geen doorverwijsmens dat alleen de simpele antwoorden heeft. Hef de afdeling P&O op en laat managers sollicitatiegesprekken voeren en kiezen wie in het team past. Zorg dat je niet alleen via je managers contact houdt met de werkvloer Voer flexibel werken in. Geen prikklok, wel soepel omgaan met afstemming werk/gezin. Klanten bind je niet met een goed product alleen, klantgerichtheid en service zijn net zo belangrijk Targets stellen (zoveel klanten, zoveel omzet, binnen drie minuten gesprek afhandelen, zoveel verkopen) Kostenbesparingen als heilig doel zien. Ze mogen niet leidend zijn. Een computersysteem dat mensen alleen herkent op nummers (klant, sofi, bsn, rekeningnummer, kaart etc.) Bonussen of een variabel beloningssy steem geven een verkeerde financiële prikkel en leiden tot een verkeerde afweging. Geen belscript of maximaal aantal belminuten. Laat de medewerker ook mens zijn. Naomi Priem krijgt een massage. „Het is heerlijk!" foto Mechteld Jansen Kaartverkoop: www.zeelandtheaters.nl of 0900-3300033 of Scheldetheater 0115 69 55 55 op locatie: vol=vol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67