Rijscholenkiezer malafide baas ontmaskerd ECONOMIE 13 Betalen om te slagen Het is zo druk met containerschepen in de haven dat reders naar Antwerpen uitwijken. Rotterdam loopt veel geld mis. De beoordelingswebsite is een ini tiatief van onder andere het minis terie van Infrastructuur, het CBR, en de brancheorganisaties Bovag, FAM en VRB. De site moet alle be staande beoordelingswebsites ver vangen. De informatie die het Centraal Bureau Rijvaardigheids bewijzen bezit, is vaak niet op die websites terug te vinden. De brancheorganisaties ontvan gen al jaren klachten van mensen die met lege handen staan omdat rijscholen die te lage tarieven han teerden failliet gingen of van klan ten die les kregen van onbevoeg de rij-instructeurs. De nieuwe vergelijkingssite wil duidelijkheid scheppen door alle beschikbare informatie over on der andere de rijschool zelf, sla gingspercentages, de kosten, spe ciale lessen voor ADHD'ers en au tisten en de aangeboden pakket- ten op een rij te zetten. „Malafide rijscholen vallen daardoor vanzelf door de mand", aldus Peter van Neck, voorzitter van Vereniging Rijschool Belang (VRB). De vraag is of de rijscholen zelf zitten te wachten op een transpa rante, onafhankelijke vergelij kingssite. „Dat het een idee van de overheid is, heeft in elk geval de schijn van degelijkheid over zich", zegt Loek van Riel van de Nijmeegse rijschool Nova. „Wij hebben geen geheimen en willen juist weten wat klanten vinden. Laat maar komen, wij zijn klaar voor eventuele confrontaties met concurrenten." De Bovag en VRB zijn van me ning dat rijscholen die goed werk leveren, niets te vrezen hebben. De Bovag is vooral blij dat er na al le 'wildgroei' in vergelij kings web sites eindelijk één platform is dat duidelijkheid schept voor de con sument. „Wij hopen op too pro cent transparantie over rijscho len. Dat we weer appels met ap pels gaan vergelijken en het kaf van het koren gaan scheiden." Want dat er veel slechte rijscho len tussen zitten, merkt Sandra van den Wildenberg van de gelijk namige Eindhovense rijschool ook. „We hebben klanten die eerst bij een slechte rijschool les sen gevolgd hebben, daardoor een hoop geld kwijt zijn, maar nog steeds niet kunnen rijden. Ik hoop echt dat deze vergelijker daar verandering in gaat aanbren gen." DEN HAAG - Een rij-examinator van het CBR is aangehouden op verdenking van fraude. De 62-jari- ge man uit Purmerend liet exa menkandidaten slagen nadat ze hem geld hadden gegeven. Dat maakte de politie gisteren be kend. Die denkt dat mogelijk hon derd mensen op deze wijze hun rijbewijs hebben gekregen. De zaak kwam aan het rollen toen het Centraal Bureau Rijvaar digheidsbewijzen (CBR) ontdek te dat bij de verdachte opvallend veel mensen slaagden voor hun praktijkexamen. De kandidaten betaalden tussen de 1000 en 2000 euro extra voor hun examen, aldus een woord voerder van politie. ROTTERDAM - De Rotterdamse ha ven loopt schade op door ernstige vertragingen bij de afhandeling van containerschepen. Het haven bedrijf loopt orders mis en moet vertragingstoeslagen betalen. Ook aan stewards die lang moeten wachten met het lossen van sche pen is het bedrijf meer salariskos ten kwijt. De opstoppingen hebben tot ge volg dat sommige reders hun maatregelen nemen: Antwerpen maakt zich op om voor de ont vangst van nog meer 'Rotterdam se' containerschepen, zeggen ha venanalisten. Een situatie die hooguit tot begin 2015 duurt, meent het Havenbedrijf. De vertraging trad vooral op in de afhandeling van grote interconti nentale containerschepen op de handelsroutes uit Azië deze zo mer. De drie diepwaterterminals konden in augustus het lossen van duizenden containers niet verwerken waardoor ernstige op stoppingen ontstonden en sommi ge reders noodgedwongen uitwe ken naar Antwerpen. Logistiek softwarebedrijf Cargo- Smart rekende uit dat tussen half juli en half augustus slechts 39 procent van de schepen uit Hong- Kong en 29 procent schepen op de route vanuit Shanghai volgens het vaarschema op tijd in Rotter dam werden gelost. Vertragingen liepen op tot 70 uur waardoor de betrouwbaarheid van Rotterdam onder druk is ko men te staan. Rederij Hapag- Lloyd kiest voorlopig voor Ant werpen en andere rederijen bere kenen een vertragingstoeslag door, aldus CargoSmart. Voor een deel komt de vertraging door de scherpe groei van het ge bruik van veel grotere container schepen. Verschillende rederijen werken samen om die met contai ners te vullen. Die samenwerking levert vertraging op, ziet Sealntel Maritime Analysis, waardoor sche pen uit met name Azië buiten schema in Rotterdam aankomen. De grote hoeveelheid te lossen containers zorgt dan voor een piekbelasting; een groot container schip herbergt zo'n 10.000 contai ners. Die worden gemiddeld afge voerd door 1560 vrachtwagens, 32 binnenvaartschepen, 10 kustvaar ders en 19 treinen. Ook in deze logistieke keten doen zich problemen voor. „De afne mende betrouwbaarheid van de vaarschema's was hier maar ook in andere Europese havens een be langrijke oorzaak van de proble men. Het Havenbedrijf heeft het voortouw genomen om de gevol gen van late afhandeling te beper ken", zegt woordvoerder Jan Schellekens van de havenautori teit. Zo wordt nu bekeken of het transport naar het achterland met grotere binnenvaartschepen kan. Mogelijk kan het transport over de weg efficiënter door het ge bruik van kleinere terminals el ders in het Rotterdamse havenge bied. Voor het overladen bij drukte wordt nu een overflowterminal gebruikt naast die van Euromax en ECT Delta waar afgelopen zo- mer zich de grootste problemen voordeden. Maar schepen konden er niet afmeren omdat kades be zet waren. En sommige kades wa ren niet beschikbaar omdat er nieuwe havenkranen werden ge plaatst die moesten worden ge test. Een gevolg van een investe ringsprogramma dat volgens woordvoerder Rob Bagchus van ECT niet konden worden uitge steld. „Er zijn vijf van de grootste haven kranen ter wereld in gebruik geno men, er is nieuwe software geïn stalleerd en de organisatie werd gecentraliseerd. Dat heeft tijdelijk invloed gehad op de capaciteit. Maar wij hebben de situatie nu weer onder controle." Het heeft tijd nodig om het resul taat van de maatregelen in Rotter dam te zien, aldus CargoSmart. Schellekens van het Havenbedrijf is hoopvol: „Rotterdam zal een be tere uitgangspositie krijgen dan de concurrentie wanneer de nieu we terminals op de Tweede Maas vlakte begin 2015 extra behandel- capaciteit toevoegen." DINSDAG 7 OKTOBER 2014 door Kim Jacobs DEN HAAG - De Rijscholenkiezer moet de eerste onafhankelijke onli ne rijscholenvergelijker van Neder land worden. Vandaag wordt hij ge lanceerd door TeamAlert, de ver keersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. De nieuwe vergelijkingssite wil duidelijkheid scheppen door alle beschikbare infor matie op een rij te zetten Schepenfile kost haven geld door Frank Schouten 70 Vertragingen liepen op tot 70 uur waardoor de betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven onder druk is komen te staan. I Onlangs meerde de Maersk McKinney Moller in Rotterdam af. Een vlotte verwerking van de 18.000 containers op dit grootste containerschip ter wereld schip is problematisch, foto Pierre Crom/HH MARSK'MC-KINNEV M0LCER HEltïfiÜP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13