Rijscholenkiezer malafide baas ontmaskerd
ECONOMIE 13
Betalen om
te slagen
Het is zo druk met containerschepen in de
haven dat reders naar Antwerpen
uitwijken. Rotterdam loopt veel geld mis.
De beoordelingswebsite is een ini
tiatief van onder andere het minis
terie van Infrastructuur, het CBR,
en de brancheorganisaties Bovag,
FAM en VRB. De site moet alle be
staande beoordelingswebsites ver
vangen. De informatie die het
Centraal Bureau Rijvaardigheids
bewijzen bezit, is vaak niet op die
websites terug te vinden.
De brancheorganisaties ontvan
gen al jaren klachten van mensen
die met lege handen staan omdat
rijscholen die te lage tarieven han
teerden failliet gingen of van klan
ten die les kregen van onbevoeg
de rij-instructeurs.
De nieuwe vergelijkingssite wil
duidelijkheid scheppen door alle
beschikbare informatie over on
der andere de rijschool zelf, sla
gingspercentages, de kosten, spe
ciale lessen voor ADHD'ers en au
tisten en de aangeboden pakket-
ten op een rij te zetten. „Malafide
rijscholen vallen daardoor vanzelf
door de mand", aldus Peter van
Neck, voorzitter van Vereniging
Rijschool Belang (VRB).
De vraag is of de rijscholen zelf
zitten te wachten op een transpa
rante, onafhankelijke vergelij
kingssite. „Dat het een idee van
de overheid is, heeft in elk geval
de schijn van degelijkheid over
zich", zegt Loek van Riel van de
Nijmeegse rijschool Nova. „Wij
hebben geen geheimen en willen
juist weten wat klanten vinden.
Laat maar komen, wij zijn klaar
voor eventuele confrontaties met
concurrenten."
De Bovag en VRB zijn van me
ning dat rijscholen die goed werk
leveren, niets te vrezen hebben.
De Bovag is vooral blij dat er na al
le 'wildgroei' in vergelij kings web
sites eindelijk één platform is dat
duidelijkheid schept voor de con
sument. „Wij hopen op too pro
cent transparantie over rijscho
len. Dat we weer appels met ap
pels gaan vergelijken en het kaf
van het koren gaan scheiden."
Want dat er veel slechte rijscho
len tussen zitten, merkt Sandra
van den Wildenberg van de gelijk
namige Eindhovense rijschool
ook. „We hebben klanten die
eerst bij een slechte rijschool les
sen gevolgd hebben, daardoor een
hoop geld kwijt zijn, maar nog
steeds niet kunnen rijden. Ik
hoop echt dat deze vergelijker
daar verandering in gaat aanbren
gen."
DEN HAAG - Een rij-examinator
van het CBR is aangehouden op
verdenking van fraude. De 62-jari-
ge man uit Purmerend liet exa
menkandidaten slagen nadat ze
hem geld hadden gegeven. Dat
maakte de politie gisteren be
kend. Die denkt dat mogelijk hon
derd mensen op deze wijze hun
rijbewijs hebben gekregen.
De zaak kwam aan het rollen
toen het Centraal Bureau Rijvaar
digheidsbewijzen (CBR) ontdek
te dat bij de verdachte opvallend
veel mensen slaagden voor hun
praktijkexamen.
De kandidaten betaalden tussen
de 1000 en 2000 euro extra voor
hun examen, aldus een woord
voerder van politie.
ROTTERDAM - De Rotterdamse ha
ven loopt schade op door ernstige
vertragingen bij de afhandeling
van containerschepen. Het haven
bedrijf loopt orders mis en moet
vertragingstoeslagen betalen. Ook
aan stewards die lang moeten
wachten met het lossen van sche
pen is het bedrijf meer salariskos
ten kwijt.
De opstoppingen hebben tot ge
volg dat sommige reders hun
maatregelen nemen: Antwerpen
maakt zich op om voor de ont
vangst van nog meer 'Rotterdam
se' containerschepen, zeggen ha
venanalisten. Een situatie die
hooguit tot begin 2015 duurt,
meent het Havenbedrijf.
De vertraging trad vooral op in de
afhandeling van grote interconti
nentale containerschepen op de
handelsroutes uit Azië deze zo
mer. De drie diepwaterterminals
konden in augustus het lossen
van duizenden containers niet
verwerken waardoor ernstige op
stoppingen ontstonden en sommi
ge reders noodgedwongen uitwe
ken naar Antwerpen.
Logistiek softwarebedrijf Cargo-
Smart rekende uit dat tussen half
juli en half augustus slechts 39
procent van de schepen uit Hong-
Kong en 29 procent schepen op
de route vanuit Shanghai volgens
het vaarschema op tijd in Rotter
dam werden gelost.
Vertragingen liepen op tot 70 uur
waardoor de betrouwbaarheid
van Rotterdam onder druk is ko
men te staan. Rederij Hapag-
Lloyd kiest voorlopig voor Ant
werpen en andere rederijen bere
kenen een vertragingstoeslag
door, aldus CargoSmart.
Voor een deel komt de vertraging
door de scherpe groei van het ge
bruik van veel grotere container
schepen. Verschillende rederijen
werken samen om die met contai
ners te vullen. Die samenwerking
levert vertraging op, ziet Sealntel
Maritime Analysis, waardoor sche
pen uit met name Azië buiten
schema in Rotterdam aankomen.
De grote hoeveelheid te lossen
containers zorgt dan voor een
piekbelasting; een groot container
schip herbergt zo'n 10.000 contai
ners. Die worden gemiddeld afge
voerd door 1560 vrachtwagens, 32
binnenvaartschepen, 10 kustvaar
ders en 19 treinen.
Ook in deze logistieke keten doen
zich problemen voor. „De afne
mende betrouwbaarheid van de
vaarschema's was hier maar ook
in andere Europese havens een be
langrijke oorzaak van de proble
men. Het Havenbedrijf heeft het
voortouw genomen om de gevol
gen van late afhandeling te beper
ken", zegt woordvoerder Jan
Schellekens van de havenautori
teit. Zo wordt nu bekeken of het
transport naar het achterland met
grotere binnenvaartschepen kan.
Mogelijk kan het transport over
de weg efficiënter door het ge
bruik van kleinere terminals el
ders in het Rotterdamse havenge
bied.
Voor het overladen bij drukte
wordt nu een overflowterminal
gebruikt naast die van Euromax
en ECT Delta waar afgelopen zo-
mer zich de grootste problemen
voordeden. Maar schepen konden
er niet afmeren omdat kades be
zet waren. En sommige kades wa
ren niet beschikbaar omdat er
nieuwe havenkranen werden ge
plaatst die moesten worden ge
test. Een gevolg van een investe
ringsprogramma dat volgens
woordvoerder Rob Bagchus van
ECT niet konden worden uitge
steld.
„Er zijn vijf van de grootste haven
kranen ter wereld in gebruik geno
men, er is nieuwe software geïn
stalleerd en de organisatie werd
gecentraliseerd. Dat heeft tijdelijk
invloed gehad op de capaciteit.
Maar wij hebben de situatie nu
weer onder controle."
Het heeft tijd nodig om het resul
taat van de maatregelen in Rotter
dam te zien, aldus CargoSmart.
Schellekens van het Havenbedrijf
is hoopvol: „Rotterdam zal een be
tere uitgangspositie krijgen dan
de concurrentie wanneer de nieu
we terminals op de Tweede Maas
vlakte begin 2015 extra behandel-
capaciteit toevoegen."
DINSDAG 7 OKTOBER 2014
door Kim Jacobs
DEN HAAG - De Rijscholenkiezer
moet de eerste onafhankelijke onli
ne rijscholenvergelijker van Neder
land worden. Vandaag wordt hij ge
lanceerd door TeamAlert, de ver
keersveiligheidsorganisatie voor en
door jongeren.
De nieuwe vergelijkingssite
wil duidelijkheid scheppen
door alle beschikbare infor
matie op een rij te zetten
Schepenfile kost haven geld
door Frank Schouten
70
Vertragingen liepen op tot 70 uur
waardoor de betrouwbaarheid van
de Rotterdamse haven onder druk
is komen te staan.
I Onlangs meerde de Maersk McKinney Moller in Rotterdam af. Een vlotte verwerking van de 18.000 containers op dit grootste containerschip ter wereld schip is problematisch, foto Pierre Crom/HH
MARSK'MC-KINNEV M0LCER
HEltïfiÜP