11
ff1
De bezoekersaantallen die hij
met zijn visuele spektakel
stukken trekt, stroken niet
altijd met de scherpe recen
sies die hij krijgt. Maar daar
trekt 'Mr. Blockbuster' Jerry
Bruckheimer zich weinig
van aan. 'Als ik films zou maken voor criti
ci, woonde ik nu waarschijnlijk in een piep
klein appartement in Hollywood', luidt
een van zijn gevleugelde uitspraken.
Bruckheimer woont dus niet in een klein
appartement, maar pendelt tussen zijn
enorme ranch in Kentucky, zijn huis in Los
Angeles en zijn farm bij Santa Barbara. Per
privéjet natuurlijk.
Op de vraag waarom hij voor het filmvak
heeft gekozen, antwoordt Bruckheimer
kort. „Toen ik als jochie van 5 naar de film
ging, wist ik al dat ik onderdeel van die ma
gische wereld wilde zijn."
Hij begon zijn carrière als maker van recla
mefilms - onder meer voor Pepsi - en lever
de in de jaren tachtig en negentig samen
met de in 1996 overleden producer Don
Simpson een onwaarschijnlijke reeks hit
films af. Zo is hij de man achter Flashdance,
Top gun, Beverly Hills cop, Armageddon, Pearl
Harbor en de Pirates of the Carribean-films.
Alleen al die laatste reeks bracht 3,7 miljard
dollar op.
Ook als tv-producent geldt hij, vooral dank
zij de wereldwijd razendpopulaire CSI-se
ries, als een van de groten in het vak. En
Bruckheimer is de man achter series als
De Amerikaanse filmpro
ducent Jerry Bruckheimer
(71) geldt als een van de
succesvolste filmprodu
centen aller tijden. Zijn
geheim? „Ik weet wat ik
leuk vind en maak wat ik
zelf wil zien. En ik ben al
leen bezig met vandaag
en morgen."
Without a trace, Cold case en de prijswin
nende realitygameshow The amazing race.
Televisie is een welkome afwisseling, stelt
hij. „Je kunt personages fantastisch uitdie
pen omdat je soms wel 22 uur te vullen
hebt. In films worden karakters vaak over
vleugeld door het plot. Bovendien kun je tv
heel snel maken. Binnen een jaar heb je
een serie op de buis en weet je of het een
hit is. En dus waar je staat."
Er gaapte altijd een diepe kloof tussen film
en televisie. „Filmmensen haalden hun
neus op voor tv. Nu is er juist een enorme
kruisbestuiving. Kijk alleen maar naar Ste
ven Spielberg. Een van de beste filmprodu
centen ter wereld heeft opeens een heel ar
senaal series lopen op televisie, zoals Under
the dome. Dat zegt al genoeg."
Filmmakers zorgen volgens Bruckheimer
voor een kwaliteitsslag op tv. „Op het grote
bioscoopscherm zie je alles. Het vergt veel
vakmanschap om het er vlekkeloos uit te la
ten zien. Als je dat talent naar het kleine
scherm brengt, krijg je grootse dingen."
De filmbusiness is er de laatste jaren niet
makkelijker op geworden, stelt hij. Om te
beginnen, is het maken van een film meer
een proces van jaren geworden. „Over mijn
laatste film, Deliver us from evil, heb ik tien
jaar gedaan." Ook wordt het steeds moeilij
ker het grote publiek te boeien, weet Bruck
heimer. „Het verwende publiek wil steeds
iets orgineels, iets nieuws, iets wat fris is.
Het publiek wil onophoudelijk geënter-
taind worden. Tel daarbij op dat de compe
titie veel groter is dan in de jaren tachtig
en dat alles veel duurder is geworden. Kort
om, het is een stuk
lastiger manoeuvre
ren dan toen ik be
gon in dit vak, dertig
jaar geleden."
Tv-producties kan hij
iets meer op afstand
besturen dan films.
„Ik lees elk script,
kijk alle episodes,
ben betrokken bij de
casting en de keuze
van de regisseurs. Ik
zorg ervoor dat mijn aanwezigheid wordt
gevoeld, maar hoef niet de hele tijd op de
set aanwezig te zijn. Bij film is dat anders.
Daar moet je er wel de hele tijd bovenop
zitten."
Daaruit moet niet worden geconcludeerd
dat producent Bruckheimer het als zijn
taak ziet de acteurs aan te sturen. „Die rol
heeft de regisseur. Ik probeer wel altijd
Het verwende
publiek wil steeds
iets origineels. Het
wil onophoudelijk
vermaakt worden
met regisseurs te wer
ken die openstaan
voor talent. Dus met
mensen die acteurs
de ruimte geven niet
alleen te doen wat op
papier staat, maar
ook andere, eigen
ideeën te exploreren.
Daar komen de mooi
ste dingen uit voort."
Vooruitkijken, bij
voorbeeld naar de toe
komst van film en televisie, doet Bruckhei
mer bij voorkeur niet. Schouderophalend:
„Ik weet wat ik leuk vind en maak wat ik
zelf wil zien. Ik ben alleen bezig met wat ik
vandaag en morgen doe." 1
CSI: cyber -zijn jongste CSI-loot, met Patri
cia Arquette in de hoofdrol als psycholoog
- gaat volgend jaar in première. Het is de
eerste keer dat er bij een spin-off van de
succesvolle misdaadserie niet wordt geko
zen voor een andere stad als decor, maar
voor een compleet nieuw thema: cybercri-
minaliteit. Een logische keuze, vindt Bruck
heimer. „De wereld is zó veranderd, er zijn
tegenwoordig zo veel nieuwe manieren om
criminele activiteiten te ontplooien. Elke
keer als je de krant openslaat of naar het
nieuws kijkt, is er wel iets over wat er op
het internet gebeurt en welk effect dat
heeft op levens van mensen. Het is heel
spannend daar in te duiken."
Van links naar rechts, vanaf linksboven:
Pirates of the Carribean; Deliver us from evil;
Under the dome; Coldcase; Beverly Hills cop;
CSI: cyber, foto's PR
Mr. Blockbuster
1 leeft bij de dag
Jerry Bruckheimer
foto HH
door Rivka Groenier
Jerry Bruckheimer
©reageren?
media@depersdienst.nl