Praatpalen binnen drie jaar weg BINNENLAND 5 Vaak naaktfoto's leerlingen in omloop op scholen Disneyland® Paris incl. hotel en onbeperkt entree Begin volgend jaar werken alle lo caties op de nieuwe manier. Het nieuwe examen is veel indivi dueler. Kandidaten loggen bij bin nenkomst zelf in, leggen hun spul len in een kluisje en wachten tot hun nummer wordt afgeroepen. Als één kandidaat klaar is, mag de volgende naar binnen. Je hoeft niet te wachten tot iedereen klaar is, vertelt Harold Bekhuis, mana ger theorie-examens bij het CBR. Maar er zijn meer voordelen. De 9 miljoen mensen die het examen oude stijl deden, moesten altijd wachten tot er een zaal volge- pland was voor hun examen. Vooral in de winter leidde dat bij motorrijders en bromfietsers tot vertraging omdat er dan minder kandidaten zijn. Nu kan iemand die een bromfietscertificaat wil halen, naast een vrachtwagenkan didaat zitten. Dat is efficiënter, en het maakt spieken vrijwel onmo gelijk. Voordat je de ruimte be treedt, is al gecontroleerd of je geen zendapparatuur bij je hebt. Er zijn immers professionals ac tief die je via een draadloze ver binding de juiste antwoorden in kunnen fluisteren. Camera's hou den de kandidaat tijdens het exa men doorlopend in de gaten! Een kandidaat die zakt, krijgt de volgende keer nooit dezelfde vra gen. De computer onthoudt im mers wat je al hebt gehad. Nog een voordeel: meteen na de laat ste vraag zie je of je bent geslaagd. Nagelbijtend wachten op een uit slag is er dus niet meer bij. Zo kan het gebeuren dat de Hel- mondse Bregje van den Biggelaar glimlachend de examenruimte uit loopt. Het is gelukt. Bregje is net teruggekeerd van een jaartje Argentinië. Haar vriendinnen heb ben in dat jaar hun rijbewijs al ge haald. Zij is de enige uit de vriendinnen- groep die nu examen nieuwe stijl kan doen. „Ik heb het oude dus nooit gedaan", zegt ze. „Maar dit is wel prettig omdat je je eigen tempo bepaalt." Over een jaar gaat het examen op nieuw op de schop. De aanraak- schermen worden dan pas echt functioneel gebruikt, vertelt Bek huis. „Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen in welke volgorde er voor rang moet worden verleend. Je kunt dan op het scherm aanwij zen wie er in welke volgorde mo gen doorrijden." Uiteindelijk hoopt hij examens met bewegende beelden in te voe ren. „Het nieuwe systeem is daar al geschikt voor." Dat besluit kondigde minister Me- lanie Schultz van Haegen van In frastructuur en Milieu aan in een brief aan de Tweede Kamer. Vol gens een woordvoerder van de ANWB maakt 'slechts een fractie' van de automobilisten met pech nog gebruik van de praatpaal. Uit de meest recente cijfers van de be- langenclub blijkt dat in 2012 nog maar 39.000 keer een beroep werd gedaan op het hulpmiddel. Minder dan twee procent van het totaal aantal pechtelefoontjes dat de ANWB per jaar krijgt. Door de opkomst van mobiele te lefonie, apps met gps-signale- ment en de automatische meld systemen die de komende jaren verplicht in elke nieuwe auto wor den ingebouwd, zijn vaste meld punten simpelweg overbodig vol gens de ANWB. „Ook uit kosten overweging is het niet langer aan- HILVERSUM - Op iets meer dan de helft van de middelbare scholen worden seksfïlmpjes en naaktfo to's van leerlingen rondgestuurd. Bij niet-middelbare scholieren ge beurt het minder, in 40 procent van de gevallen. Dat blijkt uit een enquête onder jongeren die is gedaan door het ac tualiteitenprogramma EeriVan- daag. Aan de enquête deden 1.500 jongeren van 12 tot en met 24 jaar mee, onder wie ruim 500 middel bare scholieren. Vaak gaat het om selfies die ge maakt zijn met smartphones. Ruim een op de zes jongeren heeft wel eens een naaktfoto of seksfilmpje van zichzelf gemaakt. Jongens en meisjes maken onge veer evenveel naaktselfïes. Maar van meiden lekken de meeste fïmpjes uit. Twee derde van de meisjes die zo'n filmpje of foto maken, delen deze met hun vriendje. Vaak ver spreiden de jongens die verder als het uit is, blijkt uit het onderzoek. De VO-raad, die de belangen be hartigt van scholen in het voortge zet onderwijs, bevestigt dat de kwestie van internetprivacy speelt op scholen. Een woordvoer der: „Dit blijft aandacht nodig heb ben, want de technische ontwik kelingen gaan erg snel." trekkelijk om de palen te blijven onderhouden", meldt de ANWB. De weggebruikers die de praat paal nog wel gebruiken, zijn men sen die geen telefoon bij zich heb ben of hun mobieltje niet opgela den hebben. Daarom wil minister Schultz van Haegen in de komen de tijd met de betrokken partijen 'gezamenlijk optrekken om de weggebruiker voor te bereiden op de nieuwe situatie. Zo adviseert Rijkswaterstaat men sen om altijd hun mobiele tele foon opgeladen mee te nemen. „In het geval dat een persoon echt zonder communicatie staat, advi seren wij om achter de vangrail te lopen naar een verzorgingsplaats om daar andere mensen om hulp te vragen." Langs de Nederlandse snelwegen staan nu nog 3350 praatpalen. Nu hoge kortingen! Bel 0180-457 803 - 1 of ga naar uw ANVR reisbureau www.dejongintra.nl/disneyland ZATERDAG 4 OKTOBER 2014 Het rij-examen nieuwe stijl: je meldt je aan, wacht op de zoemtoon, gaat naar binnen en neemt plaats tussen twee schotten achter een touchscreen monitor. In elk hokje bevindt zich een camera, om fraude tegen te gaan. foto Vincent van den Hoogen/HH door Wouter den Ottelander DEN HAAG - De gele praatpalen ver dwijnen uiterlijk in de zomer van 2017 van de snelwegen. Als het aantal gebruikers voor die tijd al onder 30.000 per jaar zakt, gaan de hulpapparaten al eerder op non-actief. De praatpaal is al zeldzaam, en ver dwijnt helemaal in 2017. foto HH volgende keer weer! Bus reizen Auto reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 7