Praatpalen
binnen drie
jaar weg
BINNENLAND 5
Vaak naaktfoto's leerlingen in omloop op scholen
Disneyland®
Paris incl. hotel en
onbeperkt entree
Begin volgend jaar werken alle lo
caties op de nieuwe manier.
Het nieuwe examen is veel indivi
dueler. Kandidaten loggen bij bin
nenkomst zelf in, leggen hun spul
len in een kluisje en wachten tot
hun nummer wordt afgeroepen.
Als één kandidaat klaar is, mag de
volgende naar binnen. Je hoeft
niet te wachten tot iedereen klaar
is, vertelt Harold Bekhuis, mana
ger theorie-examens bij het CBR.
Maar er zijn meer voordelen. De 9
miljoen mensen die het examen
oude stijl deden, moesten altijd
wachten tot er een zaal volge-
pland was voor hun examen.
Vooral in de winter leidde dat bij
motorrijders en bromfietsers tot
vertraging omdat er dan minder
kandidaten zijn. Nu kan iemand
die een bromfietscertificaat wil
halen, naast een vrachtwagenkan
didaat zitten. Dat is efficiënter, en
het maakt spieken vrijwel onmo
gelijk. Voordat je de ruimte be
treedt, is al gecontroleerd of je
geen zendapparatuur bij je hebt.
Er zijn immers professionals ac
tief die je via een draadloze ver
binding de juiste antwoorden in
kunnen fluisteren. Camera's hou
den de kandidaat tijdens het exa
men doorlopend in de gaten!
Een kandidaat die zakt, krijgt de
volgende keer nooit dezelfde vra
gen. De computer onthoudt im
mers wat je al hebt gehad. Nog
een voordeel: meteen na de laat
ste vraag zie je of je bent geslaagd.
Nagelbijtend wachten op een uit
slag is er dus niet meer bij.
Zo kan het gebeuren dat de Hel-
mondse Bregje van den Biggelaar
glimlachend de examenruimte
uit loopt. Het is gelukt. Bregje is
net teruggekeerd van een jaartje
Argentinië. Haar vriendinnen heb
ben in dat jaar hun rijbewijs al ge
haald.
Zij is de enige uit de vriendinnen-
groep die nu examen nieuwe stijl
kan doen. „Ik heb het oude dus
nooit gedaan", zegt ze. „Maar dit
is wel prettig omdat je je eigen
tempo bepaalt."
Over een jaar gaat het examen op
nieuw op de schop. De aanraak-
schermen worden dan pas echt
functioneel gebruikt, vertelt Bek
huis. „Je zou bijvoorbeeld kunnen
vragen in welke volgorde er voor
rang moet worden verleend. Je
kunt dan op het scherm aanwij
zen wie er in welke volgorde mo
gen doorrijden."
Uiteindelijk hoopt hij examens
met bewegende beelden in te voe
ren. „Het nieuwe systeem is daar
al geschikt voor."
Dat besluit kondigde minister Me-
lanie Schultz van Haegen van In
frastructuur en Milieu aan in een
brief aan de Tweede Kamer. Vol
gens een woordvoerder van de
ANWB maakt 'slechts een fractie'
van de automobilisten met pech
nog gebruik van de praatpaal. Uit
de meest recente cijfers van de be-
langenclub blijkt dat in 2012 nog
maar 39.000 keer een beroep
werd gedaan op het hulpmiddel.
Minder dan twee procent van het
totaal aantal pechtelefoontjes dat
de ANWB per jaar krijgt.
Door de opkomst van mobiele te
lefonie, apps met gps-signale-
ment en de automatische meld
systemen die de komende jaren
verplicht in elke nieuwe auto wor
den ingebouwd, zijn vaste meld
punten simpelweg overbodig vol
gens de ANWB. „Ook uit kosten
overweging is het niet langer aan-
HILVERSUM - Op iets meer dan de
helft van de middelbare scholen
worden seksfïlmpjes en naaktfo
to's van leerlingen rondgestuurd.
Bij niet-middelbare scholieren ge
beurt het minder, in 40 procent
van de gevallen.
Dat blijkt uit een enquête onder
jongeren die is gedaan door het ac
tualiteitenprogramma EeriVan-
daag. Aan de enquête deden 1.500
jongeren van 12 tot en met 24 jaar
mee, onder wie ruim 500 middel
bare scholieren.
Vaak gaat het om selfies die ge
maakt zijn met smartphones.
Ruim een op de zes jongeren
heeft wel eens een naaktfoto of
seksfilmpje van zichzelf gemaakt.
Jongens en meisjes maken onge
veer evenveel naaktselfïes. Maar
van meiden lekken de meeste
fïmpjes uit.
Twee derde van de meisjes die
zo'n filmpje of foto maken, delen
deze met hun vriendje. Vaak ver
spreiden de jongens die verder als
het uit is, blijkt uit het onderzoek.
De VO-raad, die de belangen be
hartigt van scholen in het voortge
zet onderwijs, bevestigt dat de
kwestie van internetprivacy
speelt op scholen. Een woordvoer
der: „Dit blijft aandacht nodig heb
ben, want de technische ontwik
kelingen gaan erg snel."
trekkelijk om de palen te blijven
onderhouden", meldt de ANWB.
De weggebruikers die de praat
paal nog wel gebruiken, zijn men
sen die geen telefoon bij zich heb
ben of hun mobieltje niet opgela
den hebben. Daarom wil minister
Schultz van Haegen in de komen
de tijd met de betrokken partijen
'gezamenlijk optrekken om de
weggebruiker voor te bereiden op
de nieuwe situatie.
Zo adviseert Rijkswaterstaat men
sen om altijd hun mobiele tele
foon opgeladen mee te nemen.
„In het geval dat een persoon echt
zonder communicatie staat, advi
seren wij om achter de vangrail te
lopen naar een verzorgingsplaats
om daar andere mensen om hulp
te vragen."
Langs de Nederlandse snelwegen
staan nu nog 3350 praatpalen.
Nu hoge kortingen!
Bel 0180-457 803 - 1
of ga naar uw ANVR reisbureau www.dejongintra.nl/disneyland
ZATERDAG 4 OKTOBER 2014
Het rij-examen nieuwe stijl: je meldt je aan, wacht op de zoemtoon, gaat naar binnen en neemt plaats tussen twee schotten achter een touchscreen monitor. In elk hokje bevindt zich een camera,
om fraude tegen te gaan. foto Vincent van den Hoogen/HH
door Wouter den Ottelander
DEN HAAG - De gele praatpalen ver
dwijnen uiterlijk in de zomer van
2017 van de snelwegen. Als het
aantal gebruikers voor die tijd al
onder 30.000 per jaar zakt, gaan
de hulpapparaten al eerder op
non-actief.
De praatpaal is al zeldzaam, en ver
dwijnt helemaal in 2017. foto HH
volgende keer weer!
Bus reizen
Auto reizen
Vlieg reizen
Verre reizen
Steden reizen