WERKEN 19 En als er een Vereniging van Eige naren is (VvE), dan moet die voor af expliciet akkoord gaan met de verhuur. Heb je een huurhuis, dan moet de verhuurder - bijvoor beeld de woningcorporatie - toe stemming geven. De kans is groot dat die weigert. Vergeet bovendien niet dat je mis schien belasting moet betalen over je huurinkomsten. Bij de aan gifte inkomstenbelasting moet je 70 procent van de ontvangen huur opgeven als 'Inkomsten uit tijdelijke verhuur'. De ontvangen huur bereken je door van de huur opbrengst de kosten af te halen. Er mogen alleen kosten in minde ring worden gebracht die direct samenhangen met de verhuur. Denk hierbij aan de kosten voor het energieverbruik en de schoon maak. Verhuur je regelmatig je huis voor vakantiedoeleinden, dan moet je ook 6 procent btw over de huur in rekening brengen. In dat geval word je namelijk als on dernemer voor de btw gezien. „Dan gaat het dus niet meer om een transactie tussen particulie ren", zegt Herman Opmeer, woordvoerder van het ministerie van Financiën. Mogelijk kom je wel in aanmer king voor de kleine ondernemers regeling. In dat geval hoefje geen - of minder - btw te betalen. Een ongelooflijk leuke en bijzondere er varing, zegt Amin Mansour, afdelings hoofd bij ING, over zijn bedrijfsuitje met Nationale Vereniging de Zonne bloem. Met collega's begeleidde hij li- chamelijk beperkte ouderen in het Van Gogh Museum. „We hadden mooie gesprekken en ook veel lol. Buiten het werk doe ik geen vrijwilligerswerk. Dit is voor mij een mooie manier toch een steentje bij te dra gen." Maatschappelijk verantwoord ondernemen heet dat. Er is bijna geen bedrijf dat zich nog zonder die term durft te profileren. Vrijwilligerswerk in werktijd is onderdeel van die tendens: het is goed voor de samenleving én voor het bedrijfsimago. De Zonnebloem, die met zo'n 40.000 vaste vrij willigers mensen met een lichamelijke beperking ondersteunt, begon in 2012 met het project Vrij williger voor een dag. „Het aantal uitjes met be drijven is tot nu toe elk jaar verdubbeld, weet ini tiator Matthijs de Bruin. „Dit jaar komen we waar schijnlijk uit op 125." Door de groeiende bekendheid is acquisitie nu minder nodig; bedrijven melden zich spontaan bij de Zonnebloem om medewerkers te laten erva ren hoe het is een dag vrijwilliger te zijn. Dat kan, op kosten van het bedrijf, in groepen van vijf tot en met tweehonderd man. Altijd met begelei ding van ervaren Zonnebloemvrijwilligers. Grote ondernemingen nemen vaak meerdere activitei ten per jaar af, merkt De Bruin: „Maar de groei komt vanuit het midden- en kleinbedrijf. Mede werkers stellen hun baas de vraag: 'wat doen wij eigenlijk voor de maatschappij?' In plaats van een middag bowlen of uit eten, doen ze liever iets zin vols. Bedrijven willen dan vaak op lokaal niveau iets betekenen. Dat is goed voor de binding met de regio. En koppeling van medewerkers en men sen met een beperking uit hun eigen staf of dorp zorgt voor extra motivatie onder medewerkers." Grote bedrijven als ING en Rabo voeren al jaren een beleid dat goed doen stimuleert. Kirsten Ot- tens, ING consultant duurzaamheid en maat schappelijke betrokkenheid: „Wij hebben een vas te regeling voor vrijwilligerswerk onder werktijd. Dat werk bestaat meestal uit kennisoverdracht, zo als lesgeven of het verzorgen van een cursus solli citeren. Vrijwilligerswerk promoten wil niet zeg gen dat het verplicht is. Onze ervaring is wel dat werknemers steeds vaker zélf behoefte hebben aan zingeving, buiten hun normale job. De wens als team voor organisaties als De Zonnebloem op pad te gaan, kwam ook vanuit medewerkers zelf." Sinds september 2013 staken 1400 ING'ers de han den uit de mouwen, voor onder meer de Zonne bloem, Nederland Cares en NatureXP. 'Zo'n uitje geeft energie', hoort Ottens van medewerkers. „Natuurlijk hoopt ING dat naast onze eigen mede werkers ook de samenleving deze maatschappelij ke betrokkenheid waardeert." Directeur Willem Lageweg van MVO (maatschap pelijk verantwoord ondernemen) Nederland noemt het een feit dat sociale medewerkers het bedrijfsimago mede versterken. MVO adviseert bedrijven over hoe hun positie in de samenleving te versterken. „Solidariteit is een onderwerp dat enorm leeft. Wat wij vooral zien en promoten, is dat bedrijven hun kernactiviteiten inzetten om goed te doen. Bij voorkeur in de eigen regio. Denk aan het accountantskantoor dat helpt met Solidariteit leeft Bedrijven zetten kernactiviteiten in om goed te doen, liefst in eigen regio de financiën bij de voetbalclub. Dan is er nog de Maatschappelijke Beurs- vloer, een evenement waar op lokaal ni veau bedrijven aan scholen, verenigingen, stichtingen en serviceclubs worden gekoppeld die staan te springen om vrijwilligers met speci fieke kennis." Intussen luidt vakbond CNV de noodklok omdat al die vrijwilligers betaalde banen zouden verdrin gen. „Het is een thema waarmee we zorgvuldig moeten omgaan", vindt Lageweg. „Toch denk ik dat de voordelen groter zijn dan de nadelen. De behoefte aan vrijwilligers is enorm nu de verzor gingsstaat scheurtjes vertoont. Arbeidsverdrin- ging komt niet uit de hoek van maatschappelijk betrokken bedrijven, want medewerkers doen een heel beperkt aantal uren vrijwilligerswerk." Een cv met vrijwilligerswerk kan bij een sollicita tie van pas komen. „Absoluut waar", beaamt Lage weg. „Zeker als je ook nog iets doet dat raakvlak ken vertoont met je professionele competenties. Je bouwt extra ervaring op, legt nieuwe contac ten en tijdens sollicitatiegesprekken is maatschap pelijke betrokkenheid tegenwoordig echt een the ma." Toch is de drijfveer iets te doen voor een an der volgens Lageweg meestal intrinsiek en niet in eerste instantie ingegeven door eigenbelang. „Ver geet niet: onze maatschappij kent al een lange tra ditie op het gebied van vrijwilligerswerk." De Zonnebloem heeft aan vrijwilligers nog geen gebrek. „Het aantal loopt niet terug, maar het aan tal uren dat ze zich willen inzetten soms wel", nu anceert De Bruin. „Vrijwilligers raken bovendien op leeftijd. Door samenwerking met bedrijven ho pen we dat ook jongere mensen met drukke agen da's gaan zeggen: 'structureel helpen kan ik niet, maar dit was zo'n leuke ervaring, dit wil ik best een paar keer per jaar doen'." ZATERDAG 4 OKTOBER 2014 IDeze zomer was ik met mijn ge zin op vakantie naar TUrkije. Het viersterrenhotel dat wij hadden ge boekt, bleek niet af. Zo was het zwembad nog in aanbouw. Wij heb ben ter plekke besloten naar een an der hotel te gaan en later ons geld te rug te eisen. Staan wij in ons recht? Als u een reis boekt, mag u afgaan op wat in de advertentie of de brochures wordt vermeld. Daar hoort dus bij dat u gebruik kunt maken van het zwem bad. Het is wel belangrijk dat u op va kantie contact hebt opgenomen met het bedrijf waarbij u de accommoda tie heeft geboekt. Alleen als er geen goede oplossing voorhanden was, kunt u de overeenkomst ontbinden. In dat geval betaalt u niets en kunt u voorschotten terugeisen. 2 Het Spaanse hotel waar wij deze zomer twee weken verbleven, was erg vies. Er zat zelfs een kakker lak in de badkamer! Na flink wat ge touwtrek mochten we de tweede week naar een ander hotel. Voor de eerste week hebben we een schade vergoeding geëist De touroperator wil ons nu een kortingsbon geven voor een nieuwe vakantie. Moeten wij daarmee akkoord gaan? Het komt nogal eens voor dat reisorga nisaties als genoegdoening korting aanbieden op een eventuele volgende vakantie. Dat lijkt genereus, maar ook die reis met korting kost u uiteindelijk geld. En u heeft vanwege de slechte ervaring ook wellicht helemaal geen zin meer met die reisorganisatie weg te gaan. U hoeft daar dan ook niet mee akkoord te gaan. 3 Ik heb een klacht over de - veel te dure - annuleringsver zekering die ik bij mijn reisbureau heb afgesloten. Kan ik daarvoor ook terecht bij de Geschillencom missie Reizen? Klachten over het verstrekken van verkeerde informatie door het reis bureau kunnen ook aan de commis sie worden voorgelegd. U moet uw klacht dan richten tegen het reisbu reau én binnen een maand na te rugkomst van vakantie indienen. Bovendien moet het reisbureau aangesloten zijn bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reison dernemingen (ANVR) of zelfstan dig staan ingeschreven bij de Ge schillencommissie Reizen. door Ingrid Beckers Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland reageren? Smr geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 21