Met 16 autorijden door maas in wet FZC STRIJD TEGEN ISLAMITISCHE STAAT 2 IN HET NIEUWS paul kusters Zeker is dat Nederland IS-doelen gaat bombarderen. Maar niemand weet hoe het daarna verder moet. Maak iemand abonnee! COLOFON MEDEWERKER UCHT BELASTINS OP VOOR 20 MILJOEN •EN MA<<ELIJ<ER TURKIJE DEN HAAG - Minister Frans Tim mermans is de eerste om het te beamen: de strijd tegen terreuror ganisatie IS is een kwestie van lan ge adem. Er kunnen zomaar een of twee generaties overheen gaan voordat er stabiliteit is in Syrië en Irak, zei de minister van Buiten landse Zaken in de Tweede Ka mer. En de tegenstander is er een van formaat: „IS is als een mytho logische draak. Als je er een kop afslaat, komen er elders twee kop pen terug." Zijn opmerkingen geven aan hoe ongewis het avontuur is waar Ne derland aan begint nu de Kamer brede steun geeft aan een ge vechtsmissie van maximaal een jaar tegen IS in Irak. Want wat is nu precies het doel van de bom bardementen, anders dan het weg jagen van de IS-terroristen die moordend, onthoofdend, ver krachtend en plunderend een spoor van verwoesting trekken door het Midden-Oosten. Timmermans tempert de ver wachtingen: „We moeten eerst de ze brand blussen, pas daarna komt het plan hoe we toekomstir ge branden kunnen voorkomen." Nu eerst een visie voor de lange termijn uitdenken, zoals Groen- Links en de SP graag zien, zou de boel alleen maar ophouden, hield hij de partijen voor. De meest acute vragen zijn al las tig genoeg. Moeten we niet alleen in Irak, maar ook in Syrië ingrij pen om IS echt te kunnen bestrij den? De kans bestaat dat door aan vallen in Irak de IS-strijders zich massaal naar dat buurland ver plaatsen, buiten het bereik van 'onze' F-16's. Niet voor niets 'hoopt' Timmermans op interna tionaal groen licht (een volken rechtelijk mandaat) voor Syrië, om dit 'waterbedeffect' tegen te gaan. Of dit groene licht er ooit gaat komen, is helemaal de vraag. Tot nog toe ligt er geen officieel verzoek uit Syrië om bijstand. En er zijn nog zoveel meer beren op de weg. Andere terreurorgani saties kunnen zich aansluiten bij IS om zo een groot front te vor men tegen het Westen, is de vrees. Of terroristen gaan onder gronds en zijn dan moeilijker van uit de lucht te bestrijden. Het zijn zorgen die vooral de SP verwoord de: „Erkent de regering dat aanval len contraproductief kunnen wer ken, en dat de voedingsbodem voor terrorisme juist gevoed wordt?", vroeg SP'er Harry van Bommel. Timmermans en zijn collega Jeani- ne Hennis (Defensie, WD) zijn zich terdege bewust van de geva ren, ook voor onze militairen. „Mi litaire operaties zijn nooit zonder risico's", aldus Hennis. Maar er is geen andere keus. „De missie zal niet onmiddellijk tot stabiliteit lei den", zei Timmermans voorzich tig. „Maar ze zal wel een steentje bijdragen om iets op te bouwen dat de contouren krijgt van een democratische rechtsstaat." Of dat begin van een democratie er daadwerkelijk komt, is niet al- leen aan Nederland en haar bond^ genoten. Veel hangt af van de nieuwe Iraakse regering en haar relatie met de Koerden. Als Bag dad deze minderheid opnieuw buiten spel zet, kunnen ze fluiten naar onze hulp, aldus Timmer mans. Alleen de SP en de Partij voor de Dieren stemden gisteren tegen de gevechtsmissie. De be windsman noemde de brede steun in Kamer 'misschien wel historisch'. Ondanks alle twijfels over de toekomst van de regio is militair ingrijpen onontkoom baar, vatte hij de dilemma's sa men. „Niks doen is geen optie." ARABIE ren vanaf 16 jaar mogen er met een tractorcertificaat in rijden. Volwassenen hebben er helemaal geen rijbewijs voor nodig. De populariteit van de belasting vrije 4x4 groeit snel. In heel 2013 werden er in Nederland 139 auto's 'buiten registratie gesteld' en ge classificeerd als Ts-voertuig, blijkt uit cijfers die deze krant heeft op gevraagd bij de RDW. Eind sep tember 2014 stond de teller op 263. Dat aantal zal snel toenemen, verwacht handelaar Sjouke Leis tra van Mmbsauto.nl die dergelij ke autos verkoopt en de keurin gen regelt. Sinds 1 september heeft de RDW namelijk de keu ring aangescherpt om een andere maas in de wet te dichten. Hon derden automobilisten lieten hun auto 'omkeuren' tot 'Motorvoer tuig Met Beperkte Snelheid (MMBS)', zoals het formeel heet. Die categorie is eigenlijk bedoeld voor auto's die bijvoorbeeld op een boerenbedrijf worden ge bruikt om hooi naar een stal te rij den. De RDW zegt nog onvol doende cijfers te hebben om te weten of de strengere keuring ef fect heeft. De politie meldt niet speciaal te letten op omgekeurde auto's. Pas als ze opvallen door rijgedrag of snelheid wordt ingegrepen. De Tweede Kamer praat volgende week over het aanpakken van de omgekeurde auto. T: 088-0139995 De auto mag na deze keuring offi cieel maximaal 40 kilometer per uur rijden, maar kan in de prak tijk net zo hard als een gewone au to. Net als bij tractoren wordt een snelheid tot zo'n 80 kilometer per uur door de vingers gezien. Jonge- www.pzc.nl/abonneewerftabonnee SYRIË Missie: bommen door Sandra Donker en Francine Wildenborg IRAK JORDANIË SAOEDI infographk DPrf Ondercontrole IS Steun IS En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 24/7 digitaal nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee ♦Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl door Paul Bots DEN HAAG - Autohandelaren heb ben een nieuwe maas in de wet ge vonden om bestuurders belasting vrij en vanaf jeugdige leeftijd auto te laten rijdep. Na een keuring bij de RDW kan een vierwielaangedre- ven personenwagen, camper of bus je erkend worden als 'land- of bos- bouwvoertuig', in jargon een T5-voertuig. O pagina 10 en 11: Naar de zuipkeet met de 4x4 Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 www.pzc.nl T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2