Met 16 autorijden door maas in wet
FZC
STRIJD TEGEN ISLAMITISCHE STAAT
2 IN HET NIEUWS
paul kusters
Zeker is dat Nederland IS-doelen
gaat bombarderen. Maar niemand
weet hoe het daarna verder moet.
Maak iemand
abonnee!
COLOFON
MEDEWERKER UCHT BELASTINS OP VOOR 20 MILJOEN
•EN MA<<ELIJ<ER
TURKIJE
DEN HAAG - Minister Frans Tim
mermans is de eerste om het te
beamen: de strijd tegen terreuror
ganisatie IS is een kwestie van lan
ge adem. Er kunnen zomaar een
of twee generaties overheen gaan
voordat er stabiliteit is in Syrië en
Irak, zei de minister van Buiten
landse Zaken in de Tweede Ka
mer. En de tegenstander is er een
van formaat: „IS is als een mytho
logische draak. Als je er een kop
afslaat, komen er elders twee kop
pen terug."
Zijn opmerkingen geven aan hoe
ongewis het avontuur is waar Ne
derland aan begint nu de Kamer
brede steun geeft aan een ge
vechtsmissie van maximaal een
jaar tegen IS in Irak. Want wat is
nu precies het doel van de bom
bardementen, anders dan het weg
jagen van de IS-terroristen die
moordend, onthoofdend, ver
krachtend en plunderend een
spoor van verwoesting trekken
door het Midden-Oosten.
Timmermans tempert de ver
wachtingen: „We moeten eerst de
ze brand blussen, pas daarna
komt het plan hoe we toekomstir
ge branden kunnen voorkomen."
Nu eerst een visie voor de lange
termijn uitdenken, zoals Groen-
Links en de SP graag zien, zou de
boel alleen maar ophouden, hield
hij de partijen voor.
De meest acute vragen zijn al las
tig genoeg. Moeten we niet alleen
in Irak, maar ook in Syrië ingrij
pen om IS echt te kunnen bestrij
den? De kans bestaat dat door aan
vallen in Irak de IS-strijders zich
massaal naar dat buurland ver
plaatsen, buiten het bereik van
'onze' F-16's. Niet voor niets
'hoopt' Timmermans op interna
tionaal groen licht (een volken
rechtelijk mandaat) voor Syrië,
om dit 'waterbedeffect' tegen te
gaan. Of dit groene licht er ooit
gaat komen, is helemaal de vraag.
Tot nog toe ligt er geen officieel
verzoek uit Syrië om bijstand.
En er zijn nog zoveel meer beren
op de weg. Andere terreurorgani
saties kunnen zich aansluiten bij
IS om zo een groot front te vor
men tegen het Westen, is de
vrees. Of terroristen gaan onder
gronds en zijn dan moeilijker van
uit de lucht te bestrijden. Het zijn
zorgen die vooral de SP verwoord
de: „Erkent de regering dat aanval
len contraproductief kunnen wer
ken, en dat de voedingsbodem
voor terrorisme juist gevoed
wordt?", vroeg SP'er Harry van
Bommel.
Timmermans en zijn collega Jeani-
ne Hennis (Defensie, WD) zijn
zich terdege bewust van de geva
ren, ook voor onze militairen. „Mi
litaire operaties zijn nooit zonder
risico's", aldus Hennis. Maar er is
geen andere keus. „De missie zal
niet onmiddellijk tot stabiliteit lei
den", zei Timmermans voorzich
tig. „Maar ze zal wel een steentje
bijdragen om iets op te bouwen
dat de contouren krijgt van een
democratische rechtsstaat."
Of dat begin van een democratie
er daadwerkelijk komt, is niet al-
leen aan Nederland en haar bond^
genoten. Veel hangt af van de
nieuwe Iraakse regering en haar
relatie met de Koerden. Als Bag
dad deze minderheid opnieuw
buiten spel zet, kunnen ze fluiten
naar onze hulp, aldus Timmer
mans. Alleen de SP en de Partij
voor de Dieren stemden gisteren
tegen de gevechtsmissie. De be
windsman noemde de brede
steun in Kamer 'misschien wel
historisch'. Ondanks alle twijfels
over de toekomst van de regio is
militair ingrijpen onontkoom
baar, vatte hij de dilemma's sa
men. „Niks doen is geen optie."
ARABIE
ren vanaf 16 jaar mogen er met
een tractorcertificaat in rijden.
Volwassenen hebben er helemaal
geen rijbewijs voor nodig.
De populariteit van de belasting
vrije 4x4 groeit snel. In heel 2013
werden er in Nederland 139 auto's
'buiten registratie gesteld' en ge
classificeerd als Ts-voertuig, blijkt
uit cijfers die deze krant heeft op
gevraagd bij de RDW. Eind sep
tember 2014 stond de teller op
263. Dat aantal zal snel toenemen,
verwacht handelaar Sjouke Leis
tra van Mmbsauto.nl die dergelij
ke autos verkoopt en de keurin
gen regelt. Sinds 1 september
heeft de RDW namelijk de keu
ring aangescherpt om een andere
maas in de wet te dichten. Hon
derden automobilisten lieten hun
auto 'omkeuren' tot 'Motorvoer
tuig Met Beperkte Snelheid
(MMBS)', zoals het formeel heet.
Die categorie is eigenlijk bedoeld
voor auto's die bijvoorbeeld op
een boerenbedrijf worden ge
bruikt om hooi naar een stal te rij
den. De RDW zegt nog onvol
doende cijfers te hebben om te
weten of de strengere keuring ef
fect heeft.
De politie meldt niet speciaal te
letten op omgekeurde auto's. Pas
als ze opvallen door rijgedrag of
snelheid wordt ingegrepen. De
Tweede Kamer praat volgende
week over het aanpakken van de
omgekeurde auto.
T: 088-0139995
De auto mag na deze keuring offi
cieel maximaal 40 kilometer per
uur rijden, maar kan in de prak
tijk net zo hard als een gewone au
to.
Net als bij tractoren wordt een
snelheid tot zo'n 80 kilometer per
uur door de vingers gezien. Jonge-
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
SYRIË
Missie: bommen
door Sandra Donker
en Francine Wildenborg
IRAK
JORDANIË
SAOEDI
infographk DPrf
Ondercontrole IS
Steun IS
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
24/7 digitaal nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
♦Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/geenkrant
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitge
verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder
deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie
recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor
meer informatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg
ener legt van abonnees gegevens vast voor
de uitvoering van de abonnementsovereen
komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor
den om u op de hoogte te houden van inte
ressante producten en diensten van andere
onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese
lecteerde partners.
Indien u geen prijs stelt op informatie van
de PZC of indien u uw toestemming voor
het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma
ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva
cy statement op www.pzc.nl
door Paul Bots
DEN HAAG - Autohandelaren heb
ben een nieuwe maas in de wet ge
vonden om bestuurders belasting
vrij en vanaf jeugdige leeftijd auto
te laten rijdep. Na een keuring bij
de RDW kan een vierwielaangedre-
ven personenwagen, camper of bus
je erkend worden als 'land- of bos-
bouwvoertuig', in jargon een
T5-voertuig.
O pagina 10 en 11:
Naar de zuipkeet met de 4x4
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Edisonweg 37E, Vlissingen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
0118- 43 4000
www.pzc.nl
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen