Audi slaat met nieuwe TT een brug naar de racerij AUTO 19 Sneller laden met Exclusieve auto's te BMW i wallbox Pro zien op 'Classic Car' Dakkoffer voor Jeep Renegade Strip voorkomt parkeerdeuken RIJTEST FORD TOURNEO COURIER NIEUWTJES t:" r T h n\ I RIJ-IMPRESSIE AUDI TT COUPE e naam Courier heeft Ford al va ker gebruikt voor een van zijn mo dellen. Dat was een besteluitvoe- ring op basis van de Ford Fiesta. De nieuwe Cou rier heeft eveneens de Fiesta als basis, alleen blijkt dat niet meer uit de vormgeving. Op het oog lijkt het model ietsje uit balans. Schuin van voren oogt de auto nogal hoog en smal, terwijl cijfers het tegendeel bewijzen. Eerlijk is eerlijk: bij dit soort mo dellen staat niet het design, maar de praktische bruikbaarheid voor op. Dat begint bij de Courier met een uitstekend toegankelijk interi eur. De voorportieren zijn ruim bemeten en ook de afmetingen van de schuifdeuren belemmeren niemand royaal in te stappen. De achterklep is ongekend hoog. Dat heeft als nadeel dat je bij het ope nen met de klep mee naar achte ren moet stappen. Maar uiteinde lijk levert die inspanning een enorme opening tot de bagage ruimte op. Onder de harde hoedenplank zit een mooi vierkante bagageruim te, met nog een paar kleine op- bergvakken. Het volume bedraagt dan 395 liter. Er is voorzien in vol doende sjorogen om bagagestuk ken aan vast te maken. De hoe- In de schaduw van de vernieuwde Transit be stelwagenreeks van Ford staan de Tourneo personenversies. In dit geval de meest compac te, de Tourneo Courier. denplank schuift heel handig te gen de achterkant van de achter bank, waarna er ook hoger gesta peld kan worden. Na het neerklap pen van de achterbank groeit de bagageruimte van de Courier naar 1.656 liter. Daarmee wordt FORD TOURNEO COURIER EN ZIJN CONCURRENTEN binnen de beperkte buitenafme tingen volop flexibiliteit geboden. Het dashboard is speciaal voor de Courier gemodelleerd met ele menten die uit de Fiesta afkom stig zijn. Het resultaat is een mo dern instrumentarium met twee klokken en een behoorlijk drukke middenconsole met veel knopjes. Het optionele digitale scherm voor Ford Sync (voice control en connectiviteitstechnologie, red.) en het navigatiesysteem blijkt aan de kleine kant. Daardoor blinken ze niet uit qua afleesbaarheid. Onder de relatief korte neus huist de driecilinder 1.0 liter turbomo tor. In dit geval met een vermo gen van 100 pk. Die krachtbron helpt de Tourneo aan hooguit ge middelde prestaties: een topsnel heid van 173 kilometer per uur en een 0-100-sprint in 12,3 seconden. Maar een hoge top en snelle acce leratie zijn geen zaken waar de doorsnee-koper van dit type auto naar op zoek is. Het gemiddelde benzineverbruik van 1 op 13,5 is ronduit netjes. Het rijgedrag mag goedmoedig, maar uiteraard niet spannend genoemd worden. Comfort biedt de Cou rier voldoende. Ford levert in Nederland alleen de meest luxueuze Titanium voor 20.995 euro. ter al bij brave middenklassers. Nieuw is dat Audi het display heeft verplaatst van midden console naar dashboard. Op een scherm achter het stuur wordt de navigatie weergege ven. Tegen die achtergrond ver schaffen iconen info over on der meer snelheid, toerental en buitentemperatuur. Audi le vert de TT met TFSI-benzine- motoren en met een 2.0 TDI diesel (20 procent bijtelling), naar keuze met twee- of vier- wielaandrijving. Prijs vanaf 45.800 euro (2.0 TFSI230 pk). door Willem de Volder De derde generatie Audi TT Coupé biedt meer sportiviteit dan zijn voorganger. Ken merken zijn een lager gewicht (min 50 kilo) en meer stijfheid. Het stuurgedrag is nog verder aangescherpt. Audi slaat met de nieuwe TT een brug naar de racerij (24 uur Le Mans). Zo zijn de matrix-ledlampen ont leend aan de succesvolle Le Mans-racers. De vulopening zonder tankdop zagen we ech- VRIJDAG 3 OKTOBER 2014 ■4 ja.» 1 I >.W;J Maatwerk voor Renegade. Innovatie voorkomt deukjes. Met de BMW i wallbox Pro kunnen elektrische en plug-in hybride voer tuigen niet alleen sneller worden opgeladen, ook de bediening is ge bruiksvriendelijker dan die van de vorige versie. In minder dan drie uur is de accu van bijvoorbeeld de BMW i3 voor 80 procent gevuld. De i wallbox Pro is ook te gebrui ken voor het opladen van andere merken dan BMW. Classic Car Sensation beleeft zijn première op zaterdag 18 en zon dag 19 oktober in de IJsselhallen in Zwolle. Op 10.000 vierkante me ter staan tientallen exclusieve klas sieke en sportieve auto's. De orga nisatie richt zich op roemruchte merken uit heden en verleden en uit de wereld van de auto- en rally- sport. Er is een prominente rol weggelegd voor Mercedes. Ford Tourneo Courier Bagage 395-1.656 liter, gewicht 1.185 kg. Benzi ne 1.0 liter, 100 pk. Van af 20.995 euro. Citroen Nemo Multispace Bagage 356-2.500 liter, gewicht 1.155 kg. Benzi ne 1.4 liter, 73 pk. Van af 19.235 euro. Hyundai ix20 Bagage 440-1.486 liter, gewicht 1.153 kg. Benzi ne 1.4 liter, 90 pk. Van af 18.495 euro, 1.4 i-Vision 20.995 euro. Renault Kangoo Bagage 660-2.866 liter, gewicht 1.295 kg. Benzi ne 1.2 liter, 115 pk. Van af 23.490 euro. door Tony Vos De nieuwe Jeep Renegade leent zich uitstekend voor het dagelijkse ritje, maar schuwt ook een langer uitstapje niet. Jeep levert in het kielzog van de nieuwkomer een keur aan accessoires. Wie de 361 li ters in de bagageruimte niet toerei kend vindt voor een vakantie, kan bijvoorbeeld een bij het exterieur passende dakkoffer (460 liter) be stellen. Prijs: 684 euro. Ford kan voor de nieuwe Focus de zogenoemde Door Edge Protector leveren. Dat systeem behelst een in de deur verborgen, 15 centime ter lange kunststof strip. Bij nade rend (parkeer)onheil neemt die strip in een fractie van een secon de automatisch een positie in op de rand van het portier. De randbe- schermer voorkomt zodoende deukjes en krassen. BMW i wallbox Pro. Mercedes op 'Classic Car'. De Ford Tourneo Courier lijkt ho ger dan de auto breed is: dat is ge zichtsbedrog. foto's Automedia De opvallendste wijzigingen zijn in het interieur van de TT. foto WdeV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19