Audi slaat met nieuwe TT
een brug naar de racerij
AUTO 19
Sneller laden met Exclusieve auto's te
BMW i wallbox Pro zien op 'Classic Car'
Dakkoffer voor
Jeep Renegade
Strip voorkomt
parkeerdeuken
RIJTEST FORD TOURNEO COURIER
NIEUWTJES
t:" r T
h n\ I
RIJ-IMPRESSIE AUDI TT COUPE
e naam Courier
heeft Ford al va
ker gebruikt voor
een van zijn mo
dellen. Dat was
een besteluitvoe-
ring op basis van
de Ford Fiesta. De nieuwe Cou
rier heeft eveneens de Fiesta als
basis, alleen blijkt dat niet meer
uit de vormgeving. Op het oog
lijkt het model ietsje uit balans.
Schuin van voren oogt de auto
nogal hoog en smal, terwijl cijfers
het tegendeel bewijzen.
Eerlijk is eerlijk: bij dit soort mo
dellen staat niet het design, maar
de praktische bruikbaarheid voor
op. Dat begint bij de Courier met
een uitstekend toegankelijk interi
eur. De voorportieren zijn ruim
bemeten en ook de afmetingen
van de schuifdeuren belemmeren
niemand royaal in te stappen. De
achterklep is ongekend hoog. Dat
heeft als nadeel dat je bij het ope
nen met de klep mee naar achte
ren moet stappen. Maar uiteinde
lijk levert die inspanning een
enorme opening tot de bagage
ruimte op.
Onder de harde hoedenplank zit
een mooi vierkante bagageruim
te, met nog een paar kleine op-
bergvakken. Het volume bedraagt
dan 395 liter. Er is voorzien in vol
doende sjorogen om bagagestuk
ken aan vast te maken. De hoe-
In de schaduw van de
vernieuwde Transit be
stelwagenreeks van
Ford staan de Tourneo
personenversies. In dit
geval de meest compac
te, de Tourneo Courier.
denplank schuift heel handig te
gen de achterkant van de achter
bank, waarna er ook hoger gesta
peld kan worden. Na het neerklap
pen van de achterbank groeit de
bagageruimte van de Courier
naar 1.656 liter. Daarmee wordt
FORD TOURNEO COURIER EN ZIJN CONCURRENTEN
binnen de beperkte buitenafme
tingen volop flexibiliteit geboden.
Het dashboard is speciaal voor de
Courier gemodelleerd met ele
menten die uit de Fiesta afkom
stig zijn. Het resultaat is een mo
dern instrumentarium met twee
klokken en een behoorlijk drukke
middenconsole met veel knopjes.
Het optionele digitale scherm
voor Ford Sync (voice control en
connectiviteitstechnologie, red.)
en het navigatiesysteem blijkt aan
de kleine kant. Daardoor blinken
ze niet uit qua afleesbaarheid.
Onder de relatief korte neus huist
de driecilinder 1.0 liter turbomo
tor. In dit geval met een vermo
gen van 100 pk. Die krachtbron
helpt de Tourneo aan hooguit ge
middelde prestaties: een topsnel
heid van 173 kilometer per uur en
een 0-100-sprint in 12,3 seconden.
Maar een hoge top en snelle acce
leratie zijn geen zaken waar de
doorsnee-koper van dit type auto
naar op zoek is.
Het gemiddelde benzineverbruik
van 1 op 13,5 is ronduit netjes. Het
rijgedrag mag goedmoedig, maar
uiteraard niet spannend genoemd
worden. Comfort biedt de Cou
rier voldoende.
Ford levert in Nederland alleen
de meest luxueuze Titanium voor
20.995 euro.
ter al bij brave middenklassers.
Nieuw is dat Audi het display
heeft verplaatst van midden
console naar dashboard. Op
een scherm achter het stuur
wordt de navigatie weergege
ven. Tegen die achtergrond ver
schaffen iconen info over on
der meer snelheid, toerental
en buitentemperatuur. Audi le
vert de TT met TFSI-benzine-
motoren en met een 2.0 TDI
diesel (20 procent bijtelling),
naar keuze met twee- of vier-
wielaandrijving. Prijs vanaf
45.800 euro (2.0 TFSI230 pk).
door Willem de Volder
De derde generatie
Audi TT Coupé biedt
meer sportiviteit dan
zijn voorganger. Ken
merken zijn een lager gewicht
(min 50 kilo) en meer stijfheid.
Het stuurgedrag is nog verder
aangescherpt. Audi slaat met
de nieuwe TT een brug naar
de racerij (24 uur Le Mans). Zo
zijn de matrix-ledlampen ont
leend aan de succesvolle Le
Mans-racers. De vulopening
zonder tankdop zagen we ech-
VRIJDAG 3 OKTOBER 2014
■4
ja.»
1
I >.W;J
Maatwerk voor Renegade.
Innovatie voorkomt deukjes.
Met de BMW i wallbox Pro kunnen
elektrische en plug-in hybride voer
tuigen niet alleen sneller worden
opgeladen, ook de bediening is ge
bruiksvriendelijker dan die van de
vorige versie. In minder dan drie
uur is de accu van bijvoorbeeld de
BMW i3 voor 80 procent gevuld.
De i wallbox Pro is ook te gebrui
ken voor het opladen van andere
merken dan BMW.
Classic Car Sensation beleeft zijn
première op zaterdag 18 en zon
dag 19 oktober in de IJsselhallen in
Zwolle. Op 10.000 vierkante me
ter staan tientallen exclusieve klas
sieke en sportieve auto's. De orga
nisatie richt zich op roemruchte
merken uit heden en verleden en
uit de wereld van de auto- en rally-
sport. Er is een prominente rol
weggelegd voor Mercedes.
Ford Tourneo Courier
Bagage 395-1.656 liter,
gewicht 1.185 kg. Benzi
ne 1.0 liter, 100 pk. Van
af 20.995 euro.
Citroen Nemo
Multispace
Bagage 356-2.500 liter,
gewicht 1.155 kg. Benzi
ne 1.4 liter, 73 pk. Van
af 19.235 euro.
Hyundai ix20
Bagage 440-1.486 liter,
gewicht 1.153 kg. Benzi
ne 1.4 liter, 90 pk. Van
af 18.495 euro, 1.4
i-Vision 20.995 euro.
Renault Kangoo
Bagage 660-2.866 liter,
gewicht 1.295 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 115 pk. Van
af 23.490 euro.
door Tony Vos
De nieuwe Jeep Renegade leent
zich uitstekend voor het dagelijkse
ritje, maar schuwt ook een langer
uitstapje niet. Jeep levert in het
kielzog van de nieuwkomer een
keur aan accessoires. Wie de 361 li
ters in de bagageruimte niet toerei
kend vindt voor een vakantie, kan
bijvoorbeeld een bij het exterieur
passende dakkoffer (460 liter) be
stellen. Prijs: 684 euro.
Ford kan voor de nieuwe Focus de
zogenoemde Door Edge Protector
leveren. Dat systeem behelst een
in de deur verborgen, 15 centime
ter lange kunststof strip. Bij nade
rend (parkeer)onheil neemt die
strip in een fractie van een secon
de automatisch een positie in op
de rand van het portier. De randbe-
schermer voorkomt zodoende
deukjes en krassen.
BMW i wallbox Pro. Mercedes op 'Classic Car'.
De Ford Tourneo Courier lijkt ho
ger dan de auto breed is: dat is ge
zichtsbedrog. foto's Automedia
De opvallendste wijzigingen zijn in het interieur van de TT. foto WdeV