Op papier is het een tractor, maar in werkelijkheid is het een blinkende snelle bolide met vierwielaandrijving. Belastingvrij bovendien. En een 16-jarige mag achter het stuur. 10 VERDIEPING MAAS IN DE WET Belastingvrij met tweehon derd kilometer per uur door Nederland scheuren in een grote Volvo Cross Country. Het is mogelijk, verzekert Sjouke Leistra uit het Friese Menaam. „Die Volvo heeft vierwielaandrijving. Als je er een beetje rui ge winterhanden onder zet, kun je naar de RDW om de wagen om te laten keuren." Dat omkeuren houdt in dat de auto for meel wordt aangemerkt als zogeheten T5-voertuig. Een 'bos- of landbouwvoer tuig zonder beperkte snelheid' zoals het bij de RDW wordt omschreven. Formeel mag de auto niet harder dan 45 kilometer per uur. „Maar dat geldt voor een tractor ook en die rijdt ook vaak harder. Als je gewoon een beetje met het verkeer meestroomt, kun je probleemloos 80 rijden. Geen poli tieman die je lastigvalt. We hebben het ge test, terwijl er een politiewagen achter ons reed." Een bewering die min of meer door de poli tie wordt bevestigd. Er wordt alleen be keurd als de verkeersveiligheid in het ge ding is, laat een politiewoordvoerder we ten. „Wij controleren als politie niet speci fiek op de voertuigen die u omschrijft." Hoe enthousiast Leistra ook is over de nieu we maas in de wet, hij ziet ook bedreigin gen. „Ik zie het beeld verschuiven. Jonge ren kopen deze auto's. Ik zie ze er hard mee wegscheuren vanuit de zuipketen." De populariteit van de T5 groeit onder jon geren nu de RDW een andere maas in de wet probeert te dichten. Eerder dit jaar ont stond een run op auto's die zodanig zijn aangepast dat ze niet harder dan 45 kilome ter per uur kunnen rijden. Dat kan door een paar versnellingen te blokkeren, maar het kan ook door de boordcomputer aan te passen. Hoe dan ook, na de 'verbouwing' worden de auto's omgekeurd tot 'Motor voertuig Met Beperkte Snelheid' (MMBS). Je mag er als 16-jarige zonder rijbewijs zo in stappen. Dit jaar wisten ook 129 eigena ren van oldtimers de weg naar de MMBS-keuring te vinden. Ze ontsnapten zo aan de hoge wegenbelasting voor met name jonge diesel-occasions. Sinds 1 september zijn de MMBS-keurin- gen echter strenger. Alleen auto's die een flinke laadvloer hebben en waarvan de snelheid 'onomkeerbaar' is terugge schroefd, komen nog in aanmerking voor de MMBS-status. Ook moeten achterbank en gordels zodanig zijn verwijderd dat ze niet meer makkelijk teruggezet kunnen worden. Eisen die eerder ook al golden, maar die nu strikter gehandhaafd worden, erkent de RDW. Voor de bestaande omge- keurde auto's heeft het geen gevolgen, meldt de RDW. Of de strengere keuring effect heeft, durft de organisatie nog niet te zeggen. Thijs Ver- berne uit Valkenswaard kan dat wel. Hij handelde begin dit jaar nog volop in de langzame MMBS-auto's maar heeft die bu siness inmiddels helemaal stilgelegd. „Ik doe alleen nog maar 4x4 auto's," vertelt hij. Onbegrensde Ts's dus. Verberne is zelf nog minderjarig en heeft er geen enkele moeite mee dat 16-jarigen in de vierwielaangedre ven auto's voluit kunnen rijden. „Ouders kunnen beslissen of hun kind in zo'n auto mag rijden." De Friese handelaar Leistra pleit juist voor strengere regels. De jongeren hebben er met hun rijgedrag al voor gezorgd dat de MMBS als 45-kilometerauto minder aan trekkelijk is gemaakt. Als ze nu massaal overstappen op de onbegrensde T5, zal die maas in de wet ook gedicht worden, vreest hij. Dat terwijl er genoeg ouderen en on dernemers juist veel profijt hebben van de belastingvrije auto, stelt Leistra. Hij ver kocht naar eigen zeggen spiksplinternieu we Toyota's aan bollentelers die met de au to's hun medewerkers van en naar het land laten rijden. Voor ouderen is het voordeel dat de auto's veiliger zijn dan de bestaande officiële 'plastic' 45-auto's. Leistra: „De overheid zit te slapen. Laat ze nou gewoon zeggen dat je minimaal een B-rijbewijs of een trekkercertificaat nodig hebt, of dat je minimaal 21 jaar moet zijn. Dan haal je de grote risico's er meteen uit." Belangenorganisatie Bovag zegt nog geen signalen te hebben gekregen over de ont wikkeling met de T5. De organisatie keurt de ontwikkeling, net als de groei van het MMBS-autopark, nadrukkelijk af, zegt woordvoerder Paul de Waal. RDW-woord- voerder Sjoerd Weiland zegt dat ook de keuringen ook voor de Ts-auto's zijn aange- Ouders kunnen volgens mij best zelf beslissen of hun kind in zo'n onbegrensde auto kan en mag rijden scherpt. Het voertuig moet voor 'tractie- doeleinden bedoeld zijn' en moet vierwie laandrijving hebben. Reden waarom Leis tra en Verberne momenteel alleen 4X4-au- to's om laten keuren. Vanwege de 'tractie', het trekwerk, worden de auto's, voorzien van 'ruige profielbanden'. Het aanbod in die categorie is letterelijk en figuurlijk groot. Zo biedt Leistra zelfs vierwielaange dreven campers aan. „Je kunt ze in de we genbouw gebruiken om bijvoorbeeld rond de nachtdienst in te slapen. Maar er gaan ook mensen mee op vakantie hoor." Volgens de RDW zijn de regels nooit be doeld voor auto's waar gewoon in gereden wordt. Eigenlijk zijn ze ooit ingevoerd om SRV-wagens en zitmaaiers wettelijk goed te keuren of, zoals bij de T5, tractoren een plek op de weg te gunnen. Wie de auto voor privéritten gebruikt, is volgens de RDW strafbaar. Leistra zegt daar een oplos sing voor te hebben. Hij richtte de website mmbswegenschoon.net op. Bestuurders kunnen zich daar aanmelden bij zijn orga nisatie die zegt zwerfvuil op te ruimen. „Ik stuur die mensen een pasje. Als ze een em mer en een schep in de auto leggen, kun- I Sjouke Leistra bij een belastingvrij gemaakte vierwielaangedreven Suzuki. „De overheid zit te slapen. Verplicht een rijbewijs of trekkercertificaat, dan beperk je risico's." foto Siese Veenstra/HH Naar de zuipkeet met de 4x4 door Paul Bots Thijs Verberne, handelaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10