Op papier is het een tractor, maar in
werkelijkheid is het een blinkende snelle
bolide met vierwielaandrijving.
Belastingvrij bovendien. En een 16-jarige
mag achter het stuur.
10 VERDIEPING
MAAS IN DE WET
Belastingvrij met tweehon
derd kilometer per uur door
Nederland scheuren in een
grote Volvo Cross Country.
Het is mogelijk, verzekert
Sjouke Leistra uit het Friese
Menaam. „Die Volvo heeft
vierwielaandrijving. Als je er een beetje rui
ge winterhanden onder zet, kun je naar de
RDW om de wagen om te laten keuren."
Dat omkeuren houdt in dat de auto for
meel wordt aangemerkt als zogeheten
T5-voertuig. Een 'bos- of landbouwvoer
tuig zonder beperkte snelheid' zoals het bij
de RDW wordt omschreven. Formeel mag
de auto niet harder dan 45 kilometer per
uur. „Maar dat geldt voor een tractor ook
en die rijdt ook vaak harder. Als je gewoon
een beetje met het verkeer meestroomt,
kun je probleemloos 80 rijden. Geen poli
tieman die je lastigvalt. We hebben het ge
test, terwijl er een politiewagen achter ons
reed."
Een bewering die min of meer door de poli
tie wordt bevestigd. Er wordt alleen be
keurd als de verkeersveiligheid in het ge
ding is, laat een politiewoordvoerder we
ten. „Wij controleren als politie niet speci
fiek op de voertuigen die u omschrijft."
Hoe enthousiast Leistra ook is over de nieu
we maas in de wet, hij ziet ook bedreigin
gen. „Ik zie het beeld verschuiven. Jonge
ren kopen deze auto's. Ik zie ze er hard
mee wegscheuren vanuit de zuipketen."
De populariteit van de T5 groeit onder jon
geren nu de RDW een andere maas in de
wet probeert te dichten. Eerder dit jaar ont
stond een run op auto's die zodanig zijn
aangepast dat ze niet harder dan 45 kilome
ter per uur kunnen rijden. Dat kan door
een paar versnellingen te blokkeren, maar
het kan ook door de boordcomputer aan te
passen. Hoe dan ook, na de 'verbouwing'
worden de auto's omgekeurd tot 'Motor
voertuig Met Beperkte Snelheid' (MMBS).
Je mag er als 16-jarige zonder rijbewijs zo
in stappen. Dit jaar wisten ook 129 eigena
ren van oldtimers de weg naar de
MMBS-keuring te vinden. Ze ontsnapten
zo aan de hoge wegenbelasting voor met
name jonge diesel-occasions.
Sinds 1 september zijn de MMBS-keurin-
gen echter strenger. Alleen auto's die een
flinke laadvloer hebben en waarvan de
snelheid 'onomkeerbaar' is terugge
schroefd, komen nog in aanmerking voor
de MMBS-status. Ook moeten achterbank
en gordels zodanig zijn verwijderd dat ze
niet meer makkelijk teruggezet kunnen
worden. Eisen die eerder ook al golden,
maar die nu strikter gehandhaafd worden,
erkent de RDW. Voor de bestaande omge-
keurde auto's heeft het geen gevolgen,
meldt de RDW.
Of de strengere keuring effect heeft, durft
de organisatie nog niet te zeggen. Thijs Ver-
berne uit Valkenswaard kan dat wel. Hij
handelde begin dit jaar nog volop in de
langzame MMBS-auto's maar heeft die bu
siness inmiddels helemaal stilgelegd. „Ik
doe alleen nog maar 4x4 auto's," vertelt hij.
Onbegrensde Ts's dus. Verberne is zelf nog
minderjarig en heeft er geen enkele moeite
mee dat 16-jarigen in de vierwielaangedre
ven auto's voluit kunnen rijden. „Ouders
kunnen beslissen of hun kind in zo'n auto
mag rijden."
De Friese handelaar Leistra pleit juist voor
strengere regels. De jongeren hebben er
met hun rijgedrag al voor gezorgd dat de
MMBS als 45-kilometerauto minder aan
trekkelijk is gemaakt. Als ze nu massaal
overstappen op de onbegrensde T5, zal die
maas in de wet ook gedicht worden, vreest
hij. Dat terwijl er genoeg ouderen en on
dernemers juist veel profijt hebben van de
belastingvrije auto, stelt Leistra. Hij ver
kocht naar eigen zeggen spiksplinternieu
we Toyota's aan bollentelers die met de au
to's hun medewerkers van en naar het land
laten rijden. Voor ouderen is het voordeel
dat de auto's veiliger zijn dan de bestaande
officiële 'plastic' 45-auto's. Leistra: „De
overheid zit te slapen. Laat ze nou gewoon
zeggen dat je minimaal een B-rijbewijs of
een trekkercertificaat nodig hebt, of dat je
minimaal 21 jaar moet zijn. Dan haal je de
grote risico's er meteen uit."
Belangenorganisatie Bovag zegt nog geen
signalen te hebben gekregen over de ont
wikkeling met de T5. De organisatie keurt
de ontwikkeling, net als de groei van het
MMBS-autopark, nadrukkelijk af, zegt
woordvoerder Paul de Waal. RDW-woord-
voerder Sjoerd Weiland zegt dat ook de
keuringen ook voor de Ts-auto's zijn aange-
Ouders kunnen volgens
mij best zelf beslissen of
hun kind in zo'n
onbegrensde auto kan en
mag rijden
scherpt. Het voertuig moet voor 'tractie-
doeleinden bedoeld zijn' en moet vierwie
laandrijving hebben. Reden waarom Leis
tra en Verberne momenteel alleen 4X4-au-
to's om laten keuren. Vanwege de 'tractie',
het trekwerk, worden de auto's, voorzien
van 'ruige profielbanden'. Het aanbod in
die categorie is letterelijk en figuurlijk
groot. Zo biedt Leistra zelfs vierwielaange
dreven campers aan. „Je kunt ze in de we
genbouw gebruiken om bijvoorbeeld rond
de nachtdienst in te slapen. Maar er gaan
ook mensen mee op vakantie hoor."
Volgens de RDW zijn de regels nooit be
doeld voor auto's waar gewoon in gereden
wordt. Eigenlijk zijn ze ooit ingevoerd om
SRV-wagens en zitmaaiers wettelijk goed
te keuren of, zoals bij de T5, tractoren een
plek op de weg te gunnen. Wie de auto
voor privéritten gebruikt, is volgens de
RDW strafbaar. Leistra zegt daar een oplos
sing voor te hebben. Hij richtte de website
mmbswegenschoon.net op. Bestuurders
kunnen zich daar aanmelden bij zijn orga
nisatie die zegt zwerfvuil op te ruimen. „Ik
stuur die mensen een pasje. Als ze een em
mer en een schep in de auto leggen, kun-
I Sjouke Leistra bij een belastingvrij gemaakte vierwielaangedreven Suzuki. „De overheid zit te
slapen. Verplicht een rijbewijs of trekkercertificaat, dan beperk je risico's." foto Siese Veenstra/HH
Naar de
zuipkeet
met de 4x4
door Paul Bots
Thijs Verberne, handelaar