De DAF hoort echt bij de kinderdraaimolen Midgetgolfbaan Cadzand-Bad komt bovenop verdiept parkeerterrein I I I 8 1 I Aankoop reddingboot Carlot eerste stap om de sterkste troef van Terneuzen, het water, uit te spelen. De Steltkluut telt vogels tijdens Euro Birdwatch Vier huizen op plek van loods in Nieuwvliet EF. Rollend Materieel We zijn een beetje in gebreke met het onderhoud aan de buiten kant, zegt Freddy Keijzer. „Maar ik heb zelf weinig of geen ver stand van techniek." De roestdui- vel gaat inderdaad al aardig z'n gang. We hebben het over de be jaarde DAF DO 2300 uit 1967, die al 38 jaar de kinderdraaimolen van kermis naar kermis transpor teert. „We zijn verknocht aan de DAF; hij hoort als vanzelfspre kend bij de kinderdraaimolen", zegt Freddy. „En ik ben nogal een bewaarder, zie je." Keijzer nam de DAF 38 jaar gele den over, nadat hij er zo'n 600.000 kilometer op had zitten als verhuiswagen. Hij is opge bouwd op een buschassis en voor de cabine gebruikte de carrosserie bouwer delen van de 2200/2400- serie, zoals het prachtige houten binnenwerk van de deuren. Door het weghalen van de passagiers stoel en het hoogteverschil in de laadvloer kon de draaimolen er net helemaal in. De verste trip met de DAF was naar de Noord-Ierse hoofdstad, Belfast. Freddy trok in 1982 voor zes weken naar een kermis in de KingsHall. Uiteindelijk kostte het hele avontuur meer dan het op bracht. Ook op het gevoel voor hu mor van de Britse douane verkeek hij zich. 'Wooden animals', ant woordde hij op de vraag of hij die ren aan boord had, doelend op de paardjes uit de draaimolen. Ze lie ten hem heel de boel uitpakken. Freddy junior- inmiddels de vijf de generatie kermisexploitant in de familie Keijzer - heeft het grootste deel van de activiteiten overgenomen en vader Freddy (68) zelf doet alleen nog de ker missen in Zeeuws-Vlaanderen en z'n woonplaats Bergen op Zoom. Vroeger reed hij ook naar Lisse, Noordwijk en zo. De DAF had z'n eigen tempo; een kruissnelheid van 75 kilometer per uur, die pas na een minuut of twee werd be reikt. „Bij plankgas waren er van die 75 kilometer bovenaan de Brie- nenoordbrug nog 40 over." De dieselmotor is nog niet zo lang geleden gereviseerd, maar met de 500 kilometer die de DAF nu per jaar nog aflegt duurt het zogenaamde 'inlopen' een paar jaar. De auto staat nu eenmaal stil als een kermis aan de gang is. Star ten doet-ie altijd. Freddy steekt de sleutel in het contact en inderdaad, 'één tik en hij draait'. Alleen zie je elkaar dan een tijd lang niet meer vanwege de rook TERNEUZEN - Niet lullen, maar poetsen. Danny Dieleman uit Ter neuzen fietste mei vorig jaar langs het Veluwemeer. Hij zag in Elburg één van de beroemdste reddingboten van Nederland, de Carlot, liggen. Het schip was te koop. Nog geen anderhalfjaar la ter ligt de Carlot te pronken in de oude Veerhaven van Terneuzen. Om Terneuzen maritiem smoel te geven. Bij voorbaat is dat al gelukt. Voor vertrek naar Terneuzen bezocht de Carlot afgelopen weekend een manifestatie van oude reddingbo ten in het Friese Lemmer. Veel ja loerse blikken vielen de mannen van de nu Terneuzense stichting Carlot ten deel. De Carlot heeft na de oplevering in i960 tiental len jaren vanuit Terschelling geo pereerd. In die tijd zijn er 579 red dingstochten mee ondernomen en 799 mensen gered. Dat dit schip een nieuwe vaste ligplaats in Terneuzen krijgt, zit niet ieder een lekker. „Jammer", is de reactie die Mike Nièpce, secretaris van de stich ting, hierop geeft. „Zulke gelui den hoor je vooral vanuit Terschel ling. Een beetje zuur. Zij hebben ook de kans gehad dit schip te ko pen. Het lag al een tijdje in El- burg te wachten." In stilte hebben Danny Dieleman, Mike Nièpce en Joost Visser de komst van de Carlot naar Terneu zen voorbereid. Ze schreven een beleids- en activiteitenplan. Ze praatten onder meer met de ge meente en het sleep- en bergings bedrijf Multraship. Ze kregen steun. Het resultaat van alle in- Over tien jaar lig gen hier misschien vijf mooie oude schepen, en varen zullen ze! spanningen ligt dinsdagochtend in de vroegere Veerhaven. Het kan dus, een plan in Terneuzen tot uitvoering brengen. „Omdat we ondernemende types zijn", geeft Danny als verklaring. Hij is eigenaar van Echo Audio. Mike werkt bij Rijkswaterstaat, maar is met zijn vrouw ook de eigenaar van fndisch restaurant Kamar Ma- kan (Eetkamer) in Oud-Terneu- zen. Een groepje vrijwilligers is op de Carlot bezig. Ze voelen zich in hun element. De Carlot doet oud en vertrouwd aan. Dat is precies wat Danny en Mike voor ogen hadden bij de aankoop van de Car lot. „In Terneuzen heb je veel oud-binnenvaartschippers. Ze hebben allemaal een binding met reddingmaatschappij KNRM, hou den van varen en willen Terneu zen, zoals wij, maritiem op de kaart zetten. Mooier kan toch bij na niet." Met de komst van de Carlot zet Terneuzen een stap vooruit. „Stop met het maken van grootse plan nen", raadt Mike aan, „begin klein schalig, met elk stapje kom je dan verder." CARLOT-KLASSE TERNEUZEN - Vogelkenners van na- tuurclub De Steltkluut tellen za terdag vogels op drie telposten. Be zoekers zijn welkom om te ko men helpen. Tussen 7.30 uur en 10.00 uur wordt er geteld vanaf de posten aan de Margarethapolder (op de dijk tussen Terneuzen en Griete), 't Hellegat (bij gemaal Kampen op de dijk) en De Kijkhut (in het Land van Saeftinghe). De teldag sluit aan bij de landelij ke Euro Birdwatch. Die wordt jaar- lijks gehouden. In heel Europa worden dan vogels geteld, wat veel kennis oplevert over hun aan tallen en gedrag. Die vlekken zijn gedeelten van Cadzand-Bad waarvoor eerder nog geen plannen werden ge maakt. Groot zijn die stukken niet: er zijn immers omvangrijke en samenhangende ideeën over de toekomst van de badplaats. Die werden eerder al gebundeld. Het plan aan de Leeuwerikenlaan voorziet in de aanleg van een ver diepte parkeerplaats op de locatie van de huidige parking en de midgetgolfbaan. Daar is plaats voor 110 auto's; 40 méér dan nu. Er bovenop komt de nieuwe golf baan in een parkachtige omge ving. De gemeente Sluis ziet de voordelen wel: de parking wordt groter én de auto's worden aan het zicht onttrokken. Dat is onder meer gunstig voor bewoners van de appartementen naast de par king, aan 'Duinplein-West'. Op de plek van de voormalige slijterij De Honte wil Compagnie Het Zoute 39 appartementen bouwen. Een ander voorbeeld van de invul ling van 'witte vlekken' is de her inrichting van de groengebieden aan de Hennequinlaan en Stern tjeslaan, in het wijkje achter de boulevard. Ook staat in het plan dat het gebied tussen Cad- zand-Dorp en het nieuwe vakan tiepark Noordzee-Residence open moet blijven. Alle plannen samen vormen de basis voor een 'structuurvisie'. Daarin komt concreet te staan welke mogelijkheden er waar in Cadzand-Bad geboden worden. NIEUWVLIET - Op de plek van een loods aan de Prinses Wilhelmina- straat in Nieuwvliet mogen vier woningen worden gebouwd. De gemeente Sluis wil meewerken aan een dergelijk plan van bouw bedrijf De Delta. De voormalige landbouwloods, ter hoogte van de knik in de straat, wordt nu ge bruikt voor opslag en stalling. De gemeente is terughoudend met nieuwbouw in dorpen, maar vindt het plan een vooruitgang voor het aanzicht van de straat. Het plan ligt momenteel ter inza ge bij de gemeente Sluis. Iedereen mag er een zienswijze op indie nen. FF door Chris Platteeuw Ze besteden dagelijks uren aan hun hobby, de liefhebbers van oldtimers en ander rollend materieel. Sommi gen maken van hun hobby zelfs hun werk. Vandaag Freddy Keijzer met zijn DAF DO 2300. Met de Carlot zet Terneuzen stap vooruit De DAF DO 2300 van de familie Keijzer hoort al 38 jaar bij de kinderdraai molen. foto Chris Platteeuw door Harmen van der Werf Mike Nièpce, stichting Carlot Caroline Frederika Johanna Meyer (1879-1957) schonk haar vermo gen aan de Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maat schappij (KNZHRM), één van de voorlopers van de KNRM. Zij stelde als eis dat het schip de naam Carlot zou krijgen. De Carlot, gebouwd bij werf v/h H. Schouten in Muiden, heeft van 1960 tot 1999 als reddingboot ge varen vanaf Terschelling. Van het Carlot-type zijn tot 1968 nog vier schepen gemaakt, uitge rust met twee Kromhout-diesel- motoren van elk 140 pk. Ze kun nen een maximumsnelheid halen van 10,8 knopen per uur (19 kilo meter). De huidige reddingboten halen tot 35 knopen. door Martijn de Koning CADZAND-BAD - De parkeerplaats en de midgetgolfbaan aan de Leeu werikenlaan in Cadzand-Bad, die nu nog naast elkaar liggen, komen in de toekomst mogelijk boven el kaar. De golfbaan komt dan op het 'dak' van een nieuw, verdiept par keerterrein. Dat staat in het ge meentelijke plan voor 'de witte vlekken van Cadzand-Bad'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 72