De DAF hoort echt bij
de kinderdraaimolen
Midgetgolfbaan Cadzand-Bad komt
bovenop verdiept parkeerterrein
I
I
I
8
1
I
Aankoop reddingboot Carlot eerste
stap om de sterkste troef van
Terneuzen, het water, uit te spelen.
De Steltkluut telt
vogels tijdens
Euro Birdwatch
Vier huizen op
plek van loods
in Nieuwvliet
EF.
Rollend Materieel
We zijn een beetje
in gebreke met
het onderhoud
aan de buiten
kant, zegt Freddy Keijzer. „Maar
ik heb zelf weinig of geen ver
stand van techniek." De roestdui-
vel gaat inderdaad al aardig z'n
gang. We hebben het over de be
jaarde DAF DO 2300 uit 1967, die
al 38 jaar de kinderdraaimolen
van kermis naar kermis transpor
teert. „We zijn verknocht aan de
DAF; hij hoort als vanzelfspre
kend bij de kinderdraaimolen",
zegt Freddy. „En ik ben nogal een
bewaarder, zie je."
Keijzer nam de DAF 38 jaar gele
den over, nadat hij er zo'n
600.000 kilometer op had zitten
als verhuiswagen. Hij is opge
bouwd op een buschassis en voor
de cabine gebruikte de carrosserie
bouwer delen van de 2200/2400-
serie, zoals het prachtige houten
binnenwerk van de deuren. Door
het weghalen van de passagiers
stoel en het hoogteverschil in de
laadvloer kon de draaimolen er
net helemaal in.
De verste trip met de DAF was
naar de Noord-Ierse hoofdstad,
Belfast. Freddy trok in 1982 voor
zes weken naar een kermis in de
KingsHall. Uiteindelijk kostte het
hele avontuur meer dan het op
bracht. Ook op het gevoel voor hu
mor van de Britse douane verkeek
hij zich. 'Wooden animals', ant
woordde hij op de vraag of hij die
ren aan boord had, doelend op de
paardjes uit de draaimolen. Ze lie
ten hem heel de boel uitpakken.
Freddy junior- inmiddels de vijf
de generatie kermisexploitant in
de familie Keijzer - heeft het
grootste deel van de activiteiten
overgenomen en vader Freddy
(68) zelf doet alleen nog de ker
missen in Zeeuws-Vlaanderen en
z'n woonplaats Bergen op Zoom.
Vroeger reed hij ook naar Lisse,
Noordwijk en zo. De DAF had z'n
eigen tempo; een kruissnelheid
van 75 kilometer per uur, die pas
na een minuut of twee werd be
reikt. „Bij plankgas waren er van
die 75 kilometer bovenaan de Brie-
nenoordbrug nog 40 over."
De dieselmotor is nog niet zo
lang geleden gereviseerd, maar
met de 500 kilometer die de DAF
nu per jaar nog aflegt duurt het
zogenaamde 'inlopen' een paar
jaar. De auto staat nu eenmaal stil
als een kermis aan de gang is. Star
ten doet-ie altijd.
Freddy steekt de sleutel in het
contact en inderdaad, 'één tik en
hij draait'. Alleen zie je elkaar dan
een tijd lang niet meer vanwege
de rook
TERNEUZEN - Niet lullen, maar
poetsen. Danny Dieleman uit Ter
neuzen fietste mei vorig jaar
langs het Veluwemeer. Hij zag in
Elburg één van de beroemdste
reddingboten van Nederland, de
Carlot, liggen. Het schip was te
koop. Nog geen anderhalfjaar la
ter ligt de Carlot te pronken in de
oude Veerhaven van Terneuzen.
Om Terneuzen maritiem smoel
te geven.
Bij voorbaat is dat al gelukt. Voor
vertrek naar Terneuzen bezocht
de Carlot afgelopen weekend een
manifestatie van oude reddingbo
ten in het Friese Lemmer. Veel ja
loerse blikken vielen de mannen
van de nu Terneuzense stichting
Carlot ten deel. De Carlot heeft
na de oplevering in i960 tiental
len jaren vanuit Terschelling geo
pereerd. In die tijd zijn er 579 red
dingstochten mee ondernomen
en 799 mensen gered. Dat dit
schip een nieuwe vaste ligplaats
in Terneuzen krijgt, zit niet ieder
een lekker.
„Jammer", is de reactie die Mike
Nièpce, secretaris van de stich
ting, hierop geeft. „Zulke gelui
den hoor je vooral vanuit Terschel
ling. Een beetje zuur. Zij hebben
ook de kans gehad dit schip te ko
pen. Het lag al een tijdje in El-
burg te wachten."
In stilte hebben Danny Dieleman,
Mike Nièpce en Joost Visser de
komst van de Carlot naar Terneu
zen voorbereid. Ze schreven een
beleids- en activiteitenplan. Ze
praatten onder meer met de ge
meente en het sleep- en bergings
bedrijf Multraship. Ze kregen
steun. Het resultaat van alle in-
Over tien jaar lig
gen hier misschien
vijf mooie oude
schepen, en varen
zullen ze!
spanningen ligt dinsdagochtend
in de vroegere Veerhaven. Het
kan dus, een plan in Terneuzen
tot uitvoering brengen. „Omdat
we ondernemende types zijn",
geeft Danny als verklaring. Hij is
eigenaar van Echo Audio. Mike
werkt bij Rijkswaterstaat, maar is
met zijn vrouw ook de eigenaar
van fndisch restaurant Kamar Ma-
kan (Eetkamer) in Oud-Terneu-
zen.
Een groepje vrijwilligers is op de
Carlot bezig. Ze voelen zich in
hun element. De Carlot doet oud
en vertrouwd aan. Dat is precies
wat Danny en Mike voor ogen
hadden bij de aankoop van de Car
lot. „In Terneuzen heb je veel
oud-binnenvaartschippers. Ze
hebben allemaal een binding met
reddingmaatschappij KNRM, hou
den van varen en willen Terneu
zen, zoals wij, maritiem op de
kaart zetten. Mooier kan toch bij
na niet."
Met de komst van de Carlot zet
Terneuzen een stap vooruit. „Stop
met het maken van grootse plan
nen", raadt Mike aan, „begin klein
schalig, met elk stapje kom je dan
verder."
CARLOT-KLASSE
TERNEUZEN - Vogelkenners van na-
tuurclub De Steltkluut tellen za
terdag vogels op drie telposten. Be
zoekers zijn welkom om te ko
men helpen.
Tussen 7.30 uur en 10.00 uur
wordt er geteld vanaf de posten
aan de Margarethapolder (op de
dijk tussen Terneuzen en Griete),
't Hellegat (bij gemaal Kampen op
de dijk) en De Kijkhut (in het
Land van Saeftinghe).
De teldag sluit aan bij de landelij
ke Euro Birdwatch. Die wordt jaar-
lijks gehouden. In heel Europa
worden dan vogels geteld, wat
veel kennis oplevert over hun aan
tallen en gedrag.
Die vlekken zijn gedeelten van
Cadzand-Bad waarvoor eerder
nog geen plannen werden ge
maakt. Groot zijn die stukken
niet: er zijn immers omvangrijke
en samenhangende ideeën over
de toekomst van de badplaats. Die
werden eerder al gebundeld.
Het plan aan de Leeuwerikenlaan
voorziet in de aanleg van een ver
diepte parkeerplaats op de locatie
van de huidige parking en de
midgetgolfbaan. Daar is plaats
voor 110 auto's; 40 méér dan nu.
Er bovenop komt de nieuwe golf
baan in een parkachtige omge
ving. De gemeente Sluis ziet de
voordelen wel: de parking wordt
groter én de auto's worden aan
het zicht onttrokken. Dat is onder
meer gunstig voor bewoners van
de appartementen naast de par
king, aan 'Duinplein-West'. Op
de plek van de voormalige slijterij
De Honte wil Compagnie Het
Zoute 39 appartementen bouwen.
Een ander voorbeeld van de invul
ling van 'witte vlekken' is de her
inrichting van de groengebieden
aan de Hennequinlaan en Stern
tjeslaan, in het wijkje achter de
boulevard. Ook staat in het plan
dat het gebied tussen Cad-
zand-Dorp en het nieuwe vakan
tiepark Noordzee-Residence open
moet blijven.
Alle plannen samen vormen de
basis voor een 'structuurvisie'.
Daarin komt concreet te staan
welke mogelijkheden er waar in
Cadzand-Bad geboden worden.
NIEUWVLIET - Op de plek van een
loods aan de Prinses Wilhelmina-
straat in Nieuwvliet mogen vier
woningen worden gebouwd. De
gemeente Sluis wil meewerken
aan een dergelijk plan van bouw
bedrijf De Delta. De voormalige
landbouwloods, ter hoogte van de
knik in de straat, wordt nu ge
bruikt voor opslag en stalling.
De gemeente is terughoudend
met nieuwbouw in dorpen, maar
vindt het plan een vooruitgang
voor het aanzicht van de straat.
Het plan ligt momenteel ter inza
ge bij de gemeente Sluis. Iedereen
mag er een zienswijze op indie
nen.
FF
door Chris Platteeuw
Ze besteden dagelijks uren aan hun
hobby, de liefhebbers van oldtimers
en ander rollend materieel. Sommi
gen maken van hun hobby zelfs hun
werk. Vandaag Freddy Keijzer met
zijn DAF DO 2300.
Met de Carlot
zet Terneuzen
stap vooruit
De DAF DO 2300 van de familie Keijzer hoort al 38 jaar bij de kinderdraai
molen. foto Chris Platteeuw
door Harmen van der Werf
Mike Nièpce, stichting Carlot
Caroline Frederika Johanna Meyer
(1879-1957) schonk haar vermo
gen aan de Koninklijke Noord- en
Zuid-Hollandsche Redding-Maat
schappij (KNZHRM), één van de
voorlopers van de KNRM.
Zij stelde als eis dat het schip de
naam Carlot zou krijgen.
De Carlot, gebouwd bij werf v/h
H. Schouten in Muiden, heeft van
1960 tot 1999 als reddingboot ge
varen vanaf Terschelling.
Van het Carlot-type zijn tot 1968
nog vier schepen gemaakt, uitge
rust met twee Kromhout-diesel-
motoren van elk 140 pk. Ze kun
nen een maximumsnelheid halen
van 10,8 knopen per uur (19 kilo
meter). De huidige reddingboten
halen tot 35 knopen.
door Martijn de Koning
CADZAND-BAD - De parkeerplaats
en de midgetgolfbaan aan de Leeu
werikenlaan in Cadzand-Bad, die
nu nog naast elkaar liggen, komen
in de toekomst mogelijk boven el
kaar. De golfbaan komt dan op het
'dak' van een nieuw, verdiept par
keerterrein. Dat staat in het ge
meentelijke plan voor 'de witte
vlekken van Cadzand-Bad'.