Een hotel bovenop de dijk, dat gaat net wat te ver In deze rubriek volgen we de aanleg en achter gronden van Waterdunen bij Groede. Kustver- sterking en aanleg van een groot natuurgebied gaan daar hand in hand. Vandaag: de kustver- sterking. Halverwege zijn ze, de pakweg der tig gronddumpers die samen an derhalf miljoen kuub grond moe ten vervoeren tussen het toekom stige natuurgebied Waterdunen en het dijk- en duingebied, direct aan de Wester- schelde. „Er gaat vijftien tot twintig kuub op een kiepwagen", vertelt Adrie Provoost, programmaleider Zwakke Schakels bij wa terschap Scheldestromen. „Reken dus maar uit hoe vaak die heen en weer moeten rij den." Nou: zo'n 86.000 keer. De kiepwagens doen aan 'kustverster- king-plus'. Ze brengen de zeedijk op ni veau, maar leggen er ook een kunstmatig duingebied tegenaan van tweehonderd me ter breed en zo'n veertien meter hoog. Het bovenste deel daarvan gaat bestaan uit nieuw zeezand, dat door zandzuigers wordt gebracht. In de duinen komt straks het vakantiepark van Molecaten. Zo'n 'extra opdracht' is voor het water schap niet ongewoon. Bij eerdere kustver- sterkingsprojecten werden binnendijkse duintjes aangelegd, nieuwe paden gemaakt en, bij de Herdijkte Zwarte Polder, een uit kijkpunt gerealiseerd. In Cadzand-Bad gaat het kustwerk komend jaar gepaard met de aanleg van een jachthaven. „Als het een beetje kan, proberen we zulke ideeën in te passen", verklaart Provoost. „We krijgen de vragen en zoeken er de juiste techniek bij. Eén plus één is dan drie, prachtig toch." Overigens kunnen extra wensen van onder nemers of andere overheden niet altijd worden gehonoreerd. „We kregen aanvan kelijk de vraag of het dijk- en duingebied helemaal uit zand zou kunnen bestaan. Dat gaat dus niet, net als bouwwerken neerzetten bovenop de dijk. De ruimtelijke kwaliteit verbeteren: prima. Maar de veilig heid komt natuurlijk op de eerste plaats." Handig is dat alle bénodigde grond recht streeks uit het naastgelegen, toekomstige natuurgebied kan worden gehaald. De an derhalf miljoen kuub grond die vrijkomt bij het graven van de kreken, wordt ge bruikt voor de dijk en duinen. „Daar zijn we blij mee, want dat scheelt een hoop transport", legt Provoost uit. „En het is na tuurlijk veel goedkoper." Vanzelfsprekend was die constructie niet. „Het moest net goed uitkomen. We zitten met een deadli ne voor de kustversterking, en lange tijd was onduidelijk wanneer de provincie alle grond in bezit zou hebben. Uiteindelijk kwam dat toch nog netjes samen." De noodzaak van een nieuwe kustverster king was overigens de aanzet tot Waterdu nen. Provoost: „Toen duidelijk werd dat de kust versterkt moest worden, hebben we gekeken of we dat richting zee konden doen. Maar dat gaat niet: de vaargeul ligt te dichtbij. We moesten dus landinwaarts, waardoor een deel van camping Napoleon Hoeve moest wijken." Campingeigenaar Ar- no Boomert en het Zeeuwse Landschap vonden elkaar in het plan voor een nieuw, groot natuur- en recreatiegebied. De kust versterking zelf is zo goed als klaar. Vol gend voorjaar wordt nog een klein deel van de dijk aan de westkant van Waterdu nen aangepakt. De aanleg van het duinge bied gaat in de winter onverminderd door. Eind volgend jaar moet dat werk - en dus ook het graven van de kreken - klaar zijn. WOENSDAG 1 OKTOBER 2014 BUITEN 19 Ploegen in de veure. Gedeputeerde Ben de Reu op de klapbanke. door Martijn de Koning De Boerenwuuven van 't waskot.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19