Een hotel bovenop de dijk, dat gaat net wat te ver
In deze rubriek volgen we de aanleg en achter
gronden van Waterdunen bij Groede. Kustver-
sterking en aanleg van een groot natuurgebied
gaan daar hand in hand. Vandaag: de kustver-
sterking.
Halverwege zijn ze, de pakweg der
tig gronddumpers die samen an
derhalf miljoen kuub grond moe
ten vervoeren tussen het toekom
stige natuurgebied Waterdunen en het
dijk- en duingebied, direct aan de Wester-
schelde. „Er gaat vijftien tot twintig kuub
op een kiepwagen", vertelt Adrie Provoost,
programmaleider Zwakke Schakels bij wa
terschap Scheldestromen. „Reken dus maar
uit hoe vaak die heen en weer moeten rij
den." Nou: zo'n 86.000 keer.
De kiepwagens doen aan 'kustverster-
king-plus'. Ze brengen de zeedijk op ni
veau, maar leggen er ook een kunstmatig
duingebied tegenaan van tweehonderd me
ter breed en zo'n veertien meter hoog. Het
bovenste deel daarvan gaat bestaan uit
nieuw zeezand, dat door zandzuigers
wordt gebracht. In de duinen komt straks
het vakantiepark van Molecaten.
Zo'n 'extra opdracht' is voor het water
schap niet ongewoon. Bij eerdere kustver-
sterkingsprojecten werden binnendijkse
duintjes aangelegd, nieuwe paden gemaakt
en, bij de Herdijkte Zwarte Polder, een uit
kijkpunt gerealiseerd. In Cadzand-Bad gaat
het kustwerk komend jaar gepaard met de
aanleg van een jachthaven. „Als het een
beetje kan, proberen we zulke ideeën in te
passen", verklaart Provoost. „We krijgen de
vragen en zoeken er de juiste techniek bij.
Eén plus één is dan drie, prachtig toch."
Overigens kunnen extra wensen van onder
nemers of andere overheden niet altijd
worden gehonoreerd. „We kregen aanvan
kelijk de vraag of het dijk- en duingebied
helemaal uit zand zou kunnen bestaan.
Dat gaat dus niet, net als bouwwerken
neerzetten bovenop de dijk. De ruimtelijke
kwaliteit verbeteren: prima. Maar de veilig
heid komt natuurlijk op de eerste plaats."
Handig is dat alle bénodigde grond recht
streeks uit het naastgelegen, toekomstige
natuurgebied kan worden gehaald. De an
derhalf miljoen kuub grond die vrijkomt
bij het graven van de kreken, wordt ge
bruikt voor de dijk en duinen. „Daar zijn
we blij mee, want dat scheelt een hoop
transport", legt Provoost uit. „En het is na
tuurlijk veel goedkoper." Vanzelfsprekend
was die constructie niet. „Het moest net
goed uitkomen. We zitten met een deadli
ne voor de kustversterking, en lange tijd
was onduidelijk wanneer de provincie alle
grond in bezit zou hebben. Uiteindelijk
kwam dat toch nog netjes samen."
De noodzaak van een nieuwe kustverster
king was overigens de aanzet tot Waterdu
nen. Provoost: „Toen duidelijk werd dat de
kust versterkt moest worden, hebben we
gekeken of we dat richting zee konden
doen. Maar dat gaat niet: de vaargeul ligt te
dichtbij. We moesten dus landinwaarts,
waardoor een deel van camping Napoleon
Hoeve moest wijken." Campingeigenaar Ar-
no Boomert en het Zeeuwse Landschap
vonden elkaar in het plan voor een nieuw,
groot natuur- en recreatiegebied. De kust
versterking zelf is zo goed als klaar. Vol
gend voorjaar wordt nog een klein deel
van de dijk aan de westkant van Waterdu
nen aangepakt. De aanleg van het duinge
bied gaat in de winter onverminderd door.
Eind volgend jaar moet dat werk - en dus
ook het graven van de kreken - klaar zijn.
WOENSDAG 1 OKTOBER 2014 BUITEN 19
Ploegen in de veure. Gedeputeerde Ben de Reu op de klapbanke.
door Martijn de Koning
De Boerenwuuven van 't waskot.