ZEELAND 29 langenloos aan te kleden met door hem be schilderd keramiek. In een briefje met wat schetsen vroeg Van Eyck zijn vriend 'het ge heel in kleur te beappelen'. In 1994 zei Van Ey ck tegen de PZC: „Zo'n geschenk van een van de grootste nog levende kunstenaars. Dat is geen stad ooit gelukt." Eerder had Appel hem geschreven: 'Beste Aldo jouw ontwerp is uniek in de wereld'. In 1993 had de gemeenteraad van Middelburg besloten 7,5 miljoen gulden uit te trekken voor het centrum voor beeldende kunst dat de vermaarde Vleeshal zou vervangen als ex positieruimte voor hedendaagse kunst. Een omstreden besluit dat dan ook niet zonder slag of stoot werd genomen. Op 13 september besloot de gemeenteraad tot de bouw, met 13 stemmen vóór en 9 tegen. Die stemverhou ding op die datum, 'zo'n teken mag je niet ne geren', vond Lex ter Braak, toen net een half jaar directeur van de Stichting Beeldende Kunst Middelburg. '13/IX, Museum voor He dendaagse Kunst' was de nieuwe naam die hij vier dagen na de bewogen raadsvergadering wereldkundig maakte. Voor de tegenstem mers voelde dit ongetwijfeld als zout in de wonde. Het duurde niet lang voor zij een nieuwe kans kregen om het plan te blokkeren. Dezelfde Ter Braak, de naamgever van het museum, kwam een jaar na het bouwbesluit met een notitie waaruit bleek dat er veel te weinig geld was om het museum te exploiteren. Als het jaar lijkse budget van 145.000 gulden niet met 360.000 gulden zou worden opgehoogd, dreig de het museum waarin ook een kunstbiblio theek en een café moesten komen volgens Ter Braak 'een slaperig gebouw' te worden 'waar de weinige boeken achter slot en grendel ver stoffen en de enige suppoost ook het café doet omdat er toch niemand komt'. De eerste paal zat nog niet in de grond, omdat Van Eyck lang had gedaan over het definitieve bestek, mede door ziekte van een van zijn me dewerkers. Er was dus nog een weg terug. In het voorjaar van 1995 besloot de gemeente raad - inmiddels van samenstelling veranderd - de bouw van Museum 13/IX af te blazen. Rijk en provincie hadden aangeboden het drei gende exploitatietekort te dekken, dus werd 'de benarde financiële positie van de gemeen te' maar als argument aangevoerd. „Ik heb me kennelijk vergist in mijn gedach ten over deze gemeente", treurde Van Eyck. „Het zou ons eerste en op deze leeftijd ook ons laatste openbare gebouw zijn geweest. Het was ons lievelingsontwerp." Toenmalig burgemeester Chris Rutten probeerde het een halfjaar later nog eens. Zonder dat de gemeen- Die bijzondere plek verdient het bijzondere ontwerp van mijn man teraad het wist, lobbyde hij bij Rijk, provincie en VSB-fonds 2 miljoen gulden bij elkaar, maar de raad liet zich niet vermurwen. Kort na het overlijden van Aldo van Eyck, be gin 1999, deed Rudi Fuchs - destijds directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam - nog een ultieme poging het museum van de grond te krijgen, als 'eerbewijs' aan de archi tect. Karei Appel wilde nog steeds zijn muur maken. „Ter nagedachtenis aan Aldo moeten we het proberen." Fuchs' poging leidde tot een plan van de gemeente en de provincie om de SBKM en het Zeeuws Museum te laten fu seren, maar ze werden het niet eens en gaven elkaar de schuld van opnieuw een doodsteek voor Museum 13/IX. 13/IX leverde de Middelburgse politiek een trauma op, de voor het museum bestemde ka vel leek besmet en bleef jarenlang braak lig gen. In 2005 was er even sprake van een Huis van Europa te vestigen in het als kunstcen trum ontworpen gebouw. Liever dat dan niks of een ander gebouw, redeneerde weduwe Hannie van Eyck. „Die bijzondere plek ver dient het bijzondere ontwerp van mijn man. Een gebouw waar mensen naartoe getrokken worden." Het mocht niet zo zijn. Omdat het Rijk niet meebetaalde, was er te weinig geld. Nu is het streven dat nog dit jaar de apparte menten en het zorgsteunpunt worden opgele verd. Overigens was Bureau Hannie van Eyck nog wel betrokken bij de selectie van de ont werpers: Wingender Hovenier Architecten in Amsterdam. De Maisbaai in Middelburg nadert zijn voltooiing. Maar zonder het gedroomde sluitstuk: Museum 13/IX MAANDAG 29 SEPTEMBER 2014 is uniek in de wereld' Hannie van Eyck De nieuwbouw van appartemen tencomplex en zorgsteunpunt in de Maisbaai - ontwerp: Wingender Hovenier Architecten - nadert zijn voltooiing, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 29