De beroemdste kunstenaar, architect en museumdirecteur van Nederland kregen niet voor elkaar dat Museum 13/IX in Middelburg werd gebouwd. 28 ZEELAND AMBITIE IN ZEELAND J TUSSEN DROOM EN DAAD M Vijfentwintig jaar nadat de eerste paal de grond in ging, nadert de Maisbaai in Middelburg zijn vol tooiing. Een appartementenge bouw, drie groepen voor psycho geriatrische patiënten en een zorgsteunpunt completeren het stedenbouwkundige project dat is verrezen op de plek waar ooit de Vere nigde Oostindische Compagnie (VOC) huisde en later de Vitrite, de fittingenfabriek van Phi lips Lighting. Het is gissen naar het eindoordeel van de su pervisor van het project, de wereldberoemde architect Aldo van Eyck (1918-1999), over de gebouwen waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. Maar een grote gok is het niet. Ze staan op de plek waar zijn Museum 13/IX had moeten komen, volgens eigen zeggen 'het bes te gebouw' dat hij en zijn vrouw Hannie ooit hadden ontworpen. Aan het uiteinde van de jachthaven moest het de 'sluitsteen' worden die de nieuwe appartementen van de Mais baai zou verbinden met de historische binnen stad. „Als het er niet komt, beschouw ik het stedenbouwkundige project waarover ik in Middelburg de supervisie heb gevoerd als uit gehold en ontkoppeld. Het verband met de oude stad is dan zoek. Daarmee is het geheel feitelijk bedorven." Over de Maisbaai is wat afgedroomd. Het moest ooit het Manhattan van Middelburg worden, met driehonderd woningen en onder meer een zeker zeven verdiepingen tellend ho tel. De huidige wijk, die veel bescheidener is van opzet, kreeg pas vorm toen de toenmalige wethouder Gerrit Schoenmakers - in 1986 - de supervisie gunde aan Aldo van Eyck. Hij stel de voor dat de Amsterdamse architecten Lu- cien Lafour en Rick van Wijk en het Vlissing- se bureau Jobse de appartementengebouwen zouden ontwerpen die sinds begin jaren ne gentig de eerste introductie zijn voor wie met de trein in Middelburg arriveert en aan de overkant van het Kanaal door Walcheren het stadscentrum ziet liggen. Eén gebouw wilde Van Eyck zelf ontwerpen, een centrum voor beeldende kunst, naast de jachthaven, tegen de achterkant van de histori sche bebouwing van de Kinderdijk. Wellicht zou het zelfs een museum kunnen worden met werk van zijn goede vriend Karei Appel, de beroemdste schilder van de naoorlogse Co brabeweging. Twintig jaar lang probeerden de architect en de kunstenaar zo'n museum van de grond te krijgen. Tevergeefs. Maar Middel burg stond zo welwillend tegenover het idee dat Appel in ieder geval aanbood de zeventig meter lange buitenmuren van het gebouw be- Zo'n geschenk van een van de grootste nog levende kunstenaars. Dat is geen stad ooit gelukt 'Aldo, jouw ontwerp I Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens indruk wekkende artist's impressions het Zeeuwse landschap zouden her scheppen? I De maquette van Museum 13/IX, ontworpen door Aldo van Eyck. Op de ronde buitenmuren zou keramiek komen van Karei Appel. archieffoto Wim Riemens door Ernst Jan Rozendaal Aldo van Eyck

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 28