I
REIZEN 27
fÊSWEX
Bi KI ii «1
Kil# M
Cruiseschepen zijn er in alle soorten en maten. Van drijvende flat
gebouwen tot ranke zeilschepen. De Prinsendam van de Holland
Amerika Lijn is echter een geval apart. Het is een kruising tussen
een cruiseschip en een luxejacht. Met als aangenaam resultaat:
prinsheerlijk cruisen. In ons geval richting de Oostzee.
e haven van IJmuiden ligt
alweer een paar uur ach
ter ons. Het is begin juni
en de temperatuur op de
Noordzee, waarop de Prin
sendam een koers rich
ting noordnoordoost
vaart, is gewoon subtropisch.
In de bar van Crow's Nest is net het happy
hour begonnen. Maar voorlopig staan we
aan de reling van het promenadedek nog te
genieten van een wonderschone zonson
dergang, zoals die zich eigenlijk alleen op
volle zee kan voordoen. Terwijl de zon
langzaam richting horizon zakt en het
zwerk vijftig tinten purper kleurt, slente
ren we richting Crow's Nest. Een perfect
moment om tijdens het happy hour van
een sundowner cocktail te gaan genieten:
op naar de Oostzee!
De Prinsendam is met haar 38.000 ton en
een capaciteit van 773 passagiers het klein
ste van de 16 cruiseschepen die de Holland
Amerika Lijn (HAL) in de vaart heeft. Deze
kleinschaligheid heeft zo zijn voordelen.
Zo kan de Prinsendam havens aandoen die
voor grotere cruiseschepen niet toeganke
lijk zijn. Aalborg, de eerste haven tijdens
onze zestiendaagse cruise naar de Oostzee,
is daar een goed voorbeeld van. Deze char
mante Deense stad is uitsluitend te berei
ken via het langgerekte Limfjorden, met
aan weerszijden zachtglooiende akkers.
Heerlijk landelijk varen. In Aalborg zelf lig
gen we pal tegenover het centrum afge
meerd, aan een onlangs gerenoveerde wa
terkant met tal van terrassen. Skol!
Ook in Kopenhagen, onze volgende aan
loophaven, zijn ze druk bezig met het ont
wikkelen van het waterfront. Waar voor
heen scheepswerven en pakhuizen de toe
gang tot het water belemmerden, tref je nu
theaters, musea, boulevards en wandelpie-
ren. Hier ligt ook het Paleis Amalienborg,
waar je van nabij de wisseling van de
wacht kan meemaken.
Op dag vijf arriveren we in Warnemünde.
Deze havenplaats aan de monding van de
Warnow is eigenlijk bedoeld als uitvalsba
sis voor excursies naar Berlijn, die vooral
bij Amerikanen aan boord in trek zijn.
Na Warnemünde volgt een zeedag. Tijd
om het schip eens beter te leren kennen.
Bij de inscheping in IJmuiden hadden we
al geconstateerd dat het ms Prinsendam
(bouwjaar 1988) afwijkt van andere sche
pen van de HAL. Zo zijn de gangen veel
breder en liggen standaardhutten paarsge
wijs aan korte zijgangen, hetgeen de rust
binnen ten goede komt. De hutten zelf zijn
opmerkelijk ruim. En de echte winnaar is
de separate walk-in-wardrobe (inloop-gar-
derobekast). Wel zo prettig op een cruise
van zestien dagen, waarbij je garderobe be
rekend moet zijn op vijf avonden met for
mele kledij. Naast elegant ingerichte piano
bars en lounges, valt de ruim bemeten
bibliotheek op. Die heeft meerdere vertrek
ken, waarvan één in de stijl van een coun
tryclub met open haard en veel teakhout.
Je waant je op een luxejacht.
Door haar kleinschaligheid en rustieke ka
rakter is de Prinsendam in de loop der ja
ren geliefd geraakt bij een vaste schare pas
sagiers, zegt hotelmanager Henk Hoekstra.
„Je vindt de entourage van de Prinsendam
geweldig of juist niet, er is geen tussen
weg."
Met name 'zilveren senioren' weten het
schip te waarderen. Dit schept een bepaal
de ambiance aan boord. Zoals in de La Fon
taine Dining Room, waar de overwegend
uit Indonesië afkomstige staf het begrip
dienstbetoon hoog in het vaandel voert. In
de bars en lounges is de staf doorgaans Fili-
pijns en eveneens zeer servicegericht.
Na een rustige dag op zee komen we aan in
IJmuiden
WEDEN
tockholniN^
Sint Petersbu
o
Aalbo
DK
RUSLAND
münde
Brunsbüttel
DUITSLAND
Tallinn, de hoofdstad van Estland, waar we
afgemeerd liggen met vier andere cruise
schepen. In de ommuurde oude stad is het
dan ook druk, druk, druk. In St. Petersburg,
waar we twee dagen blijven liggen, hebben
we meer de ruimte. Zonder visum kun je
hier overigens niet de wal op, maar als je
een excursie via de HAL boekt, is het inclu
sief visum. Met als gevolg dat iedereen hier
op excursie gaat. Zelf maken we de eerste
dag een stadsrondrit. De tweede dag blij
ven we aan boord en hebben het schip vrij
wel voor ons alleen.
Helsinki is de volgende port of call. Aan de
architectuur van de Uspenski Kathedraal
en de gebouwen rond het Senaatsplein is
goed te zien dat Finland lang onder Russi
sche invloed heeft gestaan. In de nacht (de
zon komt rond 03.00 uur alweer op) steken
we de Oostzee over en bereiken we de uit
duizenden eilandjes bestaande Stockholm
Archipel. Het is schitterend varen door de
ze scherenkust en een voorbode van wat
ons bij de passage door het Noord-Oostzee-
Kanaal (NOK) te wachten staat. Alleen klei
nere cruiseschepen, waaronder de Prinsen
dam, kunnen door het NOK, dat Kiel aan
de Oostzee verbindt met Brunsbüttel aan
de Noordzee.
Tim Roberts, de Engelse kapitein van de
Prinsendam, had ons al laten weten dat hij
de passage door het NOK als een van de
hoogtepunten van de cruise beschouwt.
Hij heeft gelijk. Terwijl we vorstelijk liggen
op een chaise longue op het achterdek, trek
ken glooiende landerijen, dorpjes en ven
nen aan ons voorbij. Af en toe passeren we
een veerpont, van waaruit mensen enthou
siast zwaaien. Kennelijk geldt de Prinsen
dam hier als bezienswaardigheid. Dat wil
len we weten ook: we wuiven, koeler met
witte wijn onder handbereik, minzaam te
rug. Het is een van de vele momenten van
prinsheerlijk cruisen op de Prinsendam.
WAAR EN WAT
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014
s ^sk mimmïé *g» ?f
I
door John May
Gezien door de ramen van filmmuseum Eye
vaart de Prinsendam over het IJ richting de
Noordzee, foto Hollandse Hoogte
Prinsheerlijk
richting
de Oostzee
Het ms Prinsendam maakt regelmatig vrij
lange rondreiscruises, zestien tot twintig da
gen. Hierbij heeft men vaak een behoorlijk
uitgebreide garderobe nodig. Fijn is dat met
vertrek én aankomst in IJmuiden betaling
voor overgewicht aan bagage (zoals in de
luchtvaart gebruikelijk) uiteraard niet van
toepassing is. Voor meer informatie:
www.hollandamerica.com.
De route van de Prinsendam: IJmuiden-
Aalborg-Kopenhagen-Warnemünde-Tallinn-
St. Petersburg-Helsinki-Stockholm-Visby-
Kopenhagen-IJmuiden.