I REIZEN 27 fÊSWEX Bi KI ii «1 Kil# M Cruiseschepen zijn er in alle soorten en maten. Van drijvende flat gebouwen tot ranke zeilschepen. De Prinsendam van de Holland Amerika Lijn is echter een geval apart. Het is een kruising tussen een cruiseschip en een luxejacht. Met als aangenaam resultaat: prinsheerlijk cruisen. In ons geval richting de Oostzee. e haven van IJmuiden ligt alweer een paar uur ach ter ons. Het is begin juni en de temperatuur op de Noordzee, waarop de Prin sendam een koers rich ting noordnoordoost vaart, is gewoon subtropisch. In de bar van Crow's Nest is net het happy hour begonnen. Maar voorlopig staan we aan de reling van het promenadedek nog te genieten van een wonderschone zonson dergang, zoals die zich eigenlijk alleen op volle zee kan voordoen. Terwijl de zon langzaam richting horizon zakt en het zwerk vijftig tinten purper kleurt, slente ren we richting Crow's Nest. Een perfect moment om tijdens het happy hour van een sundowner cocktail te gaan genieten: op naar de Oostzee! De Prinsendam is met haar 38.000 ton en een capaciteit van 773 passagiers het klein ste van de 16 cruiseschepen die de Holland Amerika Lijn (HAL) in de vaart heeft. Deze kleinschaligheid heeft zo zijn voordelen. Zo kan de Prinsendam havens aandoen die voor grotere cruiseschepen niet toeganke lijk zijn. Aalborg, de eerste haven tijdens onze zestiendaagse cruise naar de Oostzee, is daar een goed voorbeeld van. Deze char mante Deense stad is uitsluitend te berei ken via het langgerekte Limfjorden, met aan weerszijden zachtglooiende akkers. Heerlijk landelijk varen. In Aalborg zelf lig gen we pal tegenover het centrum afge meerd, aan een onlangs gerenoveerde wa terkant met tal van terrassen. Skol! Ook in Kopenhagen, onze volgende aan loophaven, zijn ze druk bezig met het ont wikkelen van het waterfront. Waar voor heen scheepswerven en pakhuizen de toe gang tot het water belemmerden, tref je nu theaters, musea, boulevards en wandelpie- ren. Hier ligt ook het Paleis Amalienborg, waar je van nabij de wisseling van de wacht kan meemaken. Op dag vijf arriveren we in Warnemünde. Deze havenplaats aan de monding van de Warnow is eigenlijk bedoeld als uitvalsba sis voor excursies naar Berlijn, die vooral bij Amerikanen aan boord in trek zijn. Na Warnemünde volgt een zeedag. Tijd om het schip eens beter te leren kennen. Bij de inscheping in IJmuiden hadden we al geconstateerd dat het ms Prinsendam (bouwjaar 1988) afwijkt van andere sche pen van de HAL. Zo zijn de gangen veel breder en liggen standaardhutten paarsge wijs aan korte zijgangen, hetgeen de rust binnen ten goede komt. De hutten zelf zijn opmerkelijk ruim. En de echte winnaar is de separate walk-in-wardrobe (inloop-gar- derobekast). Wel zo prettig op een cruise van zestien dagen, waarbij je garderobe be rekend moet zijn op vijf avonden met for mele kledij. Naast elegant ingerichte piano bars en lounges, valt de ruim bemeten bibliotheek op. Die heeft meerdere vertrek ken, waarvan één in de stijl van een coun tryclub met open haard en veel teakhout. Je waant je op een luxejacht. Door haar kleinschaligheid en rustieke ka rakter is de Prinsendam in de loop der ja ren geliefd geraakt bij een vaste schare pas sagiers, zegt hotelmanager Henk Hoekstra. „Je vindt de entourage van de Prinsendam geweldig of juist niet, er is geen tussen weg." Met name 'zilveren senioren' weten het schip te waarderen. Dit schept een bepaal de ambiance aan boord. Zoals in de La Fon taine Dining Room, waar de overwegend uit Indonesië afkomstige staf het begrip dienstbetoon hoog in het vaandel voert. In de bars en lounges is de staf doorgaans Fili- pijns en eveneens zeer servicegericht. Na een rustige dag op zee komen we aan in IJmuiden WEDEN tockholniN^ Sint Petersbu o Aalbo DK RUSLAND münde Brunsbüttel DUITSLAND Tallinn, de hoofdstad van Estland, waar we afgemeerd liggen met vier andere cruise schepen. In de ommuurde oude stad is het dan ook druk, druk, druk. In St. Petersburg, waar we twee dagen blijven liggen, hebben we meer de ruimte. Zonder visum kun je hier overigens niet de wal op, maar als je een excursie via de HAL boekt, is het inclu sief visum. Met als gevolg dat iedereen hier op excursie gaat. Zelf maken we de eerste dag een stadsrondrit. De tweede dag blij ven we aan boord en hebben het schip vrij wel voor ons alleen. Helsinki is de volgende port of call. Aan de architectuur van de Uspenski Kathedraal en de gebouwen rond het Senaatsplein is goed te zien dat Finland lang onder Russi sche invloed heeft gestaan. In de nacht (de zon komt rond 03.00 uur alweer op) steken we de Oostzee over en bereiken we de uit duizenden eilandjes bestaande Stockholm Archipel. Het is schitterend varen door de ze scherenkust en een voorbode van wat ons bij de passage door het Noord-Oostzee- Kanaal (NOK) te wachten staat. Alleen klei nere cruiseschepen, waaronder de Prinsen dam, kunnen door het NOK, dat Kiel aan de Oostzee verbindt met Brunsbüttel aan de Noordzee. Tim Roberts, de Engelse kapitein van de Prinsendam, had ons al laten weten dat hij de passage door het NOK als een van de hoogtepunten van de cruise beschouwt. Hij heeft gelijk. Terwijl we vorstelijk liggen op een chaise longue op het achterdek, trek ken glooiende landerijen, dorpjes en ven nen aan ons voorbij. Af en toe passeren we een veerpont, van waaruit mensen enthou siast zwaaien. Kennelijk geldt de Prinsen dam hier als bezienswaardigheid. Dat wil len we weten ook: we wuiven, koeler met witte wijn onder handbereik, minzaam te rug. Het is een van de vele momenten van prinsheerlijk cruisen op de Prinsendam. WAAR EN WAT ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 s ^sk mimmïé *g» ?f I door John May Gezien door de ramen van filmmuseum Eye vaart de Prinsendam over het IJ richting de Noordzee, foto Hollandse Hoogte Prinsheerlijk richting de Oostzee Het ms Prinsendam maakt regelmatig vrij lange rondreiscruises, zestien tot twintig da gen. Hierbij heeft men vaak een behoorlijk uitgebreide garderobe nodig. Fijn is dat met vertrek én aankomst in IJmuiden betaling voor overgewicht aan bagage (zoals in de luchtvaart gebruikelijk) uiteraard niet van toepassing is. Voor meer informatie: www.hollandamerica.com. De route van de Prinsendam: IJmuiden- Aalborg-Kopenhagen-Warnemünde-Tallinn- St. Petersburg-Helsinki-Stockholm-Visby- Kopenhagen-IJmuiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 83