REIZEN 21 Amsterdam Rouen' Saint-Malo FRANKRIJK Barcelona I SPANJE Portimao Tanger WAAR EN WAT St. Peter Port Antwerpen Portoss POR'flMAL Lissabon Él MAROKKO Elegantie van de rustige soort op een wat kleiner cruiseschip. Van boord in Amsterdam, en weer met de tram naar huis. Avontuur bestaat nog. De gordijnen schommelen van links naar rechts. Van uit het Spaanse La Coruna naar St. Malo, zo luidt het vaarplan. Maar het stormt. De boeien die de vaargeuL naar St. Malo moeten mar keren, zijn verschoven. Het is niet veilig naar de haven te koersen. Dan maar naar onze volgende bestemming: St. Peter Port op Guernsey. Maar helaas, de golven zijn te hoog voor de bootjes die ons vanaf het schip aan land moeten brengen. Dan maar naar Rouen. Dat betekent een hele dag op zee. Heerlijk, niks hoeven! Zo'n 6oo meter water onder ons en metershoge golven rondom. Verboden aan dek te gaan. Veel passagiers hebben de Europese cruise met de Quest geboekt vanwege de route. Er zijn aardig wat Australiërs aan boord die als kinderen in de jaren vijftig met hun Ne derlandse ouders emigreerden. Zoals Her man Smit. Hij was destijds 5 jaar. Nooit is hij meer terug geweest in Nederland. Hij verheugt zich nu op de twee dagen in Am sterdam. Voor veel Amerikanen is deze cruise een manier om met de D-Day-excur- sie de stranden van Normandië te bezoe ken. De enige Nederlanders die ik kan ontdek ken, zijn Lineke en Paul uit Bussum. Zij maken voor de twintigste keer een cruise met Seabourn. „Wij houden van deze inge togen luxe. Rijk en rustig, zo kun je het pu bliek het best omschrijven. Er zijn maar een paar winkeltjes aan boord, geen casino en je hebt geen gedoe met fooien of bonne tjes aftekenen, alles is inclusief. Verder is er het grote voordeel van kleine schepen: die kunnen over rivieren varen, zoals de Seine en de Schelde. Ze leggen aan in plaatsen die niet worden overstroomd door cruise- toeristen, zoals Amsterdam, Antwerpen, Rouen, Parijs. Hoe kleiner het schip, des te een klein schip. De echte joekels kunnen bij IJmuiden niet door de sluizen. Wij ko men er 's ochtends om zeven uur door heen. Een oranje zon verjaagt het blauwe ochtendlicht. De rook van Hoogovens trekt recht omhoog. Het wordt een mooie dag. Ik hoor kikkers en vogels, zie nette rijtjes: huisje - boom voor de deur - auto voor de deur, enzovoort. Daar is Eye al, het filmmu seum in Amsterdam-Noord, een losgeraak te brok ijsberg. En Nemo, een scheeps romp van groen koper. Herman Smit staat ook op het achterdek en tuurt naar het centrum. „Is dat de Wes tertoren daar" vraagt hij in het Nederlands. „Daar was mijn opa koster..." Hij leest zijn vrouw voor uit de reisgids. „Zuiderkerk, Dam Square, Nine Streets..." Allemaal in de mooiste stad van de wereld, want hier staat mijn huis. En hoewel ik de hele dag nog aan boord mag blijven, stap ik straks in de tram, pal voor de cruiseterminal. Domweg gelukkig. De volgende avond fiets ik naar de kade om te kijken naar ons schip, maar het ligt er al niet meer. De terminal is gesloten. Herman Smit is onderweg naar St. Peters burg. beter de cruise. Dit is premium, de top van de markt: 450 passagiers, 350 bemannings leden." Het is waar. Geen hoekje zit los, geen rand je is versleten, het personeel is goed gehu meurd en enorm bereidwillig. Het eten is steeds van sterrenkwaliteit, de dames wor den aan de arm van de gerant naar hun ta fel begeleid. Alles klopt en loopt geruisloos op rolletjes. Dit is een perfecte wereld. Het is een grijze dag met regen en zware wolken. We liggen naar buiten te kijken vanuit de spa, die gebouwd is over de volle breedte van de achterkant van het schip. Gehuld in dikke badjassen (afgebiesd met satijn), in heerlijke relaxstoelen, thee en koekjes onder handbereik. Buiten schuiven de oevers van de Seine voorbij. Bloeiende bomen, koeien en schapen die gelaten in de regen staan, het achterwerk tegen de striemende vlagen in. Een vrouw zit te midden van deze grijzigheid buiten in de dampende jacuzzi en heeft de hele middag en het hele achterdek voor zichzelf. Vandaag Rouen. Wij hebben ons ingeschre ven voor de excursie naar de tuinen en het huis van de impressionistische schilder Mo net in Giverny. Daar is de vijver met de be roemde waterlelies, een volop bloeiende tuin, het Japanse bruggetje. Wie zou hier niet gaan schilderen. En Monets huis, een feest van kleur. Zijn compleet gele keuken is als miniatuurinterieur in de souvenir winkel te koop voor 800 euro. De Schelde is zó breed, dat we ons aanvan kelijk op zee wanen, maar na een paar uur leggen we aan in Antwerpen. Het is zon dagmiddag. Mensen staan op de kade te kij ken naar onze aankomst. Voor we van boord gaan, lunchen we nog. Cappuccino van kokkels met schuim van koriander en konijn op bonma's wijze (twee billen): de kok past zijn menu aan de locatie aan. Bij ons vertrek speelt op de kade The Ant werp Street Band, oudere heren met rieten hoedjes. 'Adieu' en 'Nou, tabee dan', wordt geroepen. En zo maken we ons zwaaiend los van de kade. Wij, de gelukkigen. Om te weten hoe het is om thuis te ko men, moet je eerst weggaan. Dat is mijn doel van deze cruise. Ik wil weten hoe het is om in Amsterdam per schip thuis te ko men. Zoals de zeelieden vroeger, en de Indiëgangers. Met nieuwe ogen naar je ei gen stad kijken, met de ogen van een toe rist. Daarom koos ik voor een cruise met Seabourn is een Amerikaans gerunde cruisemaatschappij met vijf kleine schepen. In 2015 biedt Seabourn 50 cruises aan, variërend van 5 tot 32 nachten. Meer info: www.seabourn.com. Route van deze cruise, genaamd Gems of Western Europe: Barcelona-Tanger-Portimao-Lissa- bon-Porto-La Coruna-St Malo-St. Peter Port-Rouen-Antwerpen-Amsterdam. Wij gingen mee van La Coruna naar Amsterdam. Foto's, van boven naar beneden: De Quest van Seabourn met 350 bemanningsleden en plek voor 450 passagiers. De spa is gebouwd over de volle breedte van de achterzijde van het schip. Passagiers Terminal Amsterdam, plek van thuiskomst foto's Hollandse Hoogte en PR ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 door Willemijn Bos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 77