REIZEN 19 Hutten Diners Cruiseschip Kleding Fooien den nog een prachtige natuurfilm te zien, met daarbij de muziek uit de Peer Gynt suite van Grieg. Op grote filmschermen ziet hij de schoonheid van voorbije tijden. Watervallen, hertjes, een ongerept strand. Ontroerd slikt Robinson de laatste pil. Dat is trouwens nog niet het einde. Na de dood wordt zijn lichaam verwerkt tot koekjes, waarmee de mensheid wordt ge voed. Die heten Soylent green. Ja, in Hol lywood bedenken ze wat. Maar goed, als ik eens struikel over de medemens, hoor ik Peer Gynt. Heel raar. Misschien verklaart het de steeds maar toe nemende populariteit van cruisen. Ons overvolle land verruilen voor het weidse water. Hoewel ik me afvraag waarom ie mand die drukte aan de wal probeert te ontlopen door aan te monsteren op een bootje met een paar duizend man aan boord. Ben je dan overbevolkingsverslaafd of niet? Maar vooruit, de rust zal ook wel in het speciale karakter van de cruise zit- Met een roeiboot op de Linge, dat was in mijn jonge jaren mijn vertier op het water ten. Als drijvende all-invakantie. De route wordt voor je bepaald, over eten hoefje geen zorgen te hebben en afleiding staat doorlopend op het menu. Dat kan best een ontspannende werking hebben. De cruise heeft ook nog steeds een magische klank. Vandaag de dag is er dan wel een zeereis voor elke portemonnee, maar het lijkt nog steeds alsof deze vorm van ontspanning al leen is weggelegd voor de happy few. Zo als vroeger. Ook daarom zat de cruise er in mijn jonge jaren niet in. Een roeiboot op de Linge, dat was mijn vertier op het water. Als ik een vriendinnetje er warm voor kon maken, ging de picknickmand achter in de eend en kon de roeibootverhuurder in het plaatsje Arkel op omzet rekenen. Toenter tijd zullen er ook al wel veel te veel men sen zijn geweest, alleen zag je ze nog niet. De Linge is een heerlijk riviertje. Met op brede stukken kleine eilandjes. Daar kon je dan aanleggen, de maaltijd gebruiken en in elkanders armen uitbuiken. Wachten tot de zomerse duisternis inviel, een slaap zak op de bodem van de roeiboot. Dan zag je de sterren en dacht je dat het allemaal nog best goed zou kunnen komen. Maar, kwam het ook goed? De mediterrane haven waar ik rondhang, wordt in beslag genomen door vijf cruise schepen van megalomane omvang. Zo'n 20.000 mensen worden in een keer uitge braakt en haasten zich naar de streng ka tholieke winkelstraat, die op deze zondag speciaal voor hen wordt opengehouden. Honderden Arabieren van de Nautica uit Dubai plunderen luxe kledingwinkels. Duizenden kortgebroekten van de Oasis of the Seas storten zich op de souvenirs. Het winkelpersoneel glundert, de omzet explo deert. Op de terrassen is geen tafel vrij. Behoedzaam slalom ik door de menigte. Overal volk, nergens rust. De sombere klanken van Ases Tod uit Peer Gynt wor den steeds helderder hoorbaar. Nergens betaal je vooraf een vast bedrag aan fooien, maar de cruise- werdÊ^ormt een merkwaardige uitzondering. Dat komt mede om dat de VS een ander fooiensy steem kent dan wij. En aangezien de VS de cruisemarkt domineert, krijgen wij de fooienregels erbij. Maar doordat de verhoudingen langzaam verschuiven en de 'rest van de wereld' geleidelijk meer marktaandeel krijgt, gaan steeds meer rederijen ertoe over de fooien in de basisprijs te verwer ken. Ook hier geldt dat dat hoofd zakelijk de luxere rederijen zijn. Iedereen wil een buitenhut en liefst met balkon. Deze zijn echter duurder dan een binnenhut Bui tenhutten op de nieuwste cruise schepen zijn bijna allemaal met balkon. Vraag je af hoeveel uur je van een balkon gebruikmaakt en wat de meerprijs is die je ervoor betaalt. Ik heb dat eens gedaan en kwam uit op 200 euro per ge bruikt balkonuur. Ga ook na hoe veel tijd je niet-slapend in je hut doorbrengt en bedenk dat er aan boord meestal plekken genoeg zijn waar je rustig in de zon kunt zitten of een boek kunt lezen. Kortom, streep die goedkopere binnenhut niet op voorhand weg Ontbijt, lunch en diner zijn bij de prijs inbegrepen. Daar waar specia liteitenrestaurants aan boord zijn, betaal je vaak een toeslag per di ner en moet je dat reserveren. Re derijen hebben het over twee 'vas te zittingen' - een vroege (meest al rond 18.00 uur) en een latere (rond 20.00 uur) - en kiezen dan ook het restaurant voor je uit. Maar steeds meer schepen hante ren een 'open - of vrije - zitting', zodat je tijdstip én restaurant zelf kunt bepalen. Wil je met niet meer dan een paar honderd man aan boord of vind je een paar duizend ook geen be zwaar? Klein betekent niet per se duurder, groot niet automatisch goedkoper. Wel biedt een groter schip meer keuze aan extra voor zieningen en entertainment. Vaak zijn deze schepen zeer in trek bij families met kinderen. Daar staat tegenover dat de persoonlijke leef ruimte (de hut) op een kleiner schip doorgaans ruimer is, het aan boord rustiger is, minder op kin deren gericht en de passagiers wat ouder. Ik ga nooit in zwembroek uit eten en als ik naar een chiquer restaurant ga, pas ik mijn kleding aan Er zijn rederijen die gala-avonden hebben. Soms wordt op zo'n gala avond het dragen van een smo king en galajurk verlangd, maar steeds vaker zijn een (donker) pak en cocktailjurk voldoende. In het algemeen is het aan boord net als thuis. Ik ga nooit in zwembroek uit eten en als ik naar een chiquer restaurant ga, pas ik mijn kleding aan. Als je aan boord hetzelfde doet, val je niet uit de toon. oor dummies ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 75