REIZEN 19
Hutten
Diners
Cruiseschip
Kleding
Fooien
den nog een prachtige natuurfilm te zien,
met daarbij de muziek uit de Peer Gynt
suite van Grieg. Op grote filmschermen
ziet hij de schoonheid van voorbije tijden.
Watervallen, hertjes, een ongerept strand.
Ontroerd slikt Robinson de laatste pil. Dat
is trouwens nog niet het einde. Na de
dood wordt zijn lichaam verwerkt tot
koekjes, waarmee de mensheid wordt ge
voed. Die heten Soylent green. Ja, in Hol
lywood bedenken ze wat. Maar goed, als ik
eens struikel over de medemens, hoor ik
Peer Gynt. Heel raar.
Misschien verklaart het de steeds maar toe
nemende populariteit van cruisen. Ons
overvolle land verruilen voor het weidse
water. Hoewel ik me afvraag waarom ie
mand die drukte aan de wal probeert te
ontlopen door aan te monsteren op een
bootje met een paar duizend man aan
boord. Ben je dan overbevolkingsverslaafd
of niet? Maar vooruit, de rust zal ook wel
in het speciale karakter van de cruise zit-
Met een roeiboot
op de Linge, dat
was in mijn jonge
jaren mijn vertier
op het water
ten. Als drijvende all-invakantie. De route
wordt voor je bepaald, over eten hoefje
geen zorgen te hebben en afleiding staat
doorlopend op het menu. Dat kan best een
ontspannende werking hebben. De cruise
heeft ook nog steeds een magische klank.
Vandaag de dag is er dan wel een zeereis
voor elke portemonnee, maar het lijkt nog
steeds alsof deze vorm van ontspanning al
leen is weggelegd voor de happy few. Zo
als vroeger.
Ook daarom zat de cruise er in mijn jonge
jaren niet in. Een roeiboot op de Linge, dat
was mijn vertier op het water. Als ik een
vriendinnetje er warm voor kon maken,
ging de picknickmand achter in de eend
en kon de roeibootverhuurder in het
plaatsje Arkel op omzet rekenen. Toenter
tijd zullen er ook al wel veel te veel men
sen zijn geweest, alleen zag je ze nog niet.
De Linge is een heerlijk riviertje. Met op
brede stukken kleine eilandjes. Daar kon
je dan aanleggen, de maaltijd gebruiken en
in elkanders armen uitbuiken. Wachten
tot de zomerse duisternis inviel, een slaap
zak op de bodem van de roeiboot. Dan zag
je de sterren en dacht je dat het allemaal
nog best goed zou kunnen komen. Maar,
kwam het ook goed?
De mediterrane haven waar ik rondhang,
wordt in beslag genomen door vijf cruise
schepen van megalomane omvang. Zo'n
20.000 mensen worden in een keer uitge
braakt en haasten zich naar de streng ka
tholieke winkelstraat, die op deze zondag
speciaal voor hen wordt opengehouden.
Honderden Arabieren van de Nautica uit
Dubai plunderen luxe kledingwinkels.
Duizenden kortgebroekten van de Oasis of
the Seas storten zich op de souvenirs. Het
winkelpersoneel glundert, de omzet explo
deert. Op de terrassen is geen tafel vrij.
Behoedzaam slalom ik door de menigte.
Overal volk, nergens rust. De sombere
klanken van Ases Tod uit Peer Gynt wor
den steeds helderder hoorbaar.
Nergens betaal je vooraf een vast
bedrag aan fooien, maar de cruise-
werdÊ^ormt een merkwaardige
uitzondering. Dat komt mede om
dat de VS een ander fooiensy
steem kent dan wij. En aangezien
de VS de cruisemarkt domineert,
krijgen wij de fooienregels erbij.
Maar doordat de verhoudingen
langzaam verschuiven en de 'rest
van de wereld' geleidelijk meer
marktaandeel krijgt, gaan steeds
meer rederijen ertoe over de
fooien in de basisprijs te verwer
ken. Ook hier geldt dat dat hoofd
zakelijk de luxere rederijen zijn.
Iedereen wil een buitenhut en
liefst met balkon. Deze zijn echter
duurder dan een binnenhut Bui
tenhutten op de nieuwste cruise
schepen zijn bijna allemaal met
balkon. Vraag je af hoeveel uur je
van een balkon gebruikmaakt en
wat de meerprijs is die je ervoor
betaalt. Ik heb dat eens gedaan en
kwam uit op 200 euro per ge
bruikt balkonuur. Ga ook na hoe
veel tijd je niet-slapend in je hut
doorbrengt en bedenk dat er aan
boord meestal plekken genoeg
zijn waar je rustig in de zon kunt
zitten of een boek kunt lezen.
Kortom, streep die goedkopere
binnenhut niet op voorhand weg
Ontbijt, lunch en diner zijn bij de
prijs inbegrepen. Daar waar specia
liteitenrestaurants aan boord zijn,
betaal je vaak een toeslag per di
ner en moet je dat reserveren. Re
derijen hebben het over twee 'vas
te zittingen' - een vroege (meest
al rond 18.00 uur) en een latere
(rond 20.00 uur) - en kiezen dan
ook het restaurant voor je uit.
Maar steeds meer schepen hante
ren een 'open - of vrije - zitting',
zodat je tijdstip én restaurant zelf
kunt bepalen.
Wil je met niet meer dan een paar
honderd man aan boord of vind je
een paar duizend ook geen be
zwaar? Klein betekent niet per se
duurder, groot niet automatisch
goedkoper. Wel biedt een groter
schip meer keuze aan extra voor
zieningen en entertainment. Vaak
zijn deze schepen zeer in trek bij
families met kinderen. Daar staat
tegenover dat de persoonlijke leef
ruimte (de hut) op een kleiner
schip doorgaans ruimer is, het aan
boord rustiger is, minder op kin
deren gericht en de passagiers
wat ouder.
Ik ga nooit in
zwembroek uit
eten en als ik
naar een chiquer
restaurant ga, pas
ik mijn kleding aan
Er zijn rederijen die gala-avonden
hebben. Soms wordt op zo'n gala
avond het dragen van een smo
king en galajurk verlangd, maar
steeds vaker zijn een (donker) pak
en cocktailjurk voldoende. In het
algemeen is het aan boord net als
thuis. Ik ga nooit in zwembroek
uit eten en als ik naar een chiquer
restaurant ga, pas ik mijn kleding
aan. Als je aan boord hetzelfde
doet, val je niet uit de toon.
oor dummies
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014