Te druk 18 REIZEN Drankenpakket Excursies Bestemming Rederijen CRUISE EVENT Wie voer gaan cruisen goed laten adviseren. Het aanbod is gigantisch en divers, waardoor de kans op het kiezen van een niet-passende cruise ruimschoots aanwezig is. Negen tips voor cruisedummies. Ga je voor de eerste keer cruisen, ga dan uit van de bestemming. Wat voor soort vakantie zoek je? Wat zijn interessante plekken die je makkelijker met een schip dan over land kunt bezoeken? Wil je een weekje zon en alleen luieren, dan moet je je afvragen of een strandresort niet beter is. Een cruise is weliswaar doorgaans vergelijkbaar met minimaal een viersterren hotel, maar al varend doe je meestal steden of landen aan. En als je die wilt zien, moet je in de benen. Het vergelijken van rederijen en schepen is lastig: niet een is het zelfde. Marlies Grent, bestuurslid van CLIA - de club van cruiserede rijen - heeft een tip: „Reken per dag uit wat je kwijt bent en wat je daarvoor terugkrijgt. Kijk goed wat bij de een in de prijs zit en waarvoor je bij een ander moet bij betalen." Dan kan een aanbieding plots minder interessant zijn en blijkt een ogenschijnlijk duurdere reis toch voordeliger. Cruises zijn doorgaans all inclusive, hetgeen in houdt dat alle maaltijden en (meestal) koffie, thee en water bij de prijs zijn inbegrepen. Een enke le rederij houdt niet-alcoholische dranken buiten de basisprijs. Een aantal rederijen biedt dranken pakketten aan en daarbinnen zijn soms weer variaties. Je kunt het (verwachte) aantal glaasjes (fris, wijn, bier, cocktails, aperitiefjes en dergelijke) optellen en een reken som maken of zo'n pakket loont. Dat verschilt nogal per persoon. Luxe(re) rederijen bieden door gaans een aantal (door hen geselec teerde) drankjes all inclusive aan. Bij vrijwel alle rederijen zitten ex cursies niet in de prijs. Wil je on derweg van boord om wat te zien van de bestemming, dan moet je er rekening rrree houden dat je voor excursies (fors) moet bijbeta len. Regel je het thuis vooraf zelf of boek je ter plekke iets, dan ben je vrijwel altijd tientallen euro's goedkoper uit. Op zaterdag 18 en zondag 19 oktober heeft in de Passenger Terminal Amsterdam (nabij station CS) het jaarlijkse Cruise Event plaats. Rederijen en reisorganisatoren zijn aanwezig om bezoekers te informeren over het aanbod aan cruises. Openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur. Vooraf online ge boekt kost een kaartje 5 euro in plaats van 10 euro. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis entree. Info: www.cruise-event.nl dens de weekendinvasie. Of Schiphol, waar je op gezette tijden de vertrekhal niet eens door komt zonder hulp van een klaar-over. Natuurlijk, ik ben een zeurpiet. Maar een klein beetje gelijk heb ik toch wel. Of niet? Er komt onherroepelijk een moment dat het niet meer kan. Deskundigen becijferen dat er tenminste twee keer te veel mensen op onze aardbol wonen. Een overschot van 3,5 miljard dus. Die krijg je niet zo maar weg. Zelfs een ramp van apocalyptische omvang is dan onvoldoende. Een grote me teoriet? Ik moet vaak denken aan de film Soylent green. Een klassieker, met onder an deren Edward G. Robinson in de hoofdrol. De aarde is veranderd in een stinkende puinhoop van vervuiling en overbevol king. Leven is geen lolletje meer. Wie bo ven de 70 is, kan vrijwillig euthanasie ple gen om een beetje ruimte te maken. Robinson besluit er uit te stappen en als beloning krijgt hij vlak voor zijn verschei- ALTIJD ONDERWEG Derk Bolt Wanneer zal het zover zijn? Het moment waarop het echt niet meer gaat. Dat je je briesend en mokkend een weg baant door straten vol medemensen die niet wil len wijken en nauwelijks vooruitkomen. Het moment waarop de maat vol is, omdat de wereld dat ook is. Veel te vol. Het gebeurt steeds vaker. In grote steden, op onverwachte momenten, op plaatsen waar traditioneel veel volk bijeenkomt. De Ramblas is onbegaanbaar, zeker in de zomerperiode. De massa stroomt als een trage klodder ketchup over het smalle as falt van de wandelboulevard. Doorlopen is onmogelijk, botsingen onvermijdelijk. Londen dan. Flaneer over Oxford Street rond de tijd dat kantoren leeglopen en de winkels nog even worden bezocht. Kan niet. Je moet de rijbaan op, wil je nog een beetje vooruitkomen. Zelfs de Kalverstraat leidt tot wanhoop tij- COLOFON coördinatie en eindredactie Jan van Mullem vormgeving Henk te Boekhorst infographics Anke Arts foto voorpagina Getty Images advertentieverkoop Wegener Media Nationale Verkoop verkoop.dagbladen@wegener.nl reageren? reizen@depersdienst.nl door Gerard Chel X "-W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 74