Te druk
18 REIZEN
Drankenpakket Excursies
Bestemming Rederijen
CRUISE EVENT
Wie voer
gaan cruisen
goed laten adviseren.
Het aanbod is gigantisch
en divers, waardoor de
kans op het kiezen van
een niet-passende cruise
ruimschoots aanwezig
is. Negen tips voor
cruisedummies.
Ga je voor de eerste keer cruisen,
ga dan uit van de bestemming.
Wat voor soort vakantie zoek je?
Wat zijn interessante plekken die
je makkelijker met een schip dan
over land kunt bezoeken? Wil je
een weekje zon en alleen luieren,
dan moet je je afvragen of een
strandresort niet beter is. Een
cruise is weliswaar doorgaans
vergelijkbaar met minimaal een
viersterren hotel, maar al varend
doe je meestal steden of landen
aan. En als je die wilt zien, moet
je in de benen.
Het vergelijken van rederijen en
schepen is lastig: niet een is het
zelfde. Marlies Grent, bestuurslid
van CLIA - de club van cruiserede
rijen - heeft een tip: „Reken per
dag uit wat je kwijt bent en wat je
daarvoor terugkrijgt. Kijk goed
wat bij de een in de prijs zit en
waarvoor je bij een ander moet bij
betalen." Dan kan een aanbieding
plots minder interessant zijn en
blijkt een ogenschijnlijk duurdere
reis toch voordeliger. Cruises zijn
doorgaans all inclusive, hetgeen in
houdt dat alle maaltijden en
(meestal) koffie, thee en water bij
de prijs zijn inbegrepen. Een enke
le rederij houdt niet-alcoholische
dranken buiten de basisprijs.
Een aantal rederijen biedt dranken
pakketten aan en daarbinnen zijn
soms weer variaties. Je kunt het
(verwachte) aantal glaasjes (fris,
wijn, bier, cocktails, aperitiefjes en
dergelijke) optellen en een reken
som maken of zo'n pakket loont.
Dat verschilt nogal per persoon.
Luxe(re) rederijen bieden door
gaans een aantal (door hen geselec
teerde) drankjes all inclusive aan.
Bij vrijwel alle rederijen zitten ex
cursies niet in de prijs. Wil je on
derweg van boord om wat te zien
van de bestemming, dan moet je
er rekening rrree houden dat je
voor excursies (fors) moet bijbeta
len. Regel je het thuis vooraf zelf
of boek je ter plekke iets, dan ben
je vrijwel altijd tientallen euro's
goedkoper uit.
Op zaterdag 18 en zondag 19 oktober heeft in de Passenger
Terminal Amsterdam (nabij station CS) het jaarlijkse Cruise
Event plaats. Rederijen en reisorganisatoren zijn aanwezig
om bezoekers te informeren over het aanbod aan cruises.
Openingstijden zijn van 10.00 tot 17.00 uur. Vooraf online ge
boekt kost een kaartje 5 euro in plaats van 10 euro. Kinderen
tot 12 jaar hebben gratis entree. Info: www.cruise-event.nl
dens de weekendinvasie. Of Schiphol,
waar je op gezette tijden de vertrekhal
niet eens door komt zonder hulp van een
klaar-over. Natuurlijk, ik ben een zeurpiet.
Maar een klein beetje gelijk heb ik toch
wel. Of niet?
Er komt onherroepelijk een moment dat
het niet meer kan. Deskundigen becijferen
dat er tenminste twee keer te veel mensen
op onze aardbol wonen. Een overschot van
3,5 miljard dus. Die krijg je niet zo maar
weg. Zelfs een ramp van apocalyptische
omvang is dan onvoldoende. Een grote me
teoriet? Ik moet vaak denken aan de film
Soylent green. Een klassieker, met onder an
deren Edward G. Robinson in de hoofdrol.
De aarde is veranderd in een stinkende
puinhoop van vervuiling en overbevol
king. Leven is geen lolletje meer. Wie bo
ven de 70 is, kan vrijwillig euthanasie ple
gen om een beetje ruimte te maken.
Robinson besluit er uit te stappen en als
beloning krijgt hij vlak voor zijn verschei-
ALTIJD ONDERWEG
Derk Bolt
Wanneer zal het zover zijn? Het
moment waarop het echt niet
meer gaat. Dat je je briesend
en mokkend een weg baant
door straten vol medemensen die niet wil
len wijken en nauwelijks vooruitkomen.
Het moment waarop de maat vol is, omdat
de wereld dat ook is. Veel te vol.
Het gebeurt steeds vaker. In grote steden,
op onverwachte momenten, op plaatsen
waar traditioneel veel volk bijeenkomt.
De Ramblas is onbegaanbaar, zeker in de
zomerperiode. De massa stroomt als een
trage klodder ketchup over het smalle as
falt van de wandelboulevard. Doorlopen is
onmogelijk, botsingen onvermijdelijk.
Londen dan. Flaneer over Oxford Street
rond de tijd dat kantoren leeglopen en de
winkels nog even worden bezocht. Kan
niet. Je moet de rijbaan op, wil je nog een
beetje vooruitkomen.
Zelfs de Kalverstraat leidt tot wanhoop tij-
COLOFON
coördinatie en eindredactie
Jan van Mullem
vormgeving
Henk te Boekhorst
infographics
Anke Arts
foto voorpagina
Getty Images
advertentieverkoop
Wegener Media Nationale Verkoop
verkoop.dagbladen@wegener.nl
reageren?
reizen@depersdienst.nl
door Gerard Chel
X "-W