SPECTRUM 11 In mediterrane steden zie je overal overdekte versmarkten, de Markthal is de eerste in zijn soort in Nederland. Bij honderd kramen kunnen elke dag verse producten worden gekocht van kooplieden die samen de 176 nationali teiten vertegenwoordigen die de Maas stad rijk is. Die diversiteit zie je terug in het aanbod. Zo wordt brood niet al leen verkocht per heel of half, maar ook als pita, naan, tortilla, roti en pi- de. De Markthal met zijn overspanning van 70 meter (totale bouwkosten: 175 miljoen euro) is wat de nuchtere Rot terdammer zou beschrijven als 'alleen een beetje groter' dan de overdekte versmarkten in de landen rond de Middellandse Zee. Na 20.00 uur, als de markt sluit, verandert de hal in een gebied met restaurants die Verant woord' eten propageren. Onder het ge bouw, dat rust op 2.300 heipalen, kun nen bezoekers parkeren. En in de op staande boog bevinden zich 228 koop- en huurappartementen van 80 tot 300 vierkante meter. Een gecombineerde functie die architect Winy Maas van MVRDV met opzet zo ontworpen heeft. Want nog niet zo lang geleden was het stadscentrum na winkelslui tingstijd een spookstad. Rotterdam toont zich met de Markt hal van zijn meest innovatieve kant. Dat de stad een constante metamorfo se ondergaat, valt ook in het buiten land op. Dit jaar riep reidsgids Rough Guide de Maasstad uit tot een van de spannendste steden ter wereld. De stad staat in de top tien van plaatsen die je volgens de New York Times dit jaar bezocht moet hebben. Ook CNN besteedde aandacht aan de stad. Het toerisme is dankzij alle publici teit stijgende, zegt Judith Boer van stadspromotor Rotterdam Partners. „Gebouwen verkopen geen kaartjes, dus is het lastig te meten of bezoekers speciaal voor de architectuur naar de stad komen. We zien in de meest re cente cijfers een stijging van het aan tal hotelovernachtingen met 9,3 pro cent. En we weten van de VW-info- punten dat architectuur een belangrij ke reden is de stad te bezoeken. Onze 'oude' architectuur, zoals de kubuswo ningen, doet het goed, maar juist de nieuwe gebouwen trekken de aan dacht." Verwacht wordt dat de Markthal jaar lijks 6 miljoen bezoekers trekt. Bij de Markthal zelf merken ze dat aan de poort. Want hoewel het gebouw nog niet open is, hebben zo'n 10.000 be langstellenden de bouwplaats al be zocht. Ook nu nog staan dagelijks mensen voor de hekken bij de bouw plaats aan de Binnenrotte. De meeste toeristen die de havenstad bezoeken, komen uit het Verenigd Ko ninkrijk, gevolgd door Duitsland en België. Opkomende trend zijn de Chi nezen, behangen met camera's. Chantal Hoogveen van vastgoedont wikkelaar Provast: „We gunnen ieder een een kijkje binnen, maar rondlei dingen over de bouwplaats worden even niet meer gegeven, want er moet nog even flink doorgewerkt worden. We willen dinsdag wel op tijd klaar zijn." ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 des overvloeds reageren? spectrum@depersdienst.nl De overdekte Markthal is aan de binnenzijde be kleed met gekleur de tegels. Ze beel den de producten uit die beneden worden verkocht, foto's Hollandse Hoogte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 67