Iedereen wilde helpen SPECTRUM 5 66 „Want ik wil overzicht krijgen van wat er aan de hand is." Bij Selnisse stuit hij op de volgende serie wrak ken. Daar is ook het commandocen trum. „Een drukte van belang. Ik pro beer mij daar te melden, maar dat lukt niet direct." Wanneer het lukt, hoort hij van de officier van dienst dat er twee doden zijn. De identiteit van één van hen is nog niet bekend. „Mijn eer ste opdracht is dat slachtoffer te identi ficeren." Daar heeft Lieshout niet veel tijd voor nodig. Hij vindt in de broek zak van het slachtoffer een identifica tiebewijs en de pasfoto komt overeen. Vervolgens trommelt hij meer VOA' ers op. „Met de opdracht snel te ko men en zoveel mogelijk Spuitbussen, camera's en geheugenkaarten mee te nemen. Want we willen alles docu menteren." Elke auto wordt genum merd en op de weg wordt aangegeven waar het voertuig staat, alsmede de rij richting van de voorbanden. En ook wordt elke auto van alle kanten gefoto grafeerd. Lieshout vraagt speciale poli tieteams uit Rotterdam, Utrecht en Driebergen om naar Zeeland te ko men omdat zij landmeetapparatuur hebben. „Want we willen alles precies in kaart brengen." Hij regelt vervol gens dat er tactische rechercheurs wor den ingezet. „De VOA brengt de voer tuigen in kaart. De tactische recher cheurs wie in die auto's zaten." Hij vertelt ook dat hij die dag volop wordt gebeld door collega's die vrij zijn maar aanbieden te komen. Lang niet al die agenten zijn ingezet. „Want je kunt ook weer niet te veel mensen hebben. Je moet het overzicht bewaren." Hij wil dat alle auto's die betrokken zijn bij de ongevallen op drie verschil lende plaatsen worden gestald. „De lei dinggevenden beslissen echter dat au to's die nodig zijn voor het strafrechte lijk onderzoek bij Oost-Souburg wor den gestald. En de rest bij de Zeeland- Politiechef Ronald Weydema is zeer te spreken over de zelfred zaamheid en hulpvaardigheid van de mensen die dinsdag 16 september betrokken waren bij de ongevallen op de A58. „Men sen begonnen direct elkaar te helpen zonder dat ze daarom ge vraagd werden." Hij had die dag namens de politie de leiding in het crisiscentrum en spreekt ook met bewondering over de mensen die spontaan met drinken en voedsel langs kwamen. Agenten die zelf aan wezig waren bij de ongevallen roemen ook de bereidheid van burgers om elkaar en de hulpverleners te helpen. Kris Koenen: „Ongevraagd kwamen mensen vragen wat ze konden doen." Ook Jan Labruyere en Nicolai Lies hout stellen dat ze nauwelijks werden geconfronteerd met mensen die klaagden omdat ze lang moesten wachten tot ze werden geholpen. „Inte gendeel, er was volop begrip." neemt hij via de telefoon contact op met de bemanning van de patrouille wagen van de verkeerspolitie, die ter plaatse is. „Ik hoor dat zij bezig zijn met filebeveiliging, zodat er niet nog meer auto's botsen." Meer teams wor den eropuit gestuurd om ook dat werk te doen. Zelf neemt hij een auto en wil via Middelburg de A58 op. „Maar de mist is zo dik dat we besluiten de afslag bij Middelburg naar de A58 af te sluiten zodat niet nog meer auto's die weg nemen." Ook andere teams krij gen die opdracht en hij merkt dat Rijkswaterstaat ook al snel begint met het afsluiten van de opritten richting de A58. Als hij daar staat, bij de afzetting, ko men hem auto's tegemoet met men sen die op de A58 hebben vastgezeten. „Wat direct opvalt is dat inzittenden huilen. Niet één of twee, maar behoor lijk wat. Dan weet je, het is mis, het is ernstig." hallen in Goes. Dan moet je dus zelf bepalen welke tot de eerste en welke tot de tweede categorie behoren. Een auto met alleen een krasje kan name lijk ook tot de eerste categorie beho ren." Hij sluit zelfs niet uit dat er au to's zijn verdwenen die tot de eerste categorie behoren. „Er zijn namelijk mensen weggereden van de plaats van de ongevallen. We weten niet wie dat zijn noch om hoeveel het gaat." Jan Labruyere (57) rijdt die ochtend op zijn motor naar zijn werkplek in Vhssingen-Oost waar de verkeerspoli tie kantoor houdt. Ook hij beseft, als hij onderweg langzaam moet rijden vanwege de mist, dat het wel eens een drukke dag kan worden. Tijdens het omkleden hoort hij dat er bij Hein- kenszand een flinke botsing heeft plaatsgevonden. „Via de portofoon is het vervolgens niet mogelijk te com municeren, zo druk is het." Daarom Kom zo snel als kan en neem zoveel mogelijk spuitbussen, camera's en geheugen kaarten mee om alles in kaart te brengen. ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 Zo'n 150 auto's zijn betrokken bij de kettingbotsingen op de A58. foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 61