Iedereen wilde helpen
SPECTRUM 5
66
„Want ik wil overzicht krijgen van
wat er aan de hand is." Bij Selnisse
stuit hij op de volgende serie wrak
ken. Daar is ook het commandocen
trum. „Een drukte van belang. Ik pro
beer mij daar te melden, maar dat lukt
niet direct." Wanneer het lukt, hoort
hij van de officier van dienst dat er
twee doden zijn. De identiteit van één
van hen is nog niet bekend. „Mijn eer
ste opdracht is dat slachtoffer te identi
ficeren." Daar heeft Lieshout niet veel
tijd voor nodig. Hij vindt in de broek
zak van het slachtoffer een identifica
tiebewijs en de pasfoto komt overeen.
Vervolgens trommelt hij meer VOA'
ers op. „Met de opdracht snel te ko
men en zoveel mogelijk Spuitbussen,
camera's en geheugenkaarten mee te
nemen. Want we willen alles docu
menteren." Elke auto wordt genum
merd en op de weg wordt aangegeven
waar het voertuig staat, alsmede de rij
richting van de voorbanden. En ook
wordt elke auto van alle kanten gefoto
grafeerd. Lieshout vraagt speciale poli
tieteams uit Rotterdam, Utrecht en
Driebergen om naar Zeeland te ko
men omdat zij landmeetapparatuur
hebben. „Want we willen alles precies
in kaart brengen." Hij regelt vervol
gens dat er tactische rechercheurs wor
den ingezet. „De VOA brengt de voer
tuigen in kaart. De tactische recher
cheurs wie in die auto's zaten." Hij
vertelt ook dat hij die dag volop wordt
gebeld door collega's die vrij zijn maar
aanbieden te komen. Lang niet al die
agenten zijn ingezet. „Want je kunt
ook weer niet te veel mensen hebben.
Je moet het overzicht bewaren."
Hij wil dat alle auto's die betrokken
zijn bij de ongevallen op drie verschil
lende plaatsen worden gestald. „De lei
dinggevenden beslissen echter dat au
to's die nodig zijn voor het strafrechte
lijk onderzoek bij Oost-Souburg wor
den gestald. En de rest bij de Zeeland-
Politiechef Ronald Weydema is zeer te spreken over de zelfred
zaamheid en hulpvaardigheid van de mensen die dinsdag 16
september betrokken waren bij de ongevallen op de A58. „Men
sen begonnen direct elkaar te helpen zonder dat ze daarom ge
vraagd werden." Hij had die dag namens de politie de leiding
in het crisiscentrum en spreekt ook met bewondering over de mensen
die spontaan met drinken en voedsel langs kwamen. Agenten die zelf aan
wezig waren bij de ongevallen roemen ook de bereidheid van burgers om
elkaar en de hulpverleners te helpen. Kris Koenen: „Ongevraagd kwamen
mensen vragen wat ze konden doen." Ook Jan Labruyere en Nicolai Lies
hout stellen dat ze nauwelijks werden geconfronteerd met mensen die
klaagden omdat ze lang moesten wachten tot ze werden geholpen. „Inte
gendeel, er was volop begrip."
neemt hij via de telefoon contact op
met de bemanning van de patrouille
wagen van de verkeerspolitie, die ter
plaatse is. „Ik hoor dat zij bezig zijn
met filebeveiliging, zodat er niet nog
meer auto's botsen." Meer teams wor
den eropuit gestuurd om ook dat werk
te doen. Zelf neemt hij een auto en
wil via Middelburg de A58 op. „Maar
de mist is zo dik dat we besluiten de
afslag bij Middelburg naar de A58 af te
sluiten zodat niet nog meer auto's die
weg nemen." Ook andere teams krij
gen die opdracht en hij merkt dat
Rijkswaterstaat ook al snel begint met
het afsluiten van de opritten richting
de A58.
Als hij daar staat, bij de afzetting, ko
men hem auto's tegemoet met men
sen die op de A58 hebben vastgezeten.
„Wat direct opvalt is dat inzittenden
huilen. Niet één of twee, maar behoor
lijk wat. Dan weet je, het is mis, het is
ernstig."
hallen in Goes. Dan moet je dus zelf
bepalen welke tot de eerste en welke
tot de tweede categorie behoren. Een
auto met alleen een krasje kan name
lijk ook tot de eerste categorie beho
ren." Hij sluit zelfs niet uit dat er au
to's zijn verdwenen die tot de eerste
categorie behoren. „Er zijn namelijk
mensen weggereden van de plaats van
de ongevallen. We weten niet wie dat
zijn noch om hoeveel het gaat."
Jan Labruyere (57) rijdt die ochtend
op zijn motor naar zijn werkplek in
Vhssingen-Oost waar de verkeerspoli
tie kantoor houdt. Ook hij beseft, als
hij onderweg langzaam moet rijden
vanwege de mist, dat het wel eens een
drukke dag kan worden. Tijdens het
omkleden hoort hij dat er bij Hein-
kenszand een flinke botsing heeft
plaatsgevonden. „Via de portofoon is
het vervolgens niet mogelijk te com
municeren, zo druk is het." Daarom
Kom zo snel
als kan en
neem zoveel
mogelijk
spuitbussen,
camera's en
geheugen
kaarten
mee om
alles in
kaart te
brengen.
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014
Zo'n 150 auto's zijn betrokken bij de kettingbotsingen op de A58. foto Marcelle Davidse