Gemeentes hebben zorg niet op orde I ANWB overvallen door nieuwe verkeersborden I I 4 BINNENLAND DECENTRALISATIE ZORG interview Hoeveel alarmbellen ook rinkelen, Martin van Rijn houdt vol dat zorg bij gemeentes beter af is. /i Van Rijn stelt dat het gaat om der tien middelgrote gemeentes die niet op tijd klaar zijn voor de over heveling van rijkstaken uit de AWBZ. Het gaat om lichte zorg, zoals persoonlijke ondersteuning en dagbesteding. Het lukt die lo kale besturen niet om contracten af te sluiten met zorgaanbieders. Daardoor dreigen hulpbehoeven den in het nauw te komen. De gemeentes krijgen nu de laat ste kans om bestaande contracten te verlengen. Van Rijn: „Doen ze dat niet, dan doe ik het en stuur de rekening op. Dat kan gemeen tes meer geld kosten en dat heb ben ze meestal niet. Hadden ze het maar op tijd moeten regelen." Cliëntenorganisatie Ieder(in) vreest dat burgers niet weten waar ze aan toe zijn. En terecht, blijkt uit het onderzoek. Een der de van de gemeentes zegt niet al le cliënten vóór januari ingelicht te hebben over hun situatie: zoals wie de zorg gaat leveren. Volgens de staatssecretaris duurt het informeren inderdaad langer dan gepland. Reden om de lande lijke campagne uit te stellen: ge meentes hebben hun helpdesks niet klaar. Van Rijn: „Dat kan en moet beter. Belangrijker is dat mensen hun zorg niet verliezen, dus controleer ik nu vooral of de inkoop geregeld is." Daarom gaat Van Rijn volgende week langs bij alle 400 zorgwethouders. DEN HAAG - Ja, het zou beter zijn als alle ouderen, gehandicapten en zieken nu al precies zouden weten waar ze aan toe zijn. Be langrijker is dat het per 1 januari gewoon 'geregeld is', zegt staatsse cretaris Martin van Rijn (Volksge zondheid, PvdA). Dat gaat lukken? „Ja, dat garandeer ik. Dat is in de wet geregeld: mensen houden aankomend jaar recht op de zorg die ze al hadden." Ook als uit uw laatste onderzoek blijkt dat nog niet de helft van de kleine gemeentes afspraken heeft ge maakt met grotere buurtgemeentes over de inkoop van opvang en be schermd wonen? „Grote gemeentes hebben budget gekregen om beschermd wonen in te kopen en dat doen ze ook volop, maar kleine plaatsen moe ten daar wel toegang tot krijgen. Dat loopt nog niet vlot." Gisteren werd bekend dat Philadel phia gehandicaptenzorg zich uit 150 van 200 gemeentes terugtrekt. Er gaat voor burgers veel veranderen, zo kunnen er ineens andere hulpver leners bij hen thuis staan. „Het doel is dat er zoveel mogelijk mensen bij hun vertrouwde on dersteuners blijven, maar ik ben niet a priori tegen wisselingen. Soms kan een andere aanbieder het gewoon goedkoper of beter. We moeten juist niet alles bij het oude willen laten." Maar de communicatie daarover blijft behoorlijk achter. 70 procent van de ouderen weet überhaupt niet dat er volgend jaar veel gaat veran deren, stelt ouderenbond ANBO. „Dat is niet goed. Het gaat inder daad om kwetsbare Tnensen die al genoeg zorgen hebben. Maar ze ker voor nieuwe cliënten kun je je afvragen of ze nu wél weten waar ze terecht kunnen." Maar dan moet dat toch juist beter? „Dat gaan we ook doen. Kijk naar de jeugdzorg waar allerlei verschil lende hulpverleners bij een gezin over de vloer komen. Verslavings zorg, opvoedingsondersteuning, schuldhulpverlening. Straks is de gemeente de coördinator en die kijkt wat nodig is, zoals bijvoor beeld eerst de schulden oplossen voordat een opvoedondersteuner zin heeft." En de gemeente laat dan amateurs, zoals de dorpsondersteuners in Ge- mert, bepalen welke zorg nodig is. „Die mensen kunnen helpen, maar een diagnose wordt altijd door een professional gesteld." Mensen houden aankomend jaar recht op de zorg die ze al hadden Ik ga ervan uit dat cliënten ook zelf aan de bel trekken Weten ouders wel dat ze daar recht op hebben? „Daarom moeten cliënten ook kunnen rekenen op onafhankelij ke hulp als ze er niet uitkomen. Cliëntondersteuning is in de nieu we wetten juist goed geregeld." Op papier. MEE cliëntondersteuning zegt dat daar in de praktijk nog wei nig van terecht komt. „Cliëntondersteuning kan bij ver schillende organisaties geregeld zijn. En ik ga ervan uit dat cliën ten ook zelf aan de bel trekken." Deze mensen zijn oud, ziek of gehan dicapt en uit onderzoek blijkt dat ze vaak helemaal niet in staat zijn de regie in handen te nemen. „Eens. Daarom is het belangrijk dat we samen mét die mensen kij ken wat ze nodig hebben. Ik houd in de gaten dat ze daarin voldoen de hulp krijgen als zijzelf of hun omgeving dat niet kunnen." „In één keer zoveel nieuwe bor den, dat is verrassend", zegt Theo Noë, verkeersbordendeskundige bij uitgeverij Verjo die rijlesboe- ken op de markt brengt. De uitge ver zit opeens met een voorraad nieuwe lesboeken die alweer ach terhaald zijn. Hij moet nu een 'ad dendum' (los velletje) erbij inste ken. De ANWB is boos, omdat het mi nisterie van Infrastructuur de bond niet bij het proces betrokken heeft „Terwijl er toch van ons ver wacht wordt dat we de mensen voorlichten. We zijn voor eendui digheid, wij willen ook niet dat borden onbegrijpelijk zijn voor de weggebruiker. Maar geef ons wat meer tijd", zegt de woordvoerder. De nieuwe borden zijn vooral be doeld voor lijnbussen, trams en vrachtwagens. Ze moeten duidelij ker aangeven wanneer die voertui gen een bepaalde rijstrook per se moeten gebruiken, terwijl dat voor anderen verboden is. Zo is er een blauw bord met een witte rand met de icoontjes van een tram en een bus. Daar mogen dan alleen trams en bussen rijden. Ook komt er een bord bij voor tractors, dat de bestuurders erop wijst dat ze de passeerstrook moe ten gebruiken om sneller verkeer door te laten. De blauwe gebods borden zijn te vergelijken met die voor het fietspad. Daarnaast komt er een vierkant bord bij voor klei ne landweggetjes waar tegenlig gers elkaar niet kunnen passeren. Ze wijzen op plekken als opritten van boerderijen, waar daarvoor meer ruimte is. „Er zijn situaties waarvoor geen bord bestaat, waar voor wegbeheerders dan zelf maar een ontwerp bedacht hebben. Aan die wildgroei willen we een eind maken", legt John Boender uit. De voorzitter van de commissie die de borden ontwierp is niet, zoals de ANWB, bang dat het te kort dag is om weggebruikers goed voor te lichten. „De borden zijn er nog niet. Eerst moet het nog door de Tweede Kamer, misschien ha len we i januari dan niet of er ver dwijnen dan weer een paar." Het gebeurt niet vaak dat het Neder landse verkeersbordenassortiment er in één keer zoveel exemplaren bij krijgt. De laatste keer was in 2006, toen er acht bij kwamen. „Als je werkt aan borden voor bus sen, trams en vrachtwagens, de combinaties daartussen, en het feit dat je altijd een bord moet heb ben die een einde aangeeft aan de situatie, gaat het hard", zegt Boen der. cF DEN HAAG - 28 gemeentes hebben de zorg voor ouderen, zieken en ge handicapten niet op tijd geregeld. Dat schrijft staatssecretaris Martin van Rijn (Zorg, PvdA) vandaag aan de Tweede Kamer na onderzoek onder gemeentes. Volgens hem zijn er dertien die het voor 1 janua ri überhaupt niet rond krijgen. Als gemeentes niet op tijd klaar zijn, regelt het Rijk de zorg, verzekert staatssecretaris Van Rijn 'Echt, het komt goed' door Francine Wildenborg door Freke Remmers DEN HAAG - Nederland krijgt er op 1 januari in één klap veertien ver keersborden bij. Uitgevers van rij lesmateriaal en belangenorganisa tie ANWB voelen zich overvallen. Vanaf boven: tractors moeten de passeerstrook gebruiken; hier kan je elkaar op smalle landwegen pas seren; alleen trams en bussen mo gen gebruikmaken van de rijbaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 4