Gemeentes
hebben
zorg niet
op orde
I
ANWB overvallen door nieuwe verkeersborden
I
I
4 BINNENLAND
DECENTRALISATIE ZORG
interview Hoeveel alarmbellen ook
rinkelen, Martin van Rijn houdt vol
dat zorg bij gemeentes beter af is.
/i
Van Rijn stelt dat het gaat om der
tien middelgrote gemeentes die
niet op tijd klaar zijn voor de over
heveling van rijkstaken uit de
AWBZ. Het gaat om lichte zorg,
zoals persoonlijke ondersteuning
en dagbesteding. Het lukt die lo
kale besturen niet om contracten
af te sluiten met zorgaanbieders.
Daardoor dreigen hulpbehoeven
den in het nauw te komen.
De gemeentes krijgen nu de laat
ste kans om bestaande contracten
te verlengen. Van Rijn: „Doen ze
dat niet, dan doe ik het en stuur
de rekening op. Dat kan gemeen
tes meer geld kosten en dat heb
ben ze meestal niet. Hadden ze
het maar op tijd moeten regelen."
Cliëntenorganisatie Ieder(in)
vreest dat burgers niet weten
waar ze aan toe zijn. En terecht,
blijkt uit het onderzoek. Een der
de van de gemeentes zegt niet al
le cliënten vóór januari ingelicht
te hebben over hun situatie: zoals
wie de zorg gaat leveren.
Volgens de staatssecretaris duurt
het informeren inderdaad langer
dan gepland. Reden om de lande
lijke campagne uit te stellen: ge
meentes hebben hun helpdesks
niet klaar. Van Rijn: „Dat kan en
moet beter. Belangrijker is dat
mensen hun zorg niet verliezen,
dus controleer ik nu vooral of de
inkoop geregeld is." Daarom gaat
Van Rijn volgende week langs bij
alle 400 zorgwethouders.
DEN HAAG - Ja, het zou beter zijn
als alle ouderen, gehandicapten
en zieken nu al precies zouden
weten waar ze aan toe zijn. Be
langrijker is dat het per 1 januari
gewoon 'geregeld is', zegt staatsse
cretaris Martin van Rijn (Volksge
zondheid, PvdA).
Dat gaat lukken?
„Ja, dat garandeer ik. Dat is in de
wet geregeld: mensen houden
aankomend jaar recht op de zorg
die ze al hadden."
Ook als uit uw laatste onderzoek
blijkt dat nog niet de helft van de
kleine gemeentes afspraken heeft ge
maakt met grotere buurtgemeentes
over de inkoop van opvang en be
schermd wonen?
„Grote gemeentes hebben budget
gekregen om beschermd wonen
in te kopen en dat doen ze ook
volop, maar kleine plaatsen moe
ten daar wel toegang tot krijgen.
Dat loopt nog niet vlot."
Gisteren werd bekend dat Philadel
phia gehandicaptenzorg zich uit 150
van 200 gemeentes terugtrekt. Er
gaat voor burgers veel veranderen,
zo kunnen er ineens andere hulpver
leners bij hen thuis staan.
„Het doel is dat er zoveel mogelijk
mensen bij hun vertrouwde on
dersteuners blijven, maar ik ben
niet a priori tegen wisselingen.
Soms kan een andere aanbieder
het gewoon goedkoper of beter.
We moeten juist niet alles bij het
oude willen laten."
Maar de communicatie daarover
blijft behoorlijk achter. 70 procent
van de ouderen weet überhaupt niet
dat er volgend jaar veel gaat veran
deren, stelt ouderenbond ANBO.
„Dat is niet goed. Het gaat inder
daad om kwetsbare Tnensen die al
genoeg zorgen hebben. Maar ze
ker voor nieuwe cliënten kun je je
afvragen of ze nu wél weten waar
ze terecht kunnen."
Maar dan moet dat toch juist beter?
„Dat gaan we ook doen. Kijk naar
de jeugdzorg waar allerlei verschil
lende hulpverleners bij een gezin
over de vloer komen. Verslavings
zorg, opvoedingsondersteuning,
schuldhulpverlening. Straks is de
gemeente de coördinator en die
kijkt wat nodig is, zoals bijvoor
beeld eerst de schulden oplossen
voordat een opvoedondersteuner
zin heeft."
En de gemeente laat dan amateurs,
zoals de dorpsondersteuners in Ge-
mert, bepalen welke zorg nodig is.
„Die mensen kunnen helpen,
maar een diagnose wordt altijd
door een professional gesteld."
Mensen houden
aankomend jaar
recht op
de zorg die
ze al hadden
Ik ga ervan
uit dat
cliënten ook
zelf aan
de bel trekken
Weten ouders wel dat ze daar recht
op hebben?
„Daarom moeten cliënten ook
kunnen rekenen op onafhankelij
ke hulp als ze er niet uitkomen.
Cliëntondersteuning is in de nieu
we wetten juist goed geregeld."
Op papier. MEE cliëntondersteuning
zegt dat daar in de praktijk nog wei
nig van terecht komt.
„Cliëntondersteuning kan bij ver
schillende organisaties geregeld
zijn. En ik ga ervan uit dat cliën
ten ook zelf aan de bel trekken."
Deze mensen zijn oud, ziek of gehan
dicapt en uit onderzoek blijkt dat ze
vaak helemaal niet in staat zijn de
regie in handen te nemen.
„Eens. Daarom is het belangrijk
dat we samen mét die mensen kij
ken wat ze nodig hebben. Ik houd
in de gaten dat ze daarin voldoen
de hulp krijgen als zijzelf of hun
omgeving dat niet kunnen."
„In één keer zoveel nieuwe bor
den, dat is verrassend", zegt Theo
Noë, verkeersbordendeskundige
bij uitgeverij Verjo die rijlesboe-
ken op de markt brengt. De uitge
ver zit opeens met een voorraad
nieuwe lesboeken die alweer ach
terhaald zijn. Hij moet nu een 'ad
dendum' (los velletje) erbij inste
ken.
De ANWB is boos, omdat het mi
nisterie van Infrastructuur de
bond niet bij het proces betrokken
heeft „Terwijl er toch van ons ver
wacht wordt dat we de mensen
voorlichten. We zijn voor eendui
digheid, wij willen ook niet dat
borden onbegrijpelijk zijn voor de
weggebruiker. Maar geef ons wat
meer tijd", zegt de woordvoerder.
De nieuwe borden zijn vooral be
doeld voor lijnbussen, trams en
vrachtwagens. Ze moeten duidelij
ker aangeven wanneer die voertui
gen een bepaalde rijstrook per se
moeten gebruiken, terwijl dat
voor anderen verboden is. Zo is er
een blauw bord met een witte
rand met de icoontjes van een
tram en een bus. Daar mogen dan
alleen trams en bussen rijden.
Ook komt er een bord bij voor
tractors, dat de bestuurders erop
wijst dat ze de passeerstrook moe
ten gebruiken om sneller verkeer
door te laten. De blauwe gebods
borden zijn te vergelijken met die
voor het fietspad. Daarnaast komt
er een vierkant bord bij voor klei
ne landweggetjes waar tegenlig
gers elkaar niet kunnen passeren.
Ze wijzen op plekken als opritten
van boerderijen, waar daarvoor
meer ruimte is. „Er zijn situaties
waarvoor geen bord bestaat, waar
voor wegbeheerders dan zelf maar
een ontwerp bedacht hebben. Aan
die wildgroei willen we een eind
maken", legt John Boender uit. De
voorzitter van de commissie die
de borden ontwierp is niet, zoals
de ANWB, bang dat het te kort
dag is om weggebruikers goed
voor te lichten. „De borden zijn er
nog niet. Eerst moet het nog door
de Tweede Kamer, misschien ha
len we i januari dan niet of er ver
dwijnen dan weer een paar." Het
gebeurt niet vaak dat het Neder
landse verkeersbordenassortiment
er in één keer zoveel exemplaren
bij krijgt. De laatste keer was in
2006, toen er acht bij kwamen.
„Als je werkt aan borden voor bus
sen, trams en vrachtwagens, de
combinaties daartussen, en het
feit dat je altijd een bord moet heb
ben die een einde aangeeft aan de
situatie, gaat het hard", zegt Boen
der.
cF
DEN HAAG - 28 gemeentes hebben
de zorg voor ouderen, zieken en ge
handicapten niet op tijd geregeld.
Dat schrijft staatssecretaris Martin
van Rijn (Zorg, PvdA) vandaag aan
de Tweede Kamer na onderzoek
onder gemeentes. Volgens hem
zijn er dertien die het voor 1 janua
ri überhaupt niet rond krijgen.
Als gemeentes niet op tijd
klaar zijn, regelt het Rijk
de zorg, verzekert
staatssecretaris Van Rijn
'Echt,
het komt
goed'
door Francine Wildenborg
door Freke Remmers
DEN HAAG - Nederland krijgt er op
1 januari in één klap veertien ver
keersborden bij. Uitgevers van rij
lesmateriaal en belangenorganisa
tie ANWB voelen zich overvallen.
Vanaf boven: tractors moeten de
passeerstrook gebruiken; hier kan
je elkaar op smalle landwegen pas
seren; alleen trams en bussen mo
gen gebruikmaken van de rijbaan.