ZEELAND 37 dig aan hulp te zoeken. Doe dat dan bij ie mand die verstand heeft van trauma's. Bij het Centrum '45 hebben ze heel veel expertise op het gebied van posttraumatische stressstoor nissen. Overigens werkt niet elke therapie bij iedereen. Er bestaan geen heilige middelen. Er zijn wel drie nieuwe bewezen methodieken die een hoog rendement geven voor mensen met posttraumatische stressstoornis. Dat zijn BEPP (beknopte eclectische psychotherapie), EMDR (Eye Movement and Desensitisation) en de NET (Narrative Exposure Therapie). Ne gentig procent komt er met deze therapieën bovenop. Ook de politie schrijft voor haar agenten met posttraumatische stoornis deze therapieën voor. Ik ben helaas de enige in Zee land die NET en BEPP geeft." „Kijk, ik heb in mijn studentengroep ook vete ranen zitten. Jongens die op hun zeventiende op missie zijn gegaan. Je kunt je niet voorbe reiden op allerlei gruwelen. Je kunt wel leren hoe daar nadien mee om te gaan. Militairen, bijvoorbeeld in Afghanistan, zitten in een overlevingsmodus waarin je je gevoel uitscha kelt, maar zonder gevoel kun je niet verwer ken. Dat staat haaks op elkaar. Vroeger hoorde schokkende gebeurtenissen gewoon bij je werk. Ik heb politiemensen af zien branden na de zoveelste verkeersdode in Zeeuws- Vlaanderen. Dan belde een agent me s'nachts op: 'Luuc, kun je komen, want het licht gaat nu uit'. De crux is dat je nooit weet wanneer het niet meer gaat. Dat maakt het beangsti gend, want je weet niet waar jouw grens ligt. Wat we wel weten is dat je voldoende veer kracht kunt opbouwen: genoeg slapen, ge zond eten, balans tussen werk en vrije tijd." U loopt te hoop tegen de duizenden cursussen rouwverwerking. Waarom? „Ik denk dat we door onze focus op technolo gie en ontwikkeling wel eens vergeten onze kinderen te leren hoe ze om moeten gaan met dood, verlies en heftige situaties. Manu Keirse, een Belgische professor en goede vriend van me, schrijft dat zo mooi in één van zijn laatste boeken: 'de dood is uit onze huiskamers ver dwenen'. Mensen lijken soms niet meer te we ten hoe ze met dit soort dingen moeten om gaan. Het meest bizarre voorbeeld vind ik een tv-reclame waarin een meneer lachend zegt dat op zijn begrafenis champagne moet wor den gedronken. Dan denk ik: wie bepaalt dat eigenlijk? Hoe wij rouwen maakt niet degene uit die inmiddels dood is. Ik heb laatst een be grafenis meegemaakt die werd gevolgd door een feest, want dat was de wens van de overle dene. Mijn vrouw en ik hadden daar last van. De dood betekent verlies. Het is tegennatuur lijk om dan verplicht een feestje te bouwen. Je ontkent zo je verdriet." „Rouwverwerking is iets heel menselijks. On langs is mijn boekje Trauma en Veerkracht ge presenteerd. Dat is een soort handleiding voor menselijke zorg. Wat ik merk dat bij het woord trauma de familie denkt: 'laten we er niet over beginnen, want het is zo pijnlijk'. Die voorzichtigheid is onnodig. De angst en stress zijn er al, dus kun je het er maar beter wel over hebben. Juist in je eigen familie is het zo fijn om ergens over te praten." Naast traumahulpverlener bent u docent Social Work aan de University of Applied Sciences. Is dat niet zwaar, vooral omdat u als traumahulp verlener diepe ellende van mensen meemaakt? „Nee. Juist in momenten van wanhoop en cri sis ontmoet je mensen zoals ze werkelijk zijn, ontdaan van alle versierselen. Natuurlijk ra ken hun heftige verhalen mij. Ik ben empa- thisch, maar ik neem een andermans verdriet niet over. Dat is iets heel anders. Nee, ik heb prachtig werk, waarin het jodendom en trau mabegeleiding elkaar ontmoeten in mij." De dood betekent verlies. Het is tegennatuurlijk om dan een feestje te bouwen. Je ontkent verdriet rn ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 Luuc Smit is traumahulpverlener en docent sociaal werk aan de University of Applied Sciences. foto Mechteld Jansen Luuc Smit, traumadeskundige

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 37