Blij met ruime aandacht voor Zeeland h WERKEN 17 In De Uitdaging vertelt elke week iemandaan de hand van vijf vragenover zijn of haar werk. Wat is het voor werk? Wat geeft voldoening en waar ligt de grootste uitdaging? Vandaag: Sonja van der Voet van de VW Zeeland, foto René Schrier Waaruit bestaat uw werk? Op mijn visitekaartje staat mijn functie omschreven als medewerker marke ting, campagnes en projecten van de VW Zeeland. In de praktijk betekent dat, dat ik persberichten schrijf over producten en projecten die we doen. Ik help redacties van bladen en radio- en televisieprogramma's aan informatie en foto's. Ik organiseer een paar keer per jaar persreizen, onder meer voor Neder landse, Duitse en Belgische media. En ikl begeleid radio- en tv-programma's als ze opnamen maken in Zeeland. Hoe bent u in deze baan terechtgekomen? In 1996 was ik klaar met mijn opleiding aan het Middelbaar Toeristisch Recrea tief Onderwijs (MTRO) in Middelburg. Ik kon toen een baan krijgen bij de boe- DE UITDAGING kingscentrale van de VW Zeeland in Middelburg. Dat was leuk en ik kon er mijn Engelse en Duitse talen in kwijt. Totdat ze op de promotieafdeling hulp nodig hadden bij het maken van bro chures en de accommodatiegids. dat groeide van een dag in de week naar een hele week. Waar haalt u de meeste voldoening uit? Als ik een persreis organiseer en alles werkt mee; een goed programma, mooi weer, alles loopt op rolletjes. Dat geeft voldoening. Wat is het leukste aspect aan dit werk? Dat je de resultaten van je werk terug ziet in mooie artikelen en bijlagen in landelijke kranten of de PZC en in rui me aandacht op televisie en radio. Dat is leuk. Zo was er onlangs weer een prachtig item over Zeeland op de Duit se tv in het programma 'Wunderschön'. Dan is Zeeland twee uur lang op de Duitse zender WDR te zien. Ik vind het leuk dat ik daar nauw bij betrokken geweest bent en zo'n pro ductie mede mogelijk heb kunnen ma ken. St en de menselijke maat houden." De organisatie is afgestemd op mensen die in Brabant of Zee land wonen. Verhuis je naar elders dan kan je de verzekeringen bij ZLM niet houden. Dit komt omdat ZLM binnen haar regio nauw sa menwerkt met reparateurs en bouwonderne mers. „Als je schade aan je auto hebt dan willen we dat alles goed geregeld is. We helpen je aan een gekwalificeerde reparateur en er komt een vervangende auto." Het is een stukje no nonsense mentaliteit dat je steeds terugziet. Ook bij de kettingbotsing op de A58 van 16 september. De Jonge: „Als verze keraars hebben we onderling afgesproken dat ie der de schade van de eigen verzekerden afwik kelt en gewoon vergoedt, zonder verlies van no-claim korting. Ongeacht de schuldvraag of verzekeringsvorm. Zo willen wij het ook graag. Je laat slachtoffers niet maanden op de resulta ten van een onderzoek wachten." In 1843 werd de belangenorganisatie 'Zeeuwse Landbouw Maatschappij' opgericht. De organi satie had niets met verzekeringen te maken tot dat in de jaren '50 van de vorige eeuw de land bouwmechanisatie op gang kwam. In de jaren '60 kreeg ZLM er een Brabantse tak bij door sa men te gaan met de Noord Brabantse Maat schappij van Landbouw. De betekenis van de af korting veranderde in 'Zuidelijke Landbouw Maatschappij'. In eerste instantie kon je alleen een verzekering kopen als je boer was en lid werd. Die grens vervaagde snel, maar tot op de dag van vandaag wordt je lid van ZLM als je er een verzekering koopt. AFKORTING VERLOOR BETEKENIS ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 - 4» e maat houden Directeur Bram de Jonge: „Bij twijfel ligt het voordeel bij de verzekerde. Dat kunnen we doen omdat we niet naar winstmaximalisatie of een enorme groei streven." foto's Mechteld Jansen ZLM is opgericht in 1843 als belangenorgani satie voor boeren, de Zeeuwse Landbouw Maatschappij. Per 1 januari 1951 werd door de ZLM een ver zekeringsmaatschappij opgericht. Na een fusie in de jaren '60 met de Noord Bra bantse Maatschappij van Landbouw verander de de naam in de Zuidelijke Landbouw Maat schappij. Per 1 januari 1994, werd het verzekeringsbe drijf losgemaakt van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij en ging het verder als een zelf standige en onafhankelijke onderlinge verze keringsmaatschappij. Sindsdien heeft de afkor ting ZLM dan ook geen specifieke betekenis meer. Éénderde van de verzekerden woont in Zee land. De rest van de aangeslotenen is woon achtig in Noord-Brabant. ZLM heeft rond de 210.000 verzekerden. Er lopen zo'n 750.000 polissen. Het aantal claims per jaar ligt rond de 65.000. De omzet in 2013 was 93 miljoen euro. ZLM biedt werk aan 165 fte. i) De afkorting heeft sinds 1994 geen specifieke betekenis meer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17