Afslag dicht voor werk aan Sloeweg
Werk aan doorgaande Gemeenten verdelen lasten VRZ
route in Kapelle
Prieel dankzij
website
34 BEVELANDEN en THOLEN
EP f
Initiatiefnemers ho
pen nog op circuit
aan de Brugweg in
Rilland, maar
onderzoeken ook
alternatieven.
RILLAND - De kansen voor de
komst van een kartcircuit bij Ril
land zijn misschien nog niet hele
maal verkeken. Op verzoek van de
Christenunie praat de gemeente
raad van Reimerswaal in novem
ber over het project dat in mei in
het gemeentehuis in Kruiningen
werd afgebroken.
Naast de Christenunie zijn ook
de andere oppositiepartijen, PvdA
en Leefbaar Reimerswaal, verbol
gen over het feit dat het college
van burgemeester en wethouders
de stekker uit het project heeft ge
trokken zonder daarover de ge
meenteraad te raadplegen. „Als ge
meenteraad worden we wel bijge
praat over drie bomen die moeten
worden gekapt, maar niet over
iets belangrijks als dit", stelt Sjaco
van Damme (CU). Hij vindt dat
zowel in het proces zelf als in de
beantwoording op vragen daar
over de gemeenteraad absoluut
niet serieus wordt genomen.
De plannen waren na een voorbe
reidingstraject van maar liefst vijf
tien jaar begin dit jaar in een ver
gevorderd stadium beland. De ver-
keersontsluiting en met name de
verbreding van de Putkilweg,
waarvoor Reimerswaal de reke
ning van een slordige miljoen bij
de Kartclub Zeeland wilde neer
leggen, bleek het breekpunt.
Voorzitter Sjoerd Klip liet eerder
aan de PZC weten de indruk te
hebben dat wethouder )aap Sinke
(SGP) de weg heeft gebruikt om
het plan de nek om te draaien. De
SGP is verklaard tegenstander van
de kartbaan, waar ook zondags
zou worden geraced.
Nu het kartcircuit weer terug op
de politieke agenda komt, biedt
dit wellicht een opening voor een
doorstart. „Wij willen er nog wel
voor gaan, maar dan wel met een
wethouder die er ook voor gaat",
zegt Klip. De Kartclub is zelf be
reid om de adviseur van Arcadis,
die de afgelopen jaren de gesprek
ken namens de club voerde, te ver
vangen omdat de verhoudingen
te veel verstoord zouden zijn.
Klip wil ook graag meedenken
over alternatieven voor ontslui
ting en praten over de zondag.
„Daar zijn we nog nooit over in
gesprek geweest, terwijl we zelf al
maatregelen hebben bedacht om
overlast te voorkomen."
Overigens heeft de club in over
leg met de investeerders de plan
nen aangepast. „Dat staat los van
de Putkilweg. De omstandighe
den in de kart wereld zijn veran
derd", zegt Klip. Door het plan te
'downgraden' gaan de kosten te
rug van 4,5 naar 1,5 a 2 miljoen eu
ro. Omdat dan geen internationa
le wedstrijden kunnen worden ge
houden, trekt het circuit gemid
deld ook minder bezoekers.
Als na de raadsvergadering van
november de deur bij de gemeen
te op slot blijft voor de kartclub,
resteren twee opties. „We berei
den juridische stappen voor óf we
pakken het plan op naar een ande
re gemeente."
Renesse zou wat Klip betreft een
optie zijn, wat tevens een impuls
voor het sterk afnemenden jonge-
rentoerisme in die regio zou bete
kenen. Gesprekken zijn daar ech
ter nog niet over geweest. Overi
gens is de omgeving van Rilland
de enige plek in Zeeland waar van
de provincie een dergelijk nieuwe
'geluidssport' mag komen.
•S-HEERENHOEK - De afslag van de
Sloeweg naar de Stoofweg in
's-Heerenhoek is van vrijdag 3 ok
tober (19.00 uur) tot en met maan
dag 6 oktober (06.00 uur) geslo
ten voor het verkeer.
Dit komt door de werkzaamhe
den aan de verdubbeling van de
Sloeweg (N62). Verkeer wordt ge
adviseerd de gele borden te vol
gen.
De werkzaamheden bestaan uit
het verleggen van een stalen
gasleiding door de Nederlandse
Gasunie over een lengte van onge
veer 1600 meter. De nieuwe lei
ding komt te liggen in het oude
Sloespoor.
Naast de weekendafsluiting is het
(brom)Fietspad vanuit 's-Heeren
hoek naar Lewedorp en omge-
keerd van woensdag 1 oktober
(07.00 uur) tot maandag 6 okto
ber (06.00 uur) afgesloten.
De omleiding voor (brom)fietsers
staat op gele borden met het fiets-
symbool aangegeven.
De eerste fase is tussen de Mid
denweg en de spoorlijn en wordt
uitgevoerd in de maanden okto
ber en november. Gestart wordt
met bestratingswerkzaamheden
aan de oneven zijde, waarbij weg-
vakken van circa honderd meter
aangepakt worden. Daarna volgt
de even zijde op dezelfde manier.
Tijdens deze werkzaamheden
wordt er op de rijbaan eenrich
tingsverkeer ingesteld in de rich
ting van de kern komende vanaf
de Rijksweg.
Als het bestratingswerk gereed is,
wordt het asfaltwerk uitgevoerd.
De eerste fase is deze week begon
nen en heeft naar verwachting
een doorloopperiode van tien we
ken.
De tweede fase tussen de spoor
lijn en de Mauritsstraat vindt in
het voorjaar van 2015 plaats en
duurt ook tien weken. Deze fase
wordt opgeknipt in vier werkvak-
ken. Gestart wordt vanaf de Mau
ritsstraat en de werkvakken zijn
gescheiden door een kruising om
de bereikbaarheid zo optimaal
mogelijk te houden.
Donderdagavond hebben de laat
ste vier raden (Hulst, Sluis, Schou-
wen-Duiveland en Loninks eigen
Terneuzen) hun fiat gegeven. Vlis-
singen en Middelburg hadden eer
der al ingestemd met de voor hen
nog steeds fors hogere jaarlijkse
bijdrage. Eerder was dat een groot
struikelblok gebleken. De provin
cie en een commissie onder lei
ding van twee oud-burgemees
ters van buiten Zeeland moesten
eraan te pas komen om de impas
se te doorbreken. De bijdrage van
beide Walcherse gemeenten
wordt nu iets afgevlakt, tot min
der dan een half miljoen euro bo
venop de huidige 1,9 miljoen euro
elk.
Het verschil wordt vooral bijge
lapt door Terneuzen en zes ande
re gemeenten, die daardoor hun
aanvankelijke voordeel van de kos-
tenspreiding iets zien slinken.
„Ik heb groot respect voor de ge
meenten dat ook zij, al zijn de ge
volgen voor enkelen groot, uit soli
dariteit akkoord zijn gegaan", zegt
VRZ-directeur Gerrie Ruijs. „Dit
geeft de mogelijkheid verder te
bouwen aan de veiligheid in Zee
land." Over de invoering van een
nieuwe verdeelsleutel voor de der
tien gemeenten wordt al drie jaar
gesproken.
VRZ-voorzitter Lonink: „Dit
heeft te lang geduurd en de be
stuurlijke verhoudingen de afgelo
pen tijd behoorlijk onder druk ge
zet. Waar het feitelijk op neer
komt, is dat we nu alle risico's
van Zeeland met elkaar dragen.
Deze regeling vraagt solidariteit;
dat de ene gemeente bijdraagt in
de risico's van anderen. De lasten
worden evenredig verdeeld over
alle inwoners. Het gaat er nu niet
meer om: krijgt de post in Bres-
kens, Borsele of Zierikzee meer of
minder dan een ander? Dit regelt
de veiligheid over de volle breed
te in Zeeland."
Kartcircuit
Rilland weer
op agenda
door Joeri Wisse
;yV*C' W v
GOES - Wat hebben een nieuwe website en een prieel met elkaar te maken?
Alles, in dit geval. De website is van ontwikkelaar Marsaki, het prieel van hospi
ce Het Clarahofje, beide in Goes. Marsaki lanceerde eind 2013 haar nieuwe
website, waarbij bezoekers konden stemmen op een goed doel dat het bedrijf
zou gaan ondersteunen. Dat werd Het Clarahofje. Het hospice wilde graag een
nieuw prieel voor de bewoners en bezoekers. En zo geschiedde; deze zomer
zijn, met behulp van diverse betrokken partijen, de werkzaamheden uitge
voerd en gisteren vond de officiële overdracht plaats door Marsaki-directeur
Ruud de Baar aan het bestuur van Het Clarahofje. foto Marcelle Davidse
door Marcel Modde
KAPELLE - In opdracht van de ge
meente Kapelle reconstrueert Ra-
senberg Wegenbouw de doorgaan
de route door Kapelle-Biezelinge.
Dit werk vindt plaats in twee fases.
MIDDELBURG - „Het is nu tijd om
vooruit te kijken en ons meer met
de inhoud bezig te houden." Voor
zitter Jan Lonink van de Veiligheids
regio Zeeland (VRZ) is opgelucht
dat alle gemeenten alsnog akkoord
zijn gegaan met de nieuwe finan
ciële verdeelsleutel.