Afslag dicht voor werk aan Sloeweg Werk aan doorgaande Gemeenten verdelen lasten VRZ route in Kapelle Prieel dankzij website 34 BEVELANDEN en THOLEN EP f Initiatiefnemers ho pen nog op circuit aan de Brugweg in Rilland, maar onderzoeken ook alternatieven. RILLAND - De kansen voor de komst van een kartcircuit bij Ril land zijn misschien nog niet hele maal verkeken. Op verzoek van de Christenunie praat de gemeente raad van Reimerswaal in novem ber over het project dat in mei in het gemeentehuis in Kruiningen werd afgebroken. Naast de Christenunie zijn ook de andere oppositiepartijen, PvdA en Leefbaar Reimerswaal, verbol gen over het feit dat het college van burgemeester en wethouders de stekker uit het project heeft ge trokken zonder daarover de ge meenteraad te raadplegen. „Als ge meenteraad worden we wel bijge praat over drie bomen die moeten worden gekapt, maar niet over iets belangrijks als dit", stelt Sjaco van Damme (CU). Hij vindt dat zowel in het proces zelf als in de beantwoording op vragen daar over de gemeenteraad absoluut niet serieus wordt genomen. De plannen waren na een voorbe reidingstraject van maar liefst vijf tien jaar begin dit jaar in een ver gevorderd stadium beland. De ver- keersontsluiting en met name de verbreding van de Putkilweg, waarvoor Reimerswaal de reke ning van een slordige miljoen bij de Kartclub Zeeland wilde neer leggen, bleek het breekpunt. Voorzitter Sjoerd Klip liet eerder aan de PZC weten de indruk te hebben dat wethouder )aap Sinke (SGP) de weg heeft gebruikt om het plan de nek om te draaien. De SGP is verklaard tegenstander van de kartbaan, waar ook zondags zou worden geraced. Nu het kartcircuit weer terug op de politieke agenda komt, biedt dit wellicht een opening voor een doorstart. „Wij willen er nog wel voor gaan, maar dan wel met een wethouder die er ook voor gaat", zegt Klip. De Kartclub is zelf be reid om de adviseur van Arcadis, die de afgelopen jaren de gesprek ken namens de club voerde, te ver vangen omdat de verhoudingen te veel verstoord zouden zijn. Klip wil ook graag meedenken over alternatieven voor ontslui ting en praten over de zondag. „Daar zijn we nog nooit over in gesprek geweest, terwijl we zelf al maatregelen hebben bedacht om overlast te voorkomen." Overigens heeft de club in over leg met de investeerders de plan nen aangepast. „Dat staat los van de Putkilweg. De omstandighe den in de kart wereld zijn veran derd", zegt Klip. Door het plan te 'downgraden' gaan de kosten te rug van 4,5 naar 1,5 a 2 miljoen eu ro. Omdat dan geen internationa le wedstrijden kunnen worden ge houden, trekt het circuit gemid deld ook minder bezoekers. Als na de raadsvergadering van november de deur bij de gemeen te op slot blijft voor de kartclub, resteren twee opties. „We berei den juridische stappen voor óf we pakken het plan op naar een ande re gemeente." Renesse zou wat Klip betreft een optie zijn, wat tevens een impuls voor het sterk afnemenden jonge- rentoerisme in die regio zou bete kenen. Gesprekken zijn daar ech ter nog niet over geweest. Overi gens is de omgeving van Rilland de enige plek in Zeeland waar van de provincie een dergelijk nieuwe 'geluidssport' mag komen. •S-HEERENHOEK - De afslag van de Sloeweg naar de Stoofweg in 's-Heerenhoek is van vrijdag 3 ok tober (19.00 uur) tot en met maan dag 6 oktober (06.00 uur) geslo ten voor het verkeer. Dit komt door de werkzaamhe den aan de verdubbeling van de Sloeweg (N62). Verkeer wordt ge adviseerd de gele borden te vol gen. De werkzaamheden bestaan uit het verleggen van een stalen gasleiding door de Nederlandse Gasunie over een lengte van onge veer 1600 meter. De nieuwe lei ding komt te liggen in het oude Sloespoor. Naast de weekendafsluiting is het (brom)Fietspad vanuit 's-Heeren hoek naar Lewedorp en omge- keerd van woensdag 1 oktober (07.00 uur) tot maandag 6 okto ber (06.00 uur) afgesloten. De omleiding voor (brom)fietsers staat op gele borden met het fiets- symbool aangegeven. De eerste fase is tussen de Mid denweg en de spoorlijn en wordt uitgevoerd in de maanden okto ber en november. Gestart wordt met bestratingswerkzaamheden aan de oneven zijde, waarbij weg- vakken van circa honderd meter aangepakt worden. Daarna volgt de even zijde op dezelfde manier. Tijdens deze werkzaamheden wordt er op de rijbaan eenrich tingsverkeer ingesteld in de rich ting van de kern komende vanaf de Rijksweg. Als het bestratingswerk gereed is, wordt het asfaltwerk uitgevoerd. De eerste fase is deze week begon nen en heeft naar verwachting een doorloopperiode van tien we ken. De tweede fase tussen de spoor lijn en de Mauritsstraat vindt in het voorjaar van 2015 plaats en duurt ook tien weken. Deze fase wordt opgeknipt in vier werkvak- ken. Gestart wordt vanaf de Mau ritsstraat en de werkvakken zijn gescheiden door een kruising om de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te houden. Donderdagavond hebben de laat ste vier raden (Hulst, Sluis, Schou- wen-Duiveland en Loninks eigen Terneuzen) hun fiat gegeven. Vlis- singen en Middelburg hadden eer der al ingestemd met de voor hen nog steeds fors hogere jaarlijkse bijdrage. Eerder was dat een groot struikelblok gebleken. De provin cie en een commissie onder lei ding van twee oud-burgemees ters van buiten Zeeland moesten eraan te pas komen om de impas se te doorbreken. De bijdrage van beide Walcherse gemeenten wordt nu iets afgevlakt, tot min der dan een half miljoen euro bo venop de huidige 1,9 miljoen euro elk. Het verschil wordt vooral bijge lapt door Terneuzen en zes ande re gemeenten, die daardoor hun aanvankelijke voordeel van de kos- tenspreiding iets zien slinken. „Ik heb groot respect voor de ge meenten dat ook zij, al zijn de ge volgen voor enkelen groot, uit soli dariteit akkoord zijn gegaan", zegt VRZ-directeur Gerrie Ruijs. „Dit geeft de mogelijkheid verder te bouwen aan de veiligheid in Zee land." Over de invoering van een nieuwe verdeelsleutel voor de der tien gemeenten wordt al drie jaar gesproken. VRZ-voorzitter Lonink: „Dit heeft te lang geduurd en de be stuurlijke verhoudingen de afgelo pen tijd behoorlijk onder druk ge zet. Waar het feitelijk op neer komt, is dat we nu alle risico's van Zeeland met elkaar dragen. Deze regeling vraagt solidariteit; dat de ene gemeente bijdraagt in de risico's van anderen. De lasten worden evenredig verdeeld over alle inwoners. Het gaat er nu niet meer om: krijgt de post in Bres- kens, Borsele of Zierikzee meer of minder dan een ander? Dit regelt de veiligheid over de volle breed te in Zeeland." Kartcircuit Rilland weer op agenda door Joeri Wisse ;yV*C' W v GOES - Wat hebben een nieuwe website en een prieel met elkaar te maken? Alles, in dit geval. De website is van ontwikkelaar Marsaki, het prieel van hospi ce Het Clarahofje, beide in Goes. Marsaki lanceerde eind 2013 haar nieuwe website, waarbij bezoekers konden stemmen op een goed doel dat het bedrijf zou gaan ondersteunen. Dat werd Het Clarahofje. Het hospice wilde graag een nieuw prieel voor de bewoners en bezoekers. En zo geschiedde; deze zomer zijn, met behulp van diverse betrokken partijen, de werkzaamheden uitge voerd en gisteren vond de officiële overdracht plaats door Marsaki-directeur Ruud de Baar aan het bestuur van Het Clarahofje. foto Marcelle Davidse door Marcel Modde KAPELLE - In opdracht van de ge meente Kapelle reconstrueert Ra- senberg Wegenbouw de doorgaan de route door Kapelle-Biezelinge. Dit werk vindt plaats in twee fases. MIDDELBURG - „Het is nu tijd om vooruit te kijken en ons meer met de inhoud bezig te houden." Voor zitter Jan Lonink van de Veiligheids regio Zeeland (VRZ) is opgelucht dat alle gemeenten alsnog akkoord zijn gegaan met de nieuwe finan ciële verdeelsleutel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 114