Zesduizend kilometer racen op zonne-energie
Schuldsanering Vlissingen lijkt onvermijdelijk
SCHOUWEN-DUIVELAND 35
Toneelstuk over
#oktober 1944
op TVvitter
Van der Kluit in
bestuur museum
Watersnood
Hulst meet met
twee biermaten
wm
iviwiirt ,v~
mm£<È
-■i'&ifPHMSS
WESTKAPELLE - Dijk- en Oorlogs
museum Polderhuis in Westkapel-
le presenteert vanaf oktober een
'nieuwe kunstvorm': het twitter-
toneelstuk '#oktober 1944'.
Dagelijks nemen drie fictieve per
sonages de volgers op Twitter
mee terug naar oktober 1944, een
maand waarin Walcheren toneel
was van verwoestende bombarde
menten, en ook vrijwel volledig
ten prooi viel aan de binnenstro
mende zee.
De personages zijn een Zeeuw,
kantonnier bij het polderschap
uit Meliskerke, een gemoedelijke
Duitse soldaat en een verbeten
Engelse oorlogsvlieger. De drie
communiceren met elkaar via
tweets die door iedereen te vol
gen zijn. Ieder vertelt over de da
gelijkse situatie alsof Twitter al be
stond. De teksten zijn geschreven
door oud-journalist Cees Maas, te
genwoordig woonachtig in het
stadje Veere. Het museum wil er
op eigentijdse wijze mee vertel
len hoe het de mensen op Walche
ren destijds verging.
Het toneelstuk wordt vanaf 1 okto
ber dagelijks begeleid op de websi
te van het museum. Daar staat
ook hoe het stuk kan worden ge
volgd.
Al veertien jaar doet een team
van de TU in Delft mee aan zon-
ne-auto races in Australië. Dit jaar
rijden ze voor het eerst door
Zuid-Afrika. Mark Hupkens is
sinds eind augustus in Zuid-Afri
ka om de race voor te bereiden.
„We hebben eerst de hele route af
gelegd, in omgekeerde volgorde.
Het is een geweldig mooie route,
de wegen zijn fantastisch en het
landschap.... er zijn duinen zo
hoog, daar verdwijnen die in Vlis
singen bij in het niet. En we heb
ben walvissen gezien."
Van de zeven keer dat een
TU-team in Australië reed, kwam
het vijf keer met de titel naar
huis. In Zuid-Afrika doet het
team voor het eerst mee. „Om de
concurrentie voor te blijven", ver
telt Hupkens. „Dat klinkt mis
schien raar, maar we merken dat
het niveau van de andere teams
toeneemt. Bovendien willen we
zelf ook graag innoveren."
Hupkens deed in 2011 eindexa
men vwo aan de CSW in Middel
burg. Hij koos voor technische be
stuurskunde, een combinatie van
management en techniek. „Nu
heb ik mijn studie even stop ge
zet. Voor dit project krijg ik geen
studiepunten. En ik krijg er ook
niet voor betaald. Ik doe het puur
omdat het ontzettend gaaf is om
te doen en omdat ik er zoveel van
leer in de praktijk."
Hij stapt zelf niet achter het
stuur. „Ik ben te lang voor de Nu-
na. De auto is heel erg klein. We
hebben drie coureurs, die om de
beurt rijden. We hebben alle voor
zieningen bij de hand. De hele ra-
De Nuna gaat nu
zo hard, dat we
hem met een
gewone auto niet
kunnen bijhouden
ce rijden we met zes auto's in een
konvooi, om ervoor te zorgen dat
alles veilig verloopt. Het zonnetje
schijnt hier heerlijk, dus dat
wordt fantastisch. En de auto
werkt ook top."
De laatste dagen knutselen de
teamleden aan de raceauto, op
een heel bijzondere locatie: ze mo
gen de parkeerkelder van de Ne
derlandse ambassade in Pretoria
als knutselgarage gebruiken.
„Omdat de auto speciaal is ge
bouwd voor de race in Australië
moesten we hem ombouwen. In
Australië zijn heel lange wegen, al
lemaal vlak. Hier zijn meer ber
gen en hebben de wegen meer
bochten. We moesten de auto
meer koppel geven. Hij trekt nu
zo hard op dat we moeite hebben
om hem met een gewone auto bij
te houden."
OUWERKERK - De voormalig HID
(hoofdingenieur-directeur) van
Rijkswaterstaat Zeeland, Rein van
der Kluit, is toegetreden tot het
bestuur van het Watersnoodmu
seum in Ouwerkerk.
In het verleden was Van der Kluit
bestuurslid van het Fries Mu
seum en voorzitter van het Ver
zetsmuseum Friesland.
Van der Kluit, die in Middelburg
woont, heeft de bestuursfunctie
bij het Watersnoodmuseum aan
genomen omdat hij zich betrok
ken voelt bij de thema's water en
veiligheid.
Daarnaast heeft hij een grote inte
resse in musea, getuige ook zijn
bestuursfuncties uit het verleden,
aldus het Watersnoodmuseum.
Weug is, net als de inspecteur
van Binnenlandse Zaken, van me
ning dat een artikel-12 status voor
Vlissingen onvermijdelijk is ge
worden. Dat zou inhouden dat er
geld komt uit Den Haag, maar de
gemeente in ruil daarvoor wel
zeggenschap moet inleveren.
Weug: „Ik kan niet zeggen dat ik
voorstander ben van het aanvra
gen van de status, maar op den
duur moet je als gemeente toege
ven dat er geen andere oplossing
meer mogelijk is en dat je hulp
nodig hebt."
Alex Achterhuis, fractievoorzitter
van de Partij Souburg Ritthem
(PSR), denkt nog niet dat een arti
kel-12 status voor Vlissingen on
vermijdelijk is, maar hij noemt
het wel bespreekbaar. Marin de
Zwarte, fractievoorzitter van het
CDA, denkt niet dat de artikel-12
status nog af te wenden is. Hij is
blij dat de coalitie het taboe rond
de torenhoge schulden van de ge
meente heeft doorbroken. Hij is
van mening dat dat eerder had
moeten gebeuren, maar snapt ook
dat het niet een stap is waar je zo
maar toe overgaat. De Zwarte:
„De situatie bij de gemeente is
vergelijkbaar met die van een ge
zin dat in financiële problemen
verkeert. Ouders blijven denken
dat ze de problemen zelf kunnen
oplossen totdat de schuldhulpver
lening er aan te pas moet komen."
De Zwarte denkt dat als Vlissin
gen verder gaat op de huidige
voet, kaalslag ontstaat en dat de
stad daarmee alleen maar minder
aantrekkelijk wordt om in te wo
nen of te bezoeken.
Weug vindt dat Vlissingers van
wege de bezuinigingen wat crea
tiever met elkaar moeten omgaan.
„Partijen binnen de cultuursector
bijvoorbeeld moeten er rekening
mee houden dat ze niet meer bij
de gemeente kunnen aankloppen
als ze geld nodig hebben. Die tijd
is nu echt passé. Er zijn nu een
maal basisvoorzieningen die we
moeten kunnen garanderen, zoals
onderhoud aan wegen."
Co Paap, bestuurslid van stich
ting Belvos, vindt dat de gemeen
te jaren geleden al de noodklok
had moeten luiden. „Wij roepen
al veel langer dat de gemeente
iets moet doen aan haar schuldpo
sitie, maar niemand luisterde. Nu
hebben ze het donderdag ook
eens van een ander gehoord.
Raadsleden lijken nu eindelijk in
te zien dat het zo niet verder
kan."
HULST - In Hulst wordt met twee
maten gemeten, of in elk geval ge
tapt, stelde raadslid Mare de Maat
(Progressief Hulst) in de raadsver
gadering. Hij wees op het afgelo
pen Trappistenweekend, waarbij
de bezoekers een Trappistenglas
meekregen om in een aantal kroe
gen verschillende soorten van dit
gerstenat te proeven. „Waarom
mogen mensen hier wel met gla
zen op straat rondlopen, terwijl
er bij andere activiteiten die op
straat plaatsvinden enkel plastic
bekers gebruikt mogen worden?",
wilde De Maat weten. Burgemees
ter Jan-Frans Mulder moest voor
alsnog het antwoord schuldig blij
ven. „Het is inderdaad opmerke
lijk We komen er op terug."
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014
munt a
HaHMMfiH
Si
DSM N
ÖM There s o
And the
-f*DW \w
>f;"-f
Vv
«w®n» j »tóa«sis> «P ECN
WÊÊUÊtmy&sS^^mlÊÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ
Kt '8É1 5 - V
i Het Nuna7 Solar Team. foto Hans-Peter van Velthoven
www.10jaarpolderhuis.nl
door Nadia Berkelder
PRETORIA - Hij is even met zijn stu
die technische bestuurskunde ge
stopt. De uit Vlissingen afkomstige
Mark Hupkens is leider van het
team jonge mensen dat vanaf van
daag acht dagen door Zuid-Afrika
scheurt met een raceauto op zon
ne-energie.
Mark Hupkens, teamcaptain
door Wendy de Jong
VLISSINGEN - „Er zat geen woord
Spaans bij", reageert Mark Weug,
fractievoorzitter van de Lokale Par
tij Vlissingen (LPV) op de woorden
van de artikel-12 inspecteur don
derdagavond tijdens de gemeente
raadsvergadering. „ledereen wist
het eigenlijk al, maar het is goed
om zoiets ook eens uit de mond
van een vertegenwoordiger van de
overheid te horen. Ik vind het heel
triest dat het zover heeft moeten
komen."