Zesduizend kilometer racen op zonne-energie Schuldsanering Vlissingen lijkt onvermijdelijk SCHOUWEN-DUIVELAND 35 Toneelstuk over #oktober 1944 op TVvitter Van der Kluit in bestuur museum Watersnood Hulst meet met twee biermaten wm iviwiirt ,v~ mm£<È -■i'&ifPHMSS WESTKAPELLE - Dijk- en Oorlogs museum Polderhuis in Westkapel- le presenteert vanaf oktober een 'nieuwe kunstvorm': het twitter- toneelstuk '#oktober 1944'. Dagelijks nemen drie fictieve per sonages de volgers op Twitter mee terug naar oktober 1944, een maand waarin Walcheren toneel was van verwoestende bombarde menten, en ook vrijwel volledig ten prooi viel aan de binnenstro mende zee. De personages zijn een Zeeuw, kantonnier bij het polderschap uit Meliskerke, een gemoedelijke Duitse soldaat en een verbeten Engelse oorlogsvlieger. De drie communiceren met elkaar via tweets die door iedereen te vol gen zijn. Ieder vertelt over de da gelijkse situatie alsof Twitter al be stond. De teksten zijn geschreven door oud-journalist Cees Maas, te genwoordig woonachtig in het stadje Veere. Het museum wil er op eigentijdse wijze mee vertel len hoe het de mensen op Walche ren destijds verging. Het toneelstuk wordt vanaf 1 okto ber dagelijks begeleid op de websi te van het museum. Daar staat ook hoe het stuk kan worden ge volgd. Al veertien jaar doet een team van de TU in Delft mee aan zon- ne-auto races in Australië. Dit jaar rijden ze voor het eerst door Zuid-Afrika. Mark Hupkens is sinds eind augustus in Zuid-Afri ka om de race voor te bereiden. „We hebben eerst de hele route af gelegd, in omgekeerde volgorde. Het is een geweldig mooie route, de wegen zijn fantastisch en het landschap.... er zijn duinen zo hoog, daar verdwijnen die in Vlis singen bij in het niet. En we heb ben walvissen gezien." Van de zeven keer dat een TU-team in Australië reed, kwam het vijf keer met de titel naar huis. In Zuid-Afrika doet het team voor het eerst mee. „Om de concurrentie voor te blijven", ver telt Hupkens. „Dat klinkt mis schien raar, maar we merken dat het niveau van de andere teams toeneemt. Bovendien willen we zelf ook graag innoveren." Hupkens deed in 2011 eindexa men vwo aan de CSW in Middel burg. Hij koos voor technische be stuurskunde, een combinatie van management en techniek. „Nu heb ik mijn studie even stop ge zet. Voor dit project krijg ik geen studiepunten. En ik krijg er ook niet voor betaald. Ik doe het puur omdat het ontzettend gaaf is om te doen en omdat ik er zoveel van leer in de praktijk." Hij stapt zelf niet achter het stuur. „Ik ben te lang voor de Nu- na. De auto is heel erg klein. We hebben drie coureurs, die om de beurt rijden. We hebben alle voor zieningen bij de hand. De hele ra- De Nuna gaat nu zo hard, dat we hem met een gewone auto niet kunnen bijhouden ce rijden we met zes auto's in een konvooi, om ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt. Het zonnetje schijnt hier heerlijk, dus dat wordt fantastisch. En de auto werkt ook top." De laatste dagen knutselen de teamleden aan de raceauto, op een heel bijzondere locatie: ze mo gen de parkeerkelder van de Ne derlandse ambassade in Pretoria als knutselgarage gebruiken. „Omdat de auto speciaal is ge bouwd voor de race in Australië moesten we hem ombouwen. In Australië zijn heel lange wegen, al lemaal vlak. Hier zijn meer ber gen en hebben de wegen meer bochten. We moesten de auto meer koppel geven. Hij trekt nu zo hard op dat we moeite hebben om hem met een gewone auto bij te houden." OUWERKERK - De voormalig HID (hoofdingenieur-directeur) van Rijkswaterstaat Zeeland, Rein van der Kluit, is toegetreden tot het bestuur van het Watersnoodmu seum in Ouwerkerk. In het verleden was Van der Kluit bestuurslid van het Fries Mu seum en voorzitter van het Ver zetsmuseum Friesland. Van der Kluit, die in Middelburg woont, heeft de bestuursfunctie bij het Watersnoodmuseum aan genomen omdat hij zich betrok ken voelt bij de thema's water en veiligheid. Daarnaast heeft hij een grote inte resse in musea, getuige ook zijn bestuursfuncties uit het verleden, aldus het Watersnoodmuseum. Weug is, net als de inspecteur van Binnenlandse Zaken, van me ning dat een artikel-12 status voor Vlissingen onvermijdelijk is ge worden. Dat zou inhouden dat er geld komt uit Den Haag, maar de gemeente in ruil daarvoor wel zeggenschap moet inleveren. Weug: „Ik kan niet zeggen dat ik voorstander ben van het aanvra gen van de status, maar op den duur moet je als gemeente toege ven dat er geen andere oplossing meer mogelijk is en dat je hulp nodig hebt." Alex Achterhuis, fractievoorzitter van de Partij Souburg Ritthem (PSR), denkt nog niet dat een arti kel-12 status voor Vlissingen on vermijdelijk is, maar hij noemt het wel bespreekbaar. Marin de Zwarte, fractievoorzitter van het CDA, denkt niet dat de artikel-12 status nog af te wenden is. Hij is blij dat de coalitie het taboe rond de torenhoge schulden van de ge meente heeft doorbroken. Hij is van mening dat dat eerder had moeten gebeuren, maar snapt ook dat het niet een stap is waar je zo maar toe overgaat. De Zwarte: „De situatie bij de gemeente is vergelijkbaar met die van een ge zin dat in financiële problemen verkeert. Ouders blijven denken dat ze de problemen zelf kunnen oplossen totdat de schuldhulpver lening er aan te pas moet komen." De Zwarte denkt dat als Vlissin gen verder gaat op de huidige voet, kaalslag ontstaat en dat de stad daarmee alleen maar minder aantrekkelijk wordt om in te wo nen of te bezoeken. Weug vindt dat Vlissingers van wege de bezuinigingen wat crea tiever met elkaar moeten omgaan. „Partijen binnen de cultuursector bijvoorbeeld moeten er rekening mee houden dat ze niet meer bij de gemeente kunnen aankloppen als ze geld nodig hebben. Die tijd is nu echt passé. Er zijn nu een maal basisvoorzieningen die we moeten kunnen garanderen, zoals onderhoud aan wegen." Co Paap, bestuurslid van stich ting Belvos, vindt dat de gemeen te jaren geleden al de noodklok had moeten luiden. „Wij roepen al veel langer dat de gemeente iets moet doen aan haar schuldpo sitie, maar niemand luisterde. Nu hebben ze het donderdag ook eens van een ander gehoord. Raadsleden lijken nu eindelijk in te zien dat het zo niet verder kan." HULST - In Hulst wordt met twee maten gemeten, of in elk geval ge tapt, stelde raadslid Mare de Maat (Progressief Hulst) in de raadsver gadering. Hij wees op het afgelo pen Trappistenweekend, waarbij de bezoekers een Trappistenglas meekregen om in een aantal kroe gen verschillende soorten van dit gerstenat te proeven. „Waarom mogen mensen hier wel met gla zen op straat rondlopen, terwijl er bij andere activiteiten die op straat plaatsvinden enkel plastic bekers gebruikt mogen worden?", wilde De Maat weten. Burgemees ter Jan-Frans Mulder moest voor alsnog het antwoord schuldig blij ven. „Het is inderdaad opmerke lijk We komen er op terug." ZATERDAG 27 SEPTEMBER 2014 munt a HaHMMfiH Si DSM N ÖM There s o And the -f*DW \w >f;"-f Vv «w®n» j »tóa«sis> «P ECN WÊÊUÊtmy&sS^^mlÊÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ Kt '8É1 5 - V i Het Nuna7 Solar Team. foto Hans-Peter van Velthoven www.10jaarpolderhuis.nl door Nadia Berkelder PRETORIA - Hij is even met zijn stu die technische bestuurskunde ge stopt. De uit Vlissingen afkomstige Mark Hupkens is leider van het team jonge mensen dat vanaf van daag acht dagen door Zuid-Afrika scheurt met een raceauto op zon ne-energie. Mark Hupkens, teamcaptain door Wendy de Jong VLISSINGEN - „Er zat geen woord Spaans bij", reageert Mark Weug, fractievoorzitter van de Lokale Par tij Vlissingen (LPV) op de woorden van de artikel-12 inspecteur don derdagavond tijdens de gemeente raadsvergadering. „ledereen wist het eigenlijk al, maar het is goed om zoiets ook eens uit de mond van een vertegenwoordiger van de overheid te horen. Ik vind het heel triest dat het zover heeft moeten komen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 105