WETHOUDERS EN WACHTCELD Zakkenvullers
IJZEL
ZEELAND 27
commentaar
Twee van de zeventien
wethouders die een
halfjaar geleden na de
vorming van dertien
nieuwe colleges van het pluche
verdwenen, zitten nog zonder
werk. Dat is op het eerste oog
geen slechte score. In totaal ont
vangen er echter nog zeven
een wachtgelduitkering. Boven
dien zijn er ex-wethouders die
een terugkeergarantie hadden
en daarom weer meteen aan de
slag konden.
Deze cijfers plaatsen het wet
houderschap in een ander per
spectief. Er kleven meer nade
len aan dit ambt. Zo worden
wethouders te pas en vooral te
onpas weggezet als zakkenvul
lers, zeker op de sociale media.
En dat terwijl het een verant
woordelijke, hectische en veel
eisende functie betreft. Veel
wethouders hebben een goede
baan vaarwel gezegd en een
vrij zekere toekomst op het
spel gezet om in deze rol iets
voor de gemeenschap te kun
nen betekenen. De functie van
wethouder is hard toe aan een
herwaardering. Door kiezers
en werkgevers.
WETHOUDERS EN SOLLICITATIEPLICHT
Voor al uw inlijstwerk
Biezelingsestraat 102A - Kapelle
0113-342383
www.lijstenmakerijgijzel.nl
vragen over
het jaarcongres
van de provincies
Veel burgers weten nauwelijks wat
het Interprovinciaal Overleg (IPO) is
en doet. Hoe relevant is dit congres
voor - in ons geval - de Zeeuwen?
„Net zoals gemeenten met de
VNG hun koepelvereniging heb
ben, zo hebben de provincies het
IPO. Binnen dat orgaan gaat het
over de verdeling van vele honder
den miljoenen euro's. Geld dat
we nodig hebben om onze provin
ciale kerntaken te kunnen uitvoe
ren. Bijvoorbeeld openbaar ver
voer. Het geld daarvoor wordt op
de IPO-tafel verdeeld. Daarbij
speelt in Zeeland dat er weinig
mensen in een groot gebied wo
nen. De afstanden zijn hier groter
dan elders. Dat moet je steeds uit
leggen. Door bezuinigingen moet
je steeds creatiever te werk gaan
om goed openbaar vervoer in
stand te houden. We werken daar
om in Zeeland nauw samen met
de dertien gemeenten. En op an
dere gebieden zoals economische
ontwikkeling ook met Zuid-Hol
land, Brabant en Vlaanderen."
Is Zeeland binnen het IPO de uitzon
dering op de regel?
„Niet altijd, soms wel. Bij gebrek
aan een grote stad speelt de pro
vincie in Zeeland een veel grotere
bestuurlijke rol dan zeg maar in
Zuid-Holland of Noord-Brabant.
Bijvoorbeeld op het gebied van de
ziekenhuizen. Kijk, de provincie
Zuid-Holland zal zich echt niet
bemoeien met de ziekenhuiszorg
in Rotterdam. Dat kunnen ze daar
zelf wel af. Maar omdat wij geen
grote gemeenten hebben, moeten
wij ons er als provinciebestuur
wel mee bemoeien."
De nieuwe stikstof wetgeving pakt
met name voor Zeeland slecht uit,
maar de provincie staat alleen bin
nen het IPO. Andere provincies kun
nen door uitruil ervoor zorgen dat
Zeeland economisch niet op slot
gaat. Zullen ze dat doen.
„Daar wordt uiteraard over gespro
ken. Staatssecretaris Sharon Dijks-
ma heeft echter toegezegd dat er
een oplossing komt, zodat onze
Zeeuwse havens en bedrijven
kunnen blijven groeien."
Tijdens het jaarcongres werpen de
provincies een blik in de toekomst.
Nu wil minister Ronald Plasterk van
Binnenlandse Zaken het gestagneer
de overleg over de vorming van su
perprovincies hervatten. Gaat de pro
vincie Zeeland niet vroeg of laat ver
loren?
„Nee, dat denk ik niet. Zeeland
zal Zeeland blijven. Herindelen is
onhandig. Wat levert dat nou op?
We zijn toch bijvoorbeeld goed in
staat om, samen met partners
rond ons, een regionaal econo
misch beleid te voeren. Ik kan me
hooguit voorstellen dat je een
nieuwe kustprovincie vormt. Dan
heb je iets met elkaar gemeen."
Het Rijk schuift steeds meer taken
naar provincies en gemeenten, zoals
natuurbeleid, regionale economische
ontwikkeling, zorg en ruimtelijk be
leid. Die taken moeten ze vervolgens
met minder geld uitvoeren. Boven
dien kampt Zeeland met een krim
pende bevolking, met alle maatschap
pelijke problemen en kosten vandien.
Blijft de schaal toch niet een pro
bleem?
„We zijn te defaitistisch in Zee
land. Krimp is geen kramp. Tij
dens het jaarcongres discussiëren
we over onze maatschappelijke
opgaven. Zeeland moet door zijn
schaal creatieve, integrale oplos
singen bedenken. Ik noem er een:
hoe verbeter je het vestigingskli
maat, zodat jonge mensen hier ko
men werken. Daar praten we al
over met het onderwijs en het be
drijfsleven. We moeten uitgaan
van onze kracht, zoals onze strate
gische ligging en onze kust. Iede
re congresganger krijgt het boek
Zee+Land van Gert-Jan Hospers
mee. Daarin staat dat kustbewo
ners gezonder zijn dan mensen in
het binnenland. Dat is een kracht
van Zeeland."
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 2014
Na zijn wethouderschap ontvangt
een wethouder wachtgeld, een zo
genaamde Appa-ontslaguitkering,
tenzij hij de pensioengerechtigde
leeftijd heeft bereikt. Waarom het
wethouderschap beëindigd is,
maakt niet uit Omdat een wethou
der niet onder de WW valt, heeft
een oud-wethouder geen recht op
een WW-uitkering.
De hoogte van de ontslaguitkering
bedraagt het eerste jaar 80% en
de rest van de uitkeringsduur 70%
van de laatstgenoten bezoldiging
vermeerderd met de vakantie-uit
kering en de eindejaarsuitkering.
De uitkeringsduur is afhankelijk
van de duur van het wethouder
schap en de leeftijd van de
oud-wethouder. Iemand die mind-
der dan 3 maanden wethouder
was krijgt 6 maanden wachtgeld.
Iemand die tussen de 3 maanden
en 2 jaar wethouder was krijgt 2
jaar wachtgeld. En iedereen die lan
ger dan twee jaar wethouder was
krijgt maximaal 3 jaar en 2 maan
den wachtgeld.
De hoogte van de wachtgelduitke
ring is afhankelijk van de hoogte
van de wethouderswedde en dat
is weer afhankelijk van de grootte
van de gemeente.
Een wethouder in een gemeente
tussen de 8.001 en 14.000 inwo
ners heeft een salaris van 4964,76
euro bruto per maand. Voor een
gemeente tussen de 14.001 en
24.000 inwoners geldt een salaris
van 5553,35 euro. Voor een ge
meente van 24.001 tot 40.000 in
woners geldt 5943,06 euro. En
voor 40.0001 tot 60.000 inwoners
geldt 6529,63 euro bruto.
I Ex-wethouder Leo Kosten van Kapelle heeft veel aan zijn coach die hem
helpt met het vinden van een nieuwe baan. foto Marcelle Davidse
Wethouders hebben als zij hun
ambt beëindigen tot aan hun pen
sioen de plicht te solliciteren naar
een nieuwe werkkring.
Ze hebben de plicht passend werk
te vinden en te aanvaarden.
Daarnaast hebben ze recht op be
geleiding door een re-integratiebe-
drijf en eventuele planmatige be
geleiding en ondersteuning.
Een oud-wethouder kan ook kie
zen voor begeleiding door een out
placementbureau van eigen voor
keur. In dat geval betaalt de ge
meente maximaal 20% van de
laatstgenoten bezoldiging (jaarsala
ris, vakantie-uitkering, eindejaars
uitkering) mee aan de kosten.
Het doel van de sollicitatieplicht is
tweeledig; een politiek ambtsdra
ger weer terugbrengen naar het ar
beidsproces en de uitkeringslasten
van de gemeenten en andere over
heden terugdringen.
Het re-integratiebedrijf stelt in
overleg met de oud-wethouder
een plan op over de manier waar
op eventuele begeleiding plaats
vindt, welke sollicitatieactiviteiten
plaats zullen vinden, of eventueel
cursussen of opleidingen gevolgd
worden en andere met de sollicita
tieplicht samenhangende zaken.
In sommige gevallen kan er sprake
zijn van een zogenaamde terug-
keerplicht Dat is het geval als een
ex-wethouder weer terug kan
naar zijn of haar oude baan. Amb
tenaren kunnen daar nogal eens
een beroep op doen. Zo is ex-wet
houder Marin de Zwarte van de
gemeente Vlissingen inmiddels
weer ambtenaar bij de provincie
Zeeland.
j Ed de Graaf toen hij nog in functie was als wethouder van de gemeente
Middelburg, foto Izaak Verkeste
DE SPECIALIST IN LIJSTE
4, Molenpolderweg 8
4401 NPYerseke
Tel.: 0113 572069
Fax: 0113 572206
www.pekaar.com
pCKduI bestratingsitMtwialcn b»
Gebakken klinkers, natuursteen,
betonklinkers, tegels, grind split,
schelpen zand, tuinverlichting
De twaalf provincies houden 30
september en 1 oktober hun Jaar
congres in Middelburg. Gedepu
teerde George van Heukelom legt
het nut van het onderonsje uit.