Zakkenvullers IJ Z EL commentaar ZEELAND 27 4 Twee van de zeventien wethouders die een halfjaar geleden na de vorming van dertien nieuwe colleges van het pluche verdwenen, zitten nog zonder werk. Dat is op het eerste oog geen slechte score. In totaal ont vangen er echter nog zeven een wachtgelduitkering. Boven dien zijn er ex-wethouders die een terugkeergarantie hadden en daarom weer meteen aan de slag konden. Deze cijfers plaatsen het wet houderschap in een ander per spectief. Er kleven meer nade len aan dit ambt. Zo worden wethouders te pas en vooral te onpas weggezet als zakkenvul lers, zeker op de sociale media. En dat terwijl het een verant woordelijke, hectische en veel eisende functie betreft. Veel wethouders hebben een goede baan vaarwel gezegd en een vrij zekere toekomst op het spel gezet om in deze rol iets voor de gemeenschap te kun nen betekenen. De functie van wethouder is hard toe aan een herwaardering. Door kiezers en werkgevers. Voor al uw inlijstwerk lijstenmakerij Biezelingsestraat 102A - Kapelle 0113-342383 www. lijstenmakerijgijzel .nl vragen over het jaarcongres van de provincies Veel burgers weten nauwelijks wat het Interprovinciaal Overleg (IPO) is en doet. Hoe relevant is dit congres voor - in ons geval - de Zeeuwen? „Net zoals gemeenten met de VNG hun koepelvereniging heb ben, zo hebben de provincies het IPO. Binnen dat orgaan gaat het over de verdeling van vele honder den miljoenen euro's. Geld dat we nodig hebben om onze provin ciale kerntaken te kunnen uitvoe ren. Bijvoorbeeld openbaar ver voer. Het geld daarvoor wordt op de IPO-tafel verdeeld. Daarbij speelt in Zeeland dat er weinig mensen in een groot gebied wo nen. De afstanden zijn hier groter dan elders. Dat moet je steeds uit leggen. Door bezuinigingen moet je steeds creatiever te werk gaan om goed openbaar vervoer in stand te houden. We werken daar om in Zeeland nauw samen met de dertien gemeenten. En op an dere gebieden zoals economische ontwikkeling ook met Zuid-Hol land, Brabant en Vlaanderen." Is Zeeland binnen het IPO de uitzon dering op de regel? „Niet altijd, soms wel. Bij gebrek aan een grote stad speelt de pro vincie in Zeeland een veel grotere bestuurlijke rol dan zeg maar in Zuid-Holland of Noord-Brabant. Bijvoorbeeld op het gebied van de ziekenhuizen. Kijk, de provincie Zuid-Holland zal zich echt niet bemoeien met de ziekenhuiszorg in Rotterdam. Dat kunnen ze daar zelf wel af. Maar omdat wij geen grote gemeenten hebben, moeten wij ons er als provinciebestuur wel mee bemoeien." De nieuwe stikstof wetgeving pakt met name voor Zeeland slecht uit, maar de provincie staat alleen bin nen het IPO. Andere provincies kun nen door uitruil ervoor zorgen dat Zeeland economisch niet op slot gaat. Zullen ze dat doen. „Daar wordt uiteraard over gespro ken. Staatssecretaris Sharon Dijks- ma heeft echter toegezegd dat er een oplossing komt, zodat onze Zeeuwse havens en bedrijven kunnen blijven groeien." Tijdens het jaarcongres werpen de provincies een blik in de toekomst. Nu wil minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken het gestagneer de overleg over de vorming van su perprovincies hervatten. Gaat de pro vincie Zeeland niet vroeg of laat ver loren? „Nee, dat denk ik niet. Zeeland zal Zeeland blijven. Herindelen is onhandig. Wat levert dat nou op? We zijn toch bijvoorbeeld goed in staat om, samen met partners rond ons, een regionaal econo misch beleid te voeren. Ik kan me hooguit voorstellen dat je een nieuwe kustprovincie vormt. Dan heb je iets met elkaar gemeen." Het Rijk schuift steeds meer taken naar provincies en gemeenten, zoals natuurbeleid, regionale economische ontwikkeling, zorg en ruimtelijk be leid. Die taken moeten ze vervolgens met minder geld uitvoeren. Boven dien kampt Zeeland met een krim pende bevolking, met alle maatschap pelijke problemen en kosten vandien. Blijft de schaal toch niet een pro bleem? „We zijn te defaitistisch in Zee land. Krimp is geen kramp. Tij dens het jaarcongres discussiëren we over onze maatschappelijke opgaven. Zeeland moet door zijn schaal creatieve, integrale oplos singen bedenken. Ik noem er een: hoe verbeter je het vestigingskli maat, zodat jonge mensen hier ko men werken. Daar praten we al over met het onderwijs en het be drijfsleven. We moeten uitgaan van onze kracht, zoals onze strate gische ligging en onze kust. Iede re congresganger krijgt het boek Zee+Land van Gert-Jan Hospers mee. Daarin staat dat kustbewo ners gezonder zijn dan mensen in het binnenland. Dat is een kracht van Zeeland." WETHOUDERS EN SOLLICITATIEPLICHT WETHOUDERS EN WACHTGELD VRIJDAG 26 SEPTEMBER 2014 DE SPECIALIST IN LIJSTEN pekaar Molenpolderweg 8 4401 NPYerseke Tel.: 0113 572069 Fax: 0113 572206 www.pekaar.com bcftratingoiMtwiaicn bv Gebakken klinkers, natuursteen, betonklinkers, tegels, grind split, schelpen zand, tuinverlichting De twaalf provincies houden 30 september en 1 oktober hun Jaar congres in Middelburg. Gedepu teerde George van Heukelom legt het nut van het onderonsje uit. Wethouders hebben als zij hun ambt beëindigen tot aan hun pen sioen de plicht te solliciteren naar een nieuwe werkkring. Ze hebben de plicht passend werk te vinden en te aanvaarden. Daarnaast hebben ze recht op be geleiding door een re-integratiebe- drijf en eventuele planmatige be geleiding en ondersteuning. Een oud-wethouder kan ook kie zen voor begeleiding door een out placementbureau van eigen voor keur. In dat geval betaalt de ge meente maximaal 20% van de laatstgenoten bezoldiging (jaarsala ris, vakantie-uitkering, eindejaars uitkering) mee aan de kosten. Het doel van de sollicitatieplicht is tweeledig; een politiek ambtsdra ger weer terugbrengen naar het ar beidsproces en de uitkeringslasten van de gemeenten en andere over heden terugdringen. Het re-integratiebedrijf stelt in overleg met de oud-wethouder een plan op over de manier waar op eventuele begeleiding plaats vindt, welke sollicitatieactiviteiten plaats zullen vinden, of eventueel cursussen of opleidingen gevolgd worden en andere met de sollicita tieplicht samenhangende zaken. In sommige gevallen kan er sprake zijn van een zogenaamde terug- keerplicht Dat is het geval als een ex-wethouder weer terug kan naar zijn of haar oude baan. Amb tenaren kunnen daar nogal eens een beroep op doen. Zo is ex-wet houder Marin de Zwarte van de gemeente Vlissingen inmiddels weer ambtenaar bij de provincie Zeeland. Na zijn wethouderschap ontvangt een wethouder wachtgeld, een zo genaamde Appa-ontslaguitkering, tenzij hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Waarom het wethouderschap beëindigd is, maakt niet uit Omdat een wethou der niet onder de WW valt, heeft een oud-wethouder geen recht op een WW-uitkering. De hoogte van de ontslaguitkering bedraagt het eerste jaar 80% en de rest van de uitkeringsduur 70% van de laatstgenoten bezoldiging vermeerderd met de vakantie-uit kering en de eindejaarsuitkering. De uitkeringsduur is afhankelijk van de duur van het wethouder schap en de leeftijd van de oud-wethouder. Iemand die mind- der dan 3 maanden wethouder was krijgt 6 maanden wachtgeld. Iemand die tussen de 3 maanden en 2 jaar wethouder was krijgt 2 jaar wachtgeld. En iedereen die lan ger dan twee jaar wethouder was krijgt maximaal 3 jaar en 2 maan den wachtgeld. De hoogte van de wachtgelduitke ring is afhankelijk van de hoogte van de wethouderswedde en dat is weer afhankelijk van de grootte van de gemeente. Een wethouder in een gemeente tussen de 8.001 en 14.000 inwo ners heeft een salaris van 4964,76 euro bruto per maand. Voor een gemeente tussen de 14.001 en 24.000 inwoners geldt een salaris van 5553,35 euro. Voor een ge meente van 24.001 tot 40.000 in woners geldt 5943,06 euro. En voor 40.0001 tot 60.000 inwoners geldt 6529,63 euro bruto. Ed de Graaf toen hij nog in functie was als wethouder van de gemeente Middelburg, foto Izaak Verkeste Ex-wethouder Leo Kosten van Kapelle heeft veel aan zijn coach die helpt met het vinden van een nieuwe baan. foto Marcelle Davidse hem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 27