Anonieme vormgeving,
maar een zee aan ruimte
AUTO 19
Laser 'head-up'
voor RR Evoque
Vierwieler Strati
uit 3D-printer
Scooter rijden:
een levensstijl
TW-horloge in
Leon Cupra-stijl
RIJTEST BRAMMO EMPULSE R
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE NISSAN PULSAR
BRAMMO EMPULSE R EN ZIJN CONCURRENTEN
Tal van jaren was Nissan
de grote afwezige on
der de traditionele
hatchbackmodellen in
de middenklasse. Met de nieu
we Pulsar komt daar een eind
aan. De vormgeving is ano
niem, maar met zijn afmetin
gen en geboden binnenruimte
maakt de auto veel goed. De
beenruimte op de achterbank
zou in een limo niet misstaan.
Achter het bekende familiege
zicht van Nissan huist naar keu
ze een 115 pk sterke 1.2 liter tur
bo benzinemotor of de beken
de 1.5 liter diesel. Beide preste
ren keurig. Alle elektronische
voorzieningen die bekend zijn
uit de Qashai behoren (vaak te
gen meerprijs) ook tot de mo
gelijkheden. De inrichting van
het interieur, de materialen, de
kleurstelling als ook het rijge
drag komen net zo neutraal
over als de uitstraling. Toch wil
Nissan met de Pulsar een bre
de doelgroep, die gewoon al
gek genoeg vindt, aanspreken.
Prijzen vanaf 19.290 euro.
De motorfiets behoort
tot de laatste domeinen
waar volledig elektrische
aandrijving vat op krijgt.
De Brammo Empulse R
is de tweede 'elektromo
tor' die beschikbaar is.
Het valt niet eens
op dat motorfiet
sen met donde
rend geweld voor-
bijscheuren. Het
hoort er gewoon
bij. Geruisloos
voorbijrijden wekt eerder verba
zing. Dat behoort tot de prettige
bijkomstigheden van elektrisch
rijden.
Brammo, afkomstig uit Amerika,
levert sinds kort de Empulse-mo-
dellen. Het woord hybride komt
daarbij boven. Waar vrijwel alle
elektrische voertuigen niet over
een versnellingsbak beschikken,
moet op de Brammo gewoon met
de linkervoet worden geschakeld.
Het moment van schakelen blijkt
minder van belang: de elektromo
tor levert altijd volop kracht voor
vlot presteren. De cijfers geven
een bescheiden beeld. De elektro
motor levert een vermogen van
54 pk. Een aanzienlijk betere in
druk maakt het koppel van 90
Nm. Van die kracht maakt de be
rijder vrijwel over het volledige
snelheidsbereik gebruik, juist van
wege de genoemde versnellings
bak.
Daarnaast beschikt de Brammo
Empulse, in dit geval in de R-uit-
voering, over een kettingaandrij
ving van het achterwiel. Waar bij
voorbeeld concurrent Zero een
riem gebruikt en geen versnel
lingsbak heeft, blijkt direct na het
wegrijden op de Empulse R hoe
veel geluid ketting en bak maken.
Daardoor krijgt de motorpurist
meer het gevoel van een echte mo
tor.
Wie de Empulse R aan de zijkant
bekijkt, ziet behalve het achterwe
ge blijven van een beeldbepalen
de uitlaat ook dat de batterijen
midden in het frame zijn ophan
gen. De elektromotor zit er direct
onder, waardoor het gros van het
totale gewicht van ruim 200 kilo
keurig is gepositioneerd. Dat be
paalt voor een belangrijk deel het
neutrale weggedrag. De Brammo
blijkt tot zeer sportieve capriolen
in staat. Daardoor verdwijnt al
heel snel de indruk dat elektrisch
motorrijden minder plezier zou
opleveren.
De motor kan via diverse aanslui
tingen worden opgeladen. Aan
stopcontact of thuislaadpunt
duurt dat zo'n drieënhalf tot vier
uur. Met een volle batterij heeft
de Brammo een actieradius tus
sen de 100 en 190 kilometer, af
hankelijk van de rijstijl. De boord
computer reageert bij het bereke
nen van de nog overgebleven kilo
meters zeer abrupt op het draaien
aan de gashendel.
Brammo levert de Empulse vanaf
15.367 euro en 17.787 euro voor de
R-variant. Er geldt momenteel
een aantrekkelijke introductiekor
ting van ruim 5.500 euro. En die
brengt elektrisch motorrijden aan
zienlijk dichterbij.
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 2014
De Range Rover Evoque krijgt de
wereldprimeur van een laser head-
up display. Op de autoshow van
Parijs wordt het systeem gepresen
teerd. Het display maakt gebruik
van holografische lasertechnieken,
die resulteren in een optimale
scherpte, helderheid en contrast in
vergelijking met bestaande syste
men. Het is ook minder gevoelig
voor 'verbleken' bij fel zonlicht.
Op een technologieshow in de VS
heeft autofabrikant Local Motors
(LM) uit Arizona een elektrische
auto, genaamd Strati, met een
3D-geprinte carrosserie gebouwd.
Zes dagen werd er geprint. In de
carrosserie schuilen 44 printuren.
De printer kan per uur 18 kilo kool-
stofversterkt ABS-plastic printen.
Het is de tweede auto uit een 3D-
printer. De eerste vroeg 2.500 uur.
Brammo Empluse R
Top: 169 kilometer per
uur, gewicht 213 kg.
Elektrisch 54 pk. Vanaf
17.787 euro.
BMW S1000R
Top: 200 kilometer per
uur, gewicht 207 kg.
Benzine 1.0 liter, 160
pk. Vanaf 14.700 euro.
Suzuki GSR 750A
Street Extreme
Top: geen opgave. Ge
wicht 215 kg. Benzine
0.75 liter, 106 pk. Vanaf
10.499 euro.
Zero SR
Top: 164 kilometer per
uur, gewicht 205 kg.
Elektrisch 67 pk. Vanaf
17.280 euro.
Met twee wielen
aan de stekker
Laser voor projecteren functies. LM: Strati voor breed publiek.
door Tony Vos
Pas bij de tweede aanblik valt op dat de Brammo Empulse R geen uitlaat heeft, foto's Vincent Burger en Automedia
door Tony Vos
De scooter was in de jaren zestig al
een gewild vervoermiddel en een
uiting van een levensstijl. Dat is hij
nog steeds. Opvallend in de voor
bije jaren is dat de scooter 'schoon'
blijft. Geen opsmuk in de vorm van
grote uitlaten of flikkerende lamp
jes. In het boek Scooter lifestyle
(Amazon.com, 31,56 dollar) be
licht auteur lan Grainger heden en
toekomst van de hippe tweewieler.
Scooter lifestyle met 150 foto's.
Nissan Pulsar, een uitermate ruim bemeten middenklasser, foto AM
Seat en TW Steel grijpen de intro
ductie van de Leon Cupra 280 aan
voor de lancering van een nieuw
horloge. Dat uurwerk onderscheidt
zich door ultieme precisie met een
nauwkeurigheid tot 1 /25 van een
seconde. In het design komt onder
meer de Seat-honingraatgrille te
rug. Het horloge wordt geleverd
in een elegante box. Het uurwerk
kost 329 euro.
Seat Leon Cupra-horloge.