Anonieme vormgeving, maar een zee aan ruimte AUTO 19 Laser 'head-up' voor RR Evoque Vierwieler Strati uit 3D-printer Scooter rijden: een levensstijl TW-horloge in Leon Cupra-stijl RIJTEST BRAMMO EMPULSE R NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE NISSAN PULSAR BRAMMO EMPULSE R EN ZIJN CONCURRENTEN Tal van jaren was Nissan de grote afwezige on der de traditionele hatchbackmodellen in de middenklasse. Met de nieu we Pulsar komt daar een eind aan. De vormgeving is ano niem, maar met zijn afmetin gen en geboden binnenruimte maakt de auto veel goed. De beenruimte op de achterbank zou in een limo niet misstaan. Achter het bekende familiege zicht van Nissan huist naar keu ze een 115 pk sterke 1.2 liter tur bo benzinemotor of de beken de 1.5 liter diesel. Beide preste ren keurig. Alle elektronische voorzieningen die bekend zijn uit de Qashai behoren (vaak te gen meerprijs) ook tot de mo gelijkheden. De inrichting van het interieur, de materialen, de kleurstelling als ook het rijge drag komen net zo neutraal over als de uitstraling. Toch wil Nissan met de Pulsar een bre de doelgroep, die gewoon al gek genoeg vindt, aanspreken. Prijzen vanaf 19.290 euro. De motorfiets behoort tot de laatste domeinen waar volledig elektrische aandrijving vat op krijgt. De Brammo Empulse R is de tweede 'elektromo tor' die beschikbaar is. Het valt niet eens op dat motorfiet sen met donde rend geweld voor- bijscheuren. Het hoort er gewoon bij. Geruisloos voorbijrijden wekt eerder verba zing. Dat behoort tot de prettige bijkomstigheden van elektrisch rijden. Brammo, afkomstig uit Amerika, levert sinds kort de Empulse-mo- dellen. Het woord hybride komt daarbij boven. Waar vrijwel alle elektrische voertuigen niet over een versnellingsbak beschikken, moet op de Brammo gewoon met de linkervoet worden geschakeld. Het moment van schakelen blijkt minder van belang: de elektromo tor levert altijd volop kracht voor vlot presteren. De cijfers geven een bescheiden beeld. De elektro motor levert een vermogen van 54 pk. Een aanzienlijk betere in druk maakt het koppel van 90 Nm. Van die kracht maakt de be rijder vrijwel over het volledige snelheidsbereik gebruik, juist van wege de genoemde versnellings bak. Daarnaast beschikt de Brammo Empulse, in dit geval in de R-uit- voering, over een kettingaandrij ving van het achterwiel. Waar bij voorbeeld concurrent Zero een riem gebruikt en geen versnel lingsbak heeft, blijkt direct na het wegrijden op de Empulse R hoe veel geluid ketting en bak maken. Daardoor krijgt de motorpurist meer het gevoel van een echte mo tor. Wie de Empulse R aan de zijkant bekijkt, ziet behalve het achterwe ge blijven van een beeldbepalen de uitlaat ook dat de batterijen midden in het frame zijn ophan gen. De elektromotor zit er direct onder, waardoor het gros van het totale gewicht van ruim 200 kilo keurig is gepositioneerd. Dat be paalt voor een belangrijk deel het neutrale weggedrag. De Brammo blijkt tot zeer sportieve capriolen in staat. Daardoor verdwijnt al heel snel de indruk dat elektrisch motorrijden minder plezier zou opleveren. De motor kan via diverse aanslui tingen worden opgeladen. Aan stopcontact of thuislaadpunt duurt dat zo'n drieënhalf tot vier uur. Met een volle batterij heeft de Brammo een actieradius tus sen de 100 en 190 kilometer, af hankelijk van de rijstijl. De boord computer reageert bij het bereke nen van de nog overgebleven kilo meters zeer abrupt op het draaien aan de gashendel. Brammo levert de Empulse vanaf 15.367 euro en 17.787 euro voor de R-variant. Er geldt momenteel een aantrekkelijke introductiekor ting van ruim 5.500 euro. En die brengt elektrisch motorrijden aan zienlijk dichterbij. VRIJDAG 26 SEPTEMBER 2014 De Range Rover Evoque krijgt de wereldprimeur van een laser head- up display. Op de autoshow van Parijs wordt het systeem gepresen teerd. Het display maakt gebruik van holografische lasertechnieken, die resulteren in een optimale scherpte, helderheid en contrast in vergelijking met bestaande syste men. Het is ook minder gevoelig voor 'verbleken' bij fel zonlicht. Op een technologieshow in de VS heeft autofabrikant Local Motors (LM) uit Arizona een elektrische auto, genaamd Strati, met een 3D-geprinte carrosserie gebouwd. Zes dagen werd er geprint. In de carrosserie schuilen 44 printuren. De printer kan per uur 18 kilo kool- stofversterkt ABS-plastic printen. Het is de tweede auto uit een 3D- printer. De eerste vroeg 2.500 uur. Brammo Empluse R Top: 169 kilometer per uur, gewicht 213 kg. Elektrisch 54 pk. Vanaf 17.787 euro. BMW S1000R Top: 200 kilometer per uur, gewicht 207 kg. Benzine 1.0 liter, 160 pk. Vanaf 14.700 euro. Suzuki GSR 750A Street Extreme Top: geen opgave. Ge wicht 215 kg. Benzine 0.75 liter, 106 pk. Vanaf 10.499 euro. Zero SR Top: 164 kilometer per uur, gewicht 205 kg. Elektrisch 67 pk. Vanaf 17.280 euro. Met twee wielen aan de stekker Laser voor projecteren functies. LM: Strati voor breed publiek. door Tony Vos Pas bij de tweede aanblik valt op dat de Brammo Empulse R geen uitlaat heeft, foto's Vincent Burger en Automedia door Tony Vos De scooter was in de jaren zestig al een gewild vervoermiddel en een uiting van een levensstijl. Dat is hij nog steeds. Opvallend in de voor bije jaren is dat de scooter 'schoon' blijft. Geen opsmuk in de vorm van grote uitlaten of flikkerende lamp jes. In het boek Scooter lifestyle (Amazon.com, 31,56 dollar) be licht auteur lan Grainger heden en toekomst van de hippe tweewieler. Scooter lifestyle met 150 foto's. Nissan Pulsar, een uitermate ruim bemeten middenklasser, foto AM Seat en TW Steel grijpen de intro ductie van de Leon Cupra 280 aan voor de lancering van een nieuw horloge. Dat uurwerk onderscheidt zich door ultieme precisie met een nauwkeurigheid tot 1 /25 van een seconde. In het design komt onder meer de Seat-honingraatgrille te rug. Het horloge wordt geleverd in een elegante box. Het uurwerk kost 329 euro. Seat Leon Cupra-horloge.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19