UIT 9 Nico Out Subtiel evenwicht wordt op steeds weer andere wijze zicht baar gemaakt met rasters en diagrammen in de tentoonstel ling 'Grids' bij Galerie van den Berge in Goes. Rasters en diagrammen. Ik heb er niet veel mee. Ze zijn hoogstens handig om iets een plek te ge ven en structuur te bieden. Dus eerder middel dan doel. En daar word ik niet warm van. Maar wat als kunstenaars zich op rasters wer pen? Zoals in de tentoonstelling 'Grids' ge beurt in Galerie van den Berge. Dan blijkt het middel ruimte te scheppen voor span nende verkenningen en schilderkunstig avontuur. Waarbij vaak binnen, maar af en toe ook buiten de lijntjes wordt gewerkt. Clary Stolte is iemand van de laatste bena dering. Sterker nog, zij maakt schilderijen die geen schilderijen zijn. Altijd al in de weer met uiteenlopende materialen van niet artistieke aard, meestal wit en soms transparant, heeft ze nu spieramen raster- gewijs bedekt met doorzichtig plakband. Zo vallen drager en beeld samen en biedt Stolte een verfijnde ervaring die uitnodigt tot nauwkeurig kijken. Want door de lagen over elkaar, door het licht dat ervan achte ren doorheen schemert en er van voren op valt, ontstaan fijne schakeringen in toon die juist door hun immaterialiteit boeien. Vervolgens kom ik vanzelfbij P.B. van Ros sem. Hij start met gebruikte en aangetaste paneeltjes. Hij speelt in op beschadigingen of structuren van de plaat en bedekt gedeel tes van het oppervlak met minuscule textu ren. Door zijn wonderlijke werkwijze, ver smelten willekeur en toeval met beheer sing en perfectie tot een beeld waar ik niet op uitgekeken raak. Net als in oude minia turen, voel ik de intense aanwezigheid van degene die dit werk maakt. Ook Rob de Oude toont werk van grote in tensiteit. Zijn kleine paneeltjes ontstaan door het zorgvuldig trekken van verflijn- tjes van de ene zijde naar de andere zijde van het paneel. De dikten van de lijntjes, de afwisseling van horizontale en verticale lagen, en verschillende tinten verf brengen visuele patronen en verdichting teweeg. Zo laadt hij het oppervlak met energie. In het werk van Shawn Stipling is geen sprake van een veelheid van lijnen. Het ge brek aan herhaling brengt zijn werk tame lijk ver van de aanpak van zijn collega's. Voorwerpen die mensen maken en gebou wen, althans details ervan, vertaalt hij in uitgekiende composities. Dat Stipling mij bij de les houdt, komt vooral door de com binatie van verfijning en perfectie van zijn werk. Met bijna niets de aandacht van de toeschouwer vasthouden is een grote pres tatie. Twee van de exposanten werken 'slor diger'. Alain Biltereyst speelt een geraffi neerd spel met herkenbare tekens, zoals let ters. Hij ontleent ze aan de omgeving. Door contrasten en de afwisseling van ver ticale, horizontale en diagonale lijnen en vlakken balanceren zijn schilderijen op de grens van figuratie en abstractie. Je kunt de vier werken die hij op rij hangt als een ode zien aan de pure abstractie, de mogelijkhe den van de geometrie en aan het menselijk vermogen om letterlijk betekenis te geven aan wat hij ziet. Als de meest uitbundige van dit sextet komt Vincent de Roder uit de bus. Hij werkt met lakverf op doek en zijn composities ziijn opgebouwd uit kleur- banen en lijnen die een ruimtelijke wer king hebben. Ondanks het gebruik van in dustriële verf laat de Roder het maken, het ontstaan, meespelen. Ook hier weer een mooi samenspel tussen perfectie en onvol komenheid. Dat leidt tot een balans en dat is de rode draad door al het werk op 'Grids'. Deze kunst maakt dat subtiele evenwicht op steeds andere wijze zicht baar. Het kijken brengt me een zekere rust. Het neemt me ook mee naar een wereld van pure schilderkunst waarin ik los kom van het leven van alledag en opgeladen en verfrist weer naar buiten kan stappen. DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014 Naakt als tijdelijke trekpleister van dynamisch dorp Sinds 1986 komen in het atelier van Theo Jordans kunstenaars en liefheb bers regelmatig bijeen om te tekenen naar 'levend naaktmodel'. Mensen met matige aanleg hard werkend om grip te krijgen op de complexiteit van al die vormen en grote talenten die tot werk komen dat zich in je ge heugen grift. Werk op 11 locaties. T/m 27/9. Schuitvlotstraat 28, Groe- de en 10 andere locaties. Meer in- fo:www.theojordans.nl Drijvende krachten achter kunstenaarsinitiatieven W 45 nodigde zes kunstenaarsinitia tieven uit voor een tentoonstelling. Elf van de kunstenaars achter die ini tiatieven en schrijver Robert Jan Swiers geven acte de préséance. Be zienswaardige tentoonstelling met ei gentijdse benaderingen. Installatie, sculptuur, objecten, schilderkunst, grafiek, video, van mooie kwaliteit. T/m 27/9. W45 kunstruimte. Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13 -17 uur, za. 13-16 uur. Tekenen als verkenning van rauwe werkelijkheid Ko de Kok en Arjan Elenbaas werken zeer verfijnd met kleurpotlood of ge kleurde inkt en scheppen voorstellin gen die vaak juist een zekere banali teit of aardsheid hebben. Zon. 14.00 uur afsluiting met bodypaintperfor- mance waarin Xenia Gottenkieny zich al zingend bevrijdt uit een door Ko de Kok ontworpen cocon. Met mu ziek van Errc Magnee. T/m 28/9. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00 - 17.00 uur Laatste weekend zomer- exposities Galerie Achttien 88 Juni Kusumanto zet met gevarieerd spel van lijnen en vlakken handen en voeten neer. Daarbij gebruikt ze uit eenlopende materialen. De kerami sche objecten van Tineke van de Wa ter zijn sober en voorzien van tekens, kjnen en structuren. In de buitenten toonstelling is ruimtelijk werk te zien met 'stilleven' als inspiratie. T/m 28/9. G achttien 88 Oude Polder dijk 2, Baarland. Za. en zo. 12 -17 uur. Zo. 15 u. muzikale afsluiting. Het koesteren van wat je niet begrijpt De beelden van Barbara Polderman en de tekeningen van Jissel Kerkstra appeleren aan en ontstaan vanuit het onderbewuste. Zoals in dromen zich voorstellingen kunnen ontvouwen die in werkelijkheid niet 'kunnen', ont dekken zij in hun materiaal, in wat zij zagen en wat hun fantasie hen brengt een meeslepende wereld, gela den met geheimen. T/m 2/11Willem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Do. t/m zo. 13 -17 uur. P.B. van Rossem bedekt gedeeltes van het oppervlak met minuscule texturen, Werk van Vincent de Roder met lakverf op doek. Pure abstractie soms verfrissend Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 11/10. 'Grids', Galerie van den Berge. West- wal 45, Goes. Do. 12.30 - 17.00 uur. Vr. en za. 12.00- 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 49