UIT 9
Nico Out
Subtiel evenwicht wordt op
steeds weer andere wijze zicht
baar gemaakt met rasters en
diagrammen in de tentoonstel
ling 'Grids' bij Galerie van den
Berge in Goes.
Rasters en diagrammen. Ik heb er
niet veel mee. Ze zijn hoogstens
handig om iets een plek te ge
ven en structuur te bieden. Dus
eerder middel dan doel. En daar
word ik niet warm van. Maar
wat als kunstenaars zich op rasters wer
pen? Zoals in de tentoonstelling 'Grids' ge
beurt in Galerie van den Berge. Dan blijkt
het middel ruimte te scheppen voor span
nende verkenningen en schilderkunstig
avontuur. Waarbij vaak binnen, maar af en
toe ook buiten de lijntjes wordt gewerkt.
Clary Stolte is iemand van de laatste bena
dering. Sterker nog, zij maakt schilderijen
die geen schilderijen zijn. Altijd al in de
weer met uiteenlopende materialen van
niet artistieke aard, meestal wit en soms
transparant, heeft ze nu spieramen raster-
gewijs bedekt met doorzichtig plakband.
Zo vallen drager en beeld samen en biedt
Stolte een verfijnde ervaring die uitnodigt
tot nauwkeurig kijken. Want door de lagen
over elkaar, door het licht dat ervan achte
ren doorheen schemert en er van voren op
valt, ontstaan fijne schakeringen in toon
die juist door hun immaterialiteit boeien.
Vervolgens kom ik vanzelfbij P.B. van Ros
sem. Hij start met gebruikte en aangetaste
paneeltjes. Hij speelt in op beschadigingen
of structuren van de plaat en bedekt gedeel
tes van het oppervlak met minuscule textu
ren. Door zijn wonderlijke werkwijze, ver
smelten willekeur en toeval met beheer
sing en perfectie tot een beeld waar ik niet
op uitgekeken raak. Net als in oude minia
turen, voel ik de intense aanwezigheid van
degene die dit werk maakt.
Ook Rob de Oude toont werk van grote in
tensiteit. Zijn kleine paneeltjes ontstaan
door het zorgvuldig trekken van verflijn-
tjes van de ene zijde naar de andere zijde
van het paneel. De dikten van de lijntjes,
de afwisseling van horizontale en verticale
lagen, en verschillende tinten verf brengen
visuele patronen en verdichting teweeg. Zo
laadt hij het oppervlak met energie.
In het werk van Shawn Stipling is geen
sprake van een veelheid van lijnen. Het ge
brek aan herhaling brengt zijn werk tame
lijk ver van de aanpak van zijn collega's.
Voorwerpen die mensen maken en gebou
wen, althans details ervan, vertaalt hij in
uitgekiende composities. Dat Stipling mij
bij de les houdt, komt vooral door de com
binatie van verfijning en perfectie van zijn
werk. Met bijna niets de aandacht van de
toeschouwer vasthouden is een grote pres
tatie. Twee van de exposanten werken 'slor
diger'. Alain Biltereyst speelt een geraffi
neerd spel met herkenbare tekens, zoals let
ters. Hij ontleent ze aan de omgeving.
Door contrasten en de afwisseling van ver
ticale, horizontale en diagonale lijnen en
vlakken balanceren zijn schilderijen op de
grens van figuratie en abstractie. Je kunt de
vier werken die hij op rij hangt als een ode
zien aan de pure abstractie, de mogelijkhe
den van de geometrie en aan het menselijk
vermogen om letterlijk betekenis te geven
aan wat hij ziet. Als de meest uitbundige
van dit sextet komt Vincent de Roder uit
de bus. Hij werkt met lakverf op doek en
zijn composities ziijn opgebouwd uit kleur-
banen en lijnen die een ruimtelijke wer
king hebben. Ondanks het gebruik van in
dustriële verf laat de Roder het maken, het
ontstaan, meespelen. Ook hier weer een
mooi samenspel tussen perfectie en onvol
komenheid. Dat leidt tot een balans en dat
is de rode draad door al het werk op
'Grids'. Deze kunst maakt dat subtiele
evenwicht op steeds andere wijze zicht
baar. Het kijken brengt me een zekere rust.
Het neemt me ook mee naar een wereld
van pure schilderkunst waarin ik los kom
van het leven van alledag en opgeladen en
verfrist weer naar buiten kan stappen.
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014
Naakt als tijdelijke trekpleister
van dynamisch dorp
Sinds 1986 komen in het atelier van
Theo Jordans kunstenaars en liefheb
bers regelmatig bijeen om te tekenen
naar 'levend naaktmodel'. Mensen
met matige aanleg hard werkend om
grip te krijgen op de complexiteit
van al die vormen en grote talenten
die tot werk komen dat zich in je ge
heugen grift. Werk op 11 locaties.
T/m 27/9. Schuitvlotstraat 28, Groe-
de en 10 andere locaties. Meer in-
fo:www.theojordans.nl
Drijvende krachten achter
kunstenaarsinitiatieven
W 45 nodigde zes kunstenaarsinitia
tieven uit voor een tentoonstelling.
Elf van de kunstenaars achter die ini
tiatieven en schrijver Robert Jan
Swiers geven acte de préséance. Be
zienswaardige tentoonstelling met ei
gentijdse benaderingen. Installatie,
sculptuur, objecten, schilderkunst,
grafiek, video, van mooie kwaliteit.
T/m 27/9. W45 kunstruimte. Westwal
45, Goes. Wo. t/m vr. 13 -17 uur, za.
13-16 uur.
Tekenen als verkenning van
rauwe werkelijkheid
Ko de Kok en Arjan Elenbaas werken
zeer verfijnd met kleurpotlood of ge
kleurde inkt en scheppen voorstellin
gen die vaak juist een zekere banali
teit of aardsheid hebben. Zon. 14.00
uur afsluiting met bodypaintperfor-
mance waarin Xenia Gottenkieny zich
al zingend bevrijdt uit een door Ko
de Kok ontworpen cocon. Met mu
ziek van Errc Magnee.
T/m 28/9. Mon Capitaine, Kinderdijk
56, Middelburg. Zo. 14.00 - 17.00 uur
Laatste weekend zomer-
exposities Galerie Achttien 88
Juni Kusumanto zet met gevarieerd
spel van lijnen en vlakken handen en
voeten neer. Daarbij gebruikt ze uit
eenlopende materialen. De kerami
sche objecten van Tineke van de Wa
ter zijn sober en voorzien van tekens,
kjnen en structuren. In de buitenten
toonstelling is ruimtelijk werk te zien
met 'stilleven' als inspiratie.
T/m 28/9. G achttien 88 Oude Polder
dijk 2, Baarland. Za. en zo. 12 -17
uur. Zo. 15 u. muzikale afsluiting.
Het koesteren van wat je
niet begrijpt
De beelden van Barbara Polderman
en de tekeningen van Jissel Kerkstra
appeleren aan en ontstaan vanuit het
onderbewuste. Zoals in dromen zich
voorstellingen kunnen ontvouwen
die in werkelijkheid niet 'kunnen', ont
dekken zij in hun materiaal, in wat zij
zagen en wat hun fantasie hen
brengt een meeslepende wereld, gela
den met geheimen.
T/m 2/11Willem3, Oranjestraat 4,
Vlissingen. Do. t/m zo. 13 -17 uur.
P.B. van Rossem bedekt gedeeltes van het oppervlak met minuscule texturen,
Werk van Vincent de Roder met lakverf op doek.
Pure abstractie soms verfrissend
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
T/m 11/10. 'Grids', Galerie van den Berge. West-
wal 45, Goes. Do. 12.30 - 17.00 uur. Vr. en za.
12.00- 17.00 uur.