Trapliften
Containerbedrijf ECT
krijgt geen geld haven
nut
molenaar^
ECONOMIE 15
Ktmm
Transavia Europa is bittere noodzaak, zegt
luchtvaarteconoom Burghouwt.
Prijsvechters bedreigen de grote jongens.
PARIJS - De Franse piloten van Air
France-KLM staken door tot en
met 30 september. Ze willen pas
stoppen als de directie de plan
nen voor Transavia Europa in
trekt. Europese 'netwerkmaat
schappijen' ontkomen echter niet
aan een 'lowcost-tak'zegt lucht
vaarteconoom Guillaume Burg-
houwt.
Rond de eeuwwisseling was het
marktaandeel van de prijsvech
ters in de Europese luchtvaart cir
ca 2 procent. „Op dit moment is
dat aandeel uitgegroeid tot grof
weg tussen 40 en 50 procent", zo
vat de Burghouwt het probleem
van netwerkmaatschappijen als
British Airways, Air France-KLM
of Lufthansa samen.
En dan heeft hij het alleen nog
maar over de vluchten binnen Eu
ropa. „Want op de lange afstand
doet zich eenzelfde fenomeen
voor door de concurrentie van
goedkope maatschappijen als Emi
rates en Thrkish Airlines", zegt
hij. „Die groeien als kool. De net
werkmaatschappijen zijn groot ge
worden in een tijd dat de lucht
vaart sterk gereguleerd was en in
hoge mate door de overheden be
schermd. Die tijd is voorbij. De
markt is veel opener geworden en
de concurrentie heeft heel andere
arbeidsvoorwaarden."
Daar komt volgens hem bij dat
budgetmaatschappijen veel effi
ciënter werken. Zo staan de toe
stellen van Transavia of Vueling
veel korter aan de grond.
Het is volgens Burghouwt duide
lijk dat de stap van Air France-
KLM past binnen de bredere
trend onder netwerkmaatschap
pijen om de groei van budget
maatschappijen te keren. „Alle be
langrijke netwerkmaatschappijen
in Europa hebben al een lowcost-
afdeling: Lufthansa met German
Wings, Iberia met Vueling, Air
France-KLM met Transavia."
Het idee voor de toekomst van de
Frans-Nederlandse maatschappij
was om naast de Franse en Neder
landse tak van Transavia een Euro
pees zusje op te richten. Dat zou
gevestigd moeten worden in Lissa
bon, Porto en München. Het aan
tal vliegtuigen zou fors worden
uitgebreid tot tweehonderd.
Piloten van die Europese tak zou
den volgens de plannen betaald
worden volgens de arbeidsvoor
waarden die gelden in Portugal of
Duitsland, afhankelijk van onder
Air France is in
gevaar. Het project
Transavia is
belangrijk voor de
toekomst
welk kantoor de piloot valt. Dat
plan schoot bij de Franse piloten
van vakbond SNPL in het verkeer
de keelgat. Zij willen binnen het
hele bedrijf exact dezelfde arbeids
voorwaarden voor alle piloten.
Maandag 15 september legden ze
het werk stil. Sindsdien kan Air
France maximaal 40 procent tot
de helft van de vluchten uitvoe
ren.
Niet iedereen in de vakbeweging
is blij. De Franse CFDT noemt de
stakers asociaal. Ook FNV Bondge
noten - hoewel akkoord met de
Franse piloten - vindt dat de sta
kers wat meer aan het andere per
soneel van Air France-KLM zou
mogen denken. „De piloten zijn
wel de grootverdieners in het be
drijf', zegt FNV-bestuurder Jan
van den Brink.
De staking kost iedere dag 15 tot
20 miljoen euro. Het lijkt uitgeslo
ten dat Air France-KLM 2014 met
winst zal afsluiten. Pikant detail:
prijsvechters als easyjet en Rya
nair profiteren ervan.
De Franse premier Manuel Valls
zei gisteren, op de tiende dag van
de staking: „Air France is in ge
vaar. Het project Transavia is be
langrijk voor de toekomst."
Verhuizen is niet nodig
www.molenaannl
ROTTERDAM - Havenbedrijf Rotter
dam (HbR) hoeft van de rechter
geen schadevergoeding te betalen
aan containerbedrijf ECT. Het
overslagbedrijf had de haven aan
geklaagd omdat er volgens ECT
ten onrechte grond is uitgegeven
aan concurrenten bij de aanleg
van de Tweede Maasvlakte. Het
bedrijf eiste een schadevergoe
ding van 900 miljoen euro.
ECT is met een overslag van ruim
70 procent dé grootste container
verwerker in de Rotterdamse ha
ven. Dat zal waarschijnlijk eind
dit jaar, begin volgend jaar gaan
veranderen. Dan openen de con
tainerhavens op de Tweede Maas
vlakte. Daar zitten twee nieuwe
concurrenten voor ECT. Volgens
ECT heeft de Rotterdamse haven
bij de uitgifte van de terreinen on
voldoende rekening gehouden
met de belangen van ECT. Daar
door dreigt volgens het bedrijf
een 'bloedbad' door de overcapaci
teit aan terminals.
De rechter spreekt dat tegen. Hij
vindt dat het Havenbedrijf niet
onrechtmatig heeft gehandeld.
De tijdelijke overcapaciteit door
de aanleg van de Tweede Maas
vlakte is onvermijdelijk. Het Rot
terdamse havenbedrijf heeft de
Maasvlakte immers aangelegd
met het oog op toekomstige groei.
Euro zakt verder
ten opzichte dollar
De waarde van de euro ten
opzichte van de dollar is gis
teren verder weggezakt. De
Europese munt is nu min
der dan 1,28 dollar waard.
De euro staat onder druk
sinds de ECB begin deze
maand nieuwe maatregelen
aankondigde om de inflatie
en de economische groei in
de eurozone aan te jagen.
Cao-akkoord voor
zorgmedewerkers
Sinds gisteren is er een
cao-akkoord voor medewer
kers in de verpleeg- en ver
zorgingshuizen, thuiszorg,
kraamzorg en jeugdgezond
heidszorg. De nieuwe cao
geldt voor ongeveer 430.000
zorgmedewerkers en loopt
tot 1 april 2016. In de cao is
onder meer een loonstijging
van 2 procent opgenomen.
Kamp: economisch
herstel zet door
De nieuwste cijfers van het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek over de economische
groei bevestigen dat het her
stel doorzet, zegt minister
Henk Kamp (WD, Economi
sche Zaken). Volgens het
CBS groeide de economie
het tweede kwartaal 0,7 pro
cent. In augustus werd nog
uitgegaan van 0,5 procent
Ondernemen na
WW lukt meestal
Ruim twee derde van de
mensen die vanuit de WW
kiezen voor het onderne
merschap, werkt na drie jaar
nog steeds als ondernemer.
Dit percentage is vrijwel ge
lijk aan dat van alle starten
de ondernemers. Dat maak
te uitkeringsinstantie UWV
gisteren bekend op basis
van eigen onderzoek.
Honderden banen
weg bij Saab
Bij de Zweedse autofabri
kant Saab komen nog deze
maand zo'n tweehonderd ar
beidsplaatsen te vervallen,
ruim een derde van het to
taal. Dat maakte de huidige
eigenaar, het consortium Na
tional Electric Vehicle Swe
den, gisteren bekend. De pro
ductie bij Saab werd in mei
stilgelegd.
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014
s
H
i h. 11
Prijsvechters als Ryanair en easyjet, hier op het vliegveld van het Britse Luton, zijn sterke concurrenten voor Air-France-KLM. foto Thomas Smith/HH
'Air France-KLM móet
met prijsvechter komen'
door Wilko Voordouw
Premier Manuel Valls van
Frankrijk
.A#
Comfortabel thuis blijven wonen. Dat
willen we bij Molenaar bieden. Komt u de
laatste tijd moeilijker de trap op en af?
Dan kan een traplift de oplossing zijn.
Zo kunt u heerlijk in uw vertrouwde
omgeving blijven wonen.
Alle topmerken trapliften onder één dak.
handicare
Gratis uitgebreide brochure? Bel 0800 - 27 40 400
AMSTERDAM
UTRECHT
Henk Kamp
DEN HAAG
DEN HAAG
TROLLHÈATTAN
«r