Trapliften Containerbedrijf ECT krijgt geen geld haven nut molenaar^ ECONOMIE 15 Ktmm Transavia Europa is bittere noodzaak, zegt luchtvaarteconoom Burghouwt. Prijsvechters bedreigen de grote jongens. PARIJS - De Franse piloten van Air France-KLM staken door tot en met 30 september. Ze willen pas stoppen als de directie de plan nen voor Transavia Europa in trekt. Europese 'netwerkmaat schappijen' ontkomen echter niet aan een 'lowcost-tak'zegt lucht vaarteconoom Guillaume Burg- houwt. Rond de eeuwwisseling was het marktaandeel van de prijsvech ters in de Europese luchtvaart cir ca 2 procent. „Op dit moment is dat aandeel uitgegroeid tot grof weg tussen 40 en 50 procent", zo vat de Burghouwt het probleem van netwerkmaatschappijen als British Airways, Air France-KLM of Lufthansa samen. En dan heeft hij het alleen nog maar over de vluchten binnen Eu ropa. „Want op de lange afstand doet zich eenzelfde fenomeen voor door de concurrentie van goedkope maatschappijen als Emi rates en Thrkish Airlines", zegt hij. „Die groeien als kool. De net werkmaatschappijen zijn groot ge worden in een tijd dat de lucht vaart sterk gereguleerd was en in hoge mate door de overheden be schermd. Die tijd is voorbij. De markt is veel opener geworden en de concurrentie heeft heel andere arbeidsvoorwaarden." Daar komt volgens hem bij dat budgetmaatschappijen veel effi ciënter werken. Zo staan de toe stellen van Transavia of Vueling veel korter aan de grond. Het is volgens Burghouwt duide lijk dat de stap van Air France- KLM past binnen de bredere trend onder netwerkmaatschap pijen om de groei van budget maatschappijen te keren. „Alle be langrijke netwerkmaatschappijen in Europa hebben al een lowcost- afdeling: Lufthansa met German Wings, Iberia met Vueling, Air France-KLM met Transavia." Het idee voor de toekomst van de Frans-Nederlandse maatschappij was om naast de Franse en Neder landse tak van Transavia een Euro pees zusje op te richten. Dat zou gevestigd moeten worden in Lissa bon, Porto en München. Het aan tal vliegtuigen zou fors worden uitgebreid tot tweehonderd. Piloten van die Europese tak zou den volgens de plannen betaald worden volgens de arbeidsvoor waarden die gelden in Portugal of Duitsland, afhankelijk van onder Air France is in gevaar. Het project Transavia is belangrijk voor de toekomst welk kantoor de piloot valt. Dat plan schoot bij de Franse piloten van vakbond SNPL in het verkeer de keelgat. Zij willen binnen het hele bedrijf exact dezelfde arbeids voorwaarden voor alle piloten. Maandag 15 september legden ze het werk stil. Sindsdien kan Air France maximaal 40 procent tot de helft van de vluchten uitvoe ren. Niet iedereen in de vakbeweging is blij. De Franse CFDT noemt de stakers asociaal. Ook FNV Bondge noten - hoewel akkoord met de Franse piloten - vindt dat de sta kers wat meer aan het andere per soneel van Air France-KLM zou mogen denken. „De piloten zijn wel de grootverdieners in het be drijf', zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink. De staking kost iedere dag 15 tot 20 miljoen euro. Het lijkt uitgeslo ten dat Air France-KLM 2014 met winst zal afsluiten. Pikant detail: prijsvechters als easyjet en Rya nair profiteren ervan. De Franse premier Manuel Valls zei gisteren, op de tiende dag van de staking: „Air France is in ge vaar. Het project Transavia is be langrijk voor de toekomst." Verhuizen is niet nodig www.molenaannl ROTTERDAM - Havenbedrijf Rotter dam (HbR) hoeft van de rechter geen schadevergoeding te betalen aan containerbedrijf ECT. Het overslagbedrijf had de haven aan geklaagd omdat er volgens ECT ten onrechte grond is uitgegeven aan concurrenten bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Het bedrijf eiste een schadevergoe ding van 900 miljoen euro. ECT is met een overslag van ruim 70 procent dé grootste container verwerker in de Rotterdamse ha ven. Dat zal waarschijnlijk eind dit jaar, begin volgend jaar gaan veranderen. Dan openen de con tainerhavens op de Tweede Maas vlakte. Daar zitten twee nieuwe concurrenten voor ECT. Volgens ECT heeft de Rotterdamse haven bij de uitgifte van de terreinen on voldoende rekening gehouden met de belangen van ECT. Daar door dreigt volgens het bedrijf een 'bloedbad' door de overcapaci teit aan terminals. De rechter spreekt dat tegen. Hij vindt dat het Havenbedrijf niet onrechtmatig heeft gehandeld. De tijdelijke overcapaciteit door de aanleg van de Tweede Maas vlakte is onvermijdelijk. Het Rot terdamse havenbedrijf heeft de Maasvlakte immers aangelegd met het oog op toekomstige groei. Euro zakt verder ten opzichte dollar De waarde van de euro ten opzichte van de dollar is gis teren verder weggezakt. De Europese munt is nu min der dan 1,28 dollar waard. De euro staat onder druk sinds de ECB begin deze maand nieuwe maatregelen aankondigde om de inflatie en de economische groei in de eurozone aan te jagen. Cao-akkoord voor zorgmedewerkers Sinds gisteren is er een cao-akkoord voor medewer kers in de verpleeg- en ver zorgingshuizen, thuiszorg, kraamzorg en jeugdgezond heidszorg. De nieuwe cao geldt voor ongeveer 430.000 zorgmedewerkers en loopt tot 1 april 2016. In de cao is onder meer een loonstijging van 2 procent opgenomen. Kamp: economisch herstel zet door De nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Sta tistiek over de economische groei bevestigen dat het her stel doorzet, zegt minister Henk Kamp (WD, Economi sche Zaken). Volgens het CBS groeide de economie het tweede kwartaal 0,7 pro cent. In augustus werd nog uitgegaan van 0,5 procent Ondernemen na WW lukt meestal Ruim twee derde van de mensen die vanuit de WW kiezen voor het onderne merschap, werkt na drie jaar nog steeds als ondernemer. Dit percentage is vrijwel ge lijk aan dat van alle starten de ondernemers. Dat maak te uitkeringsinstantie UWV gisteren bekend op basis van eigen onderzoek. Honderden banen weg bij Saab Bij de Zweedse autofabri kant Saab komen nog deze maand zo'n tweehonderd ar beidsplaatsen te vervallen, ruim een derde van het to taal. Dat maakte de huidige eigenaar, het consortium Na tional Electric Vehicle Swe den, gisteren bekend. De pro ductie bij Saab werd in mei stilgelegd. DONDERDAG 25 SEPTEMBER 2014 s H i h. 11 Prijsvechters als Ryanair en easyjet, hier op het vliegveld van het Britse Luton, zijn sterke concurrenten voor Air-France-KLM. foto Thomas Smith/HH 'Air France-KLM móet met prijsvechter komen' door Wilko Voordouw Premier Manuel Valls van Frankrijk .A# Comfortabel thuis blijven wonen. Dat willen we bij Molenaar bieden. Komt u de laatste tijd moeilijker de trap op en af? Dan kan een traplift de oplossing zijn. Zo kunt u heerlijk in uw vertrouwde omgeving blijven wonen. Alle topmerken trapliften onder één dak. handicare Gratis uitgebreide brochure? Bel 0800 - 27 40 400 AMSTERDAM UTRECHT Henk Kamp DEN HAAG DEN HAAG TROLLHÈATTAN «r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15