Een robbertje stoeien zit bij sommige auto's in de genen AUTO 19 Liefde voor Alfa modieus uitdragen Ferrari heeft fans op social media Veiligheidscursus van KNMV loont BMW maakt in- en uitstappen veilig RIJTEST CITROEN C4 CACTUS NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE JEEP RENEGADE CITROËN C4 CACTUS EN ZIJN CONCURRENTEN De autowereld zit vast geroest in stramienen. Daarom valt het des te meer op als een merk qua concept zijn nek uitsteekt. Zoals Citroën met de C4 Cactus. Enkele jaren geleden lanceerde Citroën de Cactus als conceptau to. Eën verrassend ogend model, met een bijna SUV-achtige vormgeving, opmerke lijk brede stootranden en zeer licht van gewicht. Nu de C4 Cac tus in de showroom staat, blijkt het merk in staat geweest al deze eigenschappen in het productie model te verwerken. Belangrijk daarbij is dat een forse gewichtsreductie niet bereikt is met het gebruik van peperdure lichtgewicht materialen. Citroën beknibbelde op de kilogrammen door goed na te denken over de tails: een achterbank die alleen in zijn geheel neerklapbaar is, klap- ruiten in de achterportieren, een kunststof dak, et cetera. Terwijl de benzine-instapper slechts 965 kilogram weegt, blijkt ook de diesel met 1.070 kilogram lichtvoetig. Dat zorgt er zelfs voor dat Citroën de BlueHDi tot eind volgend jaar kan aanbieden onder de voorwaarden voor 14 procent bijtelling. De prestaties zijn keu rig. Accelereren van o naar 100 ki lometer per uur gaat in 10,7 secon den. Het verbruik komt in de praktijk boven de 1 op 21 uit. De brede stootranden rondom de carrosserie van de conceptauto zijn ongewijzigd doorgevoerd. Citroën noemt ze airbumps. De randen bevatten tal van zachte luchtkussentjes, die makkelijk kunnen worden ingedrukt. Deze moeten lichte aanrijdingen of aan rakingen met fietsen en winkel karretjes schadeloos opvangen. Het interieur is net zo bijzonder als de buitenkant. Citroën heeft het dashboard geminimaliseerd. Dat betekent dat slechts een hand jevol knoppen aanwezig is. Alle andere functies worden op het centrale scherm geregeld. Daar naast bestaat het instrumenta rium uit een basic schermpje. Wat vormgeving betreft, duikt Citroën in de wereld van de klas sieke bagagestukken. De klep van het dashboardkastje lijkt nog het meest op een oude hutkoffer (zie foto onder). Ook in de portierpa nelen zijn volop details volgens dit thema verwerkt. Qua functionaliteit laat de C4 Cac tus evenmin steken vallen. Kijk al leen maar naar het bagagevolume van minimaal 358 liter. Vier vol wassenen passen probleemloos op stoelen en achterbank. De prijzen zijn gunstig: vanaf 15.990 euro voor de benzine en 19.490 euro voor de diesel. bagagevolume meet 351 liter. Er zijn volop mogelijkheden om het ex- en interieur kleur te geven, zelfs in legertinten. Jeep levert de Renegade met twee- of vierwielaandrijving (Active Drive en Active Drive Low). De aandrijving verloopt afhankelijk van de benzine- (1.4 of 1.6) of dieselmotor (1.6 of 2.0) met een handbak of een automatische negentraps trans missie. De uitrustingsvarian ten variëren van Sport tot Trail- hawk (de alleskunner). De in- stapprijs komt op 22.990 euro. De Renegade heeft alle genen die Jeep eigen zijn. De gloednieuwe telg oogt stoer, heeft een prima wegligging, schuwt een uitdaging in het terrein niet en biedt volop comfort. Het nieuwe onderstel, dat Fiat ook gaat gebruiken voor de 500X, is wat hard geveerd. Het stuurgedrag wekt de indruk op pad te zijn met een forse auto. De binnenruimte is zowel voor als achter ruim voldoende. Het VRIJDAG 19 SEPTEMBER 2014 Citroën C4 Cactus Bagage 358-1.170 liter, gewicht 1.070 kg. Die sel 1.6 liter, 110 pk. Vanaf 15.990 euro, Blue- HDi Shine 20.740 euro. Dacia Dokker Bagage 800-3.000 liter, gewicht 1.180 kg. Die sel 1.5 liter, 90 pk. Van af 15.990 euro, dCi 90 Lauréate 19.490 euro. Peugeot 2008 Bagage 35Ö-1.194 liter, gewicht 1.135 kg. Die sel 1.6 liter, 92 pk. Van af 17.290 euro, Active e-HDi 23.290 euro. Renault Captur Bagage 377-1.235 liter, gewicht 1.145 kg. Die sel 1.5 liter, 90 pk. Van af 16.790 euro, dCi 90 Expression 21.390 euro. Mopar heeft voor Alfa Romeo een collectie ontwikkeld voor de Giu- lietta en MiTo Quadrifoglio Verde. Er zijn modieuze accessoires, zoals een sjaal met geborduurd Quadri foglio Verde-logo of een paar man chetknopen met logo. Sportievere items zijn bijvoorbeeld een zwart sweatshirt met een kraag zoals be kend van een racepak en T-shirts met Alfa Romeo Racing-opdruk. Ferrari heeft in de eerste 6 maan den van dit jaar 3.631 auto's afgele verd. Uit het halfjaarsverslag blijkt ook dat Ferrari's facebookpagina door vijftien miljoen fans wordt omarmd. Dat aantal zal de komen de tijd hard groeien, aangezien de facebookpagina sinds kort ook voor Chinese fans bereikbaar is. Op Twitter heeft het steigerende paard zo'n 900.000 volgers. Alfa Romeo-manchetknopen. De eendaagse verkeersveiligheid- cursus VRO Risico van de KNMV loont. Ook na anderhalf jaar heeft de training een positief effect op veilig rijgedrag. Dit blijkt uit een evaluatie onder motorrijders door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. De KNMV ziet de uitkomst als het resultaat van vele jaren expertise die met specialisten is opgebouwd. Ferrari: ook populair online. De BMW 2-serie Cabrio heeft niet alleen atletische vormen, een uitge balanceerd onderstel en achterwiel aandrijving, maar staat ook garant voor veilig in- en uitstappen. Bij het openen van het portier wordt de straat van onder uit het portier verlicht. Weliswaar met een BMW- logo, maar op donkere plaatsen kan dat praktisch zijn. De voorzie ning is tegen meerprijs leverbaar. Jeep levert de Renegade met keuze uit twee 'open daken', foto WdeV Veilig rijgedrag dankzij cursus. BMW-logo ligt op straat. Praktisch en opvallend zijn de belangrijkste eigenschappen van de Citroën C4 Cactus, foto's Automedia door Tony Vos door Willem de Volder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19