Een robbertje stoeien zit bij
sommige auto's in de genen
AUTO 19
Liefde voor Alfa
modieus uitdragen
Ferrari heeft fans
op social media
Veiligheidscursus
van KNMV loont
BMW maakt in-
en uitstappen veilig
RIJTEST CITROEN C4 CACTUS
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE JEEP RENEGADE
CITROËN C4 CACTUS EN ZIJN CONCURRENTEN
De autowereld zit vast
geroest in stramienen.
Daarom valt het des te
meer op als een merk
qua concept zijn nek
uitsteekt. Zoals Citroën
met de C4 Cactus.
Enkele jaren geleden
lanceerde Citroën de
Cactus als conceptau
to. Eën verrassend
ogend model, met een
bijna SUV-achtige
vormgeving, opmerke
lijk brede stootranden en zeer
licht van gewicht. Nu de C4 Cac
tus in de showroom staat, blijkt
het merk in staat geweest al deze
eigenschappen in het productie
model te verwerken.
Belangrijk daarbij is dat een forse
gewichtsreductie niet bereikt is
met het gebruik van peperdure
lichtgewicht materialen. Citroën
beknibbelde op de kilogrammen
door goed na te denken over de
tails: een achterbank die alleen in
zijn geheel neerklapbaar is, klap-
ruiten in de achterportieren, een
kunststof dak, et cetera.
Terwijl de benzine-instapper
slechts 965 kilogram weegt, blijkt
ook de diesel met 1.070 kilogram
lichtvoetig. Dat zorgt er zelfs voor
dat Citroën de BlueHDi tot eind
volgend jaar kan aanbieden onder
de voorwaarden voor 14 procent
bijtelling. De prestaties zijn keu
rig. Accelereren van o naar 100 ki
lometer per uur gaat in 10,7 secon
den. Het verbruik komt in de
praktijk boven de 1 op 21 uit.
De brede stootranden rondom de
carrosserie van de conceptauto
zijn ongewijzigd doorgevoerd.
Citroën noemt ze airbumps. De
randen bevatten tal van zachte
luchtkussentjes, die makkelijk
kunnen worden ingedrukt. Deze
moeten lichte aanrijdingen of aan
rakingen met fietsen en winkel
karretjes schadeloos opvangen.
Het interieur is net zo bijzonder
als de buitenkant. Citroën heeft
het dashboard geminimaliseerd.
Dat betekent dat slechts een hand
jevol knoppen aanwezig is. Alle
andere functies worden op het
centrale scherm geregeld. Daar
naast bestaat het instrumenta
rium uit een basic schermpje.
Wat vormgeving betreft, duikt
Citroën in de wereld van de klas
sieke bagagestukken. De klep van
het dashboardkastje lijkt nog het
meest op een oude hutkoffer (zie
foto onder). Ook in de portierpa
nelen zijn volop details volgens
dit thema verwerkt.
Qua functionaliteit laat de C4 Cac
tus evenmin steken vallen. Kijk al
leen maar naar het bagagevolume
van minimaal 358 liter. Vier vol
wassenen passen probleemloos
op stoelen en achterbank.
De prijzen zijn gunstig: vanaf
15.990 euro voor de benzine en
19.490 euro voor de diesel.
bagagevolume meet 351 liter.
Er zijn volop mogelijkheden
om het ex- en interieur kleur
te geven, zelfs in legertinten.
Jeep levert de Renegade met
twee- of vierwielaandrijving
(Active Drive en Active Drive
Low). De aandrijving verloopt
afhankelijk van de benzine-
(1.4 of 1.6) of dieselmotor (1.6
of 2.0) met een handbak of een
automatische negentraps trans
missie. De uitrustingsvarian
ten variëren van Sport tot Trail-
hawk (de alleskunner). De in-
stapprijs komt op 22.990 euro.
De Renegade heeft alle
genen die Jeep eigen
zijn. De gloednieuwe
telg oogt stoer, heeft
een prima wegligging, schuwt
een uitdaging in het terrein
niet en biedt volop comfort.
Het nieuwe onderstel, dat Fiat
ook gaat gebruiken voor de
500X, is wat hard geveerd. Het
stuurgedrag wekt de indruk op
pad te zijn met een forse auto.
De binnenruimte is zowel voor
als achter ruim voldoende. Het
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 2014
Citroën C4 Cactus
Bagage 358-1.170 liter,
gewicht 1.070 kg. Die
sel 1.6 liter, 110 pk.
Vanaf 15.990 euro, Blue-
HDi Shine 20.740 euro.
Dacia Dokker
Bagage 800-3.000 liter,
gewicht 1.180 kg. Die
sel 1.5 liter, 90 pk. Van
af 15.990 euro, dCi 90
Lauréate 19.490 euro.
Peugeot 2008
Bagage 35Ö-1.194 liter,
gewicht 1.135 kg. Die
sel 1.6 liter, 92 pk. Van
af 17.290 euro, Active
e-HDi 23.290 euro.
Renault Captur
Bagage 377-1.235 liter,
gewicht 1.145 kg. Die
sel 1.5 liter, 90 pk. Van
af 16.790 euro, dCi 90
Expression 21.390 euro.
Mopar heeft voor Alfa Romeo een
collectie ontwikkeld voor de Giu-
lietta en MiTo Quadrifoglio Verde.
Er zijn modieuze accessoires, zoals
een sjaal met geborduurd Quadri
foglio Verde-logo of een paar man
chetknopen met logo. Sportievere
items zijn bijvoorbeeld een zwart
sweatshirt met een kraag zoals be
kend van een racepak en T-shirts
met Alfa Romeo Racing-opdruk.
Ferrari heeft in de eerste 6 maan
den van dit jaar 3.631 auto's afgele
verd. Uit het halfjaarsverslag blijkt
ook dat Ferrari's facebookpagina
door vijftien miljoen fans wordt
omarmd. Dat aantal zal de komen
de tijd hard groeien, aangezien de
facebookpagina sinds kort ook
voor Chinese fans bereikbaar is.
Op Twitter heeft het steigerende
paard zo'n 900.000 volgers.
Alfa Romeo-manchetknopen.
De eendaagse verkeersveiligheid-
cursus VRO Risico van de KNMV
loont. Ook na anderhalf jaar heeft
de training een positief effect op
veilig rijgedrag. Dit blijkt uit een
evaluatie onder motorrijders door
de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid. De
KNMV ziet de uitkomst als het
resultaat van vele jaren expertise
die met specialisten is opgebouwd.
Ferrari: ook populair online.
De BMW 2-serie Cabrio heeft niet
alleen atletische vormen, een uitge
balanceerd onderstel en achterwiel
aandrijving, maar staat ook garant
voor veilig in- en uitstappen. Bij
het openen van het portier wordt
de straat van onder uit het portier
verlicht. Weliswaar met een BMW-
logo, maar op donkere plaatsen
kan dat praktisch zijn. De voorzie
ning is tegen meerprijs leverbaar.
Jeep levert de Renegade met keuze uit twee 'open daken', foto WdeV
Veilig rijgedrag dankzij cursus. BMW-logo ligt op straat.
Praktisch en opvallend zijn de belangrijkste eigenschappen van de Citroën C4 Cactus, foto's Automedia
door Tony Vos
door Willem de Volder