i i I I D MILJOENENNOTA 9 fl n de zomer van 2014 bleek ander maal dat vrijheid en veiligheid kwetsbaar zijn - ook in ons deel van de wereld, ook in Nederland. Op 17 juli trof een verschrikkelijk lot de 298 inzittenden van vlucht MH17, onder wie 196 landgeno ten. Daardoor wordt de feestelijke traditie van Prinsjesdag dit jaar omgeven door een rouwrand van verdriet. De vliegramp bo ven Oekraïens grondgebied heeft velen di rect geraakt, ook in uw verenigde vergade ring, en ons allen diep geschokt. In heel het land waren mensen zichtbaar één, in stilte en rouw. Die betrokkenheid en saamhorigheid bieden troost aan iedereen die een groot persoonlijk verlies moet ver werken. De ramp met MH17 en de situatie in Oek raïne en het Midden-Oosten maken dui delijk hoe in de wereld van vandaag alles met alles samenhangt. Wij leven in een open en internationaal georiënteerd land dat door persoonlijke, economische, poli tieke en culturele banden actief deel uit maakt van de wereldgemeenschap. Dat brengt ons veel goeds, maar het gaat ook gepaard met reële risico's en kwetsbaarhe den. Conflicten die zich duizenden kilometers ver weg afspelen, roepen in ons land emo ties en reacties op. Dat is niet nieuw, maar in een tijd waarin iedereen de we reld via de smartphone in zijn hand heeft, is de maatschappelijke impact groter en sneller merkbaar. De situatie in Noord-Irak, Syrië en Gaza leidt in ons land tot spanningen en tot ge voelens van onmacht en onveiligheid. De haat die elders in de wereld mensen in het verderf stort, mag niet overslaan naar onze straten. Ook in economisch opzicht hebben geopolitieke ontwikkelingen di rect hun weerslag op onze samenleving. Een recent voorbeeld zijn de negatieve ge volgen voor het Nederlandse bedrijfsle ven van de wederzijdse economische sanc ties van de Europese Unie en Rusland. Haat zaaien, dreigen met geweld of discri minatie van bevolkingsgroepen zal onder geen enkele omstandigheid worden geto lereerd. Iedere inwoner van ons land moet zich veilig en beschermd weten. Ie dere inwoner van ons land moet zich vrij voelen om uit te komen voor zijn of haar geloof, geaardheid en levensovertuiging. Het tegengaan van extremisme en intole rantie is een kerntaak van de overheid. Veel kracht komt uit de samenleving zelf. Ouders, scholen, sportclubs en andere par tijen zijn nodig om radicalisering te voor komen. Nederland is op dit vlak weer baar, bouwend op een lange traditie van vrijheid en saamhorigheid. Bescherming van de Nederlandse rechts staat is niet alleen een binnenlandse aan gelegenheid. Een actief buitenlands be leid, gericht op vrede en veiligheid in lan den en regio's waar deze in het gedrang zijn, is relevant en in ons belang. Die verantwoordelijkheid kunnen we al leen waarmaken in nauwe samenwerking met onze internationale partners in de Eu ropese Unie, de Navo en de Verenigde Na ties. Nederland is zich van oudsher zeer van die opdracht bewust. Niet voor niets staat bevordering van de internationale rechtsorde in onze Grondwet. Aan die opdracht wordt vorm en inhoud gegeven door mensen en middelen be schikbaar te stellen voor missies zoals die in Mali en de antipiraterij missie voor de Afrikaanse kust. Alle uitgezonden Neder landse militairen verdienen groot respect. Met het oog op de toenemende spannin gen in de wereld en de verantwoordelijk heden die daaruit voortvloeien, verhoogt de regering de defensie-uitgaven. Het bud get groeit structureel met 100 miljoen extra per jaar. Dit is een trendbreuk met het verleden. Ook stelt de regering eenmalig extra geld beschikbaar voor internationale noodhulp en de opvang van vluchtelingen in de re gio. Zo geeft Nederland steun aan de gro te groep ontheemden die van huis en haard worden verdreven om wie ze zijn of om wat ze geloven. Nieuwe dreigingen zoals de uitbraak van het ebolavirus in West-Afrika vragen een internationale aanpak en noodhulp ter plaatse, om verde re verspreiding tegen te gaan. In eigen land werkt de regering aan struc tureel herstel en groei van de economie en werkgelegenheid. Daarvoor zijn nodig: gezonde overheidsfinanciën, een even wichtige inkomensverdeling, een houd baar stelsel van sociale en oudedagsvoor zieningen, een goed functionerende ar beidsmarkt en woningmarkt, een toe komstgericht onderwijsstelsel en betaalba re en toegankelijke zorg. Toegang tot goede zorg is voor veel Ne derlanders het bewijs van de kwali teit van de samenleving. Nederland heeft een van de beste en meest toegankelijke zorgstelsels ter wereld. Het is in het be lang van alle mensen in ons land dat dit zo blijft. Goede zorg is een onmisbare ba sisvoorziening. Feit is dat de kosten van onze zorg harder groeien dan onze econo mie. Daarom zijn met alle partijen uit de zorg afspraken gemaakt over vergroting van het kostenbewustzijn, tegengaan van verspilling en de aanpak van fraude. Zo worden besparingen bereikt met behoud van kwaliteit. De kostenontwikkeling valt dit jaar voor het eerst sinds vele jaren mee ten opzichte van de oorspronkelijke ra mingen. Die gingen uit van een stijging met 16 miljard euro tussen 2013 en 2017. Door het ingezette beleid zal de stijging per saldo uitkomen op 6 miljard euro. Per 1 januari 2015 gaan taken in de thuis zorg en de jeugdzorg en voorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking over naar gemeenten. Door dit dicht bij mensen te organiseren, wordt bureaucra tie aangepakt en kan beter rekening wor den gehouden met specifieke behoeftes en voorkeuren. Overheden en bedrijven spannen zich in 2015 in om zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking in een reguliere baan aan de slag te krijgen. Voor zieningen in de thuiszorg en de jeugdzorg blijven beschikbaar, maar mensen krijgen wel te maken met andere voorwaarden en aanpassingen in de dienstverlening. Dat vraagt veel van hen en kan tot onzeker heid leiden. Juist daarom is alles erop ge richt deze veranderingen de komende ja ren in goede banen te leiden. Door het verstrekken van een toelage voor huishoudelijke hulp houden veel me dewerkers hun baan en blijven zij het ver trouwde gezicht voor hun cliënten. In het besef dat bij een operatie van deze om vang niet alles foutloos kan verlopen, zet de regering zich intensief in om invoe ringsproblemen tot een minimum te be perken, samen met de gemeenten en sa men met de mensen en organisaties die voorzieningen verzorgen en ontvangen. Daarvoor is in 2015 400 miljoen euro extra beschikbaar. dat, na een aantal jaren van krimp en stij gende werkloosheid, ons land voorzichtig weer de weg omhoog vindt. Het overheid stekort daalt in 2015 naar verwachting tot 2,2 procent van het bruto binnenlands pro duct. Daarom zijn geen nieuwe bezuini gingen nodig en hoeft voor ongeveer een miljard euro aan eerder voorgenomen las tenverzwaringen voor burgers niet te wor den doorgevoerd. In 2015 wordt de loonbijstelling in de pu blieke sector volledig uitgekeerd. Na een nullijn van jaren kunnen de inkomens van leraren, politieagenten, militairen en ander overheidspersoneel weer meestij gen met de loonontwikkeling in de markt. In vergelijking met veel andere landen blijft de economische uitgangspositie van ons land sterk. Met een blik op mondiaal toonaangevende topsectoren als land bouw en voedsel, logistiek, de creatieve in dustrie en water is er zeker reden tot opti misme. Tegelijkertijd is het economisch herstel in ons land broos en afhankelijk van econo mische ontwikkelingen in de rest van de wereld, vooral in belangrijke partnerlan- den in de Europese Unie. Het grootste zorgpunt van de regering is en blijft de hoge werkloosheid, die veel mensen en hun families direct treft. Daar ligt voor de regering de allerhoogste prioriteit. De overheid blijft zich, samen met de onderwijssector, vakbeweging en bedrijven, inspannen voor scholing en be geleiding van werk naar werk, en voor meer leer-werktrajecten specifiek voor jongeren. Een extra maatregel die op kor te termijn effect kan hebben, is verrui ming van de mogelijkheden om tijdelijk te werken of een kansrijke technische op leiding te volgen met behoud van een WW-uitkering. Verder wordt het recht op kinderop- vangtoeslag bij ontslag met drie maanden verlengd tot een halfjaar. Daar door kunnen mensen zich voor een lange re periode volledig richten op het vinden van een nieuwe baan. Het lage btw-tarief voor de bouw wordt verlengd tot 1 juli 2015, als impuls voor de werkgelegenheid in de bouw. Het stimuleren en benutten van jong ta lent is cruciaal voor toekomstige economi sche groei. De afgelopen jaren heeft de re gering forse stappen gezet om de kwali teit van het onderwijs en het onderwijs personeel te verhogen en de aansluiting tussen het beroepsonderwijs en de ar beidsmarkt te verbeteren. Met de hervor- e Nederlandse economie toont zich veerkrachtig. Het is hoopgevend dm ming van de studiefinanciering en de in troductie van het studievoorschot komt op termijn 1 miljard euro vrij voor beter hoger onderwijs. Dit geld wordt onder an dere ingezet voor meer contacturen, inten sievere begeleiding van studenten en het bevorderen van excellentie. De ov-kaart blijft bestaan en komt beschikbaar voor al le mbo'ers. Om de innovatiekracht van ons land te versterken, stelt de regering een 'toekomstfonds' in voor kredietverlening aan innovatieve mkb'ers. De rendemen ten van het fonds komen beschikbaar voor uitgaven aan fundamenteel en toege past onderzoek. Deltatechnologie is een van de innovatie ve sectoren waarin ons land internatio naal koploper is. De fysieke bescherming van ons land tegen het water kent een lan ge traditie. Het Deltaplan dat tegelijk met de begroting van 2015 wordt gepresen teerd, maakt ons land veiliger en geeft de Nederlandse watersector een stevige im puls. Voor de langere termijn werkt de rege ring aan een herziening van het be lastingstelsel. De doelstelling is tweeledig: een forse vereenvoudiging en het stimule ren van werkgelegenheid. Dat laatste kan door de lasten op arbeid te verlagen. De inzet van de regering is dat hierdoor de baankans van mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt groeit en dat ieder een die werk vindt er ook echt op vooruit gaat. Nederland is een exportland en veel buitenlandse bedrijven zijn hier ge vestigd. Binnenlandse groei en banen ont staan voor een groot deel in het buiten land. De regering wil daarom het beleid gericht op een aantrekkelijk investerings klimaat en actieve ondersteuning van het exporterende bedrijfsleven versterken.(...) Europese samenwerking moet gericht zijn op die terreinen waar gezamen lijk optreden echt waarde toevoegt. Dat is ook de kern van de strategische agenda voor de komende vijfjaar, die als uitgangs punt dient voor het werkprogramma voor de nieuwe Europese Commissie. Daarin zijn belangrijke grensoverschrijdende the ma's opgenomen als de interne markt, het energie- en klimaatbeleid en de aan pak van de georganiseerde misdaad, inclu sief cybercrime. Eerlijk werk in Europa vraagt om gelijk loon voor gelijk werk bin nen iedere lidstaat. De regering maakt zich daar hard voor en zal de strijd tegen schijnconstructies opvoeren. Leden van de Staten-Generaal, Dit jaar vieren we tweehonderd jaar Prinsjesdag. Ons land heeft zich in die twee eeuwen steeds veerkrachtig en saamhorig getoond als omstandigheden daarom vroegen - ook deze zomer weer. De regering blijft vastberaden werken aan een vitale en weerbare samenleving, eco nomisch herstel en groei van de werkgele genheid. De ingezette hervormingen leg gen een fundament onder de toekomst van ons land. Het werken aan deze op dracht vindt plaats in een turbulente en onzekere internationale omgeving en in het besef dat vrijheid, veiligheid en wel vaart nauw met elkaar verbonden zijn. Ook uw werk zal daar in het nieuwe parle mentaire jaar door worden getekend. U mag zich gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bid den. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 2014 Leden van de Staten-Generaal, CU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 9