i
i
I
I
D
MILJOENENNOTA 9
fl
n de zomer van 2014 bleek ander
maal dat vrijheid en veiligheid
kwetsbaar zijn - ook in ons deel
van de wereld, ook in Nederland.
Op 17 juli trof een verschrikkelijk
lot de 298 inzittenden van vlucht
MH17, onder wie 196 landgeno
ten.
Daardoor wordt de feestelijke traditie van
Prinsjesdag dit jaar omgeven door een
rouwrand van verdriet. De vliegramp bo
ven Oekraïens grondgebied heeft velen di
rect geraakt, ook in uw verenigde vergade
ring, en ons allen diep geschokt. In heel
het land waren mensen zichtbaar één, in
stilte en rouw. Die betrokkenheid en
saamhorigheid bieden troost aan iedereen
die een groot persoonlijk verlies moet ver
werken.
De ramp met MH17 en de situatie in Oek
raïne en het Midden-Oosten maken dui
delijk hoe in de wereld van vandaag alles
met alles samenhangt. Wij leven in een
open en internationaal georiënteerd land
dat door persoonlijke, economische, poli
tieke en culturele banden actief deel uit
maakt van de wereldgemeenschap. Dat
brengt ons veel goeds, maar het gaat ook
gepaard met reële risico's en kwetsbaarhe
den.
Conflicten die zich duizenden kilometers
ver weg afspelen, roepen in ons land emo
ties en reacties op. Dat is niet nieuw,
maar in een tijd waarin iedereen de we
reld via de smartphone in zijn hand heeft,
is de maatschappelijke impact groter en
sneller merkbaar.
De situatie in Noord-Irak, Syrië en Gaza
leidt in ons land tot spanningen en tot ge
voelens van onmacht en onveiligheid.
De haat die elders in de wereld mensen in
het verderf stort, mag niet overslaan naar
onze straten. Ook in economisch opzicht
hebben geopolitieke ontwikkelingen di
rect hun weerslag op onze samenleving.
Een recent voorbeeld zijn de negatieve ge
volgen voor het Nederlandse bedrijfsle
ven van de wederzijdse economische sanc
ties van de Europese Unie en Rusland.
Haat zaaien, dreigen met geweld of discri
minatie van bevolkingsgroepen zal onder
geen enkele omstandigheid worden geto
lereerd. Iedere inwoner van ons land
moet zich veilig en beschermd weten. Ie
dere inwoner van ons land moet zich vrij
voelen om uit te komen voor zijn of haar
geloof, geaardheid en levensovertuiging.
Het tegengaan van extremisme en intole
rantie is een kerntaak van de overheid.
Veel kracht komt uit de samenleving zelf.
Ouders, scholen, sportclubs en andere par
tijen zijn nodig om radicalisering te voor
komen. Nederland is op dit vlak weer
baar, bouwend op een lange traditie van
vrijheid en saamhorigheid.
Bescherming van de Nederlandse rechts
staat is niet alleen een binnenlandse aan
gelegenheid. Een actief buitenlands be
leid, gericht op vrede en veiligheid in lan
den en regio's waar deze in het gedrang
zijn, is relevant en in ons belang.
Die verantwoordelijkheid kunnen we al
leen waarmaken in nauwe samenwerking
met onze internationale partners in de Eu
ropese Unie, de Navo en de Verenigde Na
ties. Nederland is zich van oudsher zeer
van die opdracht bewust. Niet voor niets
staat bevordering van de internationale
rechtsorde in onze Grondwet.
Aan die opdracht wordt vorm en inhoud
gegeven door mensen en middelen be
schikbaar te stellen voor missies zoals die
in Mali en de antipiraterij missie voor de
Afrikaanse kust. Alle uitgezonden Neder
landse militairen verdienen groot respect.
Met het oog op de toenemende spannin
gen in de wereld en de verantwoordelijk
heden die daaruit voortvloeien, verhoogt
de regering de defensie-uitgaven. Het bud
get groeit structureel met 100 miljoen
extra per jaar. Dit is een trendbreuk met
het verleden.
Ook stelt de regering eenmalig extra geld
beschikbaar voor internationale noodhulp
en de opvang van vluchtelingen in de re
gio. Zo geeft Nederland steun aan de gro
te groep ontheemden die van huis en
haard worden verdreven om wie ze zijn
of om wat ze geloven. Nieuwe dreigingen
zoals de uitbraak van het ebolavirus in
West-Afrika vragen een internationale
aanpak en noodhulp ter plaatse, om verde
re verspreiding tegen te gaan.
In eigen land werkt de regering aan struc
tureel herstel en groei van de economie
en werkgelegenheid. Daarvoor zijn nodig:
gezonde overheidsfinanciën, een even
wichtige inkomensverdeling, een houd
baar stelsel van sociale en oudedagsvoor
zieningen, een goed functionerende ar
beidsmarkt en woningmarkt, een toe
komstgericht onderwijsstelsel en betaalba
re en toegankelijke zorg.
Toegang tot goede zorg is voor veel Ne
derlanders het bewijs van de kwali
teit van de samenleving. Nederland heeft
een van de beste en meest toegankelijke
zorgstelsels ter wereld. Het is in het be
lang van alle mensen in ons land dat dit
zo blijft. Goede zorg is een onmisbare ba
sisvoorziening. Feit is dat de kosten van
onze zorg harder groeien dan onze econo
mie. Daarom zijn met alle partijen uit de
zorg afspraken gemaakt over vergroting
van het kostenbewustzijn, tegengaan van
verspilling en de aanpak van fraude. Zo
worden besparingen bereikt met behoud
van kwaliteit. De kostenontwikkeling valt
dit jaar voor het eerst sinds vele jaren mee
ten opzichte van de oorspronkelijke ra
mingen. Die gingen uit van een stijging
met 16 miljard euro tussen 2013 en 2017.
Door het ingezette beleid zal de stijging
per saldo uitkomen op 6 miljard euro.
Per 1 januari 2015 gaan taken in de thuis
zorg en de jeugdzorg en voorzieningen
voor mensen met een arbeidsbeperking
over naar gemeenten. Door dit dicht bij
mensen te organiseren, wordt bureaucra
tie aangepakt en kan beter rekening wor
den gehouden met specifieke behoeftes
en voorkeuren.
Overheden en bedrijven spannen
zich in 2015 in om zoveel mogelijk
mensen met een arbeidsbeperking in een
reguliere baan aan de slag te krijgen. Voor
zieningen in de thuiszorg en de jeugdzorg
blijven beschikbaar, maar mensen krijgen
wel te maken met andere voorwaarden en
aanpassingen in de dienstverlening. Dat
vraagt veel van hen en kan tot onzeker
heid leiden. Juist daarom is alles erop ge
richt deze veranderingen de komende ja
ren in goede banen te leiden.
Door het verstrekken van een toelage
voor huishoudelijke hulp houden veel me
dewerkers hun baan en blijven zij het ver
trouwde gezicht voor hun cliënten. In het
besef dat bij een operatie van deze om
vang niet alles foutloos kan verlopen, zet
de regering zich intensief in om invoe
ringsproblemen tot een minimum te be
perken, samen met de gemeenten en sa
men met de mensen en organisaties die
voorzieningen verzorgen en ontvangen.
Daarvoor is in 2015 400 miljoen euro
extra beschikbaar.
dat, na een aantal jaren van krimp en stij
gende werkloosheid, ons land voorzichtig
weer de weg omhoog vindt. Het overheid
stekort daalt in 2015 naar verwachting tot
2,2 procent van het bruto binnenlands pro
duct. Daarom zijn geen nieuwe bezuini
gingen nodig en hoeft voor ongeveer een
miljard euro aan eerder voorgenomen las
tenverzwaringen voor burgers niet te wor
den doorgevoerd.
In 2015 wordt de loonbijstelling in de pu
blieke sector volledig uitgekeerd. Na een
nullijn van jaren kunnen de inkomens
van leraren, politieagenten, militairen en
ander overheidspersoneel weer meestij
gen met de loonontwikkeling in de
markt.
In vergelijking met veel andere landen
blijft de economische uitgangspositie van
ons land sterk. Met een blik op mondiaal
toonaangevende topsectoren als land
bouw en voedsel, logistiek, de creatieve in
dustrie en water is er zeker reden tot opti
misme.
Tegelijkertijd is het economisch herstel in
ons land broos en afhankelijk van econo
mische ontwikkelingen in de rest van de
wereld, vooral in belangrijke partnerlan-
den in de Europese Unie.
Het grootste zorgpunt van de regering is
en blijft de hoge werkloosheid, die veel
mensen en hun families direct treft.
Daar ligt voor de regering de allerhoogste
prioriteit.
De overheid blijft zich, samen met de
onderwijssector, vakbeweging en
bedrijven, inspannen voor scholing en be
geleiding van werk naar werk, en voor
meer leer-werktrajecten specifiek voor
jongeren. Een extra maatregel die op kor
te termijn effect kan hebben, is verrui
ming van de mogelijkheden om tijdelijk
te werken of een kansrijke technische op
leiding te volgen met behoud van een
WW-uitkering.
Verder wordt het recht op kinderop-
vangtoeslag bij ontslag met drie
maanden verlengd tot een halfjaar. Daar
door kunnen mensen zich voor een lange
re periode volledig richten op het vinden
van een nieuwe baan. Het lage btw-tarief
voor de bouw wordt verlengd tot 1 juli
2015, als impuls voor de werkgelegenheid
in de bouw.
Het stimuleren en benutten van jong ta
lent is cruciaal voor toekomstige economi
sche groei. De afgelopen jaren heeft de re
gering forse stappen gezet om de kwali
teit van het onderwijs en het onderwijs
personeel te verhogen en de aansluiting
tussen het beroepsonderwijs en de ar
beidsmarkt te verbeteren. Met de hervor-
e Nederlandse economie toont zich
veerkrachtig. Het is hoopgevend
dm
ming van de studiefinanciering en de in
troductie van het studievoorschot komt
op termijn 1 miljard euro vrij voor beter
hoger onderwijs. Dit geld wordt onder an
dere ingezet voor meer contacturen, inten
sievere begeleiding van studenten en het
bevorderen van excellentie. De ov-kaart
blijft bestaan en komt beschikbaar voor al
le mbo'ers.
Om de innovatiekracht van ons land
te versterken, stelt de regering een
'toekomstfonds' in voor kredietverlening
aan innovatieve mkb'ers. De rendemen
ten van het fonds komen beschikbaar
voor uitgaven aan fundamenteel en toege
past onderzoek.
Deltatechnologie is een van de innovatie
ve sectoren waarin ons land internatio
naal koploper is. De fysieke bescherming
van ons land tegen het water kent een lan
ge traditie. Het Deltaplan dat tegelijk met
de begroting van 2015 wordt gepresen
teerd, maakt ons land veiliger en geeft de
Nederlandse watersector een stevige im
puls.
Voor de langere termijn werkt de rege
ring aan een herziening van het be
lastingstelsel. De doelstelling is tweeledig:
een forse vereenvoudiging en het stimule
ren van werkgelegenheid. Dat laatste kan
door de lasten op arbeid te verlagen. De
inzet van de regering is dat hierdoor de
baankans van mensen aan de onderkant
van de arbeidsmarkt groeit en dat ieder
een die werk vindt er ook echt op vooruit
gaat.
Nederland is een exportland en veel
buitenlandse bedrijven zijn hier ge
vestigd. Binnenlandse groei en banen ont
staan voor een groot deel in het buiten
land. De regering wil daarom het beleid
gericht op een aantrekkelijk investerings
klimaat en actieve ondersteuning van het
exporterende bedrijfsleven versterken.(...)
Europese samenwerking moet gericht
zijn op die terreinen waar gezamen
lijk optreden echt waarde toevoegt. Dat is
ook de kern van de strategische agenda
voor de komende vijfjaar, die als uitgangs
punt dient voor het werkprogramma voor
de nieuwe Europese Commissie. Daarin
zijn belangrijke grensoverschrijdende the
ma's opgenomen als de interne markt,
het energie- en klimaatbeleid en de aan
pak van de georganiseerde misdaad, inclu
sief cybercrime. Eerlijk werk in Europa
vraagt om gelijk loon voor gelijk werk bin
nen iedere lidstaat. De regering maakt
zich daar hard voor en zal de strijd tegen
schijnconstructies opvoeren.
Leden van de Staten-Generaal, Dit jaar
vieren we tweehonderd jaar Prinsjesdag.
Ons land heeft zich in die twee eeuwen
steeds veerkrachtig en saamhorig getoond
als omstandigheden daarom vroegen -
ook deze zomer weer.
De regering blijft vastberaden werken aan
een vitale en weerbare samenleving, eco
nomisch herstel en groei van de werkgele
genheid. De ingezette hervormingen leg
gen een fundament onder de toekomst
van ons land. Het werken aan deze op
dracht vindt plaats in een turbulente en
onzekere internationale omgeving en in
het besef dat vrijheid, veiligheid en wel
vaart nauw met elkaar verbonden zijn.
Ook uw werk zal daar in het nieuwe parle
mentaire jaar door worden getekend. U
mag zich gesteund weten door het besef
dat velen u wijsheid toewensen en met
mij om kracht en Gods zegen voor u bid
den.
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 2014
Leden van de
Staten-Generaal,
CU