nieuwe raadkaart Verongelukte jongen werd die dag vijftien Boerentuinen in laagjes BUITEN 7 Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn benieuwd naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossing naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De raadkaart van vorige week be treft een opname van Klein Vlaan deren in Middelburg, met de omge waaide bomen na de storm van 11 september 1903. Dat schrijft mevrouw S.J. Hendrikse. De Vlissingse heeft het bij het rechte eind. De noordwesterstorm eiste destijds het le ven van een vijftienjarige jongen uit Vlissin gen. „De jongen zat samen met zijn klasge noten van de hbs in de stoomtram naar Middelburg. Die vertrok om 8.00 uur uit Vlissingen en werd even voorbij de Lange- viele-buitenbrug in Middelburg getroffen door een boom. Andere passagiers raakten gewond. Een nare bijkomstigheid was dat de verongelukte jongen die dag net vijftien jaar was geworden", vertelt mevrouw Hen drikse. Kees Stevense uit Middelburg meldt in zijn inzending ook de dood van de vijftienjarige Vlissinger tijdens de zware storm die dag. Daarnaast weet Stevense dat die storm in Middelburg niet zonder gevolgen is geble ven. „De foto toont ons een deel van de ont wortelde bomen aan de Gedempte Achter gracht, later Klein Vlaanderen genoemd. Liefst negentien bomen legden het loodje, terwijl op de bolwerken, singels en kaaien nog eens 65 exemplaren sneuvelden." Volgens Stevense kwamen dagen na de storm vele nieuwsgierigen een kijkje ne men. „De bomen werden later door de ge meente in het openbaar verkocht: de op brengst bedroeg 1550 gulden en 95 cent", be sluit Stevense. Middelburger Ricky Vaneveld schrijft dat twee dagen voor 11 september ook een zwa re storm woedde. „Tijdens die storm - met windkracht 8 vanuit het zuidwesten - zon ken verschillende vissersschepen en alleen al in Arnemuiden vielen dertien doden te betreuren", aldus Vaneveld. Winnaars waardebonnen: dhr Schout in Mid delburg, dhr Bogaert in Oostburg en mevr De Roos-Versluijs in Middelburg Boerentuinen laten geen sporen na. De oeroude hofsteden rond Abbekinde- ren bij Kloetinge waarvan nu resten worden gevonden bij graafwerk voor een nieuwe waterleiding, doen dat wel. Aan de hand van resten van palen en geconser veerd hout, resten van vuurplaatsen en mest kun je aardig wat herleiden. Bij boe rentuinen kan dat niet. Hoogstens zou je nog wat oude wortels van grote bomen kunnen aantreffen. Veel te weinig voor een reconstructie. Jam mer genoeg, want in Zeeland liggen er op de boerenerven ook een aantal tuinen als het ware op elkaar in historische lagen. De eerste boerentuin die je zou vinden is de middeleeuwse; bij ons in Zeeland zou die overal een kruisvormige opzet hebben. Al thans, in het vierkant of de rechthoek die de tuin als geheel zou vormen, zouden pa den in de vorm va een kruis te vinden zijn. Een lange balk en een kortere dwarsbalk bv. Die uiterst praktische opzet heeft een lange historie. Alle kloosters in Zeeland hadden zo'n kruisvormige tuin, vol met groente, kruiden, en nog wat geneeskrach tige planten. Het verhaal bij die kruisvormi ge opzet was natuurlijk de verwijzing naar het kruis op Golgotha als allereerste begin van de Christelijke godsdienst. Maar in fei te is die kruisvorm een paar duizend jaar ouder dan het Christendom. In het oude Mesopotamië kwam die kruisvorm al voor in de daar toen befaamde "hangende tui nen". In die bijna prehistorische tuinen symboliseerde het kruis de kracht van het altijd doorgaande leven. Bovenop de laag van de kruisvormige tuin zou je hier de for mele of Renaissancetuin aantreffen. Met de reformatie, de 80-jarige oorlog en de Gou den Eeuw kwamen die tuinvormen in zwang. De kruisvorm maakte plaats voor een veel meer barokke tuin. Allerlei siervor- men zoals cirkels, vierkanten, trapezia, har ten e.d. kregen een plaats in de omheinde of omhaagde tuin. Die wiskundige figuren symboliseerden de toenemende kennis van de mens. De natuur, de planten, wer den geleidelijk aan ontleed en natuurkun dig, scheikundig en biologische herleid. De nieuwe ontwerpen toonden als het ware de victorie van de vakman/vrouw op de voorheen woeste en onbeheersbare natuur. Zo zijn de tuinen in Versailles en Het Loo ontstaan; wiskundig ontworpen en aange legd en de verhoudingen tot in detail bere kend. Na de tuinen van de vorsten kwa men ook de kleinere tuinen in die stijl, bij de landgoederen en buitenplaatsen. En in de slipstroom hiervan ook in de boeren tuin en de boerenerven. Die prachtige, maar erg kunstmatige renaissancetuinen vroegen om een reactie vroeger of later. Die kwam er ook, in de vorm van de land schapstuin. Min of meer natuurlijk ogende, parkachtige tuinen verschenen laat in de 18e eeuw bij de grote Britse paleizen en kas telen. Eind 19e eeuw drongen die ook door bij de (here)boeren in Zeeland. Daar hoef je niets voor te reconstrueren of over te ver tellen. Die kun je, als je goed kijkt, nog bij een aantal mooie hoeves in Zeeland aan treffen - min of meer in originele vorm. Gemengde plantenborders treffen we sinds een jaar of 50 ook overal aan. Een mix van allerlei stijlen is trouwens ook niet onmogelijk, want de wereld draait door, steeds sneller. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 2014 Een opname van Klein Vlaanderen, met de omgewaaide bomen na de storm van 11 september 1903 door Gerard Smallegange

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 47