Het flitsende Italiaanse paradepaardje loopt mank 12 BUITENLAND Op de Colanhoogte hebben extremisten het Syrische leger verjaagd. Duizenden mensen zijn de regio ontvlucht. V; - m m •mJï* TEL AVIV - 44 VN-militairen van de Fiji-eilanden gaven afgelopen weekeinde een feestje in Israël. Ze waren net vrijgelaten na twee weken gevangen te zijn gehouden door rebellen van het al-Nusra Front, de officiële Syrische tak van terreurbeweging al-Qaeda. De militairen dienen in de Undof- missie, een internationale troe penmacht van ruim 1200 militai ren - onder wie enkele Nederland se militairen. Die ziet sinds 1974 toe op de wapenstilstand tussen Israël en Syrië in de gedemilitari seerde zone tussen de twee lan den, de Golanhoogte. De situatie in het grensgebied waar de VN opereert, verandert in hoog tempo. Syrische rebellen groepen boekten de afgelopen maanden grote overwinningen op het regeringsleger in de provin cie Quneitra, langs de grens met Israël. Ze veroverden legerbases en bemachtigden na een bloedige strijd de grensovergang met Is raël. 50.000 burgers, zo meldde het Rode Kruis gisteren, zijn de af gelopen tijd gevlucht uit de regio. Het Syrische regeringsleger is in middels vrijwel geheel uit de pro vincie verdreven. Naast de kidnap van de soldaten uit Fiji wisten de rebellen in augustus 72 Filipijnse VN-soldaten te omsingelen. Zij ontkwamen ternauwernood door 'f W s. "S gfSar Zé '-gï+ii een gewaagde uitbraak. Door het geweld wordt de toekomst van de Undof-missie onzekerder. De Fili pijnse regering verklaarde deelna me aan de missie niet te zullen verlengen. Oostenrijk en Kroatië trokken hun soldaten al terug. Aan de andere kant van de grens kijkt Israël bezorgd toe. Als de VN zich terugtrekt, verdwijnt de veilige buffer met het vijandige buurland. De rebellen die de grensovergang hebben overgeno men, zijn Israël bepaald niet gun stig gezind. In propagandavideo's dreigt het ji- hadistische al-Nusra Front - een van de sterkste rebellengroepen - naar Jeruzalem op te rukken. Hun zwarte vlag wappert fier boven de grensovergang met Israël. Gere geld landen er mortiergranaten uit Syrië op Israëlisch grondge bied, soms met dodelijke afloop. Wijnboeren langs de grens kun nen hun oogst niet langer binnen halen. Toeristen wordt afgeraden langs de grens te rijden. Van gecoördineerde aanvallen is nog geen sprake. Maar het Israëli sche leger anticipeert al langer op de dreiging langs de grens en bouwt een hoog elektronisch hek werk vol camera's. De pantserdivisie die decennia lang langs de grens gelegerd was om het leger van Assad te ver slaan, werd eind vorig jaar vervan gen door een nieuwe infanteriedi visie die gespecialiseerd is in guer rillaoorlogsvoering. Deze solda ten vochten afgelopen zomer in de Gazastrook. Binnen het Israëli sche defensieapparaat wordt ver schillend gedacht over de drei- sin§-. Er zijn ook mensen die de ontwik kelingen goed vinden. „De ondergang van Assads moder ne leger is een positieve strategi sche ontwikkeling", zegt Amos Yadlin, oud-chef van de inlichtin gendienst. „Zelfs als Syrië uiteen valt en in een soort Somalië veran dert, wordt Israël minder be dreigd dan voorheen." De Italo-treinen zijn dieprood van kleur, luxueus en uitgerust met de laatste snufjes. Hoewel van Franse makelij, hebben ze de uitstraling van een Ferrari. Dat is geen toeval want de spil in het project NTV (Nieuw Transport Reizigers) is Luca Cordero di Mom tezemolo, tot voor kort de grote baas bij het mythische automerk. Samen met Diego Delia Valle, van het schoenenmerk Tod's, wilde Di Montezemolo aantonen dat de helden van het Italiaanse bedrijfs leven een bres weten te slaan in oude (staats)bastions zoals de na tionale spoorwegen (FS). Ogenschijnlijk is NTV een succes. Het aantal passagiers dat de Italo vervoert ging in twee jaar van twee naar ruim zes miljoen. NTV leek een serieuze concurrent te worden van de hogesnelheids treinen van de FS. Dat ondanks 'pesterijen', zoals reistijden die een goede aansluiting met andere treinen uitsluiten of'verre per rons' voor Italo-reizigers. Di Montezemolo en zijn vrienden hebben altijd geklaagd over de 'vij anden van de vrije markt', maar eisen actie nu de financiële situa tie van NTV penibel blijkt. In twee jaar is 156 miljoen euro ver lies geleden, de schuld liep op naar 781 miljoen euro. Een derde van de duizend man personeel ris keert een wachtgeldregeling als er niet snel vers kapitaal opduikt. Dat laatste is niet eenvoudig om dat Italiaanse banken - samen met de Franse spoorwegen de be langrijkste financiers en aandeel houders - al bijna 700 miljoen eu ro op tafel hebben gelegd. 'Er wordt een strijd met alle mid delen gevoerd tegen de nieuwe concurrentie. Een groot deel van de politiek, die altijd heeft geprofi teerd van de staatsmonopolies, heeft nooit respect voor nieuwe concurrentieregels willen afdwin gen', aldus Di Montezemolo en Delia Valle in een open brief aan premier Renzi in dagbladen. Ze hadden daarbij zeker senator Maurizio Gasparri in gedachten, voorman van de partij van Silvio Berlusconi, die kort ervoor met voldoening twitterde dat NTV vrijwel failliet is. De mannen van NTV hekelden in de brief ook het bedrag (120 miljoen) dat ze moe ten betalen aan hun concurrent voor gebruik van het spoor en de maatregel van de regering om een oude korting op stroom voor de spoorwegen te laten vervallen, wat NTV 20 miljoen extra kost. Di Montezemolo vraagt hulp in naam van 'het Italië dat wil veran deren' en stelt dat een faillisse ment van NTV fnuikend is voor nieuwe investeringen. Hij heeft een punt, hoewel niet ie dereen vindt dat hij zelf genoeg heeft geïnvesteerd; de banken dra gen al het risico. Premier Renzi haalde onlangs uit naar onderne mers die geen eigen kapitaal inleg gen en risico durven te nemen. Vraag is of hij Di Montezemolo in die groep plaatst en NTV teloor wil laten gaan. Israël dreigt blauwhelmen aan Syrische grens te verliezen door onze correspondent Jan Franke Sft ■w 'V !Éfc*F" V r >-4..A '.'iX-'"'- I Een Israëlische soldaat speurt naar gevaar kort voordat 44 gegijzelde soldaten van de Fiji-eilanden op de Golanhoogte worden vrijgelaten, foto Flash90/HH De situatie in het grensgebied met Syrië, waar de VN opereert, verandert in hoog tempo De Italo vervoerde 6 miljoen mensen, toch moet er geld bij. foto S.Bertolotti door onze correspondent Eelco van der Linden ROME - Slachtoffer van een com plot van het 'oude Italië' of was het hele avontuur slechts bluf? De su persnelle trein Italo die sinds twee jaar door Italië flitst, en daarmee geldt als bewijs dat ook in Italië particulier ondernemerschap en vrije concurrentie werken, dreigt kopje onder te gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 12