Het flitsende Italiaanse paradepaardje loopt mank
12 BUITENLAND
Op de Colanhoogte
hebben extremisten
het Syrische leger
verjaagd. Duizenden
mensen zijn de
regio ontvlucht.
V; -
m
m
•mJï*
TEL AVIV - 44 VN-militairen van
de Fiji-eilanden gaven afgelopen
weekeinde een feestje in Israël.
Ze waren net vrijgelaten na twee
weken gevangen te zijn gehouden
door rebellen van het al-Nusra
Front, de officiële Syrische tak
van terreurbeweging al-Qaeda.
De militairen dienen in de Undof-
missie, een internationale troe
penmacht van ruim 1200 militai
ren - onder wie enkele Nederland
se militairen. Die ziet sinds 1974
toe op de wapenstilstand tussen
Israël en Syrië in de gedemilitari
seerde zone tussen de twee lan
den, de Golanhoogte.
De situatie in het grensgebied
waar de VN opereert, verandert
in hoog tempo. Syrische rebellen
groepen boekten de afgelopen
maanden grote overwinningen
op het regeringsleger in de provin
cie Quneitra, langs de grens met
Israël. Ze veroverden legerbases
en bemachtigden na een bloedige
strijd de grensovergang met Is
raël. 50.000 burgers, zo meldde
het Rode Kruis gisteren, zijn de af
gelopen tijd gevlucht uit de regio.
Het Syrische regeringsleger is in
middels vrijwel geheel uit de pro
vincie verdreven. Naast de kidnap
van de soldaten uit Fiji wisten de
rebellen in augustus 72 Filipijnse
VN-soldaten te omsingelen. Zij
ontkwamen ternauwernood door
'f W
s. "S
gfSar Zé
'-gï+ii
een gewaagde uitbraak. Door het
geweld wordt de toekomst van de
Undof-missie onzekerder. De Fili
pijnse regering verklaarde deelna
me aan de missie niet te zullen
verlengen. Oostenrijk en Kroatië
trokken hun soldaten al terug.
Aan de andere kant van de grens
kijkt Israël bezorgd toe. Als de
VN zich terugtrekt, verdwijnt de
veilige buffer met het vijandige
buurland. De rebellen die de
grensovergang hebben overgeno
men, zijn Israël bepaald niet gun
stig gezind.
In propagandavideo's dreigt het ji-
hadistische al-Nusra Front - een
van de sterkste rebellengroepen -
naar Jeruzalem op te rukken. Hun
zwarte vlag wappert fier boven
de grensovergang met Israël. Gere
geld landen er mortiergranaten
uit Syrië op Israëlisch grondge
bied, soms met dodelijke afloop.
Wijnboeren langs de grens kun
nen hun oogst niet langer binnen
halen. Toeristen wordt afgeraden
langs de grens te rijden.
Van gecoördineerde aanvallen is
nog geen sprake. Maar het Israëli
sche leger anticipeert al langer op
de dreiging langs de grens en
bouwt een hoog elektronisch hek
werk vol camera's.
De pantserdivisie die decennia
lang langs de grens gelegerd was
om het leger van Assad te ver
slaan, werd eind vorig jaar vervan
gen door een nieuwe infanteriedi
visie die gespecialiseerd is in guer
rillaoorlogsvoering. Deze solda
ten vochten afgelopen zomer in
de Gazastrook. Binnen het Israëli
sche defensieapparaat wordt ver
schillend gedacht over de drei-
sin§-.
Er zijn ook mensen die de ontwik
kelingen goed vinden.
„De ondergang van Assads moder
ne leger is een positieve strategi
sche ontwikkeling", zegt Amos
Yadlin, oud-chef van de inlichtin
gendienst. „Zelfs als Syrië uiteen
valt en in een soort Somalië veran
dert, wordt Israël minder be
dreigd dan voorheen."
De Italo-treinen zijn dieprood
van kleur, luxueus en uitgerust
met de laatste snufjes. Hoewel
van Franse makelij, hebben ze de
uitstraling van een Ferrari. Dat is
geen toeval want de spil in het
project NTV (Nieuw Transport
Reizigers) is Luca Cordero di Mom
tezemolo, tot voor kort de grote
baas bij het mythische automerk.
Samen met Diego Delia Valle, van
het schoenenmerk Tod's, wilde
Di Montezemolo aantonen dat de
helden van het Italiaanse bedrijfs
leven een bres weten te slaan in
oude (staats)bastions zoals de na
tionale spoorwegen (FS).
Ogenschijnlijk is NTV een succes.
Het aantal passagiers dat de Italo
vervoert ging in twee jaar van
twee naar ruim zes miljoen. NTV
leek een serieuze concurrent te
worden van de hogesnelheids
treinen van de FS. Dat ondanks
'pesterijen', zoals reistijden die
een goede aansluiting met andere
treinen uitsluiten of'verre per
rons' voor Italo-reizigers.
Di Montezemolo en zijn vrienden
hebben altijd geklaagd over de 'vij
anden van de vrije markt', maar
eisen actie nu de financiële situa
tie van NTV penibel blijkt. In
twee jaar is 156 miljoen euro ver
lies geleden, de schuld liep op
naar 781 miljoen euro. Een derde
van de duizend man personeel ris
keert een wachtgeldregeling als er
niet snel vers kapitaal opduikt.
Dat laatste is niet eenvoudig om
dat Italiaanse banken - samen
met de Franse spoorwegen de be
langrijkste financiers en aandeel
houders - al bijna 700 miljoen eu
ro op tafel hebben gelegd.
'Er wordt een strijd met alle mid
delen gevoerd tegen de nieuwe
concurrentie. Een groot deel van
de politiek, die altijd heeft geprofi
teerd van de staatsmonopolies,
heeft nooit respect voor nieuwe
concurrentieregels willen afdwin
gen', aldus Di Montezemolo en
Delia Valle in een open brief aan
premier Renzi in dagbladen.
Ze hadden daarbij zeker senator
Maurizio Gasparri in gedachten,
voorman van de partij van Silvio
Berlusconi, die kort ervoor met
voldoening twitterde dat NTV
vrijwel failliet is. De mannen van
NTV hekelden in de brief ook het
bedrag (120 miljoen) dat ze moe
ten betalen aan hun concurrent
voor gebruik van het spoor en de
maatregel van de regering om een
oude korting op stroom voor de
spoorwegen te laten vervallen,
wat NTV 20 miljoen extra kost.
Di Montezemolo vraagt hulp in
naam van 'het Italië dat wil veran
deren' en stelt dat een faillisse
ment van NTV fnuikend is voor
nieuwe investeringen.
Hij heeft een punt, hoewel niet ie
dereen vindt dat hij zelf genoeg
heeft geïnvesteerd; de banken dra
gen al het risico. Premier Renzi
haalde onlangs uit naar onderne
mers die geen eigen kapitaal inleg
gen en risico durven te nemen.
Vraag is of hij Di Montezemolo in
die groep plaatst en NTV teloor
wil laten gaan.
Israël dreigt blauwhelmen aan
Syrische grens te verliezen
door onze correspondent
Jan Franke
Sft ■w 'V !Éfc*F"
V
r
>-4..A
'.'iX-'"'-
I Een Israëlische soldaat speurt naar gevaar kort voordat 44 gegijzelde soldaten van de Fiji-eilanden op de Golanhoogte worden vrijgelaten, foto Flash90/HH
De situatie in het
grensgebied met Syrië,
waar de VN opereert,
verandert in hoog tempo
De Italo vervoerde 6 miljoen mensen, toch moet er geld bij. foto S.Bertolotti
door onze correspondent
Eelco van der Linden
ROME - Slachtoffer van een com
plot van het 'oude Italië' of was het
hele avontuur slechts bluf? De su
persnelle trein Italo die sinds twee
jaar door Italië flitst, en daarmee
geldt als bewijs dat ook in Italië
particulier ondernemerschap en
vrije concurrentie werken, dreigt
kopje onder te gaan.