'Waarom zie jij steeds maar niet dat Ik niet kan komen, omdat Ik er al ben' 14 SPECTRUM Een boek blikt terug op het opmerkelijke verhaal van Jozef van den Berg. 25 jaar terug gaf hij zijn theatercarrière op, verliet later zijn gezin en trok in een hut in Neerijnen. 'De cirkel is nu rond.' et is 12 september 1989 en theatermaker Jozef van den Berg zit in zijn kleedkamer in afwachting van de Belgische pre mière van Genoeg Gewacht in deSin- gel in Antwerpen. Hij schrijft een per soonlijke brief aan zijn personage, een brief die hij wil invoegen in het stuk. Van den Berg is al een tijdje aan het rommelen. Hij is niet tevreden over het stuk. 'Op dat moment legde God ineens de hand op mijn hart', al dus Van den Berg. 'Waarom zie jij steeds maar niet dat Ik niet komen kan, omdat Ik er al ben', zegt God. Van den Berg voegt de brief in, maar stelt vast dat het publiek het allemaal niet meer kan volgen. Bovendien, de brief die volgens plan in de theater- kist moest vallen die op het podium staat, valt niet in, maar naast de kist. Een slecht teken, denkt Van den Berg. De volgende dag is een vrije dag die hij doorbrengt in Brussel met wat in terviews. Voor de tweede voorstel ling, op 14 september, eveneens in deSingel, pakt hij de Bijbel. Hij vraagt God om raad. De Bijbel valt open bij II Korinthiërs 6:17. 'Ga weg uit hun midden en scheidt u af.' Vlak voor aanvang van de voorstel ling zegt Van den Berg tegen de toe schouwers in de zaal dat hij gaat stop pen met theater maken. 'Voor mij is het voorbij. Ik zeg u allen goeiedag. Ik ga. Het geld dat u hebt betaald, kunt u terugkrijgen bij de kassa. Tot ziens.' In de zaal is het stil, hier en daar klinkt gelach. Die Jozef. Maar het is echt. Zijn manager spreekt van een menselijk drama. Alle voorstellingen worden geannuleerd. Dat dramatische moment 25 jaar gele den, toen Jozef van den Berg besloot te stoppen met zijn succesvolle thea tercarrière, is het centrale element in het boek Jozef van den Berg, van pop penspeler tot acteur van Christus van de Belgische theatermaker en auteur Francis lonckheere. Jonckheere zocht Van den Berg tien tallen keren op in Neerijnen in een poging het mysterie te ontrafelen waarom Van den Berg in 1989 besloot te stoppen, zijn succesvolle internatio nale carrière opgaf en kort daarna vrouw en kinderen verliet om als een kluizenaar te gaan wonen in een fiet senstalling in Neerijnen, een dorpje aan de Waal dat hij sindsdien nooit meer heeft verlaten, lonckheere komt een heel eind. Hij haalt er de teksten bij uit de tiental len theatervoorstellingen die Van den Berg maakte, zoekt een verklaring in zijn jeugd. Want de katholiek opge voede Van den Berg voelde al in zijn jeugd een roeping. Voor Sinterklaas vroeg hij kleren en attributen van een priester om de mis op te dragen. Op zondag droeg hij als kind een mis op. Maar zijn priesterambities verdwe nen. 'Ik kreeg een vriendinnetje, zo mooi, zo lief.' De vroege dood van zijn vader speelt ook een rol. Marietje Pluim, het pop petje dat Van den Berg van zijn vader kreeg net voor hij doodging, speelt een belangrijke rol in zijn voorstellin gen. Net als zijn andere poppen die hij zijn familie noemt en die hij op onnavolgbare wijze tot leven wekt. In Moeke en de Dwaas (1982) komt voor het eerst een zoekende jonge man voor die grote vragen stelt over leven en dood. In Pleisterplaats (1987) neemt Van den Berg afscheid van zijn poppenfamilie die hij begraaft. Tijdens het spelen heeft Van den Berg steeds het gevoel dat er iets niet klopt tussen hem, de poppen en het publiek. 'Ik ging verloren lopen in de wereld en in het terugvinden van de Vader.' lonckheere maakt goed inzichtelijk dat de theaterstukken die Van den Berg maakt, heel dicht langs zijn per soonlijke zoektocht schuren en dat het uiteindelijke, rigoureuze besluit om zich uit de wereld terug te trek ken al in zijn theaterstukken opgeslo ten ligt. Teder schetst Jonckheere een helder en mooi portret van Van den Berg. Maar een biografie is het boek niet. Daarvoor laat lonckheere te veel vra gen onbeantwoord en blijft hij te dicht bij zijn hoofdpersonage. Bij de boerderij is hij niet. Een buurtbewo ner raadt aan de kasteeltuin in te lopen, aan de overkant van de hut van Jozef. De man daar, die in de kasteeltuin aan het rommelen is, heeft Jozef ook niet gezien. „Staat zijn fiets er niet?" Hij loop mee terug naar de hut. Dan komt plots Jozef de bocht om bij de kerk op zijn witgespoten ouderwetse herenfiets, zijn lange witte baard wapperend in de wind. Hij maak een paar zwierige, vrolijke slin gerbewegingen op de weg. „Jozef, waarom hang je niet een briefje op waar je bent? Het halve dorp zoekt je", zegt de man, qua si streng. „Ja, ik had al een gevoel dat ik te rug moest naar de hut, dat er mensen voor me waren", zegt Jozef. Hij heeft een ferme handdruk en vriendelij ke ogen. Om zijn middel houdt een touw zijn rok van bruin ribfluweel omhoog die reikt tot zijn bergschoenen. Daarover een zwarte jas. Een wollen muts rust op zijn borstelige wenkbrauwen. Hij biedt koffie aan, giet heet water op oploskoffie met De voortekenen zijn niet gunstig. Een enorme file voor de brug op de A2 bij Zaltbommel, stap voets rijdend verkeer op de weg naar Neerijnen. Zijn het aanwijzingen dat dit geen goede dag is om een bezoek te brengen aan Jozef van den Berg, de ooit we reldberoemde theatermaker die 25 jaar gele den alles opgaf en als kluizenaar in een hut in Neerijnen ging leven? Het lijkt erop. Na de oversteek van het knarsende voetpad van schelpen naar zijn hutje, is er niemand. Er branden een paar kaarsen, er staat een lege koffiemok en er ligt een houten bord met kruimels en een mes, maar Jozef is nergens te zien. De buur man weet het ook niet. „Hij is er eigenlijk altijd. Maar loop maar eens naar de boerde rij aan de dijk iets verderop, negen van de tien keer zit hij daar." Jozef van den Berg bij zijn hutje in een achtertuin in Neerijnen, foto Cor de Koek Jozef van den Berg met een van zijn poppen, archieffoto's Bert Nienhuis door Cerrit van den Hoven 'Jozef van den Berg, van poppenspeler tot acteur van Christus' van Francis Jonck heere is vorige week verschenen bij uitge verij Lannoo na de presentatie in Interna tionale Kunstcampus deSingel in Antwer pen. Het boek kost 19,90. Voor Jozef van doorgegaan in den de door Gerrit van den Hoven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66