Gemeenten worstelen
met aanpak chauffeurs
SPECTRUM 3
wijl dat volgens Europese regels voor
heen nog wel eens per twee weken
mochten. En dat kan ook best eens no
dig zijn. Natuurlijk kun je naar een ho
tel, maar dat is duur. En bovendien
laat niet iedereen graag zijn vrachtwa
gen onbeheerd achter."
Segers pleit voor strenge, waterdichte
regelgeving, liefst op Europees niveau.
„Dubieuze constructies moeten on
mogelijk gemaakt worden. Let wel: er
zijn een heleboel bedrijven die zich
wél aan de regels houden. Voor hen is
dit óók oneerlijke concurrentie. De
verantwoordelijken moeten persoon
lijk worden aangepakt. Geldboetes,
daar lachen ze om. Ik heb al zoveel be
drijven gezien die zichzelf failliet la
ten verklaren en in een ander land ge
woon verder gaan waar ze gebleven
waren. Dat moeten ze aanpakken."
Maar tot die tijd moeten de Oost-
Europese chauffeurs wel érgens te
recht kunnen, vindt Segers. „Hen opja
gen heeft geen zin." Zeeuws-Vlaamse
gemeenten moeten helpen om terrei-
Er zijn bedrijven
die constant
zoeken naar
mazen in de wet,
of simpelweg de
regels overtreden
nen met voorzieningen te realiseren,
vindt hij. „Niet eens alleen voor die
Oost-Europeaanse jongens, hoor.
Zeeuws-Vlaanderen is sowieso ongast
vrij voor chauffeurs. Wie een nacht er
gens wil staan, kan eigenlijk nergens
terecht. En dat voor een gebied met
zoveel industrie!" De enkele keer dat
Segers zijn wagen mee naar huis
neemt, kan hij die ook maar heel
moeilijk kwijt. „Wat dat betreft loopt
Nederland echt achter bij andere lan
den. Daar vindt je vlakbij los- en laad-
plekken goede voorzieningen. Soms
tegen betaling, maar dat is geen pro
bleem: we krijgen een vergoeding van
onze werkgevers om dat soort kosten
te dekken. Als die Oost-Europeaanse
mannen ook zo'n vergoeding krijgen,
bijvoorbeeld gedwongen door een
cao, dan zouden zij daar óók terecht
kunnen. Maar nu verdwijnen zulke
rustplaatsen juist, doordat er steeds
meer Oost-Europeaanse truckers ko
men die er geen gebruik van maken."
De chauffeurs zelf zijn lastig aan
spreekbaar over het onderwerp: ze
zeggen van niets te weten en verwij
zen naar hun bazen. En tja: kun je ver
wachten van een Poolse of Roemeen
se chauffeur dat hij weet in welke ge
meente welke regels gelden?
Segers wil ook niet oordelen over zijn
Oost-Europese collega's. „Ze doen ge
woon hun werk, proberen geld te ver
dienen voor hun gezin. Maar ja, ze
zijn vaak nogal op zichzelf, trekken al
leen met elkaar op, zien er sjofel uit...
Dat helpt allemaal niet als ze je toch
al beschouwen als 'baantjesafpak-
ker'..."
-lóv/S ciürrnjfDilow ntili .rtsHoirnsio
mMÊÊÊÊ
De vrachtwagenchauf
feurs die regelmatig
hun weekeinden door
brengen op Zeeuws-
Vlaamse parkeerplaat
sen zijn in overtreding. Niet alleen
omdat ze volgens Europese regelge
ving hun lange rustperiode van eens
in de twee weken 'op standplaats'
moeten doorbrengen, maar in de ge
meenten Hulst en Terneuzen ook om
dat de gemeentelijke regels verbieden
om in vrachtauto's de nacht door te
brengen. De gemeente Sluis is druk
bezig diezelfde maatregel in te voeren.
Daarmee houden gemeenten de con
trole in eigen hand. Handhaving van
de Europese regelgeving is voorbehou
den aan de Inspectie Leefomgeving
en Transport en de KLPD. De eigen re
gels, opgenomen in de zogenoemde
gemeentelijke apv, zijn wél door amb
tenaren te handhaven. Dat wil niet
zeggen dat ze dat ook altijd doen. In
de gemeente Terneuzen bijvoorbeeld
komen er klachten uit onder meer
Westdorpe en Sas van Gent, erkent
een gemeentewoordvoerder, maar
zijn de boa's nog niet op pad ge
stuurd. „We kijken liever wat breder.
We praten met de andere Zeeuws-
Vlaamse gemeenten hoe we dit sa
men kunnen aanpakken."
De gemeenten willen best kijken of
er mogelijkheden zijn voor de komst
van een terrein met voorzieningen
waar vrachtwagenchauffeurs kunnen
overnachten. Maar, geven ze tegelijker
tijd aan, 'dat is geen overheidstaak',
en dus mag het zeker geen gemeen
schapsgeld kosten. De vinger gaat
daarvoor naar de werkgevers.
mm*
ZATERDAG 13 SEPTEMBER 2014
UL
T
Dat bedoelen ze dus, de klagende ondernemers op het bedrijventerrein in Oostburg.
Een chauffeur plast, bij gebrek aan toiletten, in de berm. foto Peter Nicolai
Sj&Mi
Oost-Europese chauffeurs zoeken elkaar op tijdens hun weekendverblijf op een
parkeerplaats bij Westdorpe. foto Camile Schelstraete
De Terneuzense trucker Luc Segers roept gemeenten op verder te kijken dan hun
neus lang is en het probleem bij de basis aan te pakken, foto Mark Neelemans
Gordijntjes achter de voorruit verraden dat er binnen iemand ligt te slapen.
foto Camile Schelstrate