Gemeenten worstelen met aanpak chauffeurs SPECTRUM 3 wijl dat volgens Europese regels voor heen nog wel eens per twee weken mochten. En dat kan ook best eens no dig zijn. Natuurlijk kun je naar een ho tel, maar dat is duur. En bovendien laat niet iedereen graag zijn vrachtwa gen onbeheerd achter." Segers pleit voor strenge, waterdichte regelgeving, liefst op Europees niveau. „Dubieuze constructies moeten on mogelijk gemaakt worden. Let wel: er zijn een heleboel bedrijven die zich wél aan de regels houden. Voor hen is dit óók oneerlijke concurrentie. De verantwoordelijken moeten persoon lijk worden aangepakt. Geldboetes, daar lachen ze om. Ik heb al zoveel be drijven gezien die zichzelf failliet la ten verklaren en in een ander land ge woon verder gaan waar ze gebleven waren. Dat moeten ze aanpakken." Maar tot die tijd moeten de Oost- Europese chauffeurs wel érgens te recht kunnen, vindt Segers. „Hen opja gen heeft geen zin." Zeeuws-Vlaamse gemeenten moeten helpen om terrei- Er zijn bedrijven die constant zoeken naar mazen in de wet, of simpelweg de regels overtreden nen met voorzieningen te realiseren, vindt hij. „Niet eens alleen voor die Oost-Europeaanse jongens, hoor. Zeeuws-Vlaanderen is sowieso ongast vrij voor chauffeurs. Wie een nacht er gens wil staan, kan eigenlijk nergens terecht. En dat voor een gebied met zoveel industrie!" De enkele keer dat Segers zijn wagen mee naar huis neemt, kan hij die ook maar heel moeilijk kwijt. „Wat dat betreft loopt Nederland echt achter bij andere lan den. Daar vindt je vlakbij los- en laad- plekken goede voorzieningen. Soms tegen betaling, maar dat is geen pro bleem: we krijgen een vergoeding van onze werkgevers om dat soort kosten te dekken. Als die Oost-Europeaanse mannen ook zo'n vergoeding krijgen, bijvoorbeeld gedwongen door een cao, dan zouden zij daar óók terecht kunnen. Maar nu verdwijnen zulke rustplaatsen juist, doordat er steeds meer Oost-Europeaanse truckers ko men die er geen gebruik van maken." De chauffeurs zelf zijn lastig aan spreekbaar over het onderwerp: ze zeggen van niets te weten en verwij zen naar hun bazen. En tja: kun je ver wachten van een Poolse of Roemeen se chauffeur dat hij weet in welke ge meente welke regels gelden? Segers wil ook niet oordelen over zijn Oost-Europese collega's. „Ze doen ge woon hun werk, proberen geld te ver dienen voor hun gezin. Maar ja, ze zijn vaak nogal op zichzelf, trekken al leen met elkaar op, zien er sjofel uit... Dat helpt allemaal niet als ze je toch al beschouwen als 'baantjesafpak- ker'..." -lóv/S ciürrnjfDilow ntili .rtsHoirnsio mMÊÊÊÊ De vrachtwagenchauf feurs die regelmatig hun weekeinden door brengen op Zeeuws- Vlaamse parkeerplaat sen zijn in overtreding. Niet alleen omdat ze volgens Europese regelge ving hun lange rustperiode van eens in de twee weken 'op standplaats' moeten doorbrengen, maar in de ge meenten Hulst en Terneuzen ook om dat de gemeentelijke regels verbieden om in vrachtauto's de nacht door te brengen. De gemeente Sluis is druk bezig diezelfde maatregel in te voeren. Daarmee houden gemeenten de con trole in eigen hand. Handhaving van de Europese regelgeving is voorbehou den aan de Inspectie Leefomgeving en Transport en de KLPD. De eigen re gels, opgenomen in de zogenoemde gemeentelijke apv, zijn wél door amb tenaren te handhaven. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook altijd doen. In de gemeente Terneuzen bijvoorbeeld komen er klachten uit onder meer Westdorpe en Sas van Gent, erkent een gemeentewoordvoerder, maar zijn de boa's nog niet op pad ge stuurd. „We kijken liever wat breder. We praten met de andere Zeeuws- Vlaamse gemeenten hoe we dit sa men kunnen aanpakken." De gemeenten willen best kijken of er mogelijkheden zijn voor de komst van een terrein met voorzieningen waar vrachtwagenchauffeurs kunnen overnachten. Maar, geven ze tegelijker tijd aan, 'dat is geen overheidstaak', en dus mag het zeker geen gemeen schapsgeld kosten. De vinger gaat daarvoor naar de werkgevers. mm* ZATERDAG 13 SEPTEMBER 2014 UL T Dat bedoelen ze dus, de klagende ondernemers op het bedrijventerrein in Oostburg. Een chauffeur plast, bij gebrek aan toiletten, in de berm. foto Peter Nicolai Sj&Mi Oost-Europese chauffeurs zoeken elkaar op tijdens hun weekendverblijf op een parkeerplaats bij Westdorpe. foto Camile Schelstraete De Terneuzense trucker Luc Segers roept gemeenten op verder te kijken dan hun neus lang is en het probleem bij de basis aan te pakken, foto Mark Neelemans Gordijntjes achter de voorruit verraden dat er binnen iemand ligt te slapen. foto Camile Schelstrate

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 55