Ze zijn onbe
schoft en poepen
in de berm. Of:
ze doen gewoon
hun werk en
kunnen simpel
weg niet anders.
Zeeuws-Vlaan
deren worstelt
met de komst
van nieuwe week-
endgasten: de
Oost-Europese
vrachtwagenchauf
feurs.
mMÈm
Actueel
2 SPECTRUM
Opeens, aan het be
gin van de zomer,
stonden ze er
met tientallen:
Oost-Europese
vrachtwagen-'
chauffeurs die de
weekeinden doorbrengen op parkeer
plaatsen en bedrijventerreinen in
Zeeuws-Vlaanderen. Weggejaagd uit
België, waar slapen in trucks in week
ends niet langer mag.
De eerste klachten lieten niet lang op
zich wachten. Ze kwamen uit Oost
burg, waar ondernemers op het bedrij
venterrein de gemeente aanschreven.
Want uitzicht op een hele horde zich
vervelende, wat sjofel ogende
truckers, dat wil je je klanten op de
drukste dag van de week - zaterdag -
niet aandoen. Bovendien zorgen de
chauffeurs voor rommel. Voorzienin
gen als prullenbakken en sanitair ont
breken op een bedrijventerrein uiter
aard. En dus laten de truckers rommel
achter en poepen en plassen ze in de
berm. „Ik durf niet meer door het
gras naar de buurman te lopen", gaf
een werknemer van Gamma aan. „Je
staat zo in de poep."
De truckers staan ook elders langs de
grens. In groepjes of alleen, op par
kings langs de grote weg of juist acht-
teraf op een bedrijventerrein, uit het
zicht. Ook de gemeente Terneuzen
kreeg klachten over overlast, maar
ook over gevaarlijke situaties. De roep
om gemeentelijk ingrijpen wordt
steeds groter.
Maar zo simpel ligt het niet, weet
vrachtwagenchauffeur Luc Segers uit
Terneuzen. Hij is meer dan dertig jaar
trucker; momenteel bij een Brabants
transportbedrijf. Segers ergert zich
aan de situatie en schreef de drie
Zeeuws-Vlaamse gemeenten een uit
gebreide brief. Daarin geeft hij een in
kijkje in de achtergronden van het
probleem.
De situatie komt rechtstreeks voort
uit het Belgische verbod om de ver
plichte 'lange rusttijd' van 45 uur in
de in de eigen truck door te brengen.
Die maatregel werd niet ingevoerd
om overlast te voorkomen, maar om
'social dumping' tegen te gaan. En
daar ligt ook de basis van het 'over
nachtingsprobleem', weet Segers. Hij
wijst op de al jaren lopende discussie
over de 'lagelonenchauffeurs' uit
Oost-Europa. „Die hebben geen cao,
en zijn dus veel goedkoper." West-
Europese bedrijven beginnen in
Oost-Europa, soms onder slechts een
postbusadres, een bedrijf en werven
daar chauffeurs. Segers: „Uitvlaggen,
noemen ze dat. Sommige bedrijven
zoeken constant naar mazen in de
wet of ze doen gewoon dingen die
niet mogen. Hun werknemers zwer
ven vervolgens maandenlang door
West-Europa, zonder dat ze naar huis
gaan. Ze leven in hun truck. De lange
re rusttijden kunnen ze niet thuis
doorbrengen, zoals West-Europese
chauffeurs wel doen. En een vergoe
ding om dan in een hotel te overnach
ten, krijgen ze natuurlijk ook niet."
Nog een voorbeeld: logistieke bedrij
ven in de Belgische havens huren de
goedkope chauffeurs met hun eigen
trucks in voor een doordeweekse
baan. „Als ze dan op vrijdagmiddag
de boel gelost hebben, zegt hun baas:
'fijn weekend, ik zie je zondagavond
weer'. Dus die gasten wonen elk week
end in hun truck." Voorheen zochten
die chauffeurs een plekje in Vlaande
ren; door de nieuwe regelgeving wip
pen ze nu de grens over.
De vakbonden en belangenverenigin
gen van chauffeurs, zoals 'Stichting
Chauffeurstoekomst' en 'Actie in de
Transport', gebruiken dezelfde argu
menten: alle problemen met de Oost-
Europese chauffeurs komen voort uit
de oneerlijke concurrentiestrijd die
transport- en logistieke bedrijven heb
ben aangewakkerd. En dus moet dat
worden aangepakt, meent ook Segers.
„Ik zie nu dat gemeenten parkeer- en
slaapverboden willen instellen, of er
strenger op willen controleren. Rond
Rotterdam is dat al gebeurd. Maar
daarmee ben je die Oost-Europese jon
gens niet kwijt; het probleem ver
plaatst zich alleen maar."
Ook de maatregelen die België en ook
Frankrijk nemen, lossen niets op,
vindt Segers. „Het jaagt ook de wester
se chauffeurs op kosten. Die mogen
nu 's nachts helemaal geen weekend
nachten meer in hun truck slapen, ter-
door Martijn de Koning
Als opgejaagd wild
door West-Europa