Ze zijn onbe schoft en poepen in de berm. Of: ze doen gewoon hun werk en kunnen simpel weg niet anders. Zeeuws-Vlaan deren worstelt met de komst van nieuwe week- endgasten: de Oost-Europese vrachtwagenchauf feurs. mMÈm Actueel 2 SPECTRUM Opeens, aan het be gin van de zomer, stonden ze er met tientallen: Oost-Europese vrachtwagen-' chauffeurs die de weekeinden doorbrengen op parkeer plaatsen en bedrijventerreinen in Zeeuws-Vlaanderen. Weggejaagd uit België, waar slapen in trucks in week ends niet langer mag. De eerste klachten lieten niet lang op zich wachten. Ze kwamen uit Oost burg, waar ondernemers op het bedrij venterrein de gemeente aanschreven. Want uitzicht op een hele horde zich vervelende, wat sjofel ogende truckers, dat wil je je klanten op de drukste dag van de week - zaterdag - niet aandoen. Bovendien zorgen de chauffeurs voor rommel. Voorzienin gen als prullenbakken en sanitair ont breken op een bedrijventerrein uiter aard. En dus laten de truckers rommel achter en poepen en plassen ze in de berm. „Ik durf niet meer door het gras naar de buurman te lopen", gaf een werknemer van Gamma aan. „Je staat zo in de poep." De truckers staan ook elders langs de grens. In groepjes of alleen, op par kings langs de grote weg of juist acht- teraf op een bedrijventerrein, uit het zicht. Ook de gemeente Terneuzen kreeg klachten over overlast, maar ook over gevaarlijke situaties. De roep om gemeentelijk ingrijpen wordt steeds groter. Maar zo simpel ligt het niet, weet vrachtwagenchauffeur Luc Segers uit Terneuzen. Hij is meer dan dertig jaar trucker; momenteel bij een Brabants transportbedrijf. Segers ergert zich aan de situatie en schreef de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten een uit gebreide brief. Daarin geeft hij een in kijkje in de achtergronden van het probleem. De situatie komt rechtstreeks voort uit het Belgische verbod om de ver plichte 'lange rusttijd' van 45 uur in de in de eigen truck door te brengen. Die maatregel werd niet ingevoerd om overlast te voorkomen, maar om 'social dumping' tegen te gaan. En daar ligt ook de basis van het 'over nachtingsprobleem', weet Segers. Hij wijst op de al jaren lopende discussie over de 'lagelonenchauffeurs' uit Oost-Europa. „Die hebben geen cao, en zijn dus veel goedkoper." West- Europese bedrijven beginnen in Oost-Europa, soms onder slechts een postbusadres, een bedrijf en werven daar chauffeurs. Segers: „Uitvlaggen, noemen ze dat. Sommige bedrijven zoeken constant naar mazen in de wet of ze doen gewoon dingen die niet mogen. Hun werknemers zwer ven vervolgens maandenlang door West-Europa, zonder dat ze naar huis gaan. Ze leven in hun truck. De lange re rusttijden kunnen ze niet thuis doorbrengen, zoals West-Europese chauffeurs wel doen. En een vergoe ding om dan in een hotel te overnach ten, krijgen ze natuurlijk ook niet." Nog een voorbeeld: logistieke bedrij ven in de Belgische havens huren de goedkope chauffeurs met hun eigen trucks in voor een doordeweekse baan. „Als ze dan op vrijdagmiddag de boel gelost hebben, zegt hun baas: 'fijn weekend, ik zie je zondagavond weer'. Dus die gasten wonen elk week end in hun truck." Voorheen zochten die chauffeurs een plekje in Vlaande ren; door de nieuwe regelgeving wip pen ze nu de grens over. De vakbonden en belangenverenigin gen van chauffeurs, zoals 'Stichting Chauffeurstoekomst' en 'Actie in de Transport', gebruiken dezelfde argu menten: alle problemen met de Oost- Europese chauffeurs komen voort uit de oneerlijke concurrentiestrijd die transport- en logistieke bedrijven heb ben aangewakkerd. En dus moet dat worden aangepakt, meent ook Segers. „Ik zie nu dat gemeenten parkeer- en slaapverboden willen instellen, of er strenger op willen controleren. Rond Rotterdam is dat al gebeurd. Maar daarmee ben je die Oost-Europese jon gens niet kwijt; het probleem ver plaatst zich alleen maar." Ook de maatregelen die België en ook Frankrijk nemen, lossen niets op, vindt Segers. „Het jaagt ook de wester se chauffeurs op kosten. Die mogen nu 's nachts helemaal geen weekend nachten meer in hun truck slapen, ter- door Martijn de Koning Als opgejaagd wild door West-Europa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 54