WALCHEREN 31 IVR3E3 aJL m- A 'Je- minst berusting in deze streek en ook steeds meer positivisme. We kijken vooruit." Waren die bedreigingen ook de re den dat Molecaten tot voor kort heeft gezwegen over Waterdunen? Er werd steevast verwezen naar de provincie. „Dat was wel één van de redenen, ja. We moesten onze eigen men sen beschermen. Daarnaast was het ook gewoon logisch dat de provincie de spreekbuis was. Ver geet niet dat wij helemaal aan het eind van de keten zitten en mede afhankelijk zijn van het werk dat anderen vóór ons moeten opknap pen. Wij hadden gewoon heel lang weinig te melden." U benadrukt regelmatig dat u din gen anders wil doen dan concurren ten als Landal en Roompot. U ziet niets in de 'sale-lease constructie', waarbij particulieren de woningen op het vakantiepark kopen en vervol gens laten verhuren. Hoe gaat u dat in Waterdunen doen? „Er zijn meerdere mogelijkheden. Misschien gaan we proberen de bouw en aanleg helemaal in eigen hand te houden. Maar dat is las tig, want de banken stoppen mo menteel geen cent in de recreatie sector. Daarom bekijken we ook de mogelijkheid van een soort grondfonds, waarbij investeerders een bedrag inleggen en rente krij gen uit de opbrengst van de grond. Als het niet anders kan, gaan we toch deels werken met de sale-lease constructie. Maar vergis je niet: daarvoor is steeds minder belangstelling. De nieuwe generatie hecht niet meer zo aan bezit. Bezit geeft zorgen, en men- Luxe hoeft niet meer. Maar gasten willen wel van de veranda zo de natuur in stappen sen associëren vakantie juist met ontzorgen. Een ander groot na deel van die constructie is dat wij geen zeggenschap hebben over de woningen op ons eigen park. Je hebt één product, maar twee be langen. Als je wil vernieuwen, roe pen driehonderd woningeigena ren dat ze niet willen bijstorten. Terwijl vernieuwen constant noodzakelijk is. Want wij willen kwaliteit boven kwantiteit laten gaan." Dus die andere, nieuwe parken aan de kust zijn over twintig jaar hele maal uit de tijd? „Dat zou zomaar kunnen. Vergis je niet hoe snel de consument ver andert. Als je terugkijkt naar wat wij in 2004 bedacht hadden voor Waterdunen, daarvoor zou me nu het schaamrood naar de kaken vliegen. Ik vergelijk groepen klan ten vaak met een zwerm vogels, die opeens, zonder dat je het aan ziet komen, massaal een andere kant op zwenkt. Een voorbeeld: sinds het begin van deze eeuw raakte kamperen uit. Mensen de den het steeds minder. Maar de af gelopen twee jaar nam dat opeens weer toe. Dat had echt geen enke le trendwatcher zien aankomen. Als recreatiebedrijf kunnen we al leen maar proberen zo kort moge lijk op die ontwikkelingen te zit ten. Vooruit lopen, dat hebben we geprobeerd, maar het lukt ge woon niet." Dat maakt plannen maken er niet ge makkelijker op. „Nee, zeker omdat het vaak een paar jaar duurt voordat die huisjes er staan. Soms zijn ze al uit de tijd voordat ze gebouwd zijn. We hebben om die reden afgelopen voorjaar een rigoureuze beslissing genomen: we hebben alle plan nen voor Waterdunen wegge gooid en zijn helemaal opnieuw begonnen. Dat is nogal wat: we gooiden heel veel werk en geld weg. Maar het kon niet anders. We beseften: de markt verandert te snel." Wat moest er dan anders aan die plannen? „Er is een snel groeiende groep mensen die wel een comfortabel onderkomen wil, maar niet per se luxe. Ze willen genieten van el kaar, van de omgeving, van de lo kale cultuur. Die groep wil geen drie jacuzzi's in één huisje, maar wel zo vanaf de veranda de na tuur inlopen. Mensen willen bo venal het gevoel hebben welkom te zijn. Veel te lang kwamen recra- tiebedrijven nurks en lomp over. Zo van: je moet blij zijn dat je hier op vakantie kunt. Daar ko men we niet meer mee weg. We zijn nu een échte gastheer, van aankomst tot vertrek." FloraHolland «iü; FZC ZATERDAG 13 SEPTEMBER 2014 aankomst tot vertrek Cees Slager, topman Molecaten Cees Slager (64): „Als je terugkijkt naar wat wij in 2004 bedacht hadden voor Waterdunen, daarvoor zou me nu het schaamrood naar de kaken vliegen." Partners j--u viv I-Hal N* Hoofdsponsors Media Partner al/af Dmajmowa Lokale hoofdsponsors Lokale sponsors Suppliers almedeon Lokale mediapartners

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 31