PZC Apotheker wil zorg op maat bieden 1617 MIJNBEDRIJF Zet jullie fietsen maar in de ontbijtzaal", zei de baas van het fietshotel in de Ardennen met een royaal gebaar. Goed idee, vonden de renners van Lokomotiv Nijme gen op de avond vóór de bekende wieier- toertocht Luik-Bastenaken-Luik. Je mooie racefiets heb je toch liever binnen dan bui ten op de trekhaak. Een stuk veiliger. Toch? Met de wieleroutfit al aan zochten acht Lo- komotiv-renners de volgende ochtend tpnd half zes tevergeefs naar hun eigen dom. De dieven bleken kenners, alleen de allernieuwste en duurste fietsen waren weg. Gevloek, ongeloof en teleurstelling. De ergernis groeide uit tot een hoogte punt, toen de verzekering slechts een paar honderd euro per fiets uitkeerde. Ontwer per Edo Nauta (51) kan er nog pissig om worden: „Mijn racefiets was nog geen jaar oud en wel tien keer zo veel waard. Ik had een reisverzekering afgesloten, maar dat was helemaal verkeerd. Ik had een of ande re aparte verzekering moeten nemen. Die bleek belachelijk duur. Toegegeven, ik had mijn polis beter moeten checken." Ook Alfons van de Laar (66) kan erover meepraten. Hij was een jaar of wat geleden met zijn gewone oud-Hollandse tweewie- ler onderweg naar de woonplaats van zijn zoon in Duitsland, in de buurt van Frank furt. Zijn tocht via Rijn- en Lahndal liep op rolletjes, maar plotseling reed hij in een gat en sprongen een paar spaken kapot. „Een fietsenmaker was snel gevonden. Van repareren had hij weinig verstand, terwijl hij wel bijna 75 euro in rekening bracht." Net als Nauta vertrouwde Van de Laar op zijn reisverzekering. Maar dat viel tegen: „De kleine lettertjes had ik niet gelezen. Ze wilden dan ook helemaal niets vergoeden. Pas na drie maanden aandringen, zeuren, brieven schrijven kreeg ik 'coulantshalve' ongeveer driekwart van de reparatiekosten terug. Dat kon alleen als ze mijn fiets als ba gage beschouwden. Ik heb blijkbaar op een koffer gereden en niet op een fiets." „Je moet ook altijd eerst je polis checken", beklemtoont Joyce Donat van de Consu mentenbond. „Verzekeringsmaatschappij en zijn geen lieverdjes. Ze doen altijd hun best niet uit te keren." „Een beetje flauw antwoord misschien", stelt Rudi Buis van het Verbond van Verze keraars, „maar je moet nu eenmaal naar de dekking kijken." Kennelijk een typisch geval van eigen schuld, dikke bult voor Van de Laar en Nauta. Toch deugt er iets niet. Met schade aan je fiets in het buitenland kom je er met een reisverzekering bekaaid af. Toch gek dat diverse verzekeringsmaatschappijen wel een fors bedrag (meer dan 1.000 euro) vergoeden voor wintersport- of onderwa tersportuitrustingen. Slordige bezitters van laptops of fotocamera's mogen ook reke nen op een soortgelijke royale tegemoetko ming. Op zijn minst lijkt dat unfair in ver gelijking met schade aan een kostbare hy bride of racefiets. Hoe zit dat eigenlijk, ver zekeringsmaatschappijen? Thea Freudenberger, woordvoerder van Centraal Beheer: „Een reisverzekering is primair bedoeld voor grote calamiteiten. Denk aan medische kosten in het buiten land of eventueel repatriëring. Het bedrag van 250 euro dekkingskosten voor een fiets houdt mede de hoogte van de premie be perkt. Een reisverzekering is eigenlijk niet bedoeld voor kostbare zaken. Wie zuinig op zijn dure spullen is, kan zich beter aan vullend verzekeren." Oké, een aparte, speciale fietsverzekering dus. Pakweg die van de NTFU, de grootste wielersportbond van Nederland die de be langen behartigt 'van de sportieve racefiet ser, de mountainbiker en de recreatieve fietser.' Ben je lid van deze bond, dan ben je stan daard voor 1.000 euro verzekerd tegen scha- de (niet diefstal). Die basisverzekering is uit te breiden tot wel 10.000 euro, ook voor strop in het buitenland (Europa). Klinkt goed, maar de premie is ernaar. En er is ook nog zoiets als dagwaarde. Zo is een mooi karretje van 2.500 euro na 6 jaar volgens deze aparte fietsverzekering nog 700 euro waard. Per maand is er aftrek van 1 procent van de nieuwwaarde. Het maximum van 72 procent suggereert 6 jaar. Het eigen risico per geval is altijd 50 euro. Je mag dus op zijn hoogst op 650 euro ver goeding rekenen. Dan de kosten. In 6 jaar tijd heb je aan lidmaatschap van de NTFU 6 maal 37,50 euro betaald en aan extra ver zekeringspremie 432 euro (6 x jaarpremie van 72 euro). Maakt samen 657 euro. Dan ga je als verzekerde nog altijd voor 7 euro het schip in. Fiets kapot, geld weg. „Daarom vragen we onze leden met een aparte fietsverzekering elk jaar of ze die willen herzien. Want dan betalen ze tel kens een lagere premie", legt Marianne Smit van de NTFU uit. Of dat wat uithaalt? Na 5 jaar heb je rond de 216 euro betaald voor een dekking die uitkomt op 1.000 eu ro. Maar als lid had je al recht op die 1.000 euro vergoeding. Advies: krijg je op vakantie schade aan je fiets, zorg er dan voor dat dit gebeurt ter wijl zowel je fiets als je NTFU-verzekering nog jong zijn. Gaat dat lukken? Geld&werk door Peter de Groot Fietsverzekering? Trap er niet in Meer info: www.ntfu.nl en www.geld.nl/reisverzekering/vergelijken reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15