PZC
Apotheker wil zorg op maat bieden
1617 MIJNBEDRIJF
Zet jullie fietsen maar in
de ontbijtzaal", zei de
baas van het fietshotel
in de Ardennen met een
royaal gebaar. Goed
idee, vonden de renners
van Lokomotiv Nijme
gen op de avond vóór de bekende wieier-
toertocht Luik-Bastenaken-Luik. Je mooie
racefiets heb je toch liever binnen dan bui
ten op de trekhaak. Een stuk veiliger. Toch?
Met de wieleroutfit al aan zochten acht Lo-
komotiv-renners de volgende ochtend
tpnd half zes tevergeefs naar hun eigen
dom. De dieven bleken kenners, alleen de
allernieuwste en duurste fietsen waren
weg. Gevloek, ongeloof en teleurstelling.
De ergernis groeide uit tot een hoogte
punt, toen de verzekering slechts een paar
honderd euro per fiets uitkeerde. Ontwer
per Edo Nauta (51) kan er nog pissig om
worden: „Mijn racefiets was nog geen jaar
oud en wel tien keer zo veel waard. Ik had
een reisverzekering afgesloten, maar dat
was helemaal verkeerd. Ik had een of ande
re aparte verzekering moeten nemen. Die
bleek belachelijk duur. Toegegeven, ik had
mijn polis beter moeten checken."
Ook Alfons van de Laar (66) kan erover
meepraten. Hij was een jaar of wat geleden
met zijn gewone oud-Hollandse tweewie-
ler onderweg naar de woonplaats van zijn
zoon in Duitsland, in de buurt van Frank
furt. Zijn tocht via Rijn- en Lahndal liep
op rolletjes, maar plotseling reed hij in een
gat en sprongen een paar spaken kapot.
„Een fietsenmaker was snel gevonden. Van
repareren had hij weinig verstand, terwijl
hij wel bijna 75 euro in rekening bracht."
Net als Nauta vertrouwde Van de Laar op
zijn reisverzekering. Maar dat viel tegen:
„De kleine lettertjes had ik niet gelezen. Ze
wilden dan ook helemaal niets vergoeden.
Pas na drie maanden aandringen, zeuren,
brieven schrijven kreeg ik 'coulantshalve'
ongeveer driekwart van de reparatiekosten
terug. Dat kon alleen als ze mijn fiets als ba
gage beschouwden. Ik heb blijkbaar op een
koffer gereden en niet op een fiets."
„Je moet ook altijd eerst je polis checken",
beklemtoont Joyce Donat van de Consu
mentenbond. „Verzekeringsmaatschappij
en zijn geen lieverdjes. Ze doen altijd hun
best niet uit te keren."
„Een beetje flauw antwoord misschien",
stelt Rudi Buis van het Verbond van Verze
keraars, „maar je moet nu eenmaal naar de
dekking kijken."
Kennelijk een typisch geval van eigen
schuld, dikke bult voor Van de Laar en
Nauta. Toch deugt er iets niet. Met schade
aan je fiets in het buitenland kom je er met
een reisverzekering bekaaid af. Toch gek
dat diverse verzekeringsmaatschappijen
wel een fors bedrag (meer dan 1.000 euro)
vergoeden voor wintersport- of onderwa
tersportuitrustingen. Slordige bezitters van
laptops of fotocamera's mogen ook reke
nen op een soortgelijke royale tegemoetko
ming. Op zijn minst lijkt dat unfair in ver
gelijking met schade aan een kostbare hy
bride of racefiets. Hoe zit dat eigenlijk, ver
zekeringsmaatschappijen?
Thea Freudenberger, woordvoerder van
Centraal Beheer: „Een reisverzekering is
primair bedoeld voor grote calamiteiten.
Denk aan medische kosten in het buiten
land of eventueel repatriëring. Het bedrag
van 250 euro dekkingskosten voor een fiets
houdt mede de hoogte van de premie be
perkt. Een reisverzekering is eigenlijk niet
bedoeld voor kostbare zaken. Wie zuinig
op zijn dure spullen is, kan zich beter aan
vullend verzekeren."
Oké, een aparte, speciale fietsverzekering
dus. Pakweg die van de NTFU, de grootste
wielersportbond van Nederland die de be
langen behartigt 'van de sportieve racefiet
ser, de mountainbiker en de recreatieve
fietser.'
Ben je lid van deze bond, dan ben je stan
daard voor 1.000 euro verzekerd tegen scha-
de (niet diefstal). Die basisverzekering is
uit te breiden tot wel 10.000 euro, ook voor
strop in het buitenland (Europa). Klinkt
goed, maar de premie is ernaar. En er is
ook nog zoiets als dagwaarde.
Zo is een mooi karretje van 2.500 euro na
6 jaar volgens deze aparte fietsverzekering
nog 700 euro waard. Per maand is er aftrek
van 1 procent van de nieuwwaarde. Het
maximum van 72 procent suggereert 6 jaar.
Het eigen risico per geval is altijd 50 euro.
Je mag dus op zijn hoogst op 650 euro ver
goeding rekenen. Dan de kosten. In 6 jaar
tijd heb je aan lidmaatschap van de NTFU
6 maal 37,50 euro betaald en aan extra ver
zekeringspremie 432 euro (6 x jaarpremie
van 72 euro). Maakt samen 657 euro. Dan
ga je als verzekerde nog altijd voor 7 euro
het schip in. Fiets kapot, geld weg.
„Daarom vragen we onze leden met een
aparte fietsverzekering elk jaar of ze die
willen herzien. Want dan betalen ze tel
kens een lagere premie", legt Marianne
Smit van de NTFU uit. Of dat wat uithaalt?
Na 5 jaar heb je rond de 216 euro betaald
voor een dekking die uitkomt op 1.000 eu
ro. Maar als lid had je al recht op die 1.000
euro vergoeding.
Advies: krijg je op vakantie schade aan je
fiets, zorg er dan voor dat dit gebeurt ter
wijl zowel je fiets als je NTFU-verzekering
nog jong zijn. Gaat dat lukken?
Geld&werk
door Peter de Groot
Fietsverzekering?
Trap er niet in
Meer info: www.ntfu.nl en
www.geld.nl/reisverzekering/vergelijken
reageren?
geld@depersdienst.nl