Provinciale weg: niet inhalen of snelheid omlaag wel wat hulp nodig Defensie keerde al eerder ton aan schadevergoeding uit om verf BINNENLAND 5 interview Pierre Wind is vanaf vandaag de eerste Kok des Vaderlands. Zijn missie: Nederland helpen om een beetje gezonder en duurzamer te eten. EP. In navolging van de Dich ter, de Denker en de Foto graaf des Vaderlands, heeft Nederland nu ook een nationale kok. Pierre Wind is uitgekozen om komende twee jaar de functie van Kok des Vaderlands te vervullen. Als fervent voorvech ter van smaaklessen op scholen en overtuigd 'flexitariër' is de flamboyante tv-kok volgens de stichting Natuur Milieu de ide ale man voor die nieuwe functie. Gefeliciteerd. Wat gaat u precies doen, als Kok des Vaderlands? „Bedankt, ik ben enorm vereerd! Het wordt mijn taak om histori sche gebeurtenissen te vertalen naar een gerecht. Net als met ge dichten en foto's kun je met ge rechten belangrijke momenten in de geschiedenis vastleggen: in beeld, in woord en in smaak. Daar kun je dus alle kanten mee op." Gaat u alleen de keuken in bij vrolij ke gebeurtenissen of ook bij tragi sche, zoals de ramp met MH17? „Bij mooie én bij verdrietige. Maar een gerecht moet wel gepast zijn. De vliegramp was zo gruwe lijk dat ik me waarschijnlijk be perkt zou hebben tot een leeg bord. Prinsjesdag had een paar jaar geleden de boodschap 'eerst het zuur, dan het zoet'. Zoiets valt natuurlijk perfect te vertalen in een gerecht, gepresenteerd in een mooi koffertje op het bord. Maar denk ook aan evenementen als de kroning en het WK." En daarbij heeft Natuur Milieu u vast uitdrukkelijk opgedragen om geen vlees te gebruiken? „Nee, nee! Ik blijf onafhankelijk. Onderdeel van mijn taak is zeker om mensen te inspireren gezon der en duurzamer te koken. Maar daar ben ik zelf ook al jaren mee bezig. Uit bezorgdheid over dikke kinderen geef ik sinds halverwege de jaren '90 les over goed eten op basisscholen. Het is prachtig dat ik als Kok des Vaderlands nu een platform voor die boodschap HET EERSTE RECEPT VAN KOK DES VADERLANDS: SLASOEP (VOOR VIER PERSONEN) krijg. Voor het milieu is het inder daad heel goed om minder vlees te eten. Je kunt ook wat vaker kip eten in plaats van rund. En voor de gezondheid kunnen meer ver se groenten ook geen kwaad." We moeten dus aan de broccoli, in plaats van aan uw bekende uitspat tingen als dropsoep en chocosushi? „Nou, ik word geen kookdominee met een belerend vingertje! Eten moet vooral lekker zijn. Maar het mooie is: alles valt lekker te ma ken, en niet alleen op een onge zonde manier. Je hoeft geen kaas saus over de bloemkool te gooien om de bittere smaak te maskeren. Probeer het eens in kleine roosjes met een beetje speculaaskruiden, nootmuskaat, peper en zout. Of roerbak spruitjes met wat honing, citroensap en amandelen. Gemak kelijk en snel, dat vind ik belang rijk. Na een drukke dag hebben mensen geen zin om te koken. Maar ook in vijf minuten kun je een gezonde maaltijd met verse groente maken. Daar wil ik bij hel pen: antistresskoken. Gooi wat in de pan en eet het lekker op." Nog tips voor de milieubewuste thuiskok? „Zet de pan uit zodra het water kookt. Met de deksel erop is je ei ook binnen acht minuten hard, maar het scheelt wel acht minu ten gas. Moet je nagaan wat we be sparen als iedereen dat doet!" Dat stelt de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV) in een advies aan het ministerie van Infrastruc tuur. Met deze maatregelen hal veert het aantal doden en gewon den op provinciale wegen naar zo'n duizend per jaar. Een fronta le botsing bij een snelheid van 80 kilometer per uur is vaak fataal, stelt onderzoeker Atze Dijkstra. Bij een lagere snelheid is de over levingskans aanzienlijk groter. Bij voorkeur moet inhalen hele maal onmogelijk worden ge maakt. Dat betekent dat een lang zame tractor voor files gaat zor gen. Dijkstra ziet die tractor liever niet op de doorgaande weg. Land- bouwverkeer kan beter een ande re route kiezen, stelt hij. „Dat duurt misschien langer, maar het is voor alle partijen beter." De SWOV vindt dat er minder naar de wettelijke maximum snel heid gekeken moet worden. De veilige snelheid telt, redeneert de stichting. Zo moet bij kruisingen de snelheid uit het verkeer wor den gehaald zodat fietsers en voet gangers veilig kunnen oversteken. Elders kan de snelheid juist om hoog. „Er zijn wegen waar je vei lig harder dan 80 kunt rijden. Al leen zijn die stukken in Neder land vaak zo kort, dat het eigen lijk geen zin heeft om de snelheid op te voeren." Vorig jaar concludeerde automobi- listenbond ANWB al dat twee der de van de provinciale wegen in Nederland onveilig is. De SWOV stelt nu dat ruim de helft van de 8o-kilometerwegen niet voldoet aan de voorschriften. En die re gels zijn volgens de onderzoekers toch al aan de magere kant. ANWB-woordvoerder Markus van Tol vindt de voorstellen van de SWOV te ver gaan. Er is extra ruimte nodig als inhalen onmoge lijk wordt gemaakt. Ter hoogte van de middenstreep moet dan immers een obstakel komen dat de auto's tegenhoudt. Daar is lang niet altijd plek voor, stelt hij. „Je moet per wegvak kijken of inha len mogelijk is. Ook moet de weg- beheerder per locatie kijken wel ke maximum snelheid geschikt is." De ANWB legde vorig jaar het ei gen wegenonderzoek voor aan de provincies. De S WO V-studie moet via het ministerie ook bij provincies en gemeenten terecht komen, stelt Dijkstra. „De lokale overheden moeten dit oppakken. Het ministerie kan ze niet dwin gen", erkent de onderzoeker. Dat is meteen het lastige in de hele discussie. Dat veel wegen niet aan de voorschriften voldoen, komt omdat gemeenten en provincies bewust van de richtlijnen afwij ken. Ze vertrouwen op de erva ring van hun eigen deskundigen. De SWOV wil dat in nieuwe richtlijnen, die momenteel wor den opgesteld, ook het effect zichtbaar wordt van het weglaten van maatregelen. Het kan best dat een mooie bo mengroep behouden moet blij ven bij de aanleg van een weg. Als de wegbeheerder meteen ziet tot hoeveel extra slachtoffers dat leidt, kan er bijvoorbeeld een vangrail geplaatst worden, rede neert de SWOV. De ANWB opende vorige week een online meldpunt voor onveili ge provinciale wegen. Volgens woordvoerder Van Tol zijn er al ruim duizend meldingen binnen. Hij belooft daarnaast met een apart plan te komen voor demen terenden, omdat het voor hen be langrijk kan zijn zowel in de be gin- als eindfase van de ziekte de zelfde ondersteuner te hebben. De WLZ helpt de cliënt in het za del, maar niet genoeg, vindt de Kamer. De oplossing: persoonsvol- gende bekostiging. Nu nog be paalt de overheid bij welke tehuis er kamers worden ingekocht, maar als ouderen dat zelf doen, voorkom je dat er 'wenswachten- den' zijn. Nu zitten tienduizend mensen op een plekje in een in stelling van hun keuze te wach ten, terwijl elders bedden leeg staan. Van Rijn heeft daar oren naar, maar wil vermijden dat in stellingen omvallen, als ze niet meer vooraf gefinancierd worden. CDA, D66 en GroenLinks maken zich zorgen over de invoer van de WLZ in 2015, zo moet van alle mensen in een instelling op nieuw gecheckt worden of ze daar wel thuis horen. Van Rijn ga randeert dat mensen het komen de jaar hun plekje behouden. De man uit Borne werkte in de ja ren '80 en '90 in de verfspuiterij van een hangar. Hij werd ziek als gevolg van het kankerverwekken de chroom-6 in de epoxy-verf waarmee vliegtuigen werden be werkt. De nu 61-jarige Henri Huls kreeg op zijn 43e de ziekte van Ka- hler, een vorm van beenmergkan ker. Na een juridische strijd van veertien jaar door advocaat Rino Jonkers kwam Defensie over de brug. Voorwaarde was dat Huls niet naar de rechter zou stappen. Uit het dossier van Huls, die chef was op het werkcentrum van de vliegbasis, blijkt dat het personeel al in de jaren '80 ongerust is over het werken met de gevaarlijke coa ting. De afzuiginstallatie functio neert op dat moment niet goed waardoor medewerkers de dam pen volop kunnen inademen. Pas in de jaren '90 worden maatre gelen genomen, maar bij metin gen blijken maximale waarden stofdeeltjes chroom nog altijd vrij te komen. Eind jaren '90 worden de risico's van blootstelling 'aan chromaten respectievelijk stron- tiumchromaat' onderkend voor al le vliegbases. De arbodienst van de Luchtmacht schat dan dat 'on geveer duizend mensen direct of indirect betrokken zijn bij activi teiten gerelateerd aan strontium- chromaat'. In 1998 werden alle schilderwerkzaamheden op vlieg basis Twenthe stilgelegd. VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2014 Recept bij moment van nationaal belang door Annemieke van Dongen Ingrediënten: 1 ijsbergsla 2 sjalotjes 3 eetlepels gehakte peterselie 1 It. groentebouillon 150 gram zachte geitenkaas 4 witte boterhammen, ontkorst beetje olie zout en peper naar smaak Rol de boterhammen met een deegrol ler plat. Snijd of steek (eventueel met een vormpje) er acht hartjes uit. Bak ze in een hete koekenpan in een dun laagje olie aan beide zijden goudbruin. Snijd de ijsbergsla in fijne reepjes. Schil de sjalotjes en snipper ze. Breng de bouillon aan de kook. Voeg de sla (houd een klein handje slareep- jes achter), de sjalotjes, de geitenkaas in brokjes en de peterselie toe. Laat het geheel enkele minuten doorprutte- len. Pureer de soep met behulp van een staafmixer en breng op smaak met peper en zout. Giet de soep in een kom en bestrooi met slareepjes. Garneer de soep met de gebakken broodhartjes; twee per persoon. door Paul Bots DEN HAAG - Het moet onmogelijk worden in te halen op provinciale wegen. Op plaatsen waar inhalen niet te voorkomen is, moet de toe gestane snelheid omlaag naar maxi maal 70 kilometer per uur. Een week nadat de ANWB een meldpunt opende voor gevaarlijke provinciewegen, zijn er duizend meldingen Op 80-km-wegen vallen jaarlijks 2.000 doden en gewonden; lagere snelheid en niet inhalen halveren dat ANDERE BEKOSTIGING De WLZ zorgt voor meer mogelijkheden om thuis te blijven wonen, maar het is ingewikkeld te regelen HAASTIGE SPOED ENSCHEDE/BORNE - Het ministerie van Defensie heeft in 2008/2009 een medewerker van de voormalig vliegbasis Twenthe een schadever goeding uitgekeerd van 100.000 euro. Medewerker vliegbasis Twenthe kreeg ziekte van Kahler na werken met epoxy-verf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5