VERDIEPING 11
'Wat nu niet helder is,
wordt dat alsnog'
Meestal is het volgens het ministerie van
Volksgezondheid niet zo moeilijk om snel
te bepalen onder welke gemeente een kind
valt. En anders wordt het altijd alsnog dui
delijk, stelt woordvoerder Ruben van Dors-
sen. „Van elk kind is vast te stellen of er
ouders zijn en wie anders de gezagdragers
zijn. Dat is geregistreerd."
Hoeveel administratieve rompslomp er
ook aan voorafgaat, alle kinderen die nu
zorg ontvangen, krijgen die ook in 2015.
Die harde toezegging doet VWS. Er mag
geen kind tussen wal en schip vallen, was
en is het credo.
Gemeenten die op papier verantwoordelijk
zijn voor een jongere, móeten vanaf 1 janua
ri betalen, zegt Van Dorssen. Als jeugdzorg
organisaties door discussie over facturen
in nood komen, is er een vangnet van 200
miljoen euro.
Het ministerie heeft naar verschillende re
gio's specialisten gestuurd voor het geval
er meer cliënten opduiken dan waarvoor
budget is verstrekt. Dat bedrag is geba
seerd op het aantal jeugdcliënten in 2012.
Volgens organisaties zijn er sindsdien veel
nieuwe cliënten bij gekomen met wie dus
geen rekening is gehouden.
Eén reden voor de aanwas zou zijn dat
ouders hun kind vlug hebben aangemeld,
uit angst er in de nieuwe situatie bij de ge
meente niet meer tussen te komen. Ande
ren beweren dat de instellingen hebben
voorgesorteerd door nog vlug zoveel moge
lijk jeugdklanten binnen te halen. Volgens
Van Dorssen bleek echter in alle gevallen
die tot nu toe werden nagerekend, dat het
budget klopte en er fouten door de zorgor
ganisatie waren gemaakt.
kan in de tussentijd zijn verhuisd naar
Maastricht. Wij hebben geen toegang tot
de basisadministratie van gemeenten en
kunnen dit niet controleren."
Om het nog wat ingewikkelder te maken:
het gezag kan ook liggen bij een instelling.
Dan is de gemeente verantwoordelijk waar
het kind in een instelling verblijft.
„Daar zijn wij kritisch op", zegt Tukker
van de gemeente Apeldoorn, „want er zit
een groot aantal instellingen op de Velu-
we."
De vier grote steden (G4) en de 32 grootste
gemeenten (G32) hebben de Kamer ge
schreven dat ze zorgen hebben over zoveel
onduidelijkheden.
Zonder goed boekenonderzoek bij iedere
afzonderlijke instelling is het volgens hen
onmogelijk om erachter te komen welke ge
gevens wel of niet kloppen. Dat kost tijd
en die is er niet.
Op 1 januari mag er geen enkel kind tussen
wal en schip vallen, dus er moeten contrac
ten worden gesloten.
Caspar Itz van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten: „Het voelt niet goed
dat we voor informatie helemaal afhanke
lijk zijn van de jeugdzorgorganisaties. Het
is een marktpartij, we moeten met ze on
derhandelen."
Itz vergelijkt het met 'een feestje geven en
niet weten hoeveel gasten er komen, maar
de kratten bier mag je niet terugbrengen'.
„Wat moet je inkopen?"
De druk is groot, want jeugdzorginstellin
gen willen weten met hoeveel personeel ze
in 2015 verder kunnen. Uit een peiling door
Jeugdzorg Nederland blijkt dat driekwart
van de jeugdzorginstellingen nog geen
zicht heeft op het budget in 2015. De ene
na de andere bestuurder roept dat hij zo af
stevent op een faillissement.
T\ikker van de gemeente Apeldoorn: „Na
tuurlijk willen wij die infrastructuur over
eind houden, maar we moeten ook ons
geld bewaken. We willen niet dat we bin
nen de kortste keren wachtlijsten moeten
opbouwen omdat het geld al op is." Een
buffer van het rijk zou daarom welkom
zijn, zegt ze.
Intussen druppelen er onverwachte be
richtjes binnen, waarvan Tukker maar
moet afwachten hoeveel er nog zullen ko
men. Afzenders: instellingen aan de andere
kant van het land. Ze hebben in hun boek
houding nog een cliënt gevonden.
VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2014