VERDIEPING 11 'Wat nu niet helder is, wordt dat alsnog' Meestal is het volgens het ministerie van Volksgezondheid niet zo moeilijk om snel te bepalen onder welke gemeente een kind valt. En anders wordt het altijd alsnog dui delijk, stelt woordvoerder Ruben van Dors- sen. „Van elk kind is vast te stellen of er ouders zijn en wie anders de gezagdragers zijn. Dat is geregistreerd." Hoeveel administratieve rompslomp er ook aan voorafgaat, alle kinderen die nu zorg ontvangen, krijgen die ook in 2015. Die harde toezegging doet VWS. Er mag geen kind tussen wal en schip vallen, was en is het credo. Gemeenten die op papier verantwoordelijk zijn voor een jongere, móeten vanaf 1 janua ri betalen, zegt Van Dorssen. Als jeugdzorg organisaties door discussie over facturen in nood komen, is er een vangnet van 200 miljoen euro. Het ministerie heeft naar verschillende re gio's specialisten gestuurd voor het geval er meer cliënten opduiken dan waarvoor budget is verstrekt. Dat bedrag is geba seerd op het aantal jeugdcliënten in 2012. Volgens organisaties zijn er sindsdien veel nieuwe cliënten bij gekomen met wie dus geen rekening is gehouden. Eén reden voor de aanwas zou zijn dat ouders hun kind vlug hebben aangemeld, uit angst er in de nieuwe situatie bij de ge meente niet meer tussen te komen. Ande ren beweren dat de instellingen hebben voorgesorteerd door nog vlug zoveel moge lijk jeugdklanten binnen te halen. Volgens Van Dorssen bleek echter in alle gevallen die tot nu toe werden nagerekend, dat het budget klopte en er fouten door de zorgor ganisatie waren gemaakt. kan in de tussentijd zijn verhuisd naar Maastricht. Wij hebben geen toegang tot de basisadministratie van gemeenten en kunnen dit niet controleren." Om het nog wat ingewikkelder te maken: het gezag kan ook liggen bij een instelling. Dan is de gemeente verantwoordelijk waar het kind in een instelling verblijft. „Daar zijn wij kritisch op", zegt Tukker van de gemeente Apeldoorn, „want er zit een groot aantal instellingen op de Velu- we." De vier grote steden (G4) en de 32 grootste gemeenten (G32) hebben de Kamer ge schreven dat ze zorgen hebben over zoveel onduidelijkheden. Zonder goed boekenonderzoek bij iedere afzonderlijke instelling is het volgens hen onmogelijk om erachter te komen welke ge gevens wel of niet kloppen. Dat kost tijd en die is er niet. Op 1 januari mag er geen enkel kind tussen wal en schip vallen, dus er moeten contrac ten worden gesloten. Caspar Itz van de Vereniging van Neder landse Gemeenten: „Het voelt niet goed dat we voor informatie helemaal afhanke lijk zijn van de jeugdzorgorganisaties. Het is een marktpartij, we moeten met ze on derhandelen." Itz vergelijkt het met 'een feestje geven en niet weten hoeveel gasten er komen, maar de kratten bier mag je niet terugbrengen'. „Wat moet je inkopen?" De druk is groot, want jeugdzorginstellin gen willen weten met hoeveel personeel ze in 2015 verder kunnen. Uit een peiling door Jeugdzorg Nederland blijkt dat driekwart van de jeugdzorginstellingen nog geen zicht heeft op het budget in 2015. De ene na de andere bestuurder roept dat hij zo af stevent op een faillissement. T\ikker van de gemeente Apeldoorn: „Na tuurlijk willen wij die infrastructuur over eind houden, maar we moeten ook ons geld bewaken. We willen niet dat we bin nen de kortste keren wachtlijsten moeten opbouwen omdat het geld al op is." Een buffer van het rijk zou daarom welkom zijn, zegt ze. Intussen druppelen er onverwachte be richtjes binnen, waarvan Tukker maar moet afwachten hoeveel er nog zullen ko men. Afzenders: instellingen aan de andere kant van het land. Ze hebben in hun boek houding nog een cliënt gevonden. VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11