ZEELAND
m«Ml
■-
Als een kind
i
w
Asbestschip
ligt muurvast
in Sluiskil
25
Man opgepakt
wegens ontucht
almanak
32 en 33
36
Meerderheid Statenleden ziet geen andere
uitweg dan fast ferries in provinciaal
beheer te nemen.
Volkerak hoeft niet
weer zout te worden
Serena Williams
blijft gretig
MIDDELBURG - De coalitiepartijen
in de Zeeuwse Staten steunen de
oprichting van een provinciale
BV om het fietsvoetveer Vlissin-
gen-Breskens irt de vaart te hou
den.
Ze zien geen andere uitweg dan
de exploitatie van de veerverbin-
ding in eigen hand te nemen. De
minister van Binnenlandse Zaken
moet zo'n nieuwe BV nog wel
goedkeuren. Daarom werd giste
ren in de commissie Economie en
Mobiliteit gepeild hoe fracties
over een veerdienst in provinciaal
beheer denken.
De BV is een noodgreep. Veolia
stopt eind dit jaar als exploitant
van het fietsvoetveer. De provin
cie kon echter geen nieuwe exploi
tant vinden. Daardoor dreigen de
veerboten eind dit jaar aan wal ko
men te liggen, terwijl het veer
voor veel mensen - met name stu
denten - onmisbaar is. Provinciale
Staten gaven eerder aan dat de
fast ferries hoe dan ook in de
vaart moeten blijven.
De coalitiepartijen WD, PvdA.
CDA en SGP toonden gisteren be
grip voor de tijdsdruk waarmee
het dagelijks provinciebestuur
worstelt. Ze steunen dan ook het
plan om het veer (noodgedwon
gen) tijdelijk in eigen beheer te
nemen. Tijdelijk, want hooguit
voor vier jaar. Voor die tijd moet
een marktpartij zijn gevonden die
het stokje overneemt.
Andere fracties zoals GroenLinks
en Christenunie zijn beducht dat
het fietsvoetveer een financiële
molensteen om de nek van de pro
vincie wordt. Wat als voortdu
rend reparaties aan de veerboten
nodig zijn? Dat leidt tot kosten en
minder inkomsten van reizigers.
De exploitatie van het fietsvoet
veer kost nu zo'n 6,4 miljoen euro
per jaar. Aan rijksbijdragen komt
ruim 4,5 miljoen euro binnen. De
kaartverkoop brengt per jaar 1,5
miljoen euro op. Er rest een gat
van dik drie ton, wat Van Heukel-
om wil dichten door 1650 afvaar
ten (10 procent) uit de dienstrege
ling te schrappen. Dat zijn er vier
tot vijf per dag, wat aanzienlijk in
brandstofkosten scheelt. Het alter
natief is de ticketprijs drastisch te
verhogen. Een besluit daarover
valt komende maanden.
GroenLinks en Christenunie hou
den vol dat onvoldoende is ge
zocht naar commerciële exploitan
ten voor de veerboten. Gedepu
teerde George van Heukelom ont
kent dat. „We hebben de bekende
rederijen over de vloer gehad."
Punt is dat de rederijen geen trek
hebben in overname van de huidi
ge veerboten, die eigendom van
de provincie zijn. Ze willen met
eigen schepen varen. De provin
cie zit dan met twee ferries waar
van ze niet weet of die en tegen
welke prijs te verkopen zijn.
OPLOSSING LIJKT NA TWEE JAAR NOG VER
fe --
REIMERSWAAL - De recherche
heeft een 36-jarige man uit de ge
meente Reimerswaal in zijn wo
ning aangehouden op verdenking
van ontucht.
De man wordt verweten dat hij
onzedelijke handelingen zou heb
ben verricht bij een kind. De
ouders hebben hiervan aangifte
gedaan. De recherche onderzoekt
de zaak. De verdachte is overge
bracht naar het politiecellencom
plex Torentijd in Middelbug.
De politie meldt dat zolang het
onderzoek loopt er geen verdere
mededelingen over de zaak wor
den gedaan.
Mannen zijn soms net kinderen.
Vraag het die Walcherse echtgenote
maar. Regelmatig spreekt ze met
een vriendin af. De gesprekken gaan
meestal over de kinderen en klein
kinderen. Maar ook het dagelijkse
reilen en zeilen in beide gezinnen
passeert de revue. Zo ook vorige
week, toen de ene vriendin een kleur
rijke autobrochure zag liggen.
„Nieuwe auto gekocht?", vroeg ze
belangstellend en nieuwsgierig tege
lijk. „Praat me er niet over", sprak
de ander. „De baas vond het tijd
voor een nieuwe, zo'n SUV met een
hoge instap. En blij! Hij praat over
niks anders meer. Net een groot
kind. Alleen zuigt hij geen duim
meer en 's nachts blijft hij droog."
DINSDAG 9 september 2014
Coalitie steunt BV fietsvoetveer
door Frank Balkenende
\/\/\AA7\7\7\
11IB8IIIU
Uittilt
-- -,V iw/Wj -
"V 2
- -sr
'S- zsfflgmTT;
•••4 -- -A
ÉMM 'Zat
zwaars- Swosss
ii
i
SLUISKIL - Rijkswaterstaat, havenbedrijf Zeeland Seaports
en 'gastheer tegen wil en dank' scheepswerf De Schroef
in Sluiskil zitten er al twee jaar mee in hun maag, met het
'asbestschip' Diamond Princess. In augustus 2012 kwam
het voormalige party- en hotelschip dat sinds 1991 in het
Bonapartedok in hartje Antwerpen had gelegen, naar
Sluiskil om zeeklaar te worden gemaakt Het zou vervol
gens naar Marokko worden gesleept, maar niemand weet
wanneer. De Diamond Princess moest weg uit Antwer
pen, omdat het stadsbestuur van het Bonapartedok (met
het nieuwe Museum aan de Stroom, MAS) een museum
haven wil maken. Het schip mocht vertrekken naar Neder
land. Dat hier ooit toestemming voor is gegeven, kan niet
één van de direct betrokkenen begrijpen. De Diamond
Princess is in 1952 gebouwd als postschip voor de Noorse
posterijen. Algemeen bekend is dat in die jaren asbest
nog volop werd gebruikt als isolatiemateriaal. Eenmaal in
Sluiskil kwam dit al snel aan het licht en is het schip aan
de ketting gelegd. En daar ligt de Diamond Princess nog
steeds, in afwachting van... Rijkswaterstaat laat weten dat
het schip 'geen milieurisico' vormt en dat het aan de eige
naar is om actie te ondernemen. De Diamond Princess die
tegen een droogdok van De Schroef is afgemeerd, mag de
veiligheid van de scheepvaart op het Kanaal Gent-Terneu-
zen niet in gevaar brengen, is dé zorg van Rijkswaterstaat
„Het is een complex verhaal", geeft een woordvoerder in
Middelburg aan. De eigenaar heeft zich al tijden niet meer
in Sluiskil laten zien of horen, foto Adri van de Wege
Tip? redactie@pzc.nl