ZEELAND m«Ml ■- Als een kind i w Asbestschip ligt muurvast in Sluiskil 25 Man opgepakt wegens ontucht almanak 32 en 33 36 Meerderheid Statenleden ziet geen andere uitweg dan fast ferries in provinciaal beheer te nemen. Volkerak hoeft niet weer zout te worden Serena Williams blijft gretig MIDDELBURG - De coalitiepartijen in de Zeeuwse Staten steunen de oprichting van een provinciale BV om het fietsvoetveer Vlissin- gen-Breskens irt de vaart te hou den. Ze zien geen andere uitweg dan de exploitatie van de veerverbin- ding in eigen hand te nemen. De minister van Binnenlandse Zaken moet zo'n nieuwe BV nog wel goedkeuren. Daarom werd giste ren in de commissie Economie en Mobiliteit gepeild hoe fracties over een veerdienst in provinciaal beheer denken. De BV is een noodgreep. Veolia stopt eind dit jaar als exploitant van het fietsvoetveer. De provin cie kon echter geen nieuwe exploi tant vinden. Daardoor dreigen de veerboten eind dit jaar aan wal ko men te liggen, terwijl het veer voor veel mensen - met name stu denten - onmisbaar is. Provinciale Staten gaven eerder aan dat de fast ferries hoe dan ook in de vaart moeten blijven. De coalitiepartijen WD, PvdA. CDA en SGP toonden gisteren be grip voor de tijdsdruk waarmee het dagelijks provinciebestuur worstelt. Ze steunen dan ook het plan om het veer (noodgedwon gen) tijdelijk in eigen beheer te nemen. Tijdelijk, want hooguit voor vier jaar. Voor die tijd moet een marktpartij zijn gevonden die het stokje overneemt. Andere fracties zoals GroenLinks en Christenunie zijn beducht dat het fietsvoetveer een financiële molensteen om de nek van de pro vincie wordt. Wat als voortdu rend reparaties aan de veerboten nodig zijn? Dat leidt tot kosten en minder inkomsten van reizigers. De exploitatie van het fietsvoet veer kost nu zo'n 6,4 miljoen euro per jaar. Aan rijksbijdragen komt ruim 4,5 miljoen euro binnen. De kaartverkoop brengt per jaar 1,5 miljoen euro op. Er rest een gat van dik drie ton, wat Van Heukel- om wil dichten door 1650 afvaar ten (10 procent) uit de dienstrege ling te schrappen. Dat zijn er vier tot vijf per dag, wat aanzienlijk in brandstofkosten scheelt. Het alter natief is de ticketprijs drastisch te verhogen. Een besluit daarover valt komende maanden. GroenLinks en Christenunie hou den vol dat onvoldoende is ge zocht naar commerciële exploitan ten voor de veerboten. Gedepu teerde George van Heukelom ont kent dat. „We hebben de bekende rederijen over de vloer gehad." Punt is dat de rederijen geen trek hebben in overname van de huidi ge veerboten, die eigendom van de provincie zijn. Ze willen met eigen schepen varen. De provin cie zit dan met twee ferries waar van ze niet weet of die en tegen welke prijs te verkopen zijn. OPLOSSING LIJKT NA TWEE JAAR NOG VER fe -- REIMERSWAAL - De recherche heeft een 36-jarige man uit de ge meente Reimerswaal in zijn wo ning aangehouden op verdenking van ontucht. De man wordt verweten dat hij onzedelijke handelingen zou heb ben verricht bij een kind. De ouders hebben hiervan aangifte gedaan. De recherche onderzoekt de zaak. De verdachte is overge bracht naar het politiecellencom plex Torentijd in Middelbug. De politie meldt dat zolang het onderzoek loopt er geen verdere mededelingen over de zaak wor den gedaan. Mannen zijn soms net kinderen. Vraag het die Walcherse echtgenote maar. Regelmatig spreekt ze met een vriendin af. De gesprekken gaan meestal over de kinderen en klein kinderen. Maar ook het dagelijkse reilen en zeilen in beide gezinnen passeert de revue. Zo ook vorige week, toen de ene vriendin een kleur rijke autobrochure zag liggen. „Nieuwe auto gekocht?", vroeg ze belangstellend en nieuwsgierig tege lijk. „Praat me er niet over", sprak de ander. „De baas vond het tijd voor een nieuwe, zo'n SUV met een hoge instap. En blij! Hij praat over niks anders meer. Net een groot kind. Alleen zuigt hij geen duim meer en 's nachts blijft hij droog." DINSDAG 9 september 2014 Coalitie steunt BV fietsvoetveer door Frank Balkenende \/\/\AA7\7\7\ 11IB8IIIU Uittilt -- -,V iw/Wj - "V 2 - -sr 'S- zsfflgmTT; •••4 -- -A ÉMM 'Zat zwaars- Swosss ii i SLUISKIL - Rijkswaterstaat, havenbedrijf Zeeland Seaports en 'gastheer tegen wil en dank' scheepswerf De Schroef in Sluiskil zitten er al twee jaar mee in hun maag, met het 'asbestschip' Diamond Princess. In augustus 2012 kwam het voormalige party- en hotelschip dat sinds 1991 in het Bonapartedok in hartje Antwerpen had gelegen, naar Sluiskil om zeeklaar te worden gemaakt Het zou vervol gens naar Marokko worden gesleept, maar niemand weet wanneer. De Diamond Princess moest weg uit Antwer pen, omdat het stadsbestuur van het Bonapartedok (met het nieuwe Museum aan de Stroom, MAS) een museum haven wil maken. Het schip mocht vertrekken naar Neder land. Dat hier ooit toestemming voor is gegeven, kan niet één van de direct betrokkenen begrijpen. De Diamond Princess is in 1952 gebouwd als postschip voor de Noorse posterijen. Algemeen bekend is dat in die jaren asbest nog volop werd gebruikt als isolatiemateriaal. Eenmaal in Sluiskil kwam dit al snel aan het licht en is het schip aan de ketting gelegd. En daar ligt de Diamond Princess nog steeds, in afwachting van... Rijkswaterstaat laat weten dat het schip 'geen milieurisico' vormt en dat het aan de eige naar is om actie te ondernemen. De Diamond Princess die tegen een droogdok van De Schroef is afgemeerd, mag de veiligheid van de scheepvaart op het Kanaal Gent-Terneu- zen niet in gevaar brengen, is dé zorg van Rijkswaterstaat „Het is een complex verhaal", geeft een woordvoerder in Middelburg aan. De eigenaar heeft zich al tijden niet meer in Sluiskil laten zien of horen, foto Adri van de Wege Tip? redactie@pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 25