t
4
Lenen bij zij n leverancier
geeft eierboer wat lucht
375
Nederland
Krijgt eigen
beurs voor
bitcoin
Ryanair vliegt goedkoper met drie stoelen minder
17
12 ECONOMIE
Voer is grootste kostenpost ei
-0,15%
0,20%
0,11%
-0,30%
-0,26%
vwdgroup:
4592,29
9758,03
4474,93
BEURS VAN AMSTERDAM
RENTE
1,08%
1,2899
"1,11%
-0,61%
Zelf redt Hugo Bens het nog wel,
maar bij sommige collega-boeren
springt de bank niet meer bij.
„Het ei is zo'n mooi product", ver
zucht de ondernemer uit Haps,
bij Boxmeer. „Maar we krijgen er
steeds minder voor."
Al ruim twee jaar krijgen leghen-
nenhouders prijzen die onder de
kostprijs liggen. Elk ei kost hun
dus geld. Naar schatting een
kwart van alle eierboeren heeft
daardoor betalingsproblemen,
stelt brancheorganisatie LTO Ne
derland. En omdat banken steeds
moeilijker geld uitlenen, zijn boe
ren vaker genoodzaakt aan te klop
pen bij hun eigen toeleveranciers;
de bedrijven die kippenvoer en
jonge leghennen leveren.
Sinds 2011 daalde het aantal eier
boeren van zo'n 1100 tot ongeveer
900. En als er niet snel iets veran
dert, verdwijnen er nog eens zo'n
200 bedrijven. „Dat is mogelijk
een kwestie van maanden", zegt
Bens, tevens vakgroepvoorzitter
pluimveehouderij bij de regio
Zuid van LTO. Met name de Velu-
we, het oosten van Brabant en het
noorden van Limburg tellen veel
eierboeren.
Volgens LTO komen er in de EU
te veel eieren op de markt, wat de
prijzen sterk drukt. „Zo kwamen
er in Duitsland juist boeren bij,
omdat supermarkten het belang
rijk vinden dat er 'DE' op de eie
ren staat, ofwel dat ze uit eigen
land zijn", vertelt Bens. De sterke
concurrentie tussen Nederlandse
supermarkten verlaagt de eierprij-
zen volgens hem nog meer.
Bijkomend probleem is dat de
voedingsmiddelenindustrie in de
EU goedkope legbatterij-eieren
importeert uit landen als Argenti
nië en Oekraïne. Die worden on
der meer verwerkt in koekjes, pas
ta en mayonaise.
Bens durft er daarnaast zijn hand
niet voor in het vuur te steken dat
overheden buiten Noordwest-Eu
ropa goed controleren of eierboe
ren geen legbatterijen hebben.
„Nederlandse boeren hebben en
kele jaren geleden echter forse in
vesteringen gedaan omdat legbat
terij-eieren sinds 2012 in de EU
verboden zijn", vertelt hij. Door
die investeringen én de lage prij
zen hebben velen nu geen finan
ciële buffer meer. Dus kunnen ze
bijvoorbeeld geen nieuwe leghen
nen kopen, terwijl dat eigenlijk el
ke anderhalfjaar moet.
Bij hun bank kloppen deze boe
ren steeds vaker tevergeefs aan,
signaleert LTO. De meesten van
hen bankieren bij de Rabobank,
maar volgens Bens is.dit bij alle
banken het geval.
Toeleveranciers zoals Ter Heerdt
in Babberich, dat leghennen le
vert, nemen de financiering van
de boeren noodgedwongen over.
Zij kunnen anders sowieso flui
ten naar hun geld en blijven mo
gelijk ook nog eens met de kip
pen zitten. Bens: „De kippen vor
men daarbij, neem ik aan, steeds
vaker een onderpand."
De kostprijs van een ei bestaat
voor zeker de helft uit kosten
voor voer, blijkt uit onderzoek
door Wageningen University.
Daarna volgen, bij bedrijven van
gemiddelde omvang, de kosten
van huisvesting, arbeid en leghen
nen. Op dit moment zijn de kos
ten vaak hoger dan de prijs die
een boer voor een ei krijgt. Zo
kreeg de Limburgse eierboer Eric
Hubers in augustus 4,5 cent voor
een scharrelei. Daarmee zijn de
kosten van zijn hennen en het
voer nauwelijks gedekt. „Dan re
ken ik nog maar niet mijn ener
gie, mestverwerking, water, af
schrijvingen en mijn inkomen."
eindhoven - De eerste gongslag
heeft nog niet geklonken, maar
de handelaren staan al te trappe
len. Nederland krijgt donderdag
zijn eigen bitcoinbeurs, de vanuit
Eindhoven opererende online
handelsplaats clevercoin.com.
Volgens woordvoerster Marieke
de Kok hebben zich al 1500 han
delaren aangemeld. Zij kunnen
via de website van Clevercoin ze
ven dagen per week, 24 uur per
dag bitcoins aan- en verkopen.
Voor elke transactie moet 0,3 pro
cent commissie worden betaald.
De bitcoin is een virtuele munt,
met eigen unieke codes. De munt
is op computers opgeslagen; de
waarde ervan staat los van verhan
delbare valuta.
Volgens Marieke de Kok is de Ne
derlandse bitcoinbeurs opgericht
om de verhandelbaarheid van de
virtuele munt te vergroten. „Veel
mensen willen met de bitcoin
aan de slag, maar ze vinden het
kopen ervan ingewikkeld."
Bitcoins worden in Nederland on
der meer geaccepteerd door web
shops als onlinedrogist.nl en de
maaltijdbezorgservice thuisbe
zorgd.nl. De koers van de bitcoin
is uiterst beweeglijk. Gisteren cir
kelde de waarde van de bitcoin
rond de 375 euro, de helft van de
waarde in januari.
Clevercoin zegt zich bewust te
zijn van de schaduwzijde van de
bitcoin: het witwassen van crimi
nele winsten. De Kok: „Onze fi
nanciële partner garandeert
streng toezicht. Wie bij ons han
delt, moet zijn adres opgeven,
zijn paspoort uploaden en een be
wijs van zijn bankrekening ge
ven."
Daarom heeft Ryanair gisteren bij
de Amerikaanse vliegtuigfabri
kant Boeing tweehonderd nieuwe
737 Max 200 toestellen besteld. De
aanschaf van honderd vliegtuigen
is zeker; op de overige honderd
neemt Ryanair een optie.
De bestelde MAX 200 heeft ech
ter niet de standaard 200, maar
slechts 197 stoelen, acht meer dan
de huidige Boeings 737-800 waar
de Ieren mee vliegen. Bij 200 pas
sagiers is, op grond van de lucht-
vaartregels, extra cabinepersoneel
verplicht. Die kosten omzeilt Rya
nair door drie stoelen te schrap
pen.
Met de order is 17 miljard euro ge
moeid. De Ryanair-vloot groeit
van 304 naar 520 Boeings. Dat be
tekent ook 3000 extra banen.
De nieuwe Boeing 737 Max 200,
wordt nog ontwikkeld. De leve
ring aan andere klanten als South
west Airlines en Norwegian be
gint in 2017. Ryanair krijgt de eer
ste toestellen in 2019.
Het toestel is wat brandstofver
bruik betreft 18 procent zuiniger
dan de huidige vloot. De motoren
produceren 40 procent minder la
waai. Ryanair zegt dat het kosten
voordeel aan de passagier wordt
doorgegeven. De tickets worden
dus goedkoper.
De overeenkomst werd gisteren
in New York getekend door Ryan-
air-topman Michael O'Leary en
Boeing-baas Ray Conner. Het is
voor Boeing de grootste order
ooit van een Europese luchtvaart
maatschappij.
Vandaag start de vliegtuigfabri
kant met de levering van 180 nieu
we Boeings 737-800 New Genera
tion, die Ryanair eerder heeft be-
steld. Daarmee moet het aantal
passagiers eind 2019 worden opge
krikt tot 112 miljoen.
Ryanair is niet de enige prijsstun
ter die zijn vloot fors vergroot.
Easyjet kondigde vorig jaar de aan
schaf van 135 nieuwe Airbus 320
Neo toestellen aan, bij de Franse
fabrikant.
Het Nederlandse Transavia, het
goedkope label van KLM, gaat de
strijd aan met Ryanair en Easyjet.
Transavia wil het aantal bases van
waar wordt gevlogen, fors uitbrei
den buiten de thuismarkten Ne
derland en Frankrijk. Om dat te
kunnen bereiken, moeten de kos
ten fors dalen. Gisteren meldde
Transavia de eerste zes maanden
een verlies van 64 miljoen te heb
ben geleden.
17111,42
opening: 17131,71
opening: 4579,06
opening: 9767,90
6834,77
opening: 6855,10
opening: 4484,40
420
418
375
12:00
16:00
aug
DOW JONES
AEX INDEX 8 SEP
420,60 -0,51 (-0,12%)
NASDAQ
DAX
FTSE
CAC40
Imtech
TomTom
Ajax
BAM
RoodMicrotec
21,10%
6,47%
4,80%
3,83%
3,82%
Sopheon -5,41
Groothandelsgebouwerf>,38%
Nedsense -3,45%
BESI -3,13%
New Sources Energy -2,63%
EURONEXT
AMSTERDAM - De Europese beurzen zijn gis
teren overwegend met kleine verliezen geslo
ten. Zorgen over de afkoeling van de Ameri
kaanse en Chinese economie drukten de olie
prijs en zorgden voor verliezen bij de aandelen
van aan de olie- en gassector gerelateerde be
drijven. Ondanks een sterke groei van de Chi
nese export voedde die krimp de zorgen over
een mogelijke afkoeling van 's werelds op een
na grootste economie. De cijfers volgden op
teleurstellende berichten over de Amerikaanse
arbeidsmarkt, op vrijdag. Beide rapporten zet
ten gisteren druk op de olieprijs.
WALLSTREET
NEW YORK - De aandelenbeurzen in New
York stonden gisteravond overwegend op ver
lies. Net als in Europa zette de dalende olie
prijs druk op de aandelen van oliebedrijven.
Verder wachtten beleggers op nieuwe impul
sen, die voor een vervolg op de positieve
reeks van de afgelopen weken kunnen zorgen.
De olieprijs stond maandag onder druk door
zorgen over de kracht van de Amerikaanse en
Chinese economie. De prijs van een vat Ameri
kaanse olie zakte 0,4 procent tot 92,97 dollar.
Brentolie was met 100,26 dollar 0,6 procent
goedkoper dan voor het weekeinde.
AEX
stat
-
ytd%|
Aegon
6,38
0,02
-3,56
Ahold
12,84
0,08
9,66
Akzo Nobel
54,15
0,06
-1,88
ArcelorMittal
11,39
0,20
11,08
ASML
75,59
0,11
12,24
Boskalis
46,46 1
0,26
24,83
Corio
41,42
-0,13
35,30
Delta Uoyd
18,10
-0,10
6,33
DSM
50,82
0,42
-8,10
Fugro
27,14
-0,46
-35,06
Gemalto
73,16
0,05
-8,11
Heineken
59,19
0,52
22,65
ING
11,03
-0,04
9,21
KPN
2,56
0,00
9,30
0CI
26,62
0,62
-18,70
Philips Koninklijke
23,73
0,10
-7,78
Randstad
38,46
-0,16
-16,59
Reed Elsevier
17,36
-0,06
16,65
Royal Dutch Shell A
30,40
-0,42
21,71
SBM Offshore
11,82
-0,14
-20,10
TNT Express
5,72
0,02
-14,30
Unibail-Rodamco
207,95
1,75
16,74
Unilever Cert
32,36
-0,14
13,74
Wolters Kluwer
21,40
0,09
6,75
Ziggo
35,32
-0,16
6,37
AMX
slot
ytd%|
Aalberts
21,76
0,08
-4,54
Accel 1
13,79
0,04
6,81
Air France-KLM
8,61
-0,02
13,46
Aperam
26,19
0,32
95,08
Arcadis
25,75
-0,01
2,76
Arseus
41,04
0,08
51,19
ASMI
29,12
0,03
23,67
BAM
2,20
0,08
-41,22
Binck
8,42
0,09
14,06
Brunei
19,58
-0,06
-9,99
Corbion
12,50
-0,20
-18,08
Eurocommercial Prop.
37,50
0,00
21,52
Exact
28,15
25,69
Nieuwe Steen Investments
4,26
0,04
-2,50
Nutreco
30,00
-0,31
-14,29
PostNL
3,70
-0,08
-10,92
Imtech
0,60
0,10
-72,02
Sligro
30,25
0,11
11,16
Ten Cate
19,22
0,02
14,16
TKH
25,78
4,54
TomTom
6,28
0,38
22,02
USG
10,70
0,30
11,81
Vastned
36,80
-0,05
18,84
Vopak
41,04
0,30
-1,02
Wereldhave
69,54
-0,47
28,25
I VALUTAMARKT
verkoop aankoop!
US dollar
1,20
1,43
Britse pond
0,74
0,88
Yen
119,92
149,73
Zwitserse frank
1.13
U2
10-jarige staatsobligatie
-0,83%
was 1,08%
VALUTA
verhouding euro/dollar
was 1,2954
GOUDPRIJS I OLIE
per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie
1.254,68
$100,20
Koersinformatie afkomstig van vwd group
www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10
excellence in financial solutions
door Jelte Posthumus
HAPS - „Sommige eierboeren zitten
nu zelfs in de schuldsanering, ter
wijl zij recent nog fors investeer
den in de gewenste diervriendelij
ke stallen. Is dat niet wrang?"
5 Pluimveehouder Hugo Bens, foto Bert Beelen/HH
De waarde van de bit-
coin varieert sterk. De
koers, rond 375 euro,
is de helft van de waar
de in januari dit jaar
door Chris van Alem
door Chris van Alem
NEW YORK - Prijsstunter Ryanair
wil in 2024 150 miljoen passagiers
per jaar vervoeren; bijna het dubbe
le van de 84 miljoen die de Ierse
luchtvaartmaatschappij dit jaar ver
voert.
Als Boeing alle 200
nieuwe vliegtuigen
mag leveren aan Ryan
air, is daar 17 miljard
euro mee gemoeid.