t 4 Lenen bij zij n leverancier geeft eierboer wat lucht 375 Nederland Krijgt eigen beurs voor bitcoin Ryanair vliegt goedkoper met drie stoelen minder 17 12 ECONOMIE Voer is grootste kostenpost ei -0,15% 0,20% 0,11% -0,30% -0,26% vwdgroup: 4592,29 9758,03 4474,93 BEURS VAN AMSTERDAM RENTE 1,08% 1,2899 "1,11% -0,61% Zelf redt Hugo Bens het nog wel, maar bij sommige collega-boeren springt de bank niet meer bij. „Het ei is zo'n mooi product", ver zucht de ondernemer uit Haps, bij Boxmeer. „Maar we krijgen er steeds minder voor." Al ruim twee jaar krijgen leghen- nenhouders prijzen die onder de kostprijs liggen. Elk ei kost hun dus geld. Naar schatting een kwart van alle eierboeren heeft daardoor betalingsproblemen, stelt brancheorganisatie LTO Ne derland. En omdat banken steeds moeilijker geld uitlenen, zijn boe ren vaker genoodzaakt aan te klop pen bij hun eigen toeleveranciers; de bedrijven die kippenvoer en jonge leghennen leveren. Sinds 2011 daalde het aantal eier boeren van zo'n 1100 tot ongeveer 900. En als er niet snel iets veran dert, verdwijnen er nog eens zo'n 200 bedrijven. „Dat is mogelijk een kwestie van maanden", zegt Bens, tevens vakgroepvoorzitter pluimveehouderij bij de regio Zuid van LTO. Met name de Velu- we, het oosten van Brabant en het noorden van Limburg tellen veel eierboeren. Volgens LTO komen er in de EU te veel eieren op de markt, wat de prijzen sterk drukt. „Zo kwamen er in Duitsland juist boeren bij, omdat supermarkten het belang rijk vinden dat er 'DE' op de eie ren staat, ofwel dat ze uit eigen land zijn", vertelt Bens. De sterke concurrentie tussen Nederlandse supermarkten verlaagt de eierprij- zen volgens hem nog meer. Bijkomend probleem is dat de voedingsmiddelenindustrie in de EU goedkope legbatterij-eieren importeert uit landen als Argenti nië en Oekraïne. Die worden on der meer verwerkt in koekjes, pas ta en mayonaise. Bens durft er daarnaast zijn hand niet voor in het vuur te steken dat overheden buiten Noordwest-Eu ropa goed controleren of eierboe ren geen legbatterijen hebben. „Nederlandse boeren hebben en kele jaren geleden echter forse in vesteringen gedaan omdat legbat terij-eieren sinds 2012 in de EU verboden zijn", vertelt hij. Door die investeringen én de lage prij zen hebben velen nu geen finan ciële buffer meer. Dus kunnen ze bijvoorbeeld geen nieuwe leghen nen kopen, terwijl dat eigenlijk el ke anderhalfjaar moet. Bij hun bank kloppen deze boe ren steeds vaker tevergeefs aan, signaleert LTO. De meesten van hen bankieren bij de Rabobank, maar volgens Bens is.dit bij alle banken het geval. Toeleveranciers zoals Ter Heerdt in Babberich, dat leghennen le vert, nemen de financiering van de boeren noodgedwongen over. Zij kunnen anders sowieso flui ten naar hun geld en blijven mo gelijk ook nog eens met de kip pen zitten. Bens: „De kippen vor men daarbij, neem ik aan, steeds vaker een onderpand." De kostprijs van een ei bestaat voor zeker de helft uit kosten voor voer, blijkt uit onderzoek door Wageningen University. Daarna volgen, bij bedrijven van gemiddelde omvang, de kosten van huisvesting, arbeid en leghen nen. Op dit moment zijn de kos ten vaak hoger dan de prijs die een boer voor een ei krijgt. Zo kreeg de Limburgse eierboer Eric Hubers in augustus 4,5 cent voor een scharrelei. Daarmee zijn de kosten van zijn hennen en het voer nauwelijks gedekt. „Dan re ken ik nog maar niet mijn ener gie, mestverwerking, water, af schrijvingen en mijn inkomen." eindhoven - De eerste gongslag heeft nog niet geklonken, maar de handelaren staan al te trappe len. Nederland krijgt donderdag zijn eigen bitcoinbeurs, de vanuit Eindhoven opererende online handelsplaats clevercoin.com. Volgens woordvoerster Marieke de Kok hebben zich al 1500 han delaren aangemeld. Zij kunnen via de website van Clevercoin ze ven dagen per week, 24 uur per dag bitcoins aan- en verkopen. Voor elke transactie moet 0,3 pro cent commissie worden betaald. De bitcoin is een virtuele munt, met eigen unieke codes. De munt is op computers opgeslagen; de waarde ervan staat los van verhan delbare valuta. Volgens Marieke de Kok is de Ne derlandse bitcoinbeurs opgericht om de verhandelbaarheid van de virtuele munt te vergroten. „Veel mensen willen met de bitcoin aan de slag, maar ze vinden het kopen ervan ingewikkeld." Bitcoins worden in Nederland on der meer geaccepteerd door web shops als onlinedrogist.nl en de maaltijdbezorgservice thuisbe zorgd.nl. De koers van de bitcoin is uiterst beweeglijk. Gisteren cir kelde de waarde van de bitcoin rond de 375 euro, de helft van de waarde in januari. Clevercoin zegt zich bewust te zijn van de schaduwzijde van de bitcoin: het witwassen van crimi nele winsten. De Kok: „Onze fi nanciële partner garandeert streng toezicht. Wie bij ons han delt, moet zijn adres opgeven, zijn paspoort uploaden en een be wijs van zijn bankrekening ge ven." Daarom heeft Ryanair gisteren bij de Amerikaanse vliegtuigfabri kant Boeing tweehonderd nieuwe 737 Max 200 toestellen besteld. De aanschaf van honderd vliegtuigen is zeker; op de overige honderd neemt Ryanair een optie. De bestelde MAX 200 heeft ech ter niet de standaard 200, maar slechts 197 stoelen, acht meer dan de huidige Boeings 737-800 waar de Ieren mee vliegen. Bij 200 pas sagiers is, op grond van de lucht- vaartregels, extra cabinepersoneel verplicht. Die kosten omzeilt Rya nair door drie stoelen te schrap pen. Met de order is 17 miljard euro ge moeid. De Ryanair-vloot groeit van 304 naar 520 Boeings. Dat be tekent ook 3000 extra banen. De nieuwe Boeing 737 Max 200, wordt nog ontwikkeld. De leve ring aan andere klanten als South west Airlines en Norwegian be gint in 2017. Ryanair krijgt de eer ste toestellen in 2019. Het toestel is wat brandstofver bruik betreft 18 procent zuiniger dan de huidige vloot. De motoren produceren 40 procent minder la waai. Ryanair zegt dat het kosten voordeel aan de passagier wordt doorgegeven. De tickets worden dus goedkoper. De overeenkomst werd gisteren in New York getekend door Ryan- air-topman Michael O'Leary en Boeing-baas Ray Conner. Het is voor Boeing de grootste order ooit van een Europese luchtvaart maatschappij. Vandaag start de vliegtuigfabri kant met de levering van 180 nieu we Boeings 737-800 New Genera tion, die Ryanair eerder heeft be- steld. Daarmee moet het aantal passagiers eind 2019 worden opge krikt tot 112 miljoen. Ryanair is niet de enige prijsstun ter die zijn vloot fors vergroot. Easyjet kondigde vorig jaar de aan schaf van 135 nieuwe Airbus 320 Neo toestellen aan, bij de Franse fabrikant. Het Nederlandse Transavia, het goedkope label van KLM, gaat de strijd aan met Ryanair en Easyjet. Transavia wil het aantal bases van waar wordt gevlogen, fors uitbrei den buiten de thuismarkten Ne derland en Frankrijk. Om dat te kunnen bereiken, moeten de kos ten fors dalen. Gisteren meldde Transavia de eerste zes maanden een verlies van 64 miljoen te heb ben geleden. 17111,42 opening: 17131,71 opening: 4579,06 opening: 9767,90 6834,77 opening: 6855,10 opening: 4484,40 420 418 375 12:00 16:00 aug DOW JONES AEX INDEX 8 SEP 420,60 -0,51 (-0,12%) NASDAQ DAX FTSE CAC40 Imtech TomTom Ajax BAM RoodMicrotec 21,10% 6,47% 4,80% 3,83% 3,82% Sopheon -5,41 Groothandelsgebouwerf>,38% Nedsense -3,45% BESI -3,13% New Sources Energy -2,63% EURONEXT AMSTERDAM - De Europese beurzen zijn gis teren overwegend met kleine verliezen geslo ten. Zorgen over de afkoeling van de Ameri kaanse en Chinese economie drukten de olie prijs en zorgden voor verliezen bij de aandelen van aan de olie- en gassector gerelateerde be drijven. Ondanks een sterke groei van de Chi nese export voedde die krimp de zorgen over een mogelijke afkoeling van 's werelds op een na grootste economie. De cijfers volgden op teleurstellende berichten over de Amerikaanse arbeidsmarkt, op vrijdag. Beide rapporten zet ten gisteren druk op de olieprijs. WALLSTREET NEW YORK - De aandelenbeurzen in New York stonden gisteravond overwegend op ver lies. Net als in Europa zette de dalende olie prijs druk op de aandelen van oliebedrijven. Verder wachtten beleggers op nieuwe impul sen, die voor een vervolg op de positieve reeks van de afgelopen weken kunnen zorgen. De olieprijs stond maandag onder druk door zorgen over de kracht van de Amerikaanse en Chinese economie. De prijs van een vat Ameri kaanse olie zakte 0,4 procent tot 92,97 dollar. Brentolie was met 100,26 dollar 0,6 procent goedkoper dan voor het weekeinde. AEX stat - ytd%| Aegon 6,38 0,02 -3,56 Ahold 12,84 0,08 9,66 Akzo Nobel 54,15 0,06 -1,88 ArcelorMittal 11,39 0,20 11,08 ASML 75,59 0,11 12,24 Boskalis 46,46 1 0,26 24,83 Corio 41,42 -0,13 35,30 Delta Uoyd 18,10 -0,10 6,33 DSM 50,82 0,42 -8,10 Fugro 27,14 -0,46 -35,06 Gemalto 73,16 0,05 -8,11 Heineken 59,19 0,52 22,65 ING 11,03 -0,04 9,21 KPN 2,56 0,00 9,30 0CI 26,62 0,62 -18,70 Philips Koninklijke 23,73 0,10 -7,78 Randstad 38,46 -0,16 -16,59 Reed Elsevier 17,36 -0,06 16,65 Royal Dutch Shell A 30,40 -0,42 21,71 SBM Offshore 11,82 -0,14 -20,10 TNT Express 5,72 0,02 -14,30 Unibail-Rodamco 207,95 1,75 16,74 Unilever Cert 32,36 -0,14 13,74 Wolters Kluwer 21,40 0,09 6,75 Ziggo 35,32 -0,16 6,37 AMX slot ytd%| Aalberts 21,76 0,08 -4,54 Accel 1 13,79 0,04 6,81 Air France-KLM 8,61 -0,02 13,46 Aperam 26,19 0,32 95,08 Arcadis 25,75 -0,01 2,76 Arseus 41,04 0,08 51,19 ASMI 29,12 0,03 23,67 BAM 2,20 0,08 -41,22 Binck 8,42 0,09 14,06 Brunei 19,58 -0,06 -9,99 Corbion 12,50 -0,20 -18,08 Eurocommercial Prop. 37,50 0,00 21,52 Exact 28,15 25,69 Nieuwe Steen Investments 4,26 0,04 -2,50 Nutreco 30,00 -0,31 -14,29 PostNL 3,70 -0,08 -10,92 Imtech 0,60 0,10 -72,02 Sligro 30,25 0,11 11,16 Ten Cate 19,22 0,02 14,16 TKH 25,78 4,54 TomTom 6,28 0,38 22,02 USG 10,70 0,30 11,81 Vastned 36,80 -0,05 18,84 Vopak 41,04 0,30 -1,02 Wereldhave 69,54 -0,47 28,25 I VALUTAMARKT verkoop aankoop! US dollar 1,20 1,43 Britse pond 0,74 0,88 Yen 119,92 149,73 Zwitserse frank 1.13 U2 10-jarige staatsobligatie -0,83% was 1,08% VALUTA verhouding euro/dollar was 1,2954 GOUDPRIJS I OLIE per troy ounce in US dollar actuele prijs vat Brentolie 1.254,68 $100,20 Koersinformatie afkomstig van vwd group www.vwd.eu - tel: 020 710 17 10 excellence in financial solutions door Jelte Posthumus HAPS - „Sommige eierboeren zitten nu zelfs in de schuldsanering, ter wijl zij recent nog fors investeer den in de gewenste diervriendelij ke stallen. Is dat niet wrang?" 5 Pluimveehouder Hugo Bens, foto Bert Beelen/HH De waarde van de bit- coin varieert sterk. De koers, rond 375 euro, is de helft van de waar de in januari dit jaar door Chris van Alem door Chris van Alem NEW YORK - Prijsstunter Ryanair wil in 2024 150 miljoen passagiers per jaar vervoeren; bijna het dubbe le van de 84 miljoen die de Ierse luchtvaartmaatschappij dit jaar ver voert. Als Boeing alle 200 nieuwe vliegtuigen mag leveren aan Ryan air, is daar 17 miljard euro mee gemoeid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 12